شاخص گردش پول یا MFI چیست؟

  • 21:02 1403-02-05
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

 ما سعی می کنیم در مقاله شاخص گردش پول یا شاخص MFI چیست؟ اطلاعاتی در مورد اندیکاتور MFI برای شما ارائه کنیم و به بررسی نحوه محاسبه شاخص گردش پول بپردازیم و کاربرد اندیکاتور MFI رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. بازار ارزهای دیجیتال همانند سایر بازارهای مالی نوسانات قیمتی زیادی داره که همین نوسانات قیمتی فرصت های کسب سود زیادی رو برای معامله گران و تریدرها فراهم می کنه. به این ترتیب، شما نیز می تونین از این فرصت ها استفاده کرده و سودهای زیادی از نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال به دست بیارین. البته به شرطی که آموزش ارز دیجیتال جزو برنامه های شما باشه و بهترین نقاط خرید و فروش رمز ارزها رو شناسایی کنین.

پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال، تجزیه و تحلیل وضعیت کلی بازار و رمز ارزها، تحلیل و بررسی یه معامله قبل از انجام از کارهای مهمی محسوب میشن که شما به عنوان معامله گر حرفه ای باید اون ها رو بلد باشین. همچنین یکی از پارامترهای مهم که در تحلیل تکنیکال موثر هست، شتاب در قیمت هست که اون رو با اندیکاتوری به اسم شاخص گردش پول می شناسن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله شاخص گردش پول یا شاخص MFI چیست؟ اطلاعاتی در مورد اندیکاتور MFI برای شما ارائه کنیم و به بررسی نحوه محاسبه شاخص گردش پول بپردازیم و کاربرد اندیکاتور MFI رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم.

شاخص MFI چیست؟

شاخص MFI

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم شاخص MFI یا شاخص گردش پول رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که شاخص MFI چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که شاخص MFI مخفف عبارت Money Flow Index هست که به معنی شاخص جریان نقدینگی یا گردش پول هست. شاخص گردش پول در حقیقت اسلاتوری هست که با استفاده از قیمت و حجم معاملات ساخته میشه و معمولا به عنوان RSI وزن داده شده با حجم شناخته میشه و همانند سایر اندیکاتورها بین 0 تا 100 نوسان می کنه و زمانی که تقاضا زیاد شده و قیمت رشد می کنه به سمت بالا صعودی میشه و زمانی که قیمت ریزش می کنه و عرضه زیاد میشه به سمت پایین نزول می کنه.

شاید برای تان مفید باشد: ارز دیجیتال چیست؟

جالب اینجاست که بدونین شاخص گردش پول یکی از اندیکاتورهای پرکاربرد برای اندازه گیری شتاب قیمت یا مومنتوم در قیمت هست. از این اندیکاتور برای شناسایی شرایط اشباع خرید و اشباع فروش استفاده میشه. به عبارت دیگه، اندیکاتور MFI یه نوسانگر تکنیکالی هست که میزان ورود و خروج پول رو به یه دارایی و طی دوره زمانی اندازه گیری می کنه. همچنین این شاخص برای ارزیابی فشار خرید و فروش در یه بازار مشخص، همیشه دو عامل قیمت و حجم معاملات رو بررسی می کنه. تحلیلگران بازارهای مالی فهمیدن که عامل حجم معاملات به تنهایی قادر به سنجش میزان شتاب و اندازه حرکت نیست.

نحوه محاسبه شاخص گردش پول

نحوه محاسبه شاخص گردش پول

بهتره بدونین شاخص گردش پول یا اندیکاتور MFI به صورت دستی محاسبه نمیشه، بلکه این کار توسط پلتفرم هایی مثل پلتفرم تریدینگ ویو به صورت خودکار انجام میشه. با این وجود باید از مراحل محاسبه مطلع باشین. فرایند محاسبه گردش پول در 5 مرحله انجام میشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله شاخص MFI چیست؟ به بررسی مراحل محاسبه شاخص گردش پول بپردازیم.

مقاله پیشنهادی: بررسی تاریخچه رمز ارزها و پول

•    یکی از مراحل محاسبه شاخص گردش پول، محاسبه قیمت تیپیکال هست. در این مرحله باید قیمت سقف، کف و قیمت پایانی ارز دیجیتال مورد نظر رو به دست بیارین.
•    یکی دیگه از مراحل محاسبه شاخص گردش پول، محاسبه گردش پول اولیه هست. در این مرحله، گردش پول اولیه از ضرب کردن حجم معاملات در قیمت تیپیکال به دست میاد.
•    یکی دیگه از مراحل محاسبه شاخص گردش پول، محاسبه جریانات پولی مثبت و منفی هست. بعد از به دست آوردن گردش پول اولیه باید بدونین که نسبت به قبل بیشتر شده یا کمتر که این مثبت و منفی بودن اون رو مشخص می کنه.
•    در مرحله چهارم باید نسبت گردش پول رو محاسبه کنین. همچنین باید گردش پول های مثبت رو در 14 دوره زمانی تقسیم بر مجموعه گردش پول های منفی در همون 14 دوره زمانی اخیر کنند.
•    در مرحله اخر نیز باید شاخص گردش پول رو محاسبه کنین. به عبارت دیگه، در این مرحله با داشتن نسبت گردش پول می تونین شاخص گردش پول رو به دست بیارین.

کاربرد اندیکاتور MFI چیست؟

کاربرد اندیکاتور MFI

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله شاخص MFI چیست؟ کاربرد اندیکاتور MFI رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم. بهتره بدونین این اندیکاتور همانند اندیکاتور RSI می تونه ناحیه های اشباع خرید و فروش رو به شما نشون بده که ورود و خروج از این ناحیه ها هر کدوم یه سیگنال معاملاتی خاصی در این اندیکاتور محسوب میشه. بهتره بدونین زمانی که اندیکاتور MFI از ناحیه اشباع خارج میشه، روند قیمتی ارز دیجیتال یا دارایی مالی برای کوتاه مدت تغییر می کنه. از طرف دیگه از این اندیکاتور خط روند می کشین و می تونین در ناحیه هایی که از این خط روندها شکسته میشه، سیگنال ورود و خروج معامله بگیرین.

جالب اینجاست که بدونین نحوه ترسیم این خط روندها و چگونگی اسنفاده از اون در کنار تحلیل تکنیکال کاربردی می تونه به شدت قدرت بالایی به شما در انتخاب ناحیه های ورود و خروج از معامله ارز دیجیتال بده. همچنین استفاده از این اندیکاتور برای پیدا کردن واگرایی مثبت و منفی در ارز دیجیتال نیز استفاده میشه. بنابراین، این شاخص کاربرد زیادی در تحلیل تکنیکال و دریافت سیگنال های معاملاتی داره. به همین دلیل اکثر معامله گران و تریدرهای بازار ارزهای دیجیتال از این اندیکاتور برای انجام معاملات خودشون استفاده می کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله شاخص گردش پول یا شاخص MFI چیست؟ اطلاعاتی در مورد اندیکاتور MFI برای شما ارائه کنیم و به بررسی نحوه محاسبه شاخص گردش پول بپردازیم و کاربرد اندیکاتور MFI رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، شاخص گردش پول در حقیقت اسلاتوری هست که با استفاده از قیمت و حجم معاملات ساخته میشه و معمولا به عنوان RSI وزن داده شده با حجم شناخته میشه و همانند سایر اندیکاتورها بین 0 تا 100 نوسان می کنه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد شاخص گردش پول یا MFI چیست؟

در مورد شاخص گردش پول یا MFI چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :3+43 = ?