بررسی تفاوت معاملات مارجین و فیوچرز

  • 06:02 1403-02-14
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

 آیا می دونین تفاوت معاملات مارجین و فیوچرز چیست؟ این معامله ها چه ویژگی هایی دارن که فرصت های خوب سرمایه گذاری محسوب میشن؟ آیا تفاوت معاملات مارجین و فیوچرز محسوس هست یا خیر؟ بهتره بدونین روش های مختلفی برای ترید ارزهای دیجیتال وجود داره. احتمالا اصطلاحاتی مثل معاملات لانگ، شورت، مارجین و فیوچرز رو شنیدین. همه این اصطلاحات به یه مفهوم اساسی یعنی معاملات اهرم دار متکی هستن، ولی روش اون ها با همدیگه تفاوت داره. کارکرد مارجین زیاد پیچیده نیست. نوسانات بازار ارزهای دیجیتال این امکان رو به معامله گران ارز دیجیتال فراهم می کنه تا از طریق معاملات مارجین، هم از صعود و هم از ریزش بازار سود به دست بیارن.

بازار ارزهای دیجیتال نوعی بازار نوپا و نوظهور هست که به دلیل رشدهای قیمتی زیادی که در سال های گذشته داشته، مورد استقبال سرمایه گذاران و معامله گران زیادی قرار گرفته و تونسته به یکی از محبوب ترین بازارهای مالی تبدیل بشه. شما هم می تونین وارد این بازار شده و با خرید و فروش ارزهای دیجیتال سود زیادی به دست بیارین. برای این کار ابتدا باید آموزش های لازم رو فرا بگیرین. مارجین و فیوچرز دو روش معاملاتی هستن که تفاوت زیادی با هم دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله تفاوت معاملات مارجین و فیوچرز چیست؟ اطلاعاتی در مورد معاملات مارجین و معاملات فیوچرز به شما ارائه کنیم و به بررسی تفاوت فیوچرز و مارجین بپردازیم.

ما در دوره آموزش تحلیل پرایس اکشن صفر تا صد تحلیل را به شما یاد خواهیم داد.

معاملات فیوچرز چیست؟

معاملات فیوچرز چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم معاملات فیوچرز یا Futures رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که معاملات فیوچرز چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که فیوچرز نوعی قرارداد مشتقه هست که خریدار و فروشنده یه ارز دیجیتال رو به انجام معامله با قیمت مشخص شده در تاریخ مشخصی در آینده می بنده. بعضی از تریدرها ترجیح میدن تا به جای خرید و فروش واقعی ارزهای دیجیتال از طریق کلیدهای خصوصی، رمزهای عبور، از طریق معاملات فیوچرز سرمایه گذاری کنند و سود زیادی به دست بیارن.

مقاله پیشنهادی: معاملات فیوچرز چیست؟

جالب اینجاست که بدونین معاملات Futures همون معامله آتی محسوب میشه که قراردادی هست که بر اساس توافق طرفین، دارایی مشخصی در زمان تعیین شده ای با قیمت مشخص شده مورد معامله قرار می گیره. در این قرارداد دو طرفه آتی به منظور فروش الزامی به در اختیار گرفتن ارز دیجیتال نمیشه، بلکه فقط باید بر اساس قرارداد، قیمت ارز دیجیتال تعیین شده باشه. مثلا قرارداد فیوچرز برای یه دارایی روی قیمت مشخصی بسته شده. طبق این قرارداد یه ارز دیجیتال در زمان مشخص، به عنوان مثال 3 ماه آینده با قیمت مشخص شده خرید و فروش میشه.

معاملات مارجین چیست؟

معاملات مارجین چیست؟

معامله مارجین هم استراتژی هست که به تریدرها این امکان رو میده تا بدون استفاده از دارایی خودشون و به جای قرض گرفتن پول از یه صرافی، ارزهای دیجیتال زیادی بخرن. معاملات مارجین یا Margin در بازار ارزهای دیجیتال هیچ تفاوتی با معاملات مارجین سنتی نداره. تامین مالی مارجین وامی برای تجارت یه ارز دیجیتال در نظر گرفته میشه که در اون مارجین پول قرض گرفته شده از یه صرافی و تفاوت بین ارزش کل سرمایه گذاری و مبلغ وام هست. ارزهای دیجیتالی که موجودی حساب معاملاتی مارجین رو تشکیل میدن، به عنوان وثیقه برای وام برای پوشش ریسک اعتباری و زیان های احتمالی که تریدرها ممکنه داشته باشن، مورد استفاده قرار می گیره.

