5 روش تشخیص کلاهبرداری در پروژه های دیفای

  • 15:02 1403-02-24
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

5 روش تشخیص کلاهبرداری در پروژه های دیفای؛ آیا دوست دارین با این تکنیک ها آشنا بشین؟ به نظر شما چرا کلاهبرداری در حوزه دیفای افزایش پیدا کرده؟ منظور از کلاهبرداری دیفای چیست؟ انواع کلاهبرداری ها در دیفای کدامند؟ کلاهبرداری دیفای چجوری انجام میشه؟ چرا کلاهبرداران امور مالی غیرمتمرکز رو هدف قرار میدن؟ راه های تشخیص کلاهبرداری در پروژه های دیفای کدامند؟

همزمان با رشد و پیشرفت حوزه امور مالی غیرمتمرکز(DeFi)، کلاهبرداری از سرمایه گذاران و معامله گران این بخش هم به طور چشمگیری زیاد شده. در این بین، کلاهبرداران و افراد سودجو همواره از طرح های حرفه ای تر و پیشرفته تری واسه سرقت دارایی های کاربران می کنند و همین امر باعث میشه تا پیدا کردن کلاهبرداری ها در دیفای هم سخت تر بشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله 5 روش تشخیص کلاهبرداری در پروژه های دیفای از عناوین آموزش ارز دیجیتال، اطلاعاتی درباره کلاهبرداری در دیفای به شما ارائه کنیم، به بررسی راه های تشخیص کلاهبرداری در دیفای بپردازیم و دلیل افزایش کلاهبرداری در امور مالی غیرمتمرکز رو مورد بررسی قرار بدیم.

منظور از کلاهبرداری در دیفای چیست؟

منظور از کلاهبرداری در دیفای چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که منظور از کلاهبرداری در دیفای چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که بر اساس باور بیشتر طرفداران به رمزارزها، امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای به قدم بعدی تغییر و تحول در زمینه های مالی اشاره داره. این فضا به طور چشمگیری می تونه به کاربران راه های جدیدی واسه کسب درآمد ارائه بده و در عین حال به اهداف بزرگ تر دست پیدا کنه. با این وجود، نوآوری های دیفای معایبی هم دارن. این حوزه پر از کلاهبرداری های ارز دیجیتال، کلاهبرداری های بلاک چین و سایر سناریوهای خطرآمیز واسه کیف پول هاست که ممکنه کاربران سرمایه های خودشون رو از دست بدن.

جالب اینجاست که بدونین، همونطور که افراد زیادی به نوآوری های مالی جذابی که به وسیله دیفای به وجود اومدن، علاقه مند میشن، کلاهبرداران و افراد سودجو هم روش های زیادی برای سرقت ارزهای دیجیتال یاد می گیرن. هر کسی می تونه پروژه های کلاهبرداری در دیفای رو ایجاد کنه و از نظر فنی هیچ چیزی به منظور جلوگیری از اون ها وجود نداره. توجه داشته باشین که روش های کلاهبرداری زیادی در امور مالی غیرمتمرکز یا DeFi وجود دارن که باید از اون ها مطلع باشین تا با مشکلی مواجه نشین.

مقاله پیشنهادی: بهترین روش های کسب درآمد در دیفای DeFi

چرا کلاهبرداران دیفای را هدف قرار می دهند؟

چرا کلاهبرداران دیفای را هدف قرار می دهند؟

همونطور که گفتیم، دیفای یا DeFi نوعی اکوسیستم مالی رمزنگاری شده هست که انواع مختلفی از سناریوهای مالی رو در یه بلاک چین عمومی به وجود میاره. در دیفای نقش واسطه ها مثل بانک ها از بین میره. هر کاری که می تونین در بانک های سنتی انجام بدین، مثل وام گرفتن، استقراض، معامله، سرمایه گذاری و.... رو میشه در دیفای هم انجام داد. کلاهبرداران به دلایل زیر دیفای رو هدف قرار میدن:

•    غیرمتمرکز بودن: اگه در این برنامه ها کلاهبرداری انجام بشه، هیچ موسسه ای وجود نداره که بتونه تراکنش رو معکوس کنه و جلوی سرقت رمزارزها رو بگیره.
•    ناشناس بودن: شاید بتونین تراکنش های انجام شده در بلاک چین رو ردیابی کنین، ولی در شناسایی کلاهبرداران ناموفق میشین.
•    معاملات دائمی و غیرقابل بازگشت: بهتره بدونین کلاهبرداران از این موضوع مطلع هستن که هیچ مکانیزمی وجود نداره که بشه تراکنشی رو لغو کرد.

