تله خرسی و تله گاوی چیست؟

  • 09:02 1403-02-14
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

تله خرسی (Bear trap) و تله گاوی (Bull trap) از جمله تله های بازار ارز دیجیتال هستن که معامله گرهای زیادی رو به دام میندازن و باعث از دست رفتن سرمایه اون ها میشن. در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم که تله خرسی چیست؟، تله گاوی جیست؟ و چطور میتونیم تله های بازار ارز دیجیتال رو تشخیص بدیم؟ همه بازارهای مالی از جمله کریپتوکارنسی ها دارای نوسانات قیمتی هستن و عدم آشنایی با روش های آنالیز میتونه باعث ضرر معامله گرها بشه.

گاهی اوقات ممکنه که بازار سرمایه گذارها رو فریب بده و شرایط به نحوی جلوه کنه که تریدرها تصور کنن روند در حال تغییر است؛ اما در واقع این حرکت یک تله برای جا گذاشتن سرمایه گذارها عجول و بی تجربه است. به همین دلیل تصمیم داریم در این مطلب در مورد یکی از تله های بازار ارز دیجیتال که به عنوان تله خرسی و تله گاوی شناخته میشن، صحبت کنیم.

تله خرسی یا Bear trap چیست؟

تله خرسی یا Bear trap چیست؟

تله خرسی در ارز دیجیتال وقتی اتفاق میفته که معامله گرها با توجه نمودار قیمت ارز دیجیتال و اخبار منفی، انتظار اصلاح قیمت رو داشته باشن اما بازار برخلاف توقعات اون ها حرکت کنه. در چنین شرایطی ممکنه که معامله گر دارایی ها و رمز ارزهایی رو که داره به منظور سیو سود یا جلوگیری از ضرر بفروش برسونه. همچنین تریدرهای کوتاه مدت در این حالت، با فروش اهرم دار و یا شورت (Short) کردن یک ارز، به دنبال سود هستن.

به عبارت دیگه تله خرسی معامله گرها رو مجاب میکنه که دارایی های خودشون رو برای یک دوره زمانی کوتاه نقد کنن. نتیجه این اتفاق نزولی شدن قیمت برای مدت کوتاه هستش که به این اصلاح قیمت تله خرسی گفته میشه. با کاهش قیمت ارز دیجیتال سایر تریدر و معامله گرها هم با توجه به شرایط جدیدی که در بازار ایجاد شده، برای رمز ارزهای خودشون با توجه به بهترین استراتژی معاملاتی که دارن، برنامه ریزی کنن.

در تله خرسی تا اینجا همه چیز خیلی خوب پیش میره اما به طور ناگهانی روند قیمت تغییر پیدا میکنه و بازار مجددا صعودی میشه. در نتیجه این تغییر روند ناگهانی بسیاری از افراد که از ترس ضرر رمز ارزهای خودشون رو فروخته بودن، متضرر میشن. به این ترتیب معامله گر ها در دام تله خرسی در ارز دیجیتال میفتن و حتی سرمایه خودشون رو هم از دست میدن. 

چطور تله خرسی را تشخیص دهیم؟

چطور تله خرسی را تشخیص دهیم؟

حالا که میدونین منظور از تله خرسی چیست؟ بهتره کمی هم در مورد تشخیص اون و جلوگیری از به دام افتادن در این نوع تله های بازار ارز دیجیتال صحبت کنیم. البته هیچ راه قطعی و تضمینی برای شناسایی زمانی که تله خرسی ممکنه ایجاد بشه، وجود نداره؛ ولی دنبال کردن اخبار بازار ارزهای دیجیتال و ترکیب اون با دانش تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن میتونه تا حد زیادی از به دام افتادن در Bear trap های بازار جلوگیری کنه.

مقاله پیشنهادی: بازار خرسی چیست؟

همونطور که گفتیم در یک تله خرسی قیمت یک ارز دیجیتال به شکل ناگهانی کاهش پیدا میکنه و سپس به شکل ناگهانی در جهت روند اصلی خودشون، حرکت میکنه. البته هیچ قانون و یا اصل مشخصی برای تشخیص این نوع حرکت ها وجود نداره و معامله گر برای اینکه فرصت های ایجاد شده در یک تله خرسی رو از دست نده، باید به طور دقیق و در بازه های زمانی کوتاه مدت، نمودار قیمت رمز ارز مورد نظر رو بررسی کنه.

