تشخیص کلاهبرداری با تتر تقلبی

  • 08:02 1403-02-14
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

کلاهبرداری با تتر تقلبی یک از جدیدترین راه هایی هستش که سودجویان در بازار ارز دیجیتال، به منظور تصاحب سرمایه افراد در پیش گرفتن. تشخیص توکن تقلبی برای همه ی افراد فعال در این بازار، مخصوصا کسانی که به تازگی وارد بازار کریپتوکارنسی ها شدن، کار ساده ای نیست. با توجه به افزایش گزارش ها در مورد کلاهبرداری ارز دیجیتال، تصمیم داریم که در این مطلب در مورد تشخیص تتر تقلبی صحبت کنیم.

ساخت تتر فیک و استفاده از اون برای کلاهبرداری کار ساده ای نیست، اما امکان پذیره. به همین دلیل هنگام معامله یا خرید و فروش تتر در بستر بلاک چین، حتما باید از اصالت و اعتبار تترها اطمینان پیدا کنین. برای این منظور کافی است که در مقاله تشخیص کلاهبرداری با تتر تقلبی با ما همراه باشین. همچنین اگه سوالی در مورد رمز ارز تتر و کلاهبرداری ارز دیجیتال با این ارز داشته باشین، میتونین در قسمت نظرات ا ون رو با ما به اشتراک بذارین.

مقاله پیشنهادی: کلاهبرداری ارز دیجیتال چیست؟

رمز ارز تتر

رمز ارز تتر چیست؟

قبل از اینکه بخوایم توضیح بدیم کلاهبرداری با تتر تقلبی چطور انجام میشه و نحوه تشخیص کلاهبرداری با تتر تقلبی چیه؟ قصد داریم رمز ارز تتر رو برای آشنایی بیشتر، بهتون معرفی کنیم. ارز Tether که با نماد USDT شناخته میشه، محبوب و پر کاربردترین استیبل کوین بازار ارزهای دیجیتال به شمار میاد. قیمت تتر همیشه برابر با یک دلار آمریکا است و به همین دلیل خیلی از سرمایه گذارها این کریپتوکارنسی رو به عنوان دلار دیجیتال میشناسن.

توجه داشته باشین که تتر به دلیل داشتن پشتوانه ثابتی که داره، در برابر نوساناتی که در بازار ارزهای دیجیتال اتفاق میفته، هیچ تغییر قیمتی رو تجربه نمیکنه. در واقع فرقی نداره که بازار ارزهای دیجیتال صعودی باشه یا نزولی، قیمت تتر در هر شرایطی با یک دلار آمریکا برابری میکنه. این رمز ارز با پشتیبانی از 13 شبکه انتقال مختلف، دست تریدرها رو برای انتقال و خرید و فروش تتر باز گذاشته.

جالبه بدونین که رمز ارز تتر در حال حاضر به یکی از ابزارهای محبوب معاملاتی در سراسر جهان تبدیل شده است. سرعت بالا، کارمزد پایین، امنیت بیشتر و غیر قابل ردیابی و تحریم بودن، از جمله دلایل اصلی این موضوع هستن. در حال حاضر تاجران ایرانی هم برای دور زدن تحریم هایی که علیه سیستم بانکی کشورمون وجود داره، ترجیح میدن که از رمز ارز تتر استفاده کنن.

مقاله تکمیل کننده: ارز دیجیتال تتر USDT چیست؟

کلاهبرداری با رمز ارز تقلبی

کلاهبرداری با رمز ارز تقلبی چگونه است؟

درسته که به کار بردن فناوری بلاک چین در بازار ارزهای دیجیتال به عنوان یک سیستم امن مالی شناخته میشه، اما در این حوزه هم افرادی وجود دارن که با سوء استفاده از ناشناس بودن، اقدام به کلاهبرداری از سرمایه گذارها میکنن. یکی از روش های محبوب در بین کلاهبرداران ارز دیجیتال که در سال های گذشته افزایش پیدا کرده، ساخت تتر فیک یا ایجاد رمز ارزهای تقلبی هستش.

البته افرادی هم وجود دارن که یک پروژه جعلی رو بوجود میارن و با فروش توکن های خودشون، از سرمایه گذاران این حوزه کلاهبرداری میکنن؛ توجه داشته باشین که این افرد یه پروژه و ارز جدید رو بوجود میارن، ولی افرادی که رمز ارز تقلبی ایجاد میکنن، یک رمز ارز رو به جای ارز دیجیتالی معتبر مثل تتر معرفی میکنن. در قدم بعدی این افراد با ارسال ارزهای تقلبی خودشون به سرمایه گذارها، اقدام به کلاهبرداری میکنن.

با توجه به اینکه تتر یکی از محبوب و پرکاربردترین ارزهای دیجیتال محسوب میشه و بالاترین حجم معاملات روزانه رو هم به خودش اختصاص داده، بسیاری از سودجویان این رمز ارز رو برای پیشبردن اهداف خودشون انتخاب میکنن. حتی برخی از تاجران و صاحبان کسب و کارها، رمز ارز تتر رو به دلیل امنیت بالا، انتقال سریع و به صرفه بودن انتقال اون، ترجیح میدن که به جای حواله های بانکی، رمز ارزی مثل تتر رو به کار ببرن.

