بررسی و مقایسه دوج کوین و بیبی دوج

  • 00:02 1403-02-14
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

از سال 2009، که بیت کوین به عنوان نسل جدید سیستم های مالی به مردم جهان معرفی شد، تا به امروز هزاران رمز ارز مختلف بوجود اومدن. رمز ارزهای دوج کوین و بیبی دوج، از محبوب ترین کریپتوکارنسی های بازار محسوب میشن؛ ارز دوج کوین (Dogecoin) به عنوان یکی از قدیمی ترین رمز ارزهای بازار شناخته میشه، در حالی که بیبی دوج کوین یکی از ارزهای تازه وارد در بازار کریپتوکارنسی ها هستش.

شاید ایلان ماسک بزرگترین طرفدار و حامی دو ارز دیجیتال بیبی دوج و دوج کوین باشه، اما نمیشه به سادگی از کنار علاقه ای که ایرانی ها به این دو رمز ارز دارن، بگذریم. با توجه به علاقه سرمایه گذاران و فعالان ایرانی بازار ارزهای دیجیتال به این دو رمز ارز، تصمیم داریم در این مقاله از مباحث آموزش ارز دیجیتال به بررسی و مقایسه دوج کوین و بیبی دوج بپردازیم. در صورتی که شما هم به دنبال تفاوت بین دوج کوین و بیبی دوج کوین هستین، پیشنهاد میدیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشین.

ارز دوج کوین چیست؟

ارز دوج کوین چیست؟

دنیای رمز ارزها بسیار گسترده و متنوع است و هر سرمایه گذار میتونه با توجه به علایق شخصی خودش، یک ارز دیجیتال مناسب رو پیدا کنه. ارز دوج کوین یکی از محبوب ترین میم کوین های دنیا هستش و با نماد Doge در پلتفرم های معاملاتی ارزهای دیجیتال، خرید و فروش میشه.

این رمز ارز در سال 2013 به وسیله دو مهندس به نام های بیلی مرکوس (Billy Markus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer) ساخته شده. هدف این افراد از ایجاد رمز ارز دوج کوین، تنها شوخی با جامعه کریپتوکارنسی ها و فعالان این حوزه بوده، اما بر خلاف انتظارشون، این ارز دیجیتال بسیار مورد توجه قرار گرفت.

نمادی که برای این توکن در نظر گرفته شده، مربوط به یک میم اینترنتی است که در همان دوره زمانی ترند شده بود. در این میم از تصویر یک سگ با نژاد شیبا اینو استفاده شده. برای ساخت دوج کوین از کدهای برنامه نویسی رمز ارز دیگری به نام لایت کوین تغییر داده شدن و الگوریتم اجماع اثبات کار (POW) آن در ارز دوج کوین هم به کار گرفته شده.

همونطور که میدونین ارزهای دیجیتال سیستمی همتا به همتا یا P2P دارن و منبع باز هستن. ارز دیجیتال Doge Coin هم چنین ویژگی هایی رو داره. از ویژگی های دیگر این ارز دیجیتال میتونیم به استفاده از سیستم رمز نگاری، قیمت پایین و عرضه نامحدود این ارز اشاره کنیم. اصلی ترین دلیل شهرت بالایی که ارز دوج کوین داره، حمایت افراد معروفی مثل ایلان ماسک میباشد که در حال حاضر صاحب شبکه اجتماعی توییتر است.

بررسی کاربردهای دوج کوین

بررسی کاربردهای دوج کوین

برای اینکه بتونیم به بررسی و مقایسه دوج کوین و بیبی دوج بپردازیم، باید با کاربردهای این دو ارز دیجیتال آشنا بشیم. به طور کلی و با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال به عنوان یک سیستم مالی جدید بوجود اومدن، مهمترین کاربردی که میتوینم برای اون ها معرفی کنیم، پرداخت و خرید خدمات یا محصولات هستش.

دلیل محبوبیت بالایی که رمز ارز دوج کوین برای تراکنش های مالی داره، کارمزد پایین نقل و انتقالات مالی با این ارز دیجیتال است. البته برای پاداش دادن به کاربرها در شبکه های اجتماعی مختلفی مثل توییتر (Twitter) و ردیت (Reddit) از این ارز دیجیتال استفاده میشه. با توجه به محبوبیت بالا و حمایت افراد معروفی مثل ایلان ماسک و مارک کوبان، آینده دوج کوین بسیار روشن و امیدوار کننده است.

