بررسی 5 کاربرد بلاک چین در حوزه املاک

  • 07:02 1403-02-20
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

5 کاربرد بلاک چین در صنعت املاک و مستغلات؛ آیا تا الان شنیدین که بلاک چین در حوزه املاک مورد استفاده قرار بگیره؟ آیا بلاک چین می تونه به جلوگیری از کلاهبرداری در املاک کمک کنه؟ امنیت بلاک چین در حوزه املاک چجوریه؟ بلاک چین چه کاربردی در صنعت املاک داره؟ نظر مشاورین املاک درباره کاربرد بلاک چین در حوزه مسکن و املاک چیست؟ برای پاسخ به این سوالات به عنوان بخش دیگری از آموزش ارز دیجیتال با ما همراه باشید.

همونطور که می دونین، در سال های گذشته تا الان همه جا صحت از ارزهای دیجیتال، بلاک چین و بیت کوین هست. بدون شک شما هم شنیدین که واسه خرید یا اجاره خونه هم میشه از بیت کوین یا سایر رمزارزها استفاده کرد. با اینکه این اتفاق هنوز در ایران زیاد جا نیفتاده، ولی پروتکل هایی وجود دارن که به این کار اختصاص پیدا کردن. استفاده از بلاک چین در حوزه املاک مزیت های زیادی داره. به همین دلیل ما سعی می کنیم در مطلب 5 کاربرد بلاک چین در صنعت املاک و مستغلات، توضیحاتی در مورد فناوری بلاک چین واستون ارائه کنیم و به بررسی کاربردهای بلاک چین در حوزه املاک بپردازیم تا با این موارد آشنا بشین.

آشنایی با فناوری بلاک چین

آشنایی با فناوری بلاک چین

در بازار ارزهای دیجیتال دو اصطلاح مهم وجود داره که یکی از اون ها بلاک چین(Blockchain) هست. با استفاده از این فناوری میشه اطلاعات و داده ها رو به شکل بهتری ذخیره کرد و مالکیت دارایی ها رو تعیین کرد. بنابراین، بلاک چین چیز جدیدی در حوزه تکنولوژی نیست، بلکه قسمتی از انقلابی هست که در حال رخ دادن هست که به اون اینترنت جدید هم گفته میشه. در ابتدا از بلاک چین فقط در زمینه رمزارزها استفاده میشد، ولی به دلیل ظرفیت هایی که داشت، از حوزه پول های دیجیتال هم بالاتر رفت و امروزه میشه در هر نوع تراکنش مالی ازش بهره برد.

جالب اینجاست که بدونین بلاک چین یا Blockchain به تراکنش های مالی، شفافیت، امنیت و کارایی زیادی میده. این تکنولوژی یه پایگاه ذخیره داده های غیرمتمرکز از تراکنش های مالی به وجود اورده که واسه همه افراد قابل مشاهده هست. توجه داشته باشین که این داده ها در زنجیره ای از کامپیوترها ثبت و تصویب میشن. هر تراکنشی که در بلاک چین ثبت میشه، به طور همزمان در تعداد زیادی کامپیوتر ذخیره میشه.

مقاله پیشنهادی: تاثیر هوش مصنوعی در بلاک چین

بلاک چین و مسکن

فناوری بلاک چین می تونه تقریبا در همه صنایع به کار گرفته بشه. تا الان بیشتر به پتانسیل بلاک چین در بخش مالی و اقتصادی پرداخته شده. همین مورد باعث شده تا به موارد استفاده اون در صنایع دیگه توجه زیادی نشه. ولی Blockchain به عنوان زیرساخت رمزارزها، می تونه در حوزه مسکن و مستغلات هم کاربرد داشته باشه. کاربردهای بلاک چین در سایر حوزه ها در حال معرفی هست. در این بین یکی از مواردی که پتانسیل زیادی واسه به کارگیری بلاک چین در انجام کارهای خودشون دارن، حوزه مسکن هست.