به همین دلیل در صورتی قصد استفاده از Tether رو برای معاملات روزانه خودتون دارین، بهتره قبل از هر چیزی از صحت و اعتبار تترها مطمئن بشین. در ادامه در مورد روش های تشخیص توکن های تقلبی تتر صحبت کردیم.

مقاله پیشنهادی: 5 روش مرسوم کلاهبرداری ارز دیجیتال

روش های تشخیص توکن تقلبی تتر

اولین قدم برای اینکه طعمه ای برای افراد سودجو نباشیم و توانایی تشخیص کلاهبرداری با تتر تقلبی رو بدست بیاریم، باید از اصالت و اعتبار تتر مطمئن بشیم. برای این منظور آشنایی با انواع روش های تشخیص توکن تقلبی تتر و بررسی توکن های مورد بحث، یک مبحث بسیار مهم برای سرمایه گذاران و تریدرها هستش. در ادامه 5 مورد از روش های ساده، اما موثر برای تشخیص توکن های جعلی تتر رو بهتون معرفی میکنیم.

روش های تشخیص توکن تقلبی تتر

1. بررسی آدرس کیف پول

یکی از اولین راه هایی که میتونین برای تشخیص تقلبی بودن توکن های تتر به کار ببرین، بررسی آدرس کیف پول فرستنده اون ها است. همونطور که میدونین هر رمز ارز بر روی یک شبکه بلاک چینی مشخص تعریف میشه و هر فرد، یک آدرس کیف پول مشخص و منحصر به فرد رو بر روی این شبکه به خودش اختصاص میده.

به کمک آدرس ولت ها، فعالیت افرادی که از یک ارز دیجیتال استفاده میکنن، بدون اینکه هویت اون ها فاش بشه، قابل بررسی و ردیابی هستش. افرادی که به دنبال راهی برای تشخیص کلاهبرداری با تتر تقلبی هستن، میتونن با توجه به تاریخچه تراکنش های یک کیف پول ارز دیجیتال، از مبدا و مقصد تمامی توکن ها اطلاع پیدا کنن. 

همچنین با اولین نگاه به شناسه یک آدرس ولت میتونین نوع شبکه بلاک چینی که رمز ارز بر روی اون توسعه پیدا کرده رو تشخیص بدین. برای مثال آدرس ولت تترهایی که بر روی شبکه ترون (TRC 20) توسعه پیدا کردن با عبارت TR و تترهایی که بر روی شبکه اتریوم (ERC 20) توسعه پیدا کردن با عبارت 0X آغاز میشن.

برای اطمینان از تقلبی نبودن توکن ها میتونین با توجه به آدرس ولت ارسال کننده، از یک مرورگر بلاک چینی استفاده کنین. برای این منظور تنها کافیه که آدرس تراکنش رو در قسمت جستجوی یک مرورگر بلاک چینی وارد کنین. قبلا در مورد مرورگرهای بلاک چینی و نحوه استفاده از اون ها مقالاتی رو تهیه کردیم که مطالعه اون ها در این زمینه میتونه برای افراد تازه کار مفید باشه.

مقاله پیشنهادی: کلاهبرداری با پامپ و دامپ ارز دیجیتال چیست؟ 

2. مقایسه لوگو رمز ارز مورد نظر با لوگو تتر

راه حل بعدی که در این مقاله برای مقابله با سوء استفاده افراد کلاهبردار در بازار ارزهای دیجیتال با ساخت تتر فیک قصد داریم بهتون معرفی کنیم، توجه به لوگو توکن مورد نظر هستش. جالبه بدونین که ساختن یک توکن جعلی بر روی شبکه های مختلف بلاک چینی از جمله اتریوم، کار بسیار ساده ای هستش؛ همین موضوع هم جعل تتر و ساخت تتر فیک رو به یک روش متداول برای کلاهبرداری ارز دیجیتال تبدیل کرده.

درسته که ساختن یک لوگوی جعلی هم کار سختی نیست، اما افراد کلاهبردار در بیشتر موارد با توجه نکردن به جزئیات لوگو اصلی، خودشون رو به سرمایه گذاران تیزبین لو میدن. همچنین برخی از افراد سود جو تنها به جعل اسم یک توکن بسنده میکنن و لوگویی رو برای رمز ارزهای جعلی خودشون در نظر نمیگیرن.

ارزش بازار و حجم معاملات توکن

3. ارزش بازار و حجم معاملات توکن

یکی دیگه از راه های تشخیص کلاهبرداری با تتر تقلبی، بررسی ارزش بازار و حجم معاملات یک توکن هستش. همونطور که قبلا هم گفتیم، تتر به عنوان محبوب ترین استیبل کوین بازار کریپتوکارنسی ها شناخته میشه که حجم معاملات قابل توجهی رو هم داره.

