آموزش شناسایی NFT های جعلی

  • 21:02 1403-02-11
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

در مباحث مربوط به آموزش ارز دیجیتال احتمالا میدونین که NFT چیست؟ و در سال های گذشته چقدر سود ده بوده است؟ اما برای افرادی که نمیدونن، باید بگیم NFT یا توکن غیر مثلی، شکل جدیدی از دارایی های دیجیتالی می باشد که تو بیشتر مواقع تنها یک نسخه از هر کدوم از اون ها عرضه شده؛ همین موضوع هم باعث شده که این توکن ها بسیار ارزشمند بشن و در مواقعی که بازار ارزهای دیجیتال دچار اصلاح قیمتی میشه، معامله گر ها بتونن به سود برسن.

متاسفانه با بیشتر شدن توجه ها به توکن های غیر قابل معاوضه، افراد سودجو و کلاهبردار هم وارد این حوزه شدن و به دنبال سو استفاده از سرمایه گذارها هستن. با توجه به افزایش کلاهبرداری ها و وجود نسخه های تقلبی NFT در بازار، تصمیم گرفتیم که تو این مقاله به شکلی کاملا کاربردی، آموزش شناسایی NFT های جعلی رو بهتون یاد بدیم.

 با کمک روش های تشخیص توکن های غیر مثلی اصل از تقلبی، بدون هیچ نگرانی میتونین اعتبار NFT ها رو قبل از خرید اون ها بررسی کنین. به همین دلیل بهتره قبل از اینکه به فکر خرید NFT و سرمایه گذاری تو این حوزه باشین، حتما راه های تشخیص توکن های تقلبی رو بشناسین.

چگونگی شناسایی NFT های جعلی

چگونگی شناسایی NFT های جعلی

با توجه به افزایش کلاهبرداری ها در زمینه توکن های غیر مثلی، بسیاری از سرمایه گذارهای این حوزه نگران خرید NFT های جعلی هستن که توسط افراد سودجو ساخته شدن. البته روش های متعددی برای شناسایی توکن های NFT جعلی وجود داره. در ادامه با ما همراه باشین تا به آموزش شناسایی NFT های جعلی بپردازیم تا خدایی نکرده در دام افراد سود جو و کلاهبردار نیفتین.

شاید برایتان مفید باشد: ان اف تی NFT چیست؟

1.    در مواجهه با هدایای زیاد و غیر قابل باور، احتیاط کنید.

برخلاف دنیای ارزهای دیجیتال که ایردراپ ها روش محبوبی برای معرفی یک پروژه هستن، کمتر پروژه NFT رو میتونین پیدا کنین که اجازه دریافت رایگان NFT هاش رو بده. اما با این وجود، عده ای از کلاهبردارهای این حوزه از این روش برای فریب معامله گرها استفاده میکنن.

به طور کلی در حوزه کریپتوکارنسی ها، هدیه دادن با هدف افزایش اعتبار در شبکه های اجتماعی و جذب مخاطب بیشتر برای یک پروژه انجام میشه؛ اما کلاهبردار ها به جای کسب اعتبار، قصد دارن که در مدت زمان کوتاهی، سرمایه تعداد بیشتری رو جذب و دزدی کنن.

به همین دلیل در مواقعی که پیشنهاداتی جذاب و باورنکردنی برای دریافت NFT رایگان تو شبکه های اجتماعی مختلف بهتون داده میشه، بهتره کمی دست نگهدارین و اطلاعاتی رو در مورد پروژه اون NFT کسب کنین. برای مثال میتونین به صفحه رسمی پروژه در شبکه های اجتماعی مختلف مراجعه کنین و تیم سازنده اون رو هم بررسی کنین.

2.    مراقب کلاهبردارها در شبکه های اجتماعی مختلف از جمله دیسکورد و توییتر باشید.