ایلان ماسک به عنوان مالک و مدیر عامل تسلا در توییتر اعلام کرده بود که این شرکت رمز ارز دوج کوین رو به عنوان روشی برای پرداخت برای تعدادی از محصولات خود قبول کرده. انتشار این خبر در مدت زمان کوتاهی، قیمت دوج کوین رو افزایش داد. مهمترین تاثیر چنین اخباری، معرفی بیشتر ارزهای دیجیتال و دوج کوین به افرادی است که هیچ گونه آشنایی رو با دنیای کریپتوکارنسی ها ندارن.

نکته بسیار مهمی که در مورد ارز دوج کوین میتونیم بهش اشاره کنیم، رشد قابل توجه این رمز ارز هستش. طبق بررسی هایی که انجام دادیم، از سال 2013 تا به امروز این قیمت دوج کوین تا به امروز در حدود 37 هزار درصد رشد رو تجربه کرده. این موضوع به خوبی بیانگر محبوبیت این ارز دیجیتال است. البته انتظار میره که رمز ارز دوج کوین در آینده هم چنین رشد قیمتی رو داشته باشه.

بررسی کاربردهای دوج کوین

ارز بیبی دوج چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال بر محور بلاک چین، برنامه نویسی و تکمیل یا توسعه ایده های قدیمی بنیانگذاری شده. البته کریپتوکارنسی هایی هم وجود دارن که به پروژه های دیگری شباهت دارن و از روی اون ها کپی برداری شدن. این کپی برداری ممکنه به منظور برطرف کردن ایرادات یک پروژه و یا توسعه اون باشه.

 به طور کلی پیدا کردن رمز ارزهایی که شبیه به هم هستن، در این بازار جهانی امکان پذیر است. رمز ارز بیبی دوج هم به عنوان یک کپی از ارز دیجیتال دوج کوین شناخته میشه و توسط جامعه همین رمز ارز بوجود اومده. طبق مطالبی که در سایت رسمی Baby Doge وجود داره، این ارز دیجیتال برای دوسداران ارز دوج کوین و حمایت کنندگان این رمز ارز ایجاد شده.

همونطور که از اسم بیبی دوج کوین میشه فهمید، این ارز به عنوان فرزند ارشد Dogecion معرفی میشه و هدف از ایجاد آن تحت تاثیر قرار دادن پدر خودش (یعنی دوج کوین) هستش. پروژه این رمز ارز با استفاده از یک سیستم کاملا پیشرفته، یکپارچه و هوشمند توسعه پیدا کرده. این سیستم به بیبی دوج اجازه میده که تراکنش ها رو سریعتر از پدر خودش پردزش کنه.

جامعه حمایتگر بیبی دوج قصد دارن که این ارز رو به یکی از محبوب ترین میم کوین های بازار کریپتوکارنسی ها تبدیل کنن و این رمز ارز رو در بین برترین ارزهای بازار قرار بدن. به همین دلیل رمز ارز بیبی دوج به عنوان سرسخت ترین رقیب دوج کوین هم شناخته میشه و خیلی از افراد با مقایسه دوج کوین و بیبی دوج، به دنبال گزینه بهتر برای سرمایه گذاری هستن.

جالبه بدونین که ایلان ماسک، به عنوان بزرگترین حامی این رمز ارز شناخته میشه و تا به امروز با فعالیت های خودش در شبکه های اجتماعی به رشد و افزایش قیمت بیبی دوج کمک کرده. البته به غیر از افراد مشهوری مثل ایلان ماسک، 200 هزار نفر دیگر هم در سراسر جهان از رمز ارز بیبی دوج کوین حمایت و پشتیبانی میکنن.