معاملات مارجین به معنی معامله با پول قرضی هست. تریدرها می تونن برای انجام معاملات خودشون از صرافی پول قرض بگیرن و بعد از معامله به اون برگردونن. بنابراین در معاملات مارجین تریدر واقعا ارز دیجیتال رو نمی خره یا مالک اون نیست، بلکه فقط از طریق حساب مارجین خود به دارایی دسترسی داره. قبل از شروع این معاملات باید یه حساب وام در یه صرافی باز کنین و وثیقه ای ارائه بدین که بخشی از ریسک اعتباری شما رو در صرافی جبران می کنه. به این وثیقه مارجین گفته میشه که چیزی بین سقف اعتبار و آستانه هست.

تفاوت معاملات مارجین و فیوچرز چیست؟

تفاوت معاملات مارجین و فیوچرز

همونطور که گفتیم، بازار ارزهای دیجیتال نوعی بازار مالی محبوب هست که شما می تونین با استفاده از روش های مختلفی ترید انجام بدین. معاملات مارجین و فیوچرز هم از روش های پرکاربرد در بازار هستن که هر کدوم از اون ها تفاوت هایی با هم دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی تفاوت معاملات مارجین و فیوچرز بپردازیم تا بهترین تصمیم رو برای انجام معامله بگیرین.

مقاله پیشنهادی: تفاوت معاملات اسپات و فیوچرز چیست؟

•    یکی از تفاوت فیوچرز و مارجین این هست که در معاملات مارجین فقط روی رشد قیمت ارز دیجیتال میشه سود به دست آورد، یعنی بازار یه طرفه هست. ولی در معاملات فیوچرز چون بر اساس یه قرارداد انجام میشه، هم از رشد قیمت و هم از ریزش قیمت میشه سود به دست آورد و بازار دو طرفه هست.
•    یکی دیگه از تفاوت فیوچرز و مارجین این هست که در مارجین اصطلاح کال مارجین و در فیوچرز اصطلاح لیکویید شدن وجود داره که هر دو به معنی از دست رفتن سرمایه هست. راه های جلوگیری از این اتفاق هم تعیین کردن حد ضرر یا استاپ لاس هست.
•    یکی دیگه از تفاوت فیوچرز و مارجین این هست که اهرم های اون ها با هم فرق دارن. در مارجین اهرمی که وجود داره ثابته و نمیشه اون رو تغییر داد. ولی در معاملات فیوچرز مقدار لوریج در اختیار کاربر هست و می تونه اهرم متناسب با ریسک خودتون رو انتخاب کنین.
•    یکی دیگه از تفاوت فیوچرز و مارجین این هست که نحوه محاسبه سود در اون ها متفاوت هست. در فیوچرز سود بر اساس نوع قرارداد و در معاملات مارجین هم سود توسط صرافی تعیین میشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله تفاوت معاملات مارجین و فیوچرز چیست؟ اطلاعاتی در مورد معاملات مارجین و معاملات فیوچرز به شما ارائه کنیم و به بررسی تفاوت فیوچرز و مارجین بپردازیم. همونطور که گفتیم، ، بازار ارزهای دیجیتال نوعی بازار مالی محبوب هست که شما می تونین با استفاده از روش های مختلفی ترید انجام بدین. معاملات مارجین و فیوچرز هم از روش های پرکاربرد در بازار هستن که هر کدوم از اون ها تفاوت هایی با هم دارن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد بررسی تفاوت معاملات مارجین و فیوچرز

در مورد بررسی تفاوت معاملات مارجین و فیوچرز نظر دهید
سوال امنیتی :5+43 = ?