شبکه های اجتماعی به بستر کاملا مناسبی برای فعالیت افراد کلاهبردار تبدیل شده، به همین دلیل هم قصد داریم در این بخش از مقاله آموزش شناسایی NFT های جعلی، به بررسی این موضوع بپردازیم. با توجه به اینکه هویت واقعی افراد در چنین بسترهایی کاملا ناشناس است، احتمال کلاهبرداری و سو استفاده هم بیشتر میشه.

مقاله پیشنهادی: روش های ساخت رایگان ان اف تی NFT 

بیشتر فعالیت پروژه های NFT در فضای مجازی، مربوط به دیسکورد و توییتر هستش و به همین دلیل هم میتونین از این پلتفرم ها برای فعال بودن جامعه و انجمن یک NFT آگاه بشین. همچنین تعداد مخاطب بیشتر در این پلتفرم ها، به معنی قدرت و اصالت بیشتر یک پروژه خواهد بود.

در صورتی که چت ها و بحث های انجام شده در یک انجمن در دیسکورد هدف خاصی رو دنبال نمیکنه، به احتمال زیاد اون پروژه جعلی است و یا اینکه آینده درخشانی رو نداره؛ به همین دلیل پیشنهاد میکنیم که در چنین پروژه هایی سرمایه گذاری نکنید.

شناسایی NFT های جعلی

3.    تاریخچه خرید و فروش NFT را حتما بررسی کنید.

یکی دیگه از روش های مورد استفاده برای شناسایی NFT های جعلی، بررسی دقیق تاریخچه خرید و فروش یک توکن غیر مثلی است. معمولا NFT هایی که به تعداد کمتری مورد معامله قرار میگیرن، به احتمال بیشتری تقلبی هستن.

برای اینکه با این روش بتونین تقلبی بودن یا نبودن یک توکن رو مورد بررسی قرار بدین، میتونین از بخش تاریخچه معاملات اون توکن در پلتفرم یا فروش NFT استفاده کنین. سایت هایی مثل اوپن سی (OpenSEA) و رریبل (Rarible) از بهترین مارکت پلیس NFT ها محسوب میشن.

همچنین میتونین با توجه به شبکه توکن مربوطه، از مرورگر های مخصوص اون شبکه هم برای بررسی تاریخچه نقل و انتقالات یک توکن استفاده کنین. با توجه به این که بیشتر NFT ها بر روی شبکه اتریوم یا سولانا ساخته شدن، مرورگرهای Etherscan و Solscan برای این منظور مناسب هستن.

4.    به کف و سقف قیمت NFT توجه کنید.

درسته که استفاده از این روش نمیتونه تضمینی و قابل اعتماد باشه، مخصوصا تو شرایط فعلی که بازار ارزهای دیجیتال و NFT ها به میزان قابل توجهی ریزش قیمتی داشتن؛ اما کاملا واضح هستش که قیمت خیلی بالا یا خیلی پایین، نشون دهنده این موضوعه که ریگی به کفش فروشنده است و به احتمال زیاد با یک کلاهبردار طرف هستین.

به همین دلیل لازم دونستیم که از توجه به کف و سقف قبلی قیمت NFT در مقاله آموزش شناسایی NFT های جعلی، به عنوان یکی از موارد مهم یاد کنیم. طبق بررسی هایی که انجام دادیم، بیشتر اسکمر ها با جعل کردن یک NFT ارزشمند و معروف، قیمت های بسیار پایینی رو برای اون ها پیشنهاد میدن تا بتونن سرمایه گذارها رو وسوسه کرده و از دانش پایین اون ها سو استفاده کنن.

به همین دلیل پیشنهاد میکنیم که در چنین شرایطی به هیچ عنوان هیجانی رفتار نکنین و قبل از هر چیزی سابقه معاملات و قیمت هایی که قبلا برای اون توکن وجود داشته و مورد بررسی قرار بدین. با رعایت همین نکته به ظاهر بی اهمیت، تا حد زیادی از خرید NFT جعلی جلوگیری میکنین.

