توکن دسترسی به پروتکل(Access Token) چیست؟

  • 23:02 1403-02-17
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه

توکن دسترسی به پروتکل(Access Token)؛ اصطلاحی رایج در بازار ارزهای دیجیتال! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین توکن دسترسی به پروتکل چیست؟ توکن دسترسی به پروتکل چه تاثیراتی داره؟ منظور از حلقه بازخورد چیست؟ عملکرد توکن های Access چجوریه؟ توکن های دسترسی به پروتکل چه کاربردهایی دارن و در کجا استفاده میشن؟

بازار ارزهای دیجیتال در دهه گذشته به دلیل رشدهای قیمتی زیادی که تجربه کردن، مورد استقبال خیلی از سرمایه گذاران و معامله گران قرار گرفتن. این بازار اصطلاحات و مفاهیم زیادی داره که واسه فعالیت در این بازار باید با این مفاهیم آشنا بشین. توکن(Token) یکی از اصطلاحات رایج در بازار رمزارزهاست که انواع مختلفی دارن و هر کدوم از اون ها کاربردهای خاص خودشون رو دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مفاهیم آموزش ارز دیجیتال، اطلاعاتی درباره توکن دسترسی به پروتکل یا Access Token به شما ارائه کنیم و به بررسی تاثیرات توکن دسترسی به پروتکل بپردازیم و عملکرد این توکن ها رو مورد بررسی قرار بدیم.

توکن دسترسی به پروتکل چیست؟

توکن دسترسی به پروتکل چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که توکن دسترسی به پروتکل چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که نسل قبلی پلتفرم های مشترک تعداد زیادی ارزش به وجود میاوردن، ولی بیشتر اون ها در لایه برنامه ها معمولا به شکل داده، دریافت و دوباره جمع آوری میشدن. پشته اینترنت از لحاظ نحوه توزیع ارزش از پروتکل های Thin و برنامه های Fat ایجاد شده. با توسعه تجارت، می فهمیم که سرمایه گذاری در برنامه ها بازده زیادی به وجود میاره، در حالی که سرمایه گذاری مستقیم در تکنولوژی های پلتفرم معمولا بازدهی پایینی داره.

جالب اینجاست که بدونین این ارتباط در میان پلتفرم ها و اپلیکیشن ها در پشته برنامه های بلاک چین برعکس میشن. ارزش در سطح پلتفرم های مشترک متمرکز میشه و فقط بخشی از اون ارزش در سطح اپلیکیشن های غیرمتمرکز(Dapps) توزیع و منتشر میشه. این یه استک با پلتفرم های Fat و برنامه های Thin هست. ما این رو به صورت شفاف در دو شبکه بلاک چینی یعنی بیت کوین و اتریوم می بینیم. ارزش بازار شبکه بیت کوین 10 میلیارد دلار هست، ولی بزرگ ترین سازمان های ساخته شده روی این بلاک چین در بهترین حالت چند صد میلیون دلار ارزش دارن.

مقاله پیشنهادی: رپد توکن wrapped token چیست؟

بررسی تاثیرات توکن دسترسی به پروتکل

بررسی تاثیرات توکن دسترسی به پروتکل

همونطور که گفتیم، توکن دسترسی به پروتکل نمونه ای از توکن های موجود در بازار ارزهای دیجیتال که در برنامه های غیرمتمرکز(Dapps) مورد استفاده قرار می گیرن. وجود توکن های دسترسی به پروتکل می تونه تاثیرات قابل توجهی بر پلتفرم های کریپتویی داشته باشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در ادامه تاثیرات توکن های دسترسی به پروتکل رو بررسی کنیم.

•    یکی از تاثیرات توکن های دسترسی به پروتکل این هست که کاربران جدید به پروتکل مورد نظر جذب میشن که باعث میشه تا تقاضا واسه خرید توکن ها افزایش پیدا کنه. بنابراین، افزایش تقاضا هم باعث میشه تا قیمت توکن ها بالا بره.
•    یکی دیگه از تاثیرات توکن های دسترسی به پروتکل این هست که سرمایه گذاران موجود با پیش بینی افزایش قیمت در آینده، توکن های خودشون رو نگه می دارن و عرضه رو کم می کنند.

نکته قابل توجه این هست که این تاثیرات در نهایت قیمت توکن دسترسی به پروتکل رو بالا میبرن. همچنین سقف بازار جدید افزایش یافته پروتکل، کارآفرینان و سرمایه گذاران جدید رو به خودشون جذب می کنه و این چرخه اونقدر تکرار میشه که توسعه دهنده ها بتونن با کاربران ارتباط قوی تری برقرار کنند. همچنین چیزی که درباره حلقه بازخورد مهم است، تاثیری هست که بر نحوه توزیع ارزش در استیک می ذاره.

مقاله پیشنهادی: توکنومیک چیست؟ عوامل موثر بر ارزش یک توکن

منظور از حلقه بازخورد چیست؟

از اونجایی که بیشتر توکن ها جوری ایجاد شدن که کمیاب باشن، با افزایش علاقه به پلتفرم، قیمت هر توکن و در نهایت ارزش بازار شبکه بالا میره. بعضی وقت ها علاقه خیلی زودتر از عرضه توکن های دسترسی به پروتکل رشد می کنه و باعث افزایش قیمت حبابی اون میشه. توجه داشته باشین که با ریزش قیمت ها و از بین رفتن وجوه، سرمایه گذاران به فکر برگردوندن و جبران سرمایه از دست رفته خودشون می افتن و به همین دلیل شروع می کنند به ترویج و ایجاد ارزش در اطراف اون تکنولوژی.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله توکن دسترسی به پروتکل چیست؟ اطلاعاتی درباره توکن دسترسی به پروتکل یا Access Token به شما ارائه کنیم و به بررسی تاثیرات توکن دسترسی به پروتکل بپردازیم و عملکرد این توکن ها رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، نسل قبلی پلتفرم های مشترک تعداد زیادی ارزش به وجود میاوردن، ولی بیشتر اون ها در لایه برنامه ها معمولا به شکل داده، دریافت و دوباره جمع آوری میشدن. هرچقدر افراد بیشتر جذب پروتکل ها بشن، قیمت توکن های دسترسی به پروتکل افزایش پیدا می کنند.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد توکن دسترسی به پروتکل(Access Token) چیست؟

در مورد توکن دسترسی به پروتکل(Access Token) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :4+96 = ?