شبکه همتا به همتا(Peer To Peer) چیست؟

  • 12:02 1403-02-22
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

در این بخش از مباحث آموزش ارز دیجیتال قصد داریم در مورد شبکه های همتا به همتا صحبت کنیم. شبکه همتا به همتا(P2P)؛ یکی از کاربردی ترین مفاهیم در شبکه ارزهای دیجیتال! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین شبکه همتا به همتا چیست؟ چرا شبکه های همتا به همتا مفید و کارآمد هستن؟ به نظر شما شبکه های همتا به همتا چجوری کار می کنند؟ شبکه P2P چه کاربردهایی داره؟ مزایا و معایب شبکه های Peer To Peer چیست؟

اگه در دنیای اینترنت و شبکه های بلاک چین فعالیت داشته باشین، به احتمال زیاد کلمه همتا به همتا رو شنیدین. ممکنه این مفهوم در یه محتوای خبری به کار رفته باشه و یا در تلویزیون و یا در زمان گفتگو با یکی از آشناهاتون که به شما گفته به وسیله شبکه همتا به همتا تراکنشی رو انجام داده. این شبکه کاربرد زیادی در بازار رمزارزها داره. به همین دلیل، ما قصد داریم در این مطلب، توضیحاتی در مورد شبکه همتا به همتا یا Peer To Peer بهتون ارائه کنیم و به بررسی انواع شبکه های همتا به همتا بپردازیم و عملکرد شبکه های P2P رو مورد بررسی قرار بدیم.

شبکه همتا به همتا چیست؟

شبکه همتا به همتا چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که شبکه همتا به همتا چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که شبکه همتا به همتا یا Peer To Peer شبکه ای هست که از تعداد رایانه به وجود اومده و با کمک معماری توزیع شده و به وسیله اینترنت به همدیگه متصل هستن. به هر کدوم از اعضای شبکه همتا به همتا نود(Node) گفته میشه. معمولا نودها قدرت و توانایی یکسانی دارن. در این شبکه ها فایل ها بدون نیاز به سرور مرکزی بین رایانه ها به اشتراک گذاشته میشه و فعالیت های مختلفی انجام میشه. توجه داشته باشین که یه رایانه واسه شرکت کردن در شبکه P2P باید به اینترنتی و برنامه ای واسه اتصال نیاز داره.

جالب اینجاست که بدونین شبکه همتا به همتا(P2P) وقتی به وجود میاد که دو یا چند کامپیوتر شخصی به هم متصل شده و منابع رو بدون عبور از یه رایانه به اشتراک بذارن. نکته قابل توجه این هست که شبکه همتا به همتا نوعی بستر غیرمتمرکز هست که به کمک اون دو نفر به صورت مستقیم با همدیگه ارتباط برقرار می کنند، بدون اینکه نیازی به برقراری ارتباط و یا اعتماد به یه واسطه داشته باشن. در مقابل، خریدار و فروشنده توسط شبکه Peer To Peer به صورت مستقیم با همدیگه معامله و تراکنشی انجام میدن.

مقاله پیشنهادی: مقایسه شبکه بایننس اسمارت چین و سولانا

انواع شبکه های همتا به همتا کدامند؟

انواع شبکه های همتا به همتا کدامند؟

همونطور که گفتیم، شبکه همتا به همتا یه روش ارتباطی و اشتراک گذاری فایل به صورت غیرمتمرکز هست که برخلاف مدل کلاینت و سرور که در اون کلاینت تقاضای سرویس می کنه و سرور تقاضا رو انجام میده، به هر کاربر یا نود این امکان رو میده تا هم به عنوان کلاینت و هم به عنوان سرور فعالیت کنند. شبکه های همتا به همتا انواع مختلفی دارن. در ادامه برخی از انواع شبکه های همتا به همتا رو بررسی می کنیم:

•    شبکه های بدون ساختار

یکی از انواع شبکه های P2P، شبکه های بدون ساختار هستن. در یه شبکه بدون ساختار همتا به همتا گره ها به صورت رندوم متصل میشن و با همدیگه ارتباط برقرار می کنند. از اونجایی که نودها بیشتر به شبکه متصل میشن و ازش خارج میشن، این سیستم ها واسه فعالیت های با سرعت بالا خیلی مناسب هستن. مثلا یه بستر اجتماعی مستقر در یه شبکه Peer To Peer بدون ساختار می تونه از اون خیلی خوب استفاده کنه.