مقاله پیشنهادی: آیا با خرید و فروش NFT ها می توان پولدار شد؟ 

5.    آدرس کیف پول های مربوط به یک مجموعه NFT را بررسی کنید.

همونطور که میدونین توکن های غیر مثلی با کمک شبکه های بلاک چینی توسعه پیدا کردن و به همین دلیل تمامی تراکنش های اون ها کاملا شفاف هستش. در صورتی که قص خرید NFT خاصی را داشته باشین، میتونین از شبکه بلاک چینی که برای توسعه اون توکن مورد استفاده قرار گرفته رو برای اسکن آدرس ولت صاحب NFT به کار ببرین.

به این ترتیب علاوه بر ردیابی تاریخچه تراکنش های یک توکن، میتونین کیف پول هایی که با آن آدرس ولت تراکنش داشتن رو هم پیدا کنین و از زمان و به جزئیات مربوط به هر کدوم از اون تراکنش ها دسترسی پیدا کنین.

در صورتی که بیشتر تراکنش های انجام شده دارای منشا یکسانی باشن، باید به اصالت آن پروژه شک کنید. همچنین صاحبان NFT جعلی ممکن است که با استفاده از یک کیف پول جعلی، اقدام به خرید توکن های خودشون کنن و با دستکاری و جعل تراکنش ها، پروژه خودشون رو پرفروش نشون بدن.

چنین اقدامی باعث فریب سرمایه گذاران کم تجربه میشه و این افراد بر خلاف تصوراتشون به جای سرمایه گذاری در یک پروژه معتبر، NFT های جعلی و فاقد ارزش رو خریداری میکنن. به همین دلیل پیشنهاد میدیم که تمامی تراکنش ها و آدرس ولت هایی که در تاریخچه تراکنش های یک توکن دیده میشن رو به دقت بررسی کنین.

صاحبان NFT جعلی

6.    عکس NFT را در گوگل سرچ کنید.

در صورتی که قصد خرید NFT هنری رو داشته باشین، میتونین با کمی خلاقیت و مهندسی معکوس، اصل و یا جعلی بودن اون رو تشخیص بدین. برای این منظور کافیه که عکس توکن مورد نظرتون رو در گوگل سرچ کنین. استفاده از ابزار گوگل لنز در این مورد میتونه بسیار کاربردی باشه.

در صورتی که برای یک توکن NFT تنها یک منبع وجود داشته باشه، به احتمال بسیار بالا اون پروژه هستش و با خیالی راحت میتونین روی اون سرمایه گذاری کنین. همچنین اگه چندین منبع مختلف برای اون عکس پیدا کردین، به احتمال زیاد با یک NFT جعلی سر و کار دارین که فاقد ارزش است.

7.    مراقب وب سایت های جعلی باشید.

فضای اینترنت پر از سایت ها و بازارهای آنلاین متعددی است که هر کدوم از اون ها ادعا میکنن که بهترین پلتفرم خرید و فروش NFT ها هستن. از طرفی تمامی افرادی که قصد ورود به دنیای توکن های غیر مثلی رو دارن، به یک پلتفرم معاملاتی معتبر احتیاج پیدا میکنن. به همین دلیل قبل از اینکه بخواهید یک سایت را برای انجام تراکنش های خودتون انتخاب کنین، باید از معتبر بودن اون اطمینان پیدا کنین.

وب سایت های بسیاری در این حوزه فعالیت دارن که هر کدوم از اون ها سعی میکنن خودشون رو مشروع و معتبر نشون بدن. این متقلب ها در بیشتر اوقات توکن های جعلی رو لیست میکنن و همچنین ممکن است که کیف پول ارز دیجیتال شما رو خالی کنن. پیشنهاد میکنیم که قبل از هر گونه سرمایه گذاری در چنین سایت هایی، اون ها رو از نظر اعتبار مورد بررسی قرار بدین.

8.    هویت خالق پروژه را بررسی کنید.

