کریپتو جکینگ CryptoJacking چیست؟

  • 21:02 1403-02-14
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

 چیزی در مورد کریپتو جکینگ یا حمله ارز دیجیتال شنیدین؟ می دونین چجوری میشه حملات کریپتو جکینگ رو شناسایی کرد؟ با چه روش های با حملات ارز دیجیتال مقابله کنیم؟ بهتره بدونین در سال های گذشته افراد زیادی به دنبال کسب سود وارد بازار ارزهای دیجیتال شدن. البته همین رویای کسب سود زیاد باعث شده تا هکرها هم به این حوزه علاقه مند بشن. در اصل هکرها با طراحی حملات کریپتویی مختلف سعی می کنند تا سیستم های کاربران رو هک کنند. به همین دلیل حملات کریپتوجکینگ به عنوان مهم ترین تهدیدکننده امنیت شبکه و بازار ارزهای دیجیتال شناخته میشه که کاربران تلاش می کنند تا با راهکارهایی از این حملات جلوگیری کنند.

ما در دوره ای از دنیای دیجیتال زندگی می کنیم و مردم بیشتر از هر زمان دیگه ای تراکنش های مالی و خریدهای خودشون رو به صورت آنلایت انجام میدن. همچنین در این دوره مقبولیت استفاده از ارزهای دیجیتال هم افزایش پیدا کرده. ارز دیجیتال به مفهوم امروزی در سال 2009 توسط شخصی ناشناس به اسم ساتوشی ناکاموتو که قصد داشت یه سیستم مالی غیرمتمرکز به وجود بیاره، اختراع شد. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله کریپتو جکینگ چیست؟ اطلاعاتی در مورد کریپتو جکینگ یا CryptoJacking به شما ارائه کنیم و به بررسی راه های شناسایی حملات کریپتو جکینگ بپردازیم و روش های مقابله با کریپتوجکینگ رو مورد بررسی قرار بدیم.

مقاله پیشنهادی: راه های حفظ امنیت ارز های دیجیتال

کریپتوجکینگ CryptoJacking چیست؟

کریپتوجکینگ CryptoJacking چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم کریپتو جکینگ رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که کریپتوجکینگ چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که کریپتوجکینگ نوعی عملیات رمزنگاری مخرب هست و زمانی اتفاق می افته که مجرمان سایبری برای نصب نرم افزارهایی خاص، رایانه های تجاری و شخصی، لپ تاپ ها و دستگاه های تلفن همراه رو هک می کنند. این نرم افزار از قدرت و منابع رایانه برای استخراج ارزهای دیجیتال یا سرقت کیف پول های رمزنگاری متعلق به قربانیان ناآگاه استفاده می کنه. استقرار کد این بدافزارها اسونه. در پس زمینه اجرا میشه و شناسایی اون کار ساده ای نیست و سختی های خودش رو داره.

جالب اینجاست که بدونین کریپتوجکینگ یا Cryptojacking مثل ویروس پنهانی هست که وارد دستگاه استخراج شما شده و درصد زیادی از انرژی مصرفی اون رو به خودش اختصاص میده. کریپتوجکینگ به شکل نرم افزار مخرب فعالیت می کنه که دستگاه استخراج شما رو آلوده می کنه. توجه داشته باشین هدف می تونه هر دستگاهی باشه. رایانه، تلفن هوشمند، حتی سرورهای ابری. زمانی که دستگاهی به بدافزار آلوده میشه، کنترل قدرت محاسبانی دستگاه رو در دست می گیره و بخشی از اون رو به استخراج ارزهای دیجیتال خاص اخصاص میده. سپس ارزهای دیجیتال ماین شده رو به کیف پول هکر ارسال می کنه.

راه های شناسایی حملات کریپتو جکینگ

راه های شناسایی حملات کریپتو جکینگ

همونطور که گفتیم، در حمله کریپتوجکینگ مجرمان اینترنتی یا هکرها، لپ تاپ ها، رایانه های شخصی و گوشی های همراه شما رو هک می کنند تا نرم افزاری مخرب بر روی اون نصب کنند و از قدرت پردازش سیستم شما به استخراخ مخفیانه ارز دیجیتال بپردازن. به این شیوه از هک، سرقت ارز دیجیتال گفته میشه و ممکنه موسسات بزرگ و حتی سیستم های کنترل سنعتی رو هدف بگیره.  تشخیص حملات کریپتوجکینگ کار سختی هست و متاسفانه قربانیان متوجه این موضوع نمیشن. راه های مختلفی برای شناسایی این حمله وجود داره. به همین دلیل ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی راه های شناسایی حملات کریپتو جکینگ بپردازیم.