•    شبکه های ساختار یافته

شبکه های ساختار یافته هم یکی دیگه از انواع شبکه های Peer To Peer هست. این شبکه ها جوری سازماندهی میشن که به گره ها این امکان رو میدن تا به صورت کارآمد جستجو کنند. حتی اگه داده ها به صورت گسترده و زیاد در دسترس کاربران قرار نگیرن! در اکثر مواقع، شبکه های ساختار یافته P2P یه جدول هش توزیع شده رو اجرا می کنند که گره ها می تونن داده ها رو با کمک توابع هش پیدا کنند.

•    شبکه ترکیبی P2P

شبکه ترکیبی هم یکی دیگه از انواع مختلف شبکه های همتا به همتا هستن. این شبکه ترکیبی از روش Peer To Peer و سرور در یه پروتکل هست. شبکه از یه سرور فهرست بهره میبره که دارای اطلاعات مربوط به منابع در مرکز هست و از این سرور به منظور پیدا کردن داده ها استفاده میشه. کارکرد متمرکز ارائه شده به وسیله یه شبکه ساختار یافته و برابری گره ارائه شده به کمک یه شبکه بدون ساختار مسئول ایجاد توازن در شبکه ترکیبی هستن.

مقاله پیشنهادی: 3 تفاوت اصلی شبکه های ارز دیجیتال 

عملکرد شبکه های P2P چگونه است؟

عملکرد شبکه های P2P چگونه است؟

توجه داشته باشین که شبکه Peer To Peer شبکه ای از کامپیوترهای متصل به همدیگه هست که ساختاری توزیع شده و غیرمتمرکز دارن. این کامپیوترها همزمان به عنوان پلتفرم ارائه دهنده و پروتکل دریافت کننده کار می کنند. در شبکه همتا به همتا(P2P) هر گره یه کپی از همه داده های درون شبکه ای رو روی رایانه خودش ذخیره می کنه. 

در این ساختار هر کاربر از هارد دیسک خودش به جای سرور مرکزی استفاده می کنه و نیاز به وجود سرور حذف میشه. همچنین شبکه های همتا به همتا سریع تر و کاربردی تر هستن. در این شبکه ها همه کاربران این امکان رو دارن تا داده ها رو دریافت، انتقال و ذخیره کنند. در ساختار شبکه های قدیمی یه نقطه منفی وجود داره که اون ها رو در مقابل حملات سایبری خیلی آسیب پذیر می کنه.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین در چه شبکه هایی قابل خرید و فروش است؟ 

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد شبکه همتا به همتا یا Peer To Peer بهتون ارائه کنیم و به بررسی انواع شبکه های همتا به همتا بپردازیم و عملکرد شبکه های P2P رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، شبکه همتا به همتا یا Peer To Peer شبکه ای هست که از تعداد رایانه به وجود اومده و با کمک معماری توزیع شده و به وسیله اینترنت به همدیگه متصل هستن. شبکه های همتا به همتا مزیت های فوق العاده به همراه دارن که همین امر موجب میشه تا مورد استقبال خیلی از کاربران بازار رمزارزها قرار بگیرن و محبوبیت زیادی به دست بیارن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد شبکه همتا به همتا(Peer To Peer) چیست؟

در مورد شبکه همتا به همتا(Peer To Peer) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :8+47 = ?