در صورتی که یک کلکسیون NFT توسط یک برند معتبر و معروف، ورزشکار، سلبریتی و یا هنرمند شناخته شده ای توسعه پیدا کرده باشه، احتمال اصل بودن اون و عدم تقلب بیشتر میشه. با استفاده از بلاک چین میتونین خالق اصلی اثر، زمان مینت شدن اون، تعداد افراد و کیف پول هایی که تا به الان این توکن را معامله کردن و حتی قیمت فروش اون در هر ترید رو مشاهده کنین. 

این مزیت به شناسایی NFT های جعلی کمک میکنه و تا حد زیادی از کلاهبرداری هایی که در این حوزه انجام میشن جلوگیری خواهد کرد. البته این نکته رو هم در نظر داشته باشید که پروژه هایی با سازنده شناخته شده و معروف، احتمال و شانس بیشتری برای رشد و سود دهی داره.

فروش NFT جعلی

معرفی بهترین سایت های خرید و فروش NFT ها

بهترین راهکار برای اینکه در برابر کلاهبرداری ها و هک ولت دیجیتالی خودتون تا حد ممکن ایمن بشین، استفاده از سایت ها و پلتفرم هایی هستش که معتبر هستن و میشه به اونها اعتماد کرد. در ادامه تعدادی از این سایت ها رو بهتون معرفی کردیم:

خرید و فروش NFT های هنری:

•    Foundation
•    Rarible
•    Nifty Gateway
•    Super Rare
•    Mintable
•    Zora
•    OpenSea
•    Solanart
•    SolSea

خرید و فروش NFT های ورزشی:

•    Sorare
•    NBA Top Shot

خرید و فروش NFT های مخصوص بازی:

•    Street Fighter
•    Treasureland
•    Myth.Market
•    Axie Infinity

سایت مخصوص خرید و فروش زمین های مجازی:

•    Decentraland

معروفترین کلاهبرداری ها با فروش NFT جعلی تا به امروز

تا امروز کلاهبردارمالکتی های مختلفی با سو استفاده از ناآگاهی کاربران و به منظور سرقت ارزهای دیجیتال آن‌ها در حوزه توکن های غیر قابل تعویض صورت گرفته. بازار NFT ها به ‌دلیل جوان بودن، هدف مناسبی برای چنین کلاهبرداری‌ هایی است. در این قسمت قصد داریم که به بررسی نمونه ان اف تی های جعلی در تاریخ این حوزه بپردازیم تا بیشتر با نحوه شناسایی NFT های جعلی آشنا بشین.

وفترین کلاهبرداری ها با فروش NFT جعلی تا به امروز

مجموعه NFT متابرکرین ارمس (Hermes MetaBirkin)

کیف های برکین خط تولید انحصاری و لیمیتدی از برند ارمس هستن که در سال 1984 طراحی شدن و بعضی از آن‌ ها تا الان به قیمت ‌های باورنکردنی 300 هزار دلار هم به فروش رسیدن. فردی به اسم میسون روشیلد به بهانه ادای احترام به یکی از مشهورترین کیف‌ های دستی برند ارمس، کالکشنی به ‌نام Metabirkins NFT رو که شامل 100 ان اف تی از این کیف ¬ها هست، بدون کسب مجوز از این برند در پلتفرم اوپن سی به فروش گذاشت.

هر یک از این کیف‌ های دستی که مختص فضای متاورسی در نظر گرفته شده بودن، با متوسط قیمت 24 هزار دلار به‌ فروش رسیدن. بعد از مدتی مشخص شد که کپی ‌های دیگری از کیف ‌های متابرکین روشیلد در اوپن سی عرضه شدن که از جمله NFT های جعلی بودن. به همین منظور برند ارمس شکایتی رو علیه آقای روشیلد به اتهام نقض حقوق علامت تجاری تحت کد مالکیت معنوی خودش تنظیم کرد.