مقاله پیشنهادی: 9 ارز دیجیتال برتر برای استخراج

•    کاهش عملکرد دستگاه

یکی از راه های شناسایی حملات کریپتو جکینگ، کاهش عملکرد دستگاه هست که می تونه نشون دهنده این باشه که دستگاه ماینر مورد حمله هکرها قرار گرفته. به این ترتیب، زمانی که سرعت پردازش دستگاه ماینر یا استخراج کنند کاهش پیدا کنه، این موضوع رو باید پیگیری کرد.

•    افزایش حرارت دستگاه

یکی دیگه از راه های شناسایی حملات کریپتو جکینگ، افزایش حرارت دستگاه هست که می تونه باعث به وجود اومدن خسارت جدی و بزرگ بشه. یکی از اصلی ترین نشون های کریپتو جکینگ گرم شدن بیش از حد دستگاه ماینر هست. بعضی از افراد به دلیل اینکه اطلاعات کافی در مورد حملات کریپتو ندارن، به جای مقابله با این مشکل، از خنک کننده ها برای پایین اوردن دمای دستگاه استفاده می کنند.

•    افزایش مصرف پردازنده مرکزی

یکی دیگه از راه های شناسایی حملات کریپتو جکینگ، افزایش مصرف پردازنده مرکزی هست که این موضوع می تونه یکی از علائم اجرای اسکریپت های کریپتو جکینگ روی سیستم باشه. بنابراین، به دستگاه های ماینر توصیه میشه تا با استفاده از برنامه هایی میزان استفاده از پردازنده مرکزی رو مدیریت کنند.

روش های مقابله با کریپتوجکینگ

روش های مقابله با کریپتوجکینگ

با اینکه شناسایی بدافزارها روی سیستم های شبکه یا شخصی سخت و دشواره، ولی اقداماتی وجود داره که با رعایت اون ها می تونین احتمال رخنه بدافزارها رو کمتر کنین. کریپتوجکینگ نوعی از حملات سایبری و بدافزارهای استخراج ارز دیجیتال هست. در ادامه برخی از روش های مقابله با کریپتوجکینگ رو مورد بررسی قرار می دیم تا با کمک این روش ها با حملات ارز دیجیتال مقابله کنین.

•    یکی از روش های مقابله با کریپتوجکینگ این هست که از ورود به وب سایت های ناامن جلوگیری کنین و از امن بودن سایت اطمینان حاصل کنین.
•    یکی دیگه از روش های مقابله با کریپتوجکینگ این هست که اگه مدیر شبکه هستین، سیاست های نظارت به سیستم های شبکه و دسترسی کاربران به سایت ها رو اعمال کنین.
•    یکی دیگه از روش های مقابله با کریپتوجکینگ این هست که اخبار مربوط به این حملات رو از سایت شرکت های امنیت سایبری مطالعه کرده و توصیه های امنیتی اون ها رو جدی بگیرین.
•    یکی دیگه از روش های مقابله با کریپتوجکینگ این هست که در زمان ورود به سایت های نامطمئن، مخصوصا سایت های مربوط به استخراج ارزهای دیجیتال، جاوا اسکریپت مرورگر خودتون رو مسدود کنین

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله کریپتو جکینگ چیست؟ اطلاعاتی در مورد کریپتو جکینگ یا CryptoJacking به شما ارائه کنیم و به بررسی راه های شناسایی حملات کریپتو جکینگ بپردازیم و روش های مقابله با کریپتوجکینگ رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، کریپتوجکینگ نوعی عملیات رمزنگاری مخرب هست و زمانی اتفاق می افته که مجرمان سایبری برای نصب نرم افزارهایی خاص، رایانه های تجاری و شخصی، لپ تاپ ها و دستگاه های تلفن همراه رو هک می کنند. شما می تونین با استفاده از روش های مختلف از کریپتوجکینگ ها جلوگیری کنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد کریپتو جکینگ CryptoJacking چیست؟

در مورد کریپتو جکینگ CryptoJacking چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :7+53 = ?