بیشتر بدانید: مشکلات دیفای چیست؟

راه های تشخیص کلاهبرداری در دیفای

راه های تشخیص کلاهبرداری در دیفای

همیشه قبل از سرمایه گذاری در پروژه های دیفای واسه جلوگیری از قرارگیری در دام کلاهبرداری دیفای تحقیقات و مطالعه های لازم رو انجام بدین. همچنین قبل از اینکه سرمایه خودتون رو در یه برنامه DeFi سرمایه گذاری کنین، توسعه دهنده های اون پروژه رو بشناسین. چون کلاهبرداری در حوزه امور مالی غیرمتمرکز افزایش پیدا کرده. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی راه های تشخیص کلاهبرداری در دیفای بپردازیم.

•    فعال کردن اقدامات امنیتی اضافی

یکی از راه های تشخیص کلاهبرداری در دیفای، فعال کردن اقدامات امنیتی اضافی هست. به عبارت دیگه، اگه کیف پول رمزنگاری شده یا پلتفرم مورد نظر شما قابلیت های امنیتی ویژه ای داره، سعی کنین تا این قابلیت ها رو فعال کنین تا امنیت حساب کاربری خودتون رو افزایش بدین. مثلا از احراز هویت دو عاملی استفاده کنین و یا رمزعبورهای سختی رو واسه ورود به حساب کاربری تعیین کنین و از برنامه هایی استفاده کنین که اثرانگشت شما رو تشخیص میدن.

•    بررسی کردن آدرس وب

بررسی کردن آدرس وب هم یکی دیگه از روش های تشخیص کلاهبرداری در پروزه های دیفای هست. اگه ارز دیجیتال یا خدماتی رو به صورت آنلاین از سایت های اینترنتی مختلفی می خرین، سعی کنین تا آدرس سایت مورد نظر رو بررسی کنین تا اطمینان حاصل کنین که از یه سایت معتبر و قانونی استفاده می کنین و هیچ خطری شما رو تهدید نمی کنه. کلاهبرداران آدرس سایت ها رو دستکاری می کنند تا شما فریب بخورین و از سایت های جعلی واسه سرمایه گذاری و خرید ارزهای دیجیتال استفاده کنین.

•    بررسی وایت پیپر پروژه

یکی دیگه از روش های تشخیص کلاهبردای در پروژه های دیفای این هست که وایت پیپر پروژه مورد نظر رو تجزیه و تحلیل کنین. توجه داشته باشین که انتشار وایت پیپر واسه یه پروژه دیفای یا ارز دیجیتال از اهمیت زیادی برخوردار هست. وایت پیپرها اطلاعات و داده های دقیقی از اهداف پروژه، عملکرد پروژه مورد نظر، تیم توسعه دهنده اون، ویژگی های پروژه ارز دیجیتال به کاربران و سرمایه گذاران ارائه میدن.

•    تحقیق کردن درباره تیم توسعه دهنده

تحقیق کردن درباره تیم توسعه دهنده پروژه مورد نظر هم یکی دیگه از راه های شناسایی کلاهبرداری در پروژه های دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز هست. بنابراین، قبل از اینکه در پروژه ای سرمایه گذاری کنین، اول باید ببینین که چه کسی پشت این پروژه هست و آیا این شخص پروژه های موفقی در رزومه کار خودش داشته یا نه. با این کار شما می تونین مطمئن بشین که پروژه دیفای مطمئن و معتبر هست و می تونین سرمایه گذاری های خوبی انجام بدین.

•    بررسی توزیع توکن و ارزش اولیه بازار

یکی دیگه از راه های تشخیص کلاهبرداری در دیفای این هست که توزیع توکن و ارزش اولیه بازار رو تجزیه و تحلیل کنین. قبل از سرمایه گذاری در یه پروژه جدید DeFi باید مطمئن شین که نحوه توزیع توکن های پروژه چجوریه. اگه می بینین که تیم توسعه دهنده پروژه دیفای تعداد زیادی از توکن های در گردش رو در اختیار داره، این باید هشدار باشه. اگه چارت توزیع توکن علنی نیست، احتمالا باید به کلی این پروژه رو نادیده بگیرین.

مقاله پیشنهادی: ساندویچ اتک در دیفای چیست و چگونه از آن در امان باشیم؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله 5 روش تشخیص کلاهبرداری در پروژه های دیفای، اطلاعاتی درباره کلاهبرداری در دیفای به شما ارائه کنیم، به بررسی راه های تشخیص کلاهبرداری در دیفای بپردازیم و دلیل افزایش کلاهبرداری در امور مالی غیرمتمرکز رو مورد بررسی قرار بدیم. اگه می خواهین از پروژه های غیرمتمرکز واسه مبادله و سرمایه گذاری استفاده کنین، باید مراقب کلاهبرداری های دیفای باشین. پروتکل و ماهیت دیفای باز و بدون مجوز هست. به همین دلیل، فعالیت های مشکوک و مبتنی بر کلاهبرداری رو جذب می کنه.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد 5 روش تشخیص کلاهبرداری در پروژه های دیفای

در مورد 5 روش تشخیص کلاهبرداری در پروژه های دیفای نظر دهید
سوال امنیتی :6+91 = ?