میکر Maker و تیکر Taker در بازار ارز دیجیتال چه کسانی هستند؟

  • 16:01 1403-01-27
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

 ما سعی می کنیم در مقاله میکر Maker و تیکر Taker در بازار ارز دیجیتال چه کسانی هستند؟ اطلاعاتی در مورد Maker یا سفارش گذار و Taker یا سفارش بردار برای شما ارائه کنیم و به بررسی کارمزد معاملات برای میکر و تیکر ارز دیجیتال بپردازیم و تفاوت Maker و Taker رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه از مباحث آموزش ارز دیجیتال داشته باشین و با این مفاهیم آشنا بشین. ممکنه اسم ارزهای دیجیتال رو به صورت گذرا شنیدین و یا سرمایه گذاری باشین که مشتاقین تا بخشی از پول خودتون رو بر روی یکی از ارزهای دیجیتال مختلف به امید سوددهی بالا سرمایه گذاری کنین. در هر صورت دنیای ارزهای دیجیتال وسیع و متنوع هست.

شما می تونین وارد بازار کریپتوکارنسی ها شده و با خرید و فروش ارزهای دیجیتال سود زیادی به دست بیارین. البته ابتدا باید آموزش های لازم رو فرا بگیرین و با انواع مفاهیم و اصطلاحات رایج بازار ارزهای دیجیتال آشنا بشین. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله میکر Maker و تیکر Taker در بازار ارز دیجیتال چه کسانی هستند؟ اطلاعاتی در مورد Maker یا سفارش گذار و Taker یا سفارش بردار برای شما ارائه کنیم و به بررسی کارمزد معاملات برای میکر و تیکر ارز دیجیتال بپردازیم و تفاوت Maker و Taker رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم.

Maker یا سفارش گذار چیست؟

Maker یا سفارش گذار

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم میکر یا سفارش گذار رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که Maker یا سفارش گذار چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که کاربران میکر باعث افزایش نقدینگی در بازار ارزهای دیجیتال میشن. این افراد سفارش هایی محدود در بازار به ثبت می رسونن که در همون لحظه انجام نمیشه. سفارش های کاربران Maker باعث افزایش سرعت روند انجام معاملات در بازار میشه و سهولت اون ها رو افزایش میده. هم فروشنده ها و هم خریداران می تونن به عنوان کاربران میکر سفارش هایی رو ثبت کنند. سفارش های Maker آنی انجام نمیشه و تا شرایط ایده آل اون ها فراهم نشه، مدتی طول می کشه.

شاید برایتان مفید باشد: 6 روش کسب درآمد از ارزهای دیجیتال

جالب اینجاست که بدونین بازه زمانی بین ثبت سفارش Maker تا انجام سفارش اون به یه مولفه مهم به اسم نقدینگی بستگی داره. بنابراین، اگه بخواهین نقش میکر رو در بازار داشته باشین، باید سریع تصمیم خودتون رو به دفترچه سفارش ها منتقل کنین. بعد از این اتفاق به میکر یا سفارش گذار تبدیل میشین. معمولا معامله گران و موسسه های بزرگ که گردش مالی زیادی دارن، نقش بازارسازان رو بر عهده می گیرن. از طرف دیگه معامله گران کوچیک می تونن به راحتی با قرار دادن انواع سفارش هایی که فورا اجرا نمیشن، در اندازه خودشون نقش میکر رو به خودشون بگیرن.

Taker یا سفارش بردار چیست؟

Taker یا سفارش بردار چیست؟

یکی دیگه از مفاهیم موجود در بازار ارزهای دیجیتال، مفهوم Taker یا تیکر هست. بهتره بدونین برخلاف میکرها که برای پاسخ به درخواستشون باید منتظر بمونن و خواستشون آنی برآورده نمیشه. تیکرها بلافاصله می تونن به خواست خودشون برسن و سفارش های خودشون رو انجام بدن. تیکرها در واقع سفارش های بازار رو ثبت می کنند و در این سفارش ها هیچ شرطی نمی ذارن. در اصل زمانی که میکرها معامله رو ثبت می کنند، این معاملات پیش روی تیکرها خواهد بود و اگه سفارش برداری به درخواست معامله یه میکر پاسخ بده و با او وارد معامله بشه، در این صورت هر دو به خواسته خودشون میرسن.

