آزادسازی توکن(Token Unlocks) چیست؟

  • 18:02 1403-02-08
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

آزادسازی توکن(Token Unlocks)؛ یکی از اصطلاحات کاربردی در ارزهای دیجیتال! آیا تا الان چیزی در مورد این مفهوم شنیدین؟ آیا می دونین منظور از آزادسازی توکن چیست؟ اهمیت وستینگ در آزادسازی توکن چیست؟ آزادسازی توکن چجوری روی قیمت ارز دیجیتال و قیمت بیت کوین تاثیر می ذاره؟ فرایند آزادسازی توکن چجوریه؟ انواع روش های آزادسازی توکن کدامند و چه ویژگی هایی دارن؟

بازار ارزهای دیجیتال نوعی بازار نوپا و نوظهور هست که محبوبیت زیادی در بین بازارهای مالی به دست اورده. بازار رمزارزها مفاهیم و اصطلاحات زیادی داره که باید سعی کنین تا با اون ها آشنا بشین. آزادسازی توکن هم یکی از اصطلاحات و مفاهیم مهم در بازار رمزارزهاست. وقتی از آزادسازی توکن صحبت می کنیم، یعنی سرمایه گذار می تونه توکن آزاد شده رو بفروشه، هولد کنه و به سایر افراد انتقال بده. به همین دلیل، ما قصد داریم در این مطلب، توضیحاتی در مورد آزادسازی توکن یا Token Unlocks بهتون ارائه بدیم و به بررسی انواع روش های آزادسازی توکن بپردازیم و تاثیر آزادسازی توکن بر قیمت رمزارزها رو مورد بررسی قرار بدیم.

آزادسازی توکن چیست؟

آزادسازی توکن چیست؟

احتمالا این سوال واستون پیش اومده باشه که منظور از آزادسازی توکن چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که آزادسازی توکن یا Token Unlocks یکی از مفاهیم مهم در بازار ارزهای دیجیتال هست. از اونجایی که آزادسازی توکن، تعداد توکن های در حال گردش رو زیاد می کنه، روی قیمت ارزهای دیجیتال، ارزش واقعی پروژه های کریپتویی و روند توسعه و گسترش اون ها تاثیر زیادی می ذاره. توجه داشته باشین که پروژه های کریپتویی طبق یه برنامه زمانی مشخص توکن ها رو آزاد می کنند و یهو همه اون ها رو آزاد نمی کنند.

جالب اینجاست که بدونین آزادسازی توکن باعث میشه تا دارنده های این توکن ها این امکان رو داشته باشن تا توکن های آزادشده رو بفروشن، هولد کنند و یا اون ها رو به ولت دیگه ای بفرستن. این کار توکن های در حال گردش رو زیاد می کنه و تاثیر زیادی روی قیمت رمزارزها می ذاره. پروژه های کریپتویی معمولا مقدار زیادی توکن آزاد می کنند که همین مسئله باعث میشه تا نوسانات قیمتی زیاد و فشار فروش به وجود بیاد. البته توجه کنین که آزادسازی توکن به صورت منظم رخ میده و برنامه زمانی واسه اون ها در نظر گرفته میشه.

مقاله پیشنهادی: تفاوت کوین و توکن در ارزهای دیجیتال چیست؟

انواع روش های آزادسازی توکن

انواع روش های آزادسازی توکن

همونطور که گفتیم، به فرایند آزاد شدن توکن های یه پروژه از اسمارت کانترکت ها، آزادسازی توکن یا Token Unlock گفته میشه. توجه داشته باشین که آزادسازی توکن بر اساس بازه های زمانی مشخص و به صورت مختلفی انجام میشه. در ادامه برخی از انواع روش های آزادسازی توکن رو بررسی می کنیم:

•    روش کلیف

یکی از انواع روش های آزادسازی توکن در بازار ارزهای دیجیتال، مدل کلیف هست که شامل اولین دوره قفل شدن تا شروع اولین انتقال توکن هست. در این روش که بهش قفل اولیه هم گفته میشه، هیچ توکن یا ارز دیجیتالی آزاد نمیشه. به کلیف دوره زمانی قبل از Unlock هم گفته میشه. این روش به نوع تخصیص هم وابسته هست. به عنوان مقال، کلیف توکن های مشاوران و تیم ممکنه 16 ماه باشه، در حالی که واسه پارنترها و همکاران پروژه کریپتویی یا ارز دیجیتال ممکنه 3 یا 4 ماه طول بکشه.