مثال برای تله خرسی در بازار ارز دیجیتال

تصویر زیر یک مثال خوب برای تله های ارز دیجیتال هستش که یک تله خرسی رو در نمودار ارز بیت کوین نشون میده. همونطور که مشاهده میشه، قیمت بیت کوین با شکستن ناحیه حمایتی که داشته، افکار عمومی رو به سمت یک ریزش هدایت کرده و مدت کوتاهی هم زیر ناحیه حمایتی قرار گرفته؛ اما در یک حرکت ناگهانی تغییر مسیر داده و مجددا به بالای ناحیه حمایتی برگشته.

تله خرسی در بازار ارز دیجیتال

افرادی که در دام این تله خرسی افتادن، با این تفکر که قیمت بیت کوین ریزش شدیدی رو خواهد داشت، دارایی های خودشون رو فروختن و با بالا رفتن قیمت مجبور شدن بیت کوین های خودشون رو گرون تر بخرن. البته تله خرسی تنها در بازار ارزهای دیجیتال دیده نمیشه و در بازار سهام شرکت های بزرگ، بازار فارکس و حتی بورس ایران هم بوجود میان.

مثال بعدی که برای تله خرسی در ارز دیجیتال آماده کردیم، مربوط به شرکت گوگل هستش. همونطور که در تصویر زیر مشخص است، قیمت سهام در یک وج قرار داشته و با شکستن ناحیه حمایتی خودش، انتظاراتی رو برای ریزش بیشتر بازار در سرمایه گذارها ایجاد کرده؛ اما برخلاف تصورات، با ثبت یک کندل چکش قیمت تغییر روند داده و به سمت بالا صعود کرده.

تله خرسی در بازار ارز دیجیتال

تله گاوی یا Bull trap چیست؟

الگوی تله گاوی رو میتونیم شرایط عکس تله خرسی در بازار ارزهای دیجیتال بدونیم. این الگو زمانی در بازار ارزهای دیجیتال شکل میگیره که سرمایه گذاران انتظار پایان روند نزولی رو داشته باشن. این افراد با این تصور که قیمت یک ارز دیجیتال در آینده رشد میکنه، اقدام به خرید میکنن و یا برای معاملات لانگ (Long) آماده میشن.

به زبان ساده تر، تریدرها فریب بازار رو میخورن و با دیدن اولین علائم صعودی شدن روند، اقدام به خرید میکنن؛ در حالی که حرکت شاخص های بازار و صعود قیمت یک ارز دیجیتال، یک تله برای ورود سرمایه گذارهای عجول به بازار بوده. بعد از اینکه معاملات خرید فعال شدن، قیمت مجددا به زیر سطح شکسته شده حرکت میکنه و روند به فاز نزولی خودش ادامه میده.

اصلاح گاو برای افرادی به کار میره که انتظار دارن با رشد قیمت یک ارز دیجیتال یا سهام، سود کنن یا به عبارت دیگه دیدگاهشون نسبت به آینده بازار صعودی هستش. تله گاوی برای به دام افتادن چنین افرادی ایجاد میشه. در حال حاضر که همه سرمایه گذاران به دنبال پیدا کردن کف قیمت ارزهای دیجیتال هستن، این نوع تله ها به وفور در بازار کریپتوکارنسی ها دیده میشه.

مقاله پیشنهادی: چگونه سرمایه گذاری مطمئنی در بازار رمز ارزها داشته باشیم؟

چطور تله گاوی را تشخیص دهیم؟

حالا که میدونین تله گاوی چیست؟ حتما شما هم به دنبال راهی برای شناسایی این نوع تله در بازار ارزهای دیجیتال هستین. همونطور که در مورد Bear trap گفتیم، برای پیدا کردن تله های گاوی هم هیچ نشانه مشخصی وجود نداره. البته نشانه هایی هستن که میتونن به عنوان یک هشدار برای الگوی تله گاوی در بازار ارزهای دیجیتال باشن که در ادامه در مورد اون ها صحبت میکنیم.