برند ارمس که تا الان هیچ‌ کدوم از کیف ‌های برکین خود را به ‌صورت آنلاین به ‌فروش نرسونده، اینطور عنوان کرده که این ان اف تی ها نمونه مستحکمی از جعل دارایی ‌ها در فضای مجازی هستن. آقای روشیلد هم در مورد این اتهامات هیچگونه اظهار نظری رو تا به الان نکرده، اما جعل NFTها را محکوم و خودش را هم یکبار قربانی های این اتفاقات دونسته.

مجموعهNFT ایوالود ایپز (Evolved Apes)

در ابتدا قرار بود که Evolved یکی از بازی ‌های جنگی یک ‌به‌ یکی باشه که در هر پیروزی، به برنده رقابت رمز ارز اتر پاداش میده. قاعده بازی به این شکل بود که کاربرها با پرداخت هزینه خرید جنگجویان خودشون که 10,000 میمون با ظاهر و تجهیزات منحصر به ‌فرد هستن، از آن‌ ها در نبرد علیه رقبای خودشون استفاده کنن. هر کدوم از این میمون ‌ها خصیصه منحصر به ‌فردی دارن که روی بلاک چین اتریوم مینت و در بازارچه اوپن سی هم به فروش می‌رسیدن.

متاسفانه، مشخص شد که بعد از جمع‌آوری 798 واحد اتر که ارزش اونها بیش از 3 میلیون دلار برآورد شده و حاصل فروش 4,000 توکن از این میمون‌ها است، سازنده این بازی و کلکسیون ناپدید شده است. همچنین همه اطلاعات این فرد از جمله حساب ‌ها در شبکه ‌های اجتماعی و حتی وب سایت او هم پاک شده بودن.

حتی پیمانکار هم برای تصویرسازی این ان اف تی ‌ها دستمزد خودش رو دریافت نکرده بود. قرار بود که از وجوه جمع‌آوری‌ شده برای توسعه بازی مذکور و همچنین بازاریابی و پاداش‌ دهی به بازیکن های برنده استفاده بشه. قربانیان این کلاهبرداری گروهی رو برای ارزیابی و شکایت از این پروژه تشکیل دادن. با این حال، این ان اف تی های جعلی همچنان خرید و فروش شده و کمیسیون این فروش‌ ها هم مستقیما به حساب اسکمرها واریز میشن.

روش های شناسایی پروژه های جعلی در حوزه NFT

مجموعه NFT جعلی اموجی ها

یک کاربر ناشناس 8,000 واحد توکن غیر مثلی 3 بعدی از کاراکتر های شناخته ‌شده رو برای فروش گذاشت. بعد از اینکه این هنرمند ناشناس تصمیم به فروش 2,000 توکن از کلکسیون خودش به قیمت هر واحد 144 دلار کرد، همه اونها سریعا خریداری شدن. اما مشکل اینجا بود که سرمایه گذاران این NFTها تصاویر 3 بعدی خودشون رو دریافت نکردن. در قدم بعدی اکانت های این فرد حذف شد.

جمع بندی

درسته که خرید و فروش NFT ها بسیار پرسود هستش، اما در صورتی که یک توکن جعلی خریداری کرده باشین، نه تنها سودی نمیکنین بلکه دچار ضرر قابل توجهی میشین و حتی ممکنه که کل دارایی هایی که در کیف پول دیجیتال خودتون نگهداری میکنین هم از دست بدین. به همین دلیل آشنایی با شناسایی NFT های جعلی برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری ها بسیار مهم است.

در این مطلب سعی کردیم تعدادی از روش های شناسایی پروژه های جعلی در حوزه NFT ها رو معرفی کنیم. امیدواریم که بعد از مطالعه این مقاله، در دام کلاهبرداران توکن های غیر مثلی نیفتید و برای سرمایه گذاری و خرید NFT پروژه های جعلی و بی ارزش رو خریداری نکنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد آموزش شناسایی NFT های جعلی

در مورد آموزش شناسایی NFT های جعلی نظر دهید
سوال امنیتی :4+73 = ?