•    روش تدریجی

یکی دیگه از انواع روش های آزادسازی توکن در بازار رمزارزها، مدل تدریجی هست که در این روش توکن ها یا ارزهای دیجیتال قفل شده به تدریج آزاد میشن. بین هر دوره آزادسازی یه بازه زمانی مشخص وجود داره. درصد انتشار هم در هر دوره زمانی تغییر می کنه. به عنوان مثال بیست درصد از رمزارزهای قفل شده بعد از 6 ماه آزاد میشن و 35 دبصد هم بعد از یه سال، 18 ماه بعد از 25 درصد دیگه آزاد میشن که در آخر چیزی باقی نمی مونه.

مقاله پیشنهادی: توکن سوزی چیست و چرا انجام می شود؟

•    روش خطی

مدل خطی هم یکی دیگه از انواع روش های آزادسازی توکن در بازار کریپتوکارنسی هاست. بهتره بدونین در یه بازه از قبل مشخص شده، تعداد معینی از توکن ها به صورت یکسان در هر دوره آزاد میشه. به عنوان مثال در سه ماهه اول 20 درصد، سه ماه بعد هم 20 درصد و تا جایی که توکنی باقی نمونه. در این مدل همه ارزهای دیجیتال در یه سال و سه ماه آزاد شده و عرضه بازار رمزارزها میشن.

تاثیر آزادسازی توکن بر قیمت رمزارزها

تاثیر آزادسازی توکن بر قیمت رمزارزها

توجه داشته باشین که قیمت رمزارزها قبل و بعد از آزادسازی توکن ها به معیارهای مختلفی وابسته هستن. معمولا بعد از اینکه رمزارزهای پروژه های کریپتویی آزاد شدن، با فشار خرید و اصلاح قیمت مواجه میشن. در بیشتر وقت ها اصلاح قیمت توکن ها کوتاه مدت هست و بعد از گذشت زمان دوباره به روند باثبات خودش برمی گردن. این فرایند معمولا در توکن های مشهور و با ارزش بازار دیده میشن، چون در این رمزارزها آزادسازی باعث جذب سرمایه گذاران جدید و بزرگ میشه. همچنین در پروژه هایی که تعداد زیادی از توکن های اون ها بین سرمایه گذاران پخش شده، این روند بیشتر به چشم می خوره و رایج هست.

بعضی از ارزهای دیجیتال هم مقدار چشمگیری از توکن های خودشون رو بین کاربران خصوصی و تیم داخلی تقسیم می کنند. در این پروژه ها بعد از آزادسازی بیشتر توکن ها، قیمت اون پایین میاد. بعضی از توکن ها هم در زمان نامناسبی آزاد میشن که این مسئله باعث میشه تا قیمت اون ها پایین بیاد.

مقاله پیشنهادی: 4 روش توزیع توکن در بازار ارزهای دیجیتال

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد آزادسازی توکن یا Token Unlocks بهتون ارائه بدیم و به بررسی انواع روش های آزادسازی توکن بپردازیم و تاثیر آزادسازی توکن بر قیمت رمزارزها رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، آزادسازی توکن باعث میشه تا دارنده های این توکن ها این امکان رو داشته باشن تا توکن های آزادشده رو بفروشن، هولد کنند و یا اون ها رو به ولت دیگه ای بفرستن. این کار توکن های در حال گردش رو زیاد می کنه و تاثیر زیادی روی قیمت رمزارزها می ذاره.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد آزادسازی توکن(Token Unlocks) چیست؟

در مورد آزادسازی توکن(Token Unlocks) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :6+54 = ?