تله گاوی یا Bull trap چیست؟

پیدا کردن یک الگو مثلث در بازار ارزهای دیجیتال میتونه به عنوان اولین نشانه برای ایجاد یک تله گاوی باشه. در مثلث هایی که قیمت در نزدیکی سطح بالایی حرکت میکنه و با شکستن سطح مقاومتی، سیگنال خرید صادر میشه. حتی ممکنه که شاهد تثبیت قیمت در محدوده شکسته شده هم باشیم؛ اما در نهایت قیمت روند نزولی پیدا میکنه و باعث ضرر بسیاری از تریدرهای کوتاه مدت و میان مدت میشه.

همچنین مشاهده الگوی تله خرسی در نزدیکی سقف های تاریخی (ATH) هم بسیار رایج است. در این حالت حتی ممکنه با فراتر رفتن قیمت از سقف تاریخی خودش، سیگنال خرید و یا هولد بیشتر برای سرمایه گذارها صادر بشه؛ اما با یک تغییر ناگهانی قیمت به شدت کاهش پیدا میکنه و بخش بزرگی از سرمایه و سود معامله گرها از بین میره. توجه داشته باشین که مشاهده چنین الگوهایی در بازار ارزهای دیجیتال که دامنه نوسان ندارن و تغییرات قیمتی شدید در آن امکانپذیر است، بسیار رایجه.

به طور کلی نمیتونیم زمان ایجاد یک تله Bull trap رو در بازار کریپتوکارنسی ها تشخیص بدیم. همچنین هیچ نشانه و قانون مشخصی هم برای تشکیل این نوع الگو ها وجود نداره؛ اما با بررسی اخبار مربوط به یک ارز، کلیت بازار، شاخص های تاثیر گذار و پیدا کردن تله خرسی و گاوی در گذشته بازار، تا حد زیادی از به دام افتادن در این نوع تله های بازار ارز دیجیتال در امان بمونیم.

مثال برای تله گاوی در بازار ارز دیجیتال

الگوی تله گاوی در تمامی بازارهای مالی شکل میگیره. به منظور آشنایی بیشتر با تله گاوی و درک بهتر توضیحاتی که تا الان بهتون دادیم، در ادامه با دو مثال تله گاوی در بازار ارز دیجیتال رو بهتون توضیح میدیم. البته توجه داشته باشین که دیدن نشانه های تشکیل این الگو به تنهایی نمیتونه تاییدی بر شکل گیری اون باشه. به همین دلیل برای اطمینان بیشتر احتیاج پیدا میکنین که اخبار و تحلیل فاندامنتال یک ارز دیجیتال رو هم مورد بررسی قرار بدین.

در تصویر زیر یک روند صعودی دیده میشه که توسط یک محدوده مقاومتی از رشد اون جلوگیری شده. هر برخورد با ناحیه مقاومتی باعث اصلاح قیمت شده ولی برخورد سوم با کمک یک کندل نسبتا قوی تونسته این محدوده مهم رو بشکنه. در این حالت بسیاری از معامله گرها شرایط لازم برای یک معامله خرید یا لانگ رو فراهم میکنن و حتی عده ای از اون ها بدون اینکه منتظر پولبک باشن، معامله خودشون رو باز میکنن.

اما در این نمودار قیمت نتونسته بالای ناحیه مقاومتی بمونه و با افزایش قدرت فروشنده های بازار شاهد یک ریزش سریع در بازار بودیم. در واقع شکسته شدن ناحیه مقاومتی در این نمودار یک تله گاوی در بازار بوده و ضررهای قابل توجهی رو به تریدرهای بازار وارد کرده. در چنین چارت هایی، ریزش بازار به قدری سریع اتفاق میفته که زمان کافی برای خروج از معامله به سرمایه گذارها داده نمیشه.

مقاله پیشنهادی: حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

تله گاوی در بازار ارز دیجیتال

در مثال بعدی یک باکس رنج وجود داره. در جنین الگوهایی باید تا شکسته شدن یکی از ناحیه های مقاومتی یا حمایتی صبر کرد و سپس با توجه به جهت شکسته شدن الگو، اقدام به معامله کرد. همونطورکه در تصویر هم دیده میشه، سقف دومی که در ناحیه رنج ایجاد شده، با شکست ناحیه مقاومتی همراه بودن. در این حال تریدرها خودشون رو برای معاملات لانگ آماده میکنن.

