نقاط پیوت Pivot در تحلیل تکنیکال چیست؟

  • 01:01 1403-01-10
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

ما سعی می کنیم در مقاله از مجموعه مباحث آموزش ارز دیجیتال به بررسی نقاط پیوت در تحلیل تکنیکال چیست؟ پرداخته و اطلاعاتی در مورد نقاط پیوت برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع نقاط چرخش قیمت بپردازیم و نحوه محاسبه نقاط Pivot در تحلیل تکنیکال رو برای شما یاد بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. ابزارهای تحلیل تکنیکال از طریق روش های مختلفی به معامله گران کمک می کنند تا روندها و الگوهای بازگشتی قیمت رو سطوح مقاومت و حمایت رو پیدا کنند و با استفاده از اون ها معامله های سودآوری انجام بدن. یکی از این ابزارهای پرکاربرد برای پیدا کردن الگوها و نقاط بازگشت قیمتی ارزهای دیجیتال یا سایر دارایی های مالی اندیکاتور نقاط پیوت یا Pivot Points هست.

شناسایی دقیق نقاط کف و سقف یا همون نواحی بازگشت قیمت، یکی از مهم ترین اهداف تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی هست. استفاده از برخی ابزارهای تحلیل تکنیکال در این زمینه بسیار موثر هست. یکی از پرکاربردترین این ابزارها که برای بررسی وضعیت قیمت در گذشته و حال مورد استفاده قرار می گیره، پیوت هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله نقاط پیوت در تحلیل تکنیکال چیست؟ اطلاعاتی در مورد نقاط پیوت برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع نقاط چرخش قیمت بپردازیم و نحوه محاسبه نقاط Pivot در تحلیل تکنیکال رو برای شما یاد بدیم.

نقاط پیوت در تحلیل تکنیکال چیست؟

نقاط پیوت در تحلیل تکنیکال

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، شاید اسم نقاط پیوت یا چرخش قیمت رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این نقاط به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که نقاط پیوت در تحلیل تکنیکال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که نقاط پیوت نوعی اندیکاتور و یا نوعی محاسبان هست که برای تشخیص روند کلی بازار در تایم فریم های مختلف به کار گرفته میشه. نقاط پیوت بر اساس میانگینی از بالاترین و پایین ترین قیمت تموم شده روز قبل محاسبه میشه. همچنین در این اندیکاتور علاوه بر نقاط پیوت، خطوط حمایت و مقاومت نیز در انجام محاسبات نقطه پیوت موثر هستن.

دوره پیشنهادی: آموزش تحلیل تکنیکال

جالب اینجاست که بدونین نقاط پیوت به نقاط قیمتی بسیار مهم گفته میشه که این نقاط همون میانگین بیشترین قیمت و کمترین قیمت و آخرین قیمت در یه روز پیشین معاملاتی هست. در بازه های زمانی مختلف مقل تایم فریم روزانه با استفاده از میزان آخرین پیوت در یه روز، روند قیمتی روز بعدی اون ارزیابی و پیش بینی میشه. بنابراین، اگه معاملات بالاتر از آخرین پیوت فعلی قرار بگیرن، روند صعودی هست و اگه معاملات و خرید  و فروش ها پایین تر از آخرین پیوت فعلی قرار بگیرن، روند نزولی هست.

انواع نقاط چرخش قیمت کدامند؟

انواع نقاط چرخش قیمت کدامند؟

همونطور که گفتیم، نقاط پیوت به نقاط مهم قیمتی در نمودار ارز دیجیتال گفته میشه. به طور کلی میشه پیوت ها رو به عنوان نقاط تغییر قیمت معرفی کرد. این نقاط با غلبه نیروی عرضه بر تقاضا و یا برعکس به وجود میان. تریدرها با توجه به نقاط پیوت می تونن تحرکات بازار رو ارزیابی کنند. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله نقاط پیوت در تحلیل تکنیکال چیست؟ به بررسی انواع نقاط چرخش قیمت بپردازیم.