مقاله پیشنهادی: بهترین اهرم معاملاتی در ارز دیجیتال

میکر با ثبت سفارش در اوردر بوک نقدینگی صرافی ارز دیجیتال رو افزایش میده. با این کار خرید و فروش ارزهای دیجیتال رو برای کاربران راحت می کنه. از طرف دیگه، تیکر با پر کردن سفارش بخشی از اون نقدینگی رو حذف می کنه. شما با فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال در دوره ای تیکر و دوره دیگه میکر بودین. اگه در یه صرافی مارکت اوردر استفاده کرده باشین، میکر بودین و اگه با استفاده از لیمیت اوردر سفارشی رو پر کرده باشین، به عنوان تیکر فعالیت داشتین. کارکرد مدل تجاری تیکر و میکر برخلاف مدل سنتی اولویت بندی مشتری هست.

کارمزد معاملات برای میکر و تیکر ارز دیجیتال

کارمزد معاملات برای میکر و تیکر ارز دیجیتال

کارمزد معاملات برای میکر ارز دیجیتال و تیکر ارز دیجیتال تفاوت زیادی با هم داره. در واقع کارمزد معاملات یعنی سهم صرافی ارز دیجیتال از معاملاتی که کاربران انجام میدن. کاربران بازار ارزهای دیجیتال برای معامله های خودشون به صرافی ها مراجعه می کنند و این صرافی ها در ازای خدمات و امکاناتی که برای معامله گران و تریدرها ارائه میدن، کارمزدی رو دریافت می کنند. در بازار ارزهای دیجیتال کارمزد میکر ارز دیجیتال با کارمزد تیکر ارز دیجیتال تفاوت داره. همواره میکرها نسبت به تیکرها نیاز به پرداخت کارمزد کمتری دارن. 

همونطور که گفتیم، میکرها به افزایش نقدینگی در بازار کمک می کنند. این موضوع نیز باعث میشه تا صرافی های ارز دیجیتال برای افزایش میکرها کارمزد کمتری در نظر بگیرن. بالا بودن نقدینگی در معاملات بازار برای یه صرافی اهمیت زیادی داره و صرافی ها همواره با کارمزدهای کم کاربران رو تشویق می کنند تا تبدیل به میکر بشن. میزان تخفیفی که کاربران در ازای میکر ارز دیجیتال بودنشون می گیرن، وابسته به سطح کاربری هست. هرچقدر سطح کاربری شما در صرافی بالاتر باشه، تخفیف بیشتری بابت میکر ارز دیجیتال بودن دریافت می کنین. در صرافی های بزرگ دنیا افرادی که سطح کاربری معمولی و ساده دارن، از تخفیف های مربوط به میکر ارز دیجیتال بهره مند نمیشن.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله میکر(Maker) و تیکر(Taker) در بازار ارز دیجیتال چه کسانی هستند؟ اطلاعاتی در مورد Maker یا سفارش گذار و Taker یا سفارش بردار برای شما ارائه کنیم و به بررسی کارمزد معاملات برای میکر و تیکر ارز دیجیتال بپردازیم و تفاوت Maker و Taker رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و با این مفاهیم آشنا بشین. همونطور که گفتیم، میکر با ثبت سفارش در اوردر بوک نقدینگی صرافی ارز دیجیتال رو افزایش میده. با این کار خرید و فروش ارزهای دیجیتال رو برای کاربران راحت می کنه. از طرف دیگه، تیکر با پر کردن سفارش بخشی از اون نقدینگی رو حذف می کنه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد میکر Maker و تیکر Taker در بازار ارز دیجیتال چه کسانی هستند؟

در مورد میکر Maker و تیکر Taker در بازار ارز دیجیتال چه کسانی هستند؟ نظر دهید
سوال امنیتی :8+40 = ?