یکی از مزیت هایی که این ارز دیجیتال برای هولدرهای خودش فراهم کرده، اعطای نیمی از کارمزد تراکنش ها به اون ها است. بقیه ی درآمد حاصل از هزینه تراکنش ها هم به دو بخش تقسیم میشه که بخش اول در اختیار بنیاد دوج کوین قرار میگیره. بخش دوم هم به رمز ارز بایننس کوین (BNB) تبدیل میشه. به این ترتیب کاربرها میتونن این دو رمز ارز رو با هم معامله کنن و بک منبع نقدینگی مناسب هم به این منظور داشته باشن.

بررسی کاربردهای بیبی دوج

در ادامه آشنایی با رمز ارز بیبی دوج، بررسی میکنیم که کاربرد بیبی دوج چیست؟ و آیا این ارز دیجیتال هم به اندازه دوج کوین مورد استفاده قرار میگیره یا نه؟ 

بررسی کاربردهای بیبی دوج

به طور کلی و در این لحظه که در حال تهیه این مقاله هستیم، هیچ کاربردی برای ارز بیبی دوج در دنیای واقعی وجود نداره؛ اما پروژه های دلگرم کننده ای توسط جامعه و توسعه دهنده های این ارز دیجیتال در حال اجرا است. از این پروژه های میتونیم به مواردی مثل کاربرد در پلتفرم شاپیفای (Shopify) و پلتفرم های معتبر تجارت الکترونیک اشاره کنیم. به این ترتیب کاربر های این پلتفرم ها میتونن برای پرداخت های دورن برنامه ای خودشون، از رمز ارز بیبی دوج کمک بگیرن.

همچنین باید این نکته رو هم در نظر داشته باشیم که کسب سود با این ارز دیجیتال در مقایسه با دوج کوین کمی متفاوت است؛ چرا که تعداد بیبی دوج های قابل عرضه، محدود شدن و به این ترتیب میشه با هولد بلند مدت این رمز ارز به امید کاهش عرضه و افزایش تقاضا، انتظار کسب سود داشت. البته نباید فراموش کرد که با وجود حمایت های گسترده ای که از این رمز ارز میشه، خرید بیبی دوج ریسک زیادی رو داره و نباید تمام یا بخش بزرگی از سبد سرمایه گذاری یک فرد به چنین رمز ارزی اختصاص پیدا کنه.

شباهت بین دوج کوین و بیبی دوج

شاید شما هم مثل بسیاری از فعالان بازار کریپتوکارنسی از خودتون پرسیده باشین که شباهت دوج کوین و بیبی دوج و با یکدیگر در چیست؟ حالا که با چیستی این ارزهای دیجیتال آشنا شدین، بررسی و مقایسه دوج کوین و بیبی دوج هم راحت تر هست. توجه داشته باشین که هدف ما از نگارش این مقاله، بررسی تفاوت ها و شباهت هایی است که بین این دو ارز دیجیتال وجود داره؛ به همین دلیل نباید این مطلب رو به عنوان مبنایی برای سرمایه گذاری یا خرید و فروش ارز دیجیتال قرار بدین.

مهمترین شباهت بین دوج کوین و بیبی دوج اینه که هر دوی این رمز ارزها آلت کوین هستن و در گروه میم کوین ها قرار میگیرن. تمامی میم کوین های موجود در بازار ارزهای دیجیتال، از جمله دوج کوین و بیبی دوج، هیچ هدف یا کاربرد خاصی رو ندارن. رمز ارز مثل بیبی دوج تنها به منظور رد و بدل کردن دارایی در بازار کریپتوکارنسی ها بوجود آمدن. به همین دلیل تعداد زیادی از کارشناسان این حوزه عقیده دارن که: چنین ارزهای دیجیتالی، رشد چندانی رو نمیکنن و حتی ممکنه که تنها بعد از گذشت چند ماه قیمت اون ها به صفر برسه. 

البته دوج کوین به عنوان اولین میم کوین بازار کریپتوکارنسی ها به تنهایی ثابت کرده که میم کوین ها هم به واسطه حمایت سرمایه گذاران، میتونن به یکی از برترین ارزهای بازار تبدیل بشن. رمز ارز بیبی دوج بعد از توییت ایلان ماسک، جهش قابل توجهی رو تجربه کرد و به شهرت رسید؛ هر چند که هیچ کارشناس و تحلیلگری نمیتونه زمان دقیقی رو برای اصلاح قیمت این ارز دیجیتال اعلام کنه و آینده اون مبهم هست.