شاید برایتان مفید باشد: انواع نمودار های قیمت در تحلیل تکنیکال کدامند؟

•    پیوت ماژور

یکی از انواع نقاط چرخش قیمت ارزهای دیجیتال که پیوت نامیده میشه، پیوت ماژور هست. این اصطلاح به کف و سقف های قیمتی که در ایجاد قدرتمند و در جهت مخالف نقش داشتن، گفته میشه. به عبارت دیگه در این نقاط ایجاد برگشت های بزرگ در قیمت، روند صعودی به نزولی و برعکس تبدیل میشه. پیوت های ماژور اکثرا در نزدیکی سطح حمایت یا مقاومت رخ میدن.

•    پیوت مینور

یکی دیگه از انواع نقاط چرخش قیمت ارزهای دیجیتال یا پیوت در تحلیل تکنیکال، پیوت مینور هست که در ایجاد حرکات یا تغییرات کوچیک یا نوسانات کوتاه مدت نقش داره. از اونجایی که این نقطه چرخش قیمت از اعتبار کمتری برای تحلیلگران برخوردار هست، برای تعیین الگوهای نموداری کاربرد زیادی ندارن. ایجاد این پیوت ها از قانون خاصی تبعیت و پیروی نمی کنه.

•    پیوت قیمتی

یکی دیگه از انواع نقاط چرخش قیمت ارزهای دیجیتال، پیوت قیمتی هست که با ایجاد روند قوی در خلاف جهت مسیر یا روند حرکت بازار در ارتباط هستن. از ویژگی های شاخص این پیوت، نقش موثر تحرکات قیمتی بازار معاملات و جزئیات اون در رخداد اون هست. یه پیوت قیمتی معتبر با مشخصه پرایس اکشنی به میزان سه کندل بازگشتی و پیشروی مجدد اون با همون شرایط ولی در جهت معکوس شناخته میشه.

•    پیوت محاسباتی

یکی دیگه از انواع نقاط چرخش قیمت ارزهای دیجیتال، پیوت محاسباتی هست که در اون محاسبات بازه زمانی به عنوان یه فاکتور مهم مورد توجه قرار می گیره. در اصل با توجه به تایم فریم ها و داده های قیمتی مورد استفاده، اعتبار محاسبات انجام شده تا زمان مشخصی خواهد بود.

نحوه محاسبه نقاط Pivot در تحلیل تکنیکال چگونه است؟

نحوه محاسبه نقاط Pivot در تحلیل تکنیکال

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله نقاط پیوت در تحلیل تکنیکال چیست؟ نحوه محاسبه نقاط Pivot در تحلیل تکنیکال رو برای شما یاد بدیم. بهتره بدونین اندیکاتور پیوت رو میشه به نمودار اضافی کرد. این اندیکاتور این سطوح رو به طور خودکار محاسبه و نشون میده. ولی در اینجا ما به شما نحوه محاسبه دستی این نقاط رو آموزش می دیم تا بتونین این نقاط رو محاسبه کرده و در تحلیل های خودتون از اون ها استفاده کنین.

•    برای محاسبه نقاط Pivot در تحلیل تکنیکال باید بعد از بسته شدن بازار و یا قبل از باز شدن روز بعد، بالا، پایین و بسته شدن رو پیدا کنین.
•    بعد از پیدا کردن نقاط پیوت اون ها رو با هم جمع کنین و سپس تقسیم بر 3 کنین تا میانگین به دست بیاد.
•    این عدد رو بر روی چارت با P علامت بذارین.
•    بعد از علامت گذاری این قیمت، نقاط S2، R2، S1 رو محاسبه کنین. High و Low این محاسبات باید طبق روز قبل باشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله نقاط پیوت در تحلیل تکنیکال چیست؟ اطلاعاتی در مورد نقاط پیوت برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع نقاط چرخش قیمت بپردازیم و نحوه محاسبه نقاط Pivot در تحلیل تکنیکال رو برای شما یاد بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، که نقاط پیوت نوعی اندیکاتور و یا نوعی محاسبان هست که برای تشخیص روند کلی بازار در تایم فریم های مختلف به کار گرفته میشه. نقاط پیوت بر اساس میانگینی از بالاترین و پایین ترین قیمت تموم شده روز قبل محاسبه میشه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد نقاط پیوت Pivot در تحلیل تکنیکال چیست؟

در مورد نقاط پیوت Pivot در تحلیل تکنیکال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :7+90 = ?