اما در ادامه روند قیمت تغییر پیدا میکنه و یک اصلاح عمیق در نمودار دیده میشه. افرادی که با شکسته شدن مقاومت اقدام به خرید کرده بودن، در دام الگوی تله گاوی میفتن و زیاد ضرر میکنن. نکته مهمی که در مورد تله های بازار ارز دیجیتال وجود داره، تاثیر بازارسازهای بزرگ و نهنگ ها است که نباید نادیده گرفته بشه؛ این موضوع در مورد ارزهایی که مارکت کپ پایینی دارن، بیشتر صدق میکنه.

 تله گاوی در بازار ارز دیجیتال

چطور در بازار ارز دیجیتال گرفتار تله خرسی و گاوی نشویم؟

حالاکه میدونین منظور از تله خرسی و تله گاوی چیست؟ و در چه زمان هایی در بازار ارزهای دیجیتال چنین الگوهایی شکل میگیرن؟ بهتره در مورد راه های جلوگیری از به دام افتادن در این نوع تله ها صحبت کنیم. نکته مهم و تاثیرگذاری که در مورد تمامی تله های بازار ارز دیجیتال وجود داره، صبوری تریدرها برای ورود به یک معامله است. توجه داشته باشین که سود نکردن یا راکد موندن دارایی ها، خیلی بهتر از ضرر و شکست در معاملات هستش.

در ادامه تعدادی از روش های مقابله با تله خرسی و گاوی در بازار ارز دیجیتال رو ذکر کردیم که توجه به اون ها میتونه تا حد زیادی از گرفتار شدن و ضرر معامله گرها جلوگیری کنه.

• زمانی که قیمت به بالاترین سطح روند صعودی و پایین ترین سطح روند نزولی نزدیک میشه، با احتیاط معامله کنین.

• با بررسی رفتار قیمت ارز دیجیتال در گذشته، میتونین تا حد زیادی با محل های ایجاد تله های بازار ارز دیجیتال آشنا بشین.

• در صورتی که یکپارچگی و فشردگی زیادی رو در قیمت یک رمز ارز مشاهده کردین، امکان بوجود اومدن تله های بازار ارز دیجیتال بیشتر است.

• با توجه به استراتژی معاملاتی و تجربه ای که دارین یک پلن معاملاتی مشخص برای مواجهه با این نوع تله ها طراحی کنین و به اون پایبند باشین.

• فراموش نکنین که برای معاملات خودتون حد ضرر معقول و مناسبی رو انتخاب کنین.

• از اندیکاتورهای RSI و MACD برای تایید شکست ها کمک بگیرین. 

• میزان حجم معاملات رو در ناحیه شکست مورد بررسی قرار بدین.

• از اخبار و تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال غافل نشین و برای رسیدن به تحلیلی دقیق تر اطلاعات بدست اومده رو با تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن ترکیب کنین.

• در صورتی که مهارت کافی برای شناسایی تله های بازار ارز دیجیتال رو ندارین، دانش و اطلاعات خودتون رو افزایش بدین و با تمرین و تکرار مهارت های خودتون رو بیشتر کنین.

چطور در بازار ارز دیجیتال گرفتار تله خرسی و گاوی نشویم؟

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم که دو مورد از متداول ترین تله های بازار ارز دیجیتال رو بهتون معرفی کنیم. امیدواریم که با مطالعه مقاله تله خرسی و تله گاوی چیست؟ در دام این نوع تله ها نیفتین و معاملات پر سودی رو داشته باشین. فراموش نکنین که مهمترین نکته برای جلوگیری از به دام افتادن در تله خرسی و تله گاوی در بازار ارز دیجیتال، داشتن صبر و دانش بالا است.

توجه داشته باشید که در بازارهای مالی پر ریسکی مثل کریپتوکارنسی ها مدیریت سرمایه و رعایت اصول سرمایه گذاری تا حد زیادی میتونه از ضرر جلوگیری کنه. همچنین بهتره که هنگام شکسته شدن یک سطح مهم و قبل از تصمیم برای ورود به یک معامله، از اعتبار شکست اطمینان پیدا کنین. برای این منظور میتونین حجم معاملات، الگوهای کندلی و اخبار مربوط به یک ارز و کلیت بازار رو مورد بررسی قرار بدین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد تله خرسی و تله گاوی چیست؟

در مورد تله خرسی و تله گاوی چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :2+31 = ?