معاملات آپشن یا قرارداد اختیار معامله در بازار ارز دیجیتال چیست؟

  • 12:02 1403-02-01
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه

 ما سعی می کنیم در مقاله معاملات آپشن یا قرارداد اختیار معامله در بازار ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد معاملات آپشن (Option Trading) برای شما ارائه کنیم و به بررسی مزایا و معایب معاملات آپشن بپردازیم و سازوکار معاملات آپشن رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم. بهتره بدونین در بازار ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی روش های مختلفی برای سرمایه گذاری و انجام معاملات وجود داره که هر کدوم از اون ها مزایا و معایبی نیز دارن. با این حال هدف هر کسی در این بازار مشخص هست و اون رسیدن به سود و کاهش میزان ضرر با خرید و فروش یا دریافت سیگنال ارز دیجیتال هست. برای رسیدن به اون نیز لازمه مهارت کافی کسب کنیم و با آگاهی کامل وارد دنیای معاملات بشیم. یکی از این شیوه های انجام معامله در بازارهای مالی، معاملات آپشن یا قرارداد اختیار معامله(Option Trading) هست.

معاملات آپشن چیست؟

اگه در بازارهای مالی فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم معاملات آپشن یا قرارداد اختیار معامله رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که معاملات آپشن چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که آپشن ها یا قرارداد اختیار معامله، ابزارهای مشتقه ای در بازارهای مالی هستن که به خریدار، حق خرید و یا روش دارایی مورد نظر رو در یه تاریخ و قیمت از قبل مشخص شده میدن. قرارداد اختیار خرید(Call) به دارنده ها حق خرید میشه. در حالی که قرارداد اختیار فروش(Put) حق فروش رو به خریدار میده.

شاید برایتان مفید باشد: آموزش کسب سود بدون دانش تخصصی تحلیل ارزهای دیجیتال

جالب اینجاست که بدونین قراردادهای تسویه نشده به همه قراردادهای خرید و فروش گفته میشه که انجام گرفتن، ولی توسط یه قرارداد دیگه سر به سر نشدن. خریدار قرارداد اختیار خرید در مورد شرایط بازار بسیار خوشبین هست و انتظار افزایش قیمت رو در بازار داره، در حالی که خریدار قرارداد فروش معتقد هست که قیمت کاهش پیدا کنه. در واقع معاملات آپشن توافقی هست که در اون خرید و فروش یه دارایی در قیمتی مشخص شده و در تاریخ مشخص واگذار میشه. این نوع قرارداد شبیه به قرارداد آتی هست.

مزایا و معایب معاملات آپشن چیست؟

معاملات آپشن چیست؟

همونطور که گفتیم، آپشن ها یا قرارداد اختیار معامله، ابزارهای مشتقه ای در بازارهای مالی هستن که به خریدار، حق خرید و یا روش دارایی مورد نظر رو در یه تاریخ و قیمت از قبل مشخص شده میدن. همچنین مانند هر ابزاری در بازارهای مالی، این قبیل قراردادها نیز مزایا و معایبی دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله معاملات آپشن چیست؟ به بررسی مزایا و معایب معاملات آپشن بپردازیم.

مقاله پیشنهادی: سود و زیان تحقق یافته و تحقق نیافته چیست؟

مزایای معاملات آپشن

•    یکی از مزایای معاملات آپشن این هست که برای پوشش ریسک در برابر ریسک های بازار مناسب هست.
•    یکی دیگه از مزایای معاملات آپشن این هست که در معاملات پرریسک انعطاف پذیری بیشتری دارن.
•    امکان استفاده از راهبردهای معاملاتی مختلف با الگوهای ریسک/پاداش منحصر به فرد رو  فراهم می کنه.
•    یکی دیگه از مزایای معاملات آپشن این هست که امکان انجام همزمان چند معامله رو فراهم می کنه.
•    می تونه در همه روندهای بازار سودآور باشه.

معایب معاملات آپشن

•    یکی از معایب معاملات آپشن این هست که بعضی وقت ها درک مکانیسم های محاسبه قیمت اسون نیست.
•    ریسک های زیادی مخصوصا برای فروشنده های قرارداد داره.
•    راهبردهای معاملاتی اون در مقایسه به سایر روش های معمولی پیچیده تر هست.
•    قیمت آپشن ها به شدت نوسانی هست و ارز زمانی اون ها در مواقعی که تاریخ سررسید نزدیک تر میشه، کاهش پیدا می کنه.

سازوکار معاملات آپشن چگونه است؟

سازوکار معاملات آپشن چگونه است؟

به طور کلی قرارداد اختیار معامله نوعی ابزار مشتقه هست که با کمک اون از حق خرید و فروش یه دارایی دیجیتالی رو در قیمت و تاریخ مشخص به فرد معامله گر داده میشه. این نوع قرارداد بسیار شبیه به معاملات آتی هست، با این تفاوت که زمان استفاده از آتی بعد از تاریخ انقضا هست؛ ولی در معاملات آپشن تا قبل از سررسید قابل استفاده هست. در قرارداد آتی اختیاری نیز وجود نداره و در سررسید طرفین قرارداد مجبور به مبادله هستن.

با این حال، جالب اینجاست که بدونین معاملات آپشن یا قرارداد اختیار معامله هم همانند سایر استراتژی های معاملاتی در بازار ارزهای دیجیتال ریسک مخصوص خودش رو داره و به همین دلیل قبل از استفاده از این نوع استراتژی معاملاتی باید درک کاملی از نحوه سازوکار اون ها داشته باشین. به عبارت دیگه، به عنوان یه معامله گر یا تریدر برای کاهش میزان ضرردهی بالقوه از استراتژی های مدیریت ریسک، تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال استفاده کنین و سعی کنین تا وضعیت کلی بازار و ارزهای دیجیتال رو تجزیه و تحلیل کنین.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله معاملات آپشن یا قرارداد اختیار معامله در بازار ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد معاملات آپشن(Option Trading) برای شما ارائه کنیم و به بررسی مزایا و معایب معاملات آپشن بپردازیم و سازوکار معاملات آپشن رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، آپشن ها یا قرارداد اختیار معامله، ابزارهای مشتقه ای در بازارهای مالی هستن که به خریدار، حق خرید و یا روش دارایی مورد نظر رو در یه تاریخ و قیمت از قبل مشخص شده میدن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد معاملات آپشن یا قرارداد اختیار معامله در بازار ارز دیجیتال چیست؟

در مورد معاملات آپشن یا قرارداد اختیار معامله در بازار ارز دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :7+33 = ?