به منظور بررسی ارزش بازار تتر میتونین با مراجعه به تراکنش انجام شده، بر روی نماد رمز ارز تتر کلیک کنین. در این حالت باید ارزش بازاری این استیبل کوین بهتون نمایش داده بشه. در صورتی که چنین اتفاقی نیفته، میتونیم با اطمینان بگیم که توکن مورد نظر جعلی هستش و با هدف کلاهبرداری به شما ارسال شده.

همچنین برای بررسی و اطمینان پیدا کردن از ارزش بازاری که تو این بخش بهتون ارائه داده میشه، میتونین از سایت های معتبری مثل کوین مارکت کپ (Coin Market Cap) یا کوین گکو (Coin Gecko) استفاده کنین. لازم به ذکر هست که قبلا ویدیو های آموزشی کاملی در مورد هر دو سایت ذکر شده، توسط مجموعه ارزسنج تهیه شده که تماشای اون ها برای آشنایی و تسلط پیدا کردن به این پلتفرم ها، موثر هستش.

4. بررسی آدرس کانترکت توکن

چهارمین روش پیشنهادی ما برای تشخیص توکن تقلبی و تتر هایی که توسط افراد کلاهبردار بوجود اومدن، توجه به آدرس کانترکت یا آدرس قراردادهای هوشمند توکن مورد نظر است. همونطور که میدونین رمز ارزها به دو دسته کوین و توکن تقسیم میشن. کوین ها شبکه بلاک چینی اختصاصی خودشون رو دارن ولی توکن ها با کمک سایر شبکه های بلاک چینی ایجاد میشن.

تتر هم یک توکن محسوب میشه، چرا که بر روی شبکه های بلاک چینی مختلفی از جمله اتریوم، ترون، پولکادات و. . . توسعه پیدا کرده. برای بررسی آدرس کانترکت هر توکن، باید از مرورگر بلاک چینی مخصوص به اون کمک بگیریم. برای مثال اتر اسکن (Etherscan) مرورگر شبکه اتریوم (Ethereum) و ترون اسکن (Tronscan) مرورگر شبکه ترون (Tron) هستش.

این مرورگر ها، بخش مخصوصی رو برای سرچ دارن که با وارد کردن اسم توکن، آدرس کانترکت اون و یا شناسه تراکنشی که انجام گرفته، میتونین به تمامی داده های مفید دسترسی پیدا کنین. یکی از مهمترین اطلاعاتی که توسط این سایت ها به تریدرهای ارز دیجیتال ارائه میشه، کد Contract رمز ارزها است.

بعد از اینکه آدرس کانترکت توکن مورد نظرتون رو پیدا کردین، کافیه که به سایت کوین مارکت کپ یا کوین گکو مراجعه کنین و آدرس کانترکت تتر اصلی رو بدست بیارین. حالا تنها کاری که باید انجام بدین مقایسه ی این دو آدرس و تطابق دادن اون ها با همدیگه است. در صورتی که این دو آدرس کانترکت با هم یکدیگر مغایرت داشته باشن، با اطمینان میتونیم توکن مورد نظر رو جعلی بدونیم.

بررسی آدرس کانترکت توکن

5. بررسی سایر اطلاعات مربوط به توکن

همونطور که در قسمت قبل گفتیم، با کمک مرورگرهای بلاک چینی، اطلاعات بسیار مفید و کاربردی رو میتونیم در مورد یک ارز دیجیتال بدست بیاریم. یکی از داده های مهم در این بخش، تعداد هولدرها یا دارندگان یک ارز دیجیتال و تعداد تراکنش های انجام شده است. با توجه به اینکه تتر به عنوان یکی از رمز ارزهای پرکاربرد در بازار ارزهای دیجیتال شناخته میشه، انتظار میره که تعداد هولدرها و تراکنش های اون هم عدد قابل توجهی باشه.

در صورتی که در میزان معاملات، حجم معاملات، تعداد هولدرها و یا تراکنش های ارزی که بهتون ارسال شده نکته مشکوکی رو مشاهده کردین، به احتمال زیاد با یک توکن جعلی طرف هستین. البته در صورتی که روش های قبلی تشخیص کلاهبرداری با تتر رو که ذکر کردیم، مورد بررسی قرار داده باشین، خیلی زودتر به جعلی بودن رمز ارزها پی خواهید برد.

بررسی امنیت تتر

حالا که با انواع روش های تشخیص توکن تقلبی تتر آشنا شدیم، بهتره کمی هم در مورد امنیت رمز ارز USDT در بازار کریپتوکارنسی ها صحبت کنیم. در صورتی که شما هم در بازار رمز ارزها فعالیت داشته بشین، احتمالا در مورد اختلاف نظر هایی که در مورد امنیت تتر وجود داره، نکاتی رو شنیدین. به همین دلیل قصد داریم در ادامه این مطلب به سوال چرا تتر نخریم؟ پاسخ بدیم.

همونطور که میدونین مهمترین تفاوتی که بین تتر و سایر ارزهای دیجیتال وجود داره، سیستم متمرکزی هستش که این رمز ارز رو کنترل میکنه. به همین دلیل در مورد امنیت تتر همیشه حرف و حدیث هایی وجود داشته که