کاربردهای بلاک چین در حوزه املاک

کاربردهای بلاک چین در حوزه املاک

در دنیای رمزارزها، دو مفهوم بلاک چین و NFT وجود داره که میشه با استفاده از اون ها داده هایی رو به شکل بهتری ذخیره کنیم و مالکیت دارایی ها رو تعیین کنیم. قطعا هر دوی این ویژگی ها در حوزه املاک و مستغلات هم مورد استفاده قرار می گیرن. بلاک چین موارد استفاده مختلفی در صنعت مسکن داره. در ادامه برخی از کاربردهای بلاک چین در حوزه املاک رو بررسی می کنیم:

مقاله پیشنهادی: کاربرد بلاک چین در پزشکی و بهداشت

•    مدیریت اسناد و مدارک

یکی از کاربردهای بلاک چین در حوزه املاک و مستغلات، مدیریت اسناد و مدارک هست. انجام معامله ای که دارای اموال غیرمنقول هست، به معنی جمع آوری و فرستادن حجم زیاد مدارک هست که به زمان زیادی نیاز داره. بلاک چین با ایجاد قابلیت ذخیره همه اسناد مورد نیاز در دفتر کل این مشکل رو حل می کنه. به این ترتیب، داده های لازم واسه همه طرف های درگیر معامله در دسترس قرار می گیره و در صورت درخواست میشه بدون تلاش زیاد در اختیار هر موسسه یا سازمانی قرار داد.

•    انجام تراکنش های ایمن

یکی دیگه از کاربردهای بلاک چین در حوزه املاک و مستغلات، انجام تراکنش های ایمن هست. کلاهبرداری و تقلب در حوزه مسکن یا املاک، خطری جدی واسه هر دو طرف معامله یعنی خریدار و فروشنده محسوب میشه. گزارش FBI در سال 2022 نشون میده که بیشتر از 11800 قربانی در رابطه با این مسئله وجود داره. به منظور برطرف کردن این مشکل، بلاک چین و بیت کوین می تونن نقش مهمی رو بازی کنند و به کلاهبرداری در حوزه املاک رسیدگی کنند.

•    عدم نیاز به واسطه

عدم نیاز به واسطه هم یکی دیگه از موارد استفاده از بلاک چین در حوزه املاک هست. خرید خونه سخت و وقت گیر هست. الان فکر کنین که واسه این کار باید با واسطه ها و افراد ثالث هم ارتباط برقرار کنین. بدون شک سخت تر هم میشه. در حالی که میشه از فرایند آسون تر و زودتر طی بشه. بلاک چین و بیت کوین می تونن معاملات املاک و مسکن رو راحت تر کنند که می تونه نیاز به واسطه هایی مثل بانک، وکیل و.... رو از بین ببره.

•    استفاده به عنوان وثیقه

بررسی 5 کاربرد بلاک چین در حوزه املاک

یکی دیگه از مهم ترین کاربردهای بلاک چین در حوزه مسکن این هست که به عنوان وثیقه مورد استفاده قرار می گیره. به عنوان مثال، بیت کوین می تونه به عنوان شکل جدیدی از وثیقه در خرید و فروش مسکن عمل کنه. بر اساس IRS، بیت کوین و سایر رمزارزها جزو دارایی های مهم محسوب میشن. بنابراین، میشه از اون ها به منظور وثیقه واسه تضمین وام های سرمایه گذاری در املاک و مستغلات استفاده کرد.

مقاله پیشنهادی: معرفی 5 کاربرد بلاک چین در دنیای ورزش

•    قراردادهای هوشمند به منظور بهبود گردش کار

گردش کار در زمینه معاملات مسکن یا املاک می تونه خیلی سخت باشه. به این ترتیب، یکی دیگه از کاربردهای بلاک چین در حوزه املاک که اهمیت زیادی داره، سیستمی کردن کارها با قراردادهای هوشمند هست. این قراردادها رو میشه به صورت تاثیرگذار واسه ساده کردن فرایندهایی مثل پرداخت ها، مدیریت امانی، انتقال مالکیت، وام ها و راه های رهن مورد استفاده خود قرار داد.

جمع بندی و نتیجه:

ما تلاش کردیم در مطلب 5 کاربرد بلاک چین در صنعت املاک و مستغلات، توضیحاتی در مورد فناوری بلاک چین واستون ارائه کنیم و به بررسی کاربردهای بلاک چین در حوزه املاک بپردازیم تا با این موارد آشنا بشین. همونطور که گفتیم، فناوری بلاک چین می تونه به عنوان زیرساخت رمزارزها، در حوزه مسکن و مستغلات هم کاربرد داشته باشه. کاربردهای بلاک چین در سایر حوزه ها در حال معرفی هست
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد بررسی 5 کاربرد بلاک چین در حوزه املاک

در مورد بررسی 5 کاربرد بلاک چین در حوزه املاک نظر دهید
سوال امنیتی :8+50 = ?