نقطه سر به سر در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

  • 13:02 1403-02-23
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

نقطه سر به سر(Break-Even Point)؛ اصطلاحی رایج در بازار ارزهای دیجیتال! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین قیمت سر به سر چیست؟ نقطه سر به سر در معاملات چجوری محاسبه میشه؟ نقطه سر به سر چه کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال داره؟ آشنایی با انواع هزینه در نحوه محاسبه قیمت سر به سر در معاملات چه اهمیتی داره؟ با این موضوع چطور میتوان به بررسی قیمت ارز دیجیتال و قیمت بیت کوین در شرایط مختلف پرداخت؟

بازار ارزهای دیجیتال نوعی بازار نوپا و نوظهوری هست که شامل اصطلاحات و مفاهیم زیادی هست که باید با این اصطلاحات آشنا بشین. قیمت سر به سر یکی از اصطلاحات پرکاربرد در بازار رمزارزها و سایر بازارهای مالی هست و استفاده از این مفهوم وقتی بیشتر میشه که تریدرها محتمل ضررهای بزرگی بشن و بعد از مدتی ضرر اون ها جبران بشه. در اصل وقتی یه سرمایه گذار وارد معامله میشه، قسمت از سرمایه خودش رو واسه کارمزد معامله پرداخت می کنه. ما سعی می کنیم در مقاله نقطه سر به سر چیست؟ اطلاعاتی درباره قیمت سر به سر یا Break-Even Point به شما ارائه کنیم، به بررسی کاربرد قیمت سر به سر در بازار رمزارزها بپردازیم و محاسبه نقطه سر به سر در معاملات رو به شما یاد بدیم.

منظور از قیمت سر به سر چیست؟

منظور از قیمت سر به سر چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که منظور از قیمت سر به سر چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که وقتی یه معامله یا خرید ارز دیجیتال و یا فروش انجام میشه، باید انتظار 2 پیشامد رو داشته باشین که یا سود می کنین یا محتمل ضررهای بزرگی میشین. فاصله قیمت بین دریافت سود یا از دست دادن سرمایه، قیمت سر به سر یا Break-Even Point شناخته میشه و چون قیمت سر به سر در معاملات بازار حد بین سود و ضرر در معاملات ارزهای دیجیتال هست، واکنش شما سرنوشت سرمایه و ارزهای دیجیتال شما رو مشخص می کنه. به همین دلیل تریدرها و معامله گران در بازار رمزارزها و سایر بازارهای مالی توجه زیادی به نقطه سر به سر می کنند.

جالب اینجاست که بدونین قیمت سر به سر یکی از ابزارهای پرکاربرد در بازار ارزهای دیجیتال و محاسبه سود و زیان در معاملات هست. تجزیه و تحلیل قیمت سر به سر در دنیای بلاک چین و ارزهای دیجیتال از اهمیت زیادی برخوردار هست. معامله گران در بازار ارزهای دیجیتال هم از نقطه سر به سر واسه فهمیدن اینکه در چه نقطه ای قیمت ارزهای دیجیتال با احتساب کارمزد، مالیات و هزینه های دیگه سر به سر میشن، استفاده می کنند. اگه درآمد معاله گر از هزینه های معامله بیشتر بشه، اون در این معامله یا خرید وفروش سود به دست میاره و اگه درآمد حاصل شده از معامله هزینه ها رو پوشش نده، تریدر با ضرر روبرو میشه.

مقاله پیشنهادی: مهارت های لازم برای نوسان گیری در ارزهای دیجیتال

کاربرد نقطه سر به سر در بازار رمزارزها

کاربرد نقطه سر به سر در بازار رمزارزها

آیا می دونین نقطه سر به سر در بازار ارزهای دیجیتال چه کاربردی داره؟ بهتره بدونین وقتی معامله به نقطه سر به سر میرسه، نه شکست هست و نه برد، بلکه دقیقا همون قیمتی هست که سود و ضرر هر دو با هم صفر میشن. در دنیای ارزهای دیجیتال هم معامله گران رمزارزها این امکان رو دارن تا از تحلیل نقطه سر به سر شدن واسه تشخیص وضعیت سود و ضرر و تنظیم روش های معاملاتی بهره می برن. به این ترتیب، نزدیک ترین مفهوم به نقطه سر به سر، عبارت Breakeven Multiple هست، یعنی قیمت یه ارز دیجیتال باید چقدر بالا بره تا به قیمت سر به سر یا شروع معامله خودش برسه و معامله گر ضرر نکنه.

توجه داشته باشن که وقتی قیمت لحظه ای ارز دیجیتالی پایین تر از قیمت خرید میشه، معامله گر باید تا وقتی که قیمت دوباره به میزانی افزایش پیدا می کنه تا به قیمت سر به سر معامله برسه، صبر داشته باشه. اون موقع می تونه موقعیت معاملاتی خودش رو بدون هیچ سود یا ضرری ببنده. مثلا اگه یه معامله گر یه ارز دیجیتال رو به قیمت 25 دلار خرید و بعد از گذشت مدتی قیمت اون ارز دیجیتال 10 دلار ریزش کرد، باید صبر کنه تا قیمت اون 10 دلار بالا بیاد تا هیچ سود یا ضرری نکنه.

مقاله پیشنهادی: تایم فریم در نمودار قیمتی چیست و چه کاربردی دارد؟

محاسبه نقطه سر به سر در معاملات

محاسبه نقطه سر به سر در معاملات

واسه محاسبه نقطه سر به سر در معاملات ارزهای دیجیتال، تریدرها یا معامله گر همه هزینه های خرید و فروش مثل کارمزد و مالیات رو در نظر می گیره با این هدف که بتونه قیمت سر به سر رو رد کنه و سود به دست بیاره. واسه اینکه ببینین قیمت سر به سر رمزارزها در بازار کریپتو چجوری محاسبه میشه به مثال زیر توجه کنین:

تصور کنین قیمت یه ارز دیجیتال 200 دلار هست و معامله گر واسه خرید اون باید 20 دلار کارمزد پرداخت کنه. قیمت سر به سر این معامله برابر میشه با جمع 200 دلار و 20 دلار کارمزد. بنابراین، نقطه سر به سر شما در معامله 220 دلار میشه که عبور کردن از این نقطه به سمت بالا سود و عبور کردن از این نقطه به سمت پایین، ضرر هست. همچنین وقتی در خود این قیمت معامله رو می بندین، نه سود و نه ضرر می کنین.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله نقطه سر به سر چیست؟ اطلاعاتی درباره قیمت سر به سر یا Break-Even Point به شما ارائه کنیم، به بررسی کاربرد قیمت سر به سر در بازار رمزارزها بپردازیم و محاسبه نقطه سر به سر در معاملات رو به شما یاد بدیم. همونطور که گفتیم، وقتی یه معامله یا خرید و فروش انجام میشه، باید انتظار 2 پیشامد رو داشته باشین که یا سود می کنین یا محتمل ضررهای بزرگی میشین. فاصله قیمتی بین کسب سود یا از دست دادن سرمایه در معاملات، نقطه سر به سر شناخته میشه. وقتی تریدر یا معامله گر در نقطه سر به سر قرار داره، نه سود به دست اورده و نه محتمل ضرر شده.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد نقطه سر به سر در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

در مورد نقطه سر به سر در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :8+47 = ?