شباهت بین دوج کوین و بیبی دوج

تفاوت بین دوج کوین و بیبی دوج

بعد از تمامی موارد ذکر شده، نوبت به مهمترین بخش مقاله بررسی و مقایسه دوج کوین و بیبی دوج، یعنی تفاوت بین این دو رمز ارز میرسه. این بخش به افرادی که برای خرید دوج کوین و بیبی دوج در دوراهی قرار میگیرن، کمک میکنه تا انتخاب بهتری رو داشته باشن؛ به همین علت توصیه میکنیم که با دقت این بخش رو مطالعه کنین.

به طور کلی سه تفاوت عمده بین رمز ارزهای بیبی دوج  و دوج کوین وجود داره که عبارتند از:

1.    دوج کوین یک کوین محسوب میشه، چرا که از یک بلاک چین اختصاصی برای تراکنش های خودش استفاده میکنه و بر روی زنجیره اصلی قرار داره. اما بیبی دوج یک توکن هست و شبکه بلاک چین منحصر به فردی و مجزایی رو نداره.
2.    تعداد رمز ارزهای دوج کوین نامحدود در نظر گرفته شده و تا بی نهایت ادامه داره، اما تعداد توکن های بیبی دوج محدود هستش و به هیچ عنوان قابل افزایش نیست.
3.    واحد های ارز دوج کوین از طریق استخراج با دستگاه های ماینر به بازار عرضه میشه که در این فرآیند برای پردازش تراکنش های این رمز ارز، پاداشی برای ماینرها در نظر گرفته شده. این در حالی هستش که تمامی واحد های ارز بیبی دوج از قبل به بازار عرضه شدن و با هیچ روش دیگه ای نمیشه تعداد توکن های BabyDoge رو افزایش داد.

البته به غیر از این موارد، تفاوت های جزئی دیگه ای هم بین رمز ارز بیبی دوج و دوج کوین وجود داره. برای مثال شما میتونین برای خرید دوج کوین از همه صرافی های متمرکز و غیر متمرکز خارجی استفاده کنین. همچنین پلتفرم های داخلی متعددی هم وجود دارن که این رمز ارز رو عرضه کردن؛ در حالی که برای خرید بیبی دوج باید از صرافی های غیر متمرکز یا DEX استفاده کنین. البته پلتفرمی مثل صرافی ارز دیجیتال اینانس هر دو رمز ارز دوج کوین و بیبی دوج رو برای کاربرهای ایرانی ارائه کرده.
فرق دیگه ای که بین این دو ارز دیجیتال وجود داره، سرعت تراکنش ها است. به طور کلی تراکنش هایی که با استفاده از دوج کوین انجام میشن، آهسته تر از بیبی دوج هستن. همچنین مدل و سیستم به کار رفته در این دو ارز دیجیتال هم با همدیگه تفاوت دارن. 
جمع بندی و نتیجه
فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال تنها زمانی با سود همراه خواهد بود که دانش و اطلاعات خودتون رو در زمینه های مختلف این حوزه افزایش بدین. شناخت رمز ارزهایی که مشابه هم هستن و بررسی و مقایسه اون ها به شما اجازه میده که با دیدگاه بهتری، سرمایه گذاری کنید. به همین دلیل در این مقاله، شباهت ها و تفاوت هایی که بین دو رمز ارز محبوب بازار یعنی بیبی دوج و دوج کوین وجود داره پرداختیم.

امیدواریم که مطالعه این مطلب برای شما مفید و کاربردی واقع بشه. توجه داشته باشین که تمامی مطالبی که در مقاله بررسی و مقایسه دوج کوین و بیبی دوج عنوان کردیم، تنها به منظور آشنایی کاربرها با این دو ارز دیجیتال و تفاوت ها و شباهت های بین آن دو بود؛ به همین دلیل نباید این مطلب رو به عنوان مبنای معاملات خودتون قرار بدین و تنها بر اساس این مطالب، اقدام به خرید یا فروش این رمز ارزها کنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد بررسی و مقایسه دوج کوین و بیبی دوج

در مورد بررسی و مقایسه دوج کوین و بیبی دوج نظر دهید
سوال امنیتی :7+44 = ?