شبکه لایتنینگ(Lightning) چیست؟

  • 01:02 1403-02-09
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

شبکه لایتنینگ(Lightning)؛ راهکار عملی برای رفع محدودیت مقیاس پذیری رمزارزهایی مثل بیت کوین! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این بلاک چین به دست بیارین؟ آیا می دونین شبکه لایتنینگ چیست؟ به نظر شما شبکه لایتنینگ چجوری کار می کنه؟ شبکه لایتنینگ چه مزایا و معایبی به همراه داره؟ کدوم ارز دیجیتال از شبکه Lightning استفاده می کنه؟ آیا شبکه لایتنینگ ایمن هست؟ آیا این شبکه بر روی قیمت بیت کوین هم تاثیرگذار خواهد بود؟ 

شبکه های بلاک چینی مثل بیت کوین، دو مشکل اساسی دارن که باعث نارضایتی کاربران میشه. اول مشکل، زمان طولانی هست که واسه تایید شدن یه تراکنش صرف میشه. مشکل دوم هم به هزینه بالای تراکنش های مربوط میشه. تا به امروز راه حل های زیادی به منظور از بین بردن این دو مشکل ارائه شدن که یکی از پرکاربردترین اون ها شبکه لایتنینگ هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله شبکه لایتنینگ چیست؟ اطلاعاتی درباره شبکه لایتنینگ یا Lightning به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای شبکه لایتنینگ بپردازیم و عملکرد شبکه لایتنینگ رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این بلاک چین آشنایی داشته باشین.

شبکه لایتنینگ چیست؟

شبکه لایتنینگ چیست؟

احتمالا این سوال واستون پیش اومده باشه که شبکه لایتنینگ چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که شبکه لایتنینگ یا Lightning به عنوان یه راهکار به منظور بهبود شبکه های پرداخت فعلی بیت کوین با استفاده از مقیاس پذیری بیشتر و کاهش کارمزد تراکنش ها طراحی شده. شبکه بیت کوین قابلیت انجام دادن 7 تراکنش در ثانیه رو با هزینه 0.00004 بیت کوین داره. وقتی ظرفیت پذیرش تراکنش ها ثابت بمونه، کارمزد تراکنش ها ممکنه تغییر پیدا کنه. در اوج رشد بیت کوین این کارمزد در حدود 0.0028 بیت کوین بود.

جالب اینجاست که بدونین شبکه لایتنینگ یا Lightning نوعی پروتکل لایه دوم در بلاک چین بیت کوین هست که به کاربران این اجازه رو میده تا کانال های پرداختی رو به وجود بیارن که در اون تراکنش ها خارج از بلاک چین اصلی انجام میشه، ولی همچنان از امنیت و عدم تمرکز بلاک چین اصلی برخوردار باشن. این تراکنش ها به عنوان معامله خارج از زنجیره شناخته میشن. نکته قابل توجه این هست که کانال شبکه لایتنینگ یه روش تراکنش دو طرفه هست که در اون طرفین می تونن پرداخت ها رو انجام بدن و یا از همدیگه دریافت کنند.

ویدیوی پیشنهادی: رپد بیت کوین Wrapped bitcoin چیست؟

مزایا و معایب شبکه لایتنینگ

مزایا و معایب شبکه لایتنینگ

همونطور که گفتیم، شبکه لایتنینگ یه راه حل Off-Chain واسه بیت کوین هست که می تونه مقیاس پذیری، سرعت معاملات این ارز دیجیتال رو افزایش و هزینه های تراکنش رو کاهش بده. این شبکه از فناوری قفل زمانی هش و کانال های پرداخت استفاده می کنه تا بتونه معاملات رو خارج از زنجیره اصلی بیت کوین انجام بده. این راه حل مزایا و معایب زیادی به همراه داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایا و معایب شبکه لایتنینگ بپردازیم تا با این شبکه بیشتر آشنا بشین.

ویدیوی پیشنهادی: سگویت (Segwit) چیست و چه کاربردی در شبکه بیت کوین دارد؟

مزایای شبکه لایتنینگ

•    یکی از مزایای شبکه لایتنینگ این هست که Lightning از راهکار برون زنجیره ای واسه برطرف کردن مشکل مقیاس پذیری استفاده می کنه. در صورت موفقیت این شبکه احتمالا از ترافیک تراکنش های شبکه بیت کوین کم بشه.
•    یکی دیگه از مزایای شبکه لایتنینگ این هست که این شبکه به کمک کانال های پرداختی دوطرفه امکان ارسال و دریافت آنی یا لحظه ای رو فراهم می کنه.
•    یکی دیگه از مزایای شبکه لایتنینگ این هست که بلاک چین لایتنینگ به دلیل کاهش هزینه تراکنش ها واسه پرداخت های خرد مناسب هست.

معایب شبکه لایتنینگ

•    یکی از معایب شبکه لایتنینگ این هست که برخلاف تراکنش های درون زنجیره ای، اگه دریافت کننده آنلاین باشه، نمی تونه مبلغ رو دریافت کنه.
•    شبکه Lightning هنوز واسه مبالغ بالاتر مناسب نیست. از اونجایی که این شبکه از کانال های پرداختی بین افراد ساخته شده، امکان انتقال از طریق واسطه ها در صورتی که پول کافی در کانالشون نداشته باشن، وجود نداره.
•    یکی دیگه از معایب شبکه لایتنینگ این هست که لایتنینگ و نحوه استفاده از اون، هنوز هم واسه بعضی از کاربران تازه وارد بیت کوین گنگ و پیچیده هست.
•    باز کردن و بستن کانال های پرداختی نیازمند تراکنش های درون زنجیره ای هست که واسه تایید در شبکه به کارمزد و زمان بیشتری نیاز هست.

عملکرد شبکه لایتنینگ چگونه است؟

عملکرد شبکه لایتنینگ چگونه است؟

حائز اهمیت هست که بدونین شبکه Lightning خارج از زنجیره به وجود اومده تا کاربران انتقال بیت کوین رو انجام بدن و شلوغی شبکه روی زنجیره اصلی کاهش پیدا کنه. واسه شروع، کانالی بین دو طرف باز میشه که می تونن وجوه رو بفرستن. سپس می تونن از این کانال واسه ارسال سریع بیت کوین بین خودشون با کارمزد نزدیک به صفر، بدون نیاز به پخش هر تراکنش به لایه اول بلاک چین بیت کوین استفاده کنند. شبکه لایتنینگ بر اساس اسمارت کانترکت ها ایجاد شده که کانال های پرداخت خارج از زنجیره رو بین دو طرف به وجود بیاره.

دو طرف معامله این امکان رو دارن تا با کمک کانال های پرداخت شبکه لایتنینگ با هم مبادله پولی داشته باشن. همچنین تراکنش ها در شبکه Lightning جوری متفاوت از تراکنش های متعارف، پرداخت و تایید میشن و طرفین معامله بعد از باز کردن و بستن کانال های پرداخت و انجام معامله همه داده های تراکنش های خودشون رو به صورت یکجا در بلاک چین بیت کوین ثبت می کنند.

کدام ارز دیجیتال از لایتنینگ استفاده می کند؟

توجه داشته باشین که شبکه لایتنینگ(Lightning) یه تکنولوژی لایه دوم هست که واسه بیت کوین اعمال میشه و از کانال های پرداخت کوچیک استفاده می کنه تا توانایی بلاک چین خودش رو واسه انجام تراکنش ها و مبادلات به صورت کارآمدتر افزایش بده. شبکه لایتنینگ واسه سرعت بخشیدن به زمان پردازش تراکنش ها و کاهش هزینه های مربوط به تراکنش طراحی شده. با این حال این شبکه هنوز هزینه های مرتبط با اون رو داره و می تونه در معرض کلاهبرداری یا حملات سایبری مخرب باشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله شبکه لایتنینگ چیست؟ اطلاعاتی درباره شبکه لایتنینگ یا Lightning به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای شبکه لایتنینگ بپردازیم و عملکرد شبکه لایتنینگ رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این بلاک چین آشنایی داشته باشین. همونطور که گفتیم، شبکه لایتنینگ یا Lightning به عنوان یه راهکار به منظور بهبود شبکه های پرداخت فعلی بیت کوین با استفاده از مقیاس پذیری بیشتر و کاهش کارمزد تراکنش ها طراحی شده. این شبکه مزایای زیادی به همراه داره که همین موضوع باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد شبکه لایتنینگ(Lightning) چیست؟

در مورد شبکه لایتنینگ(Lightning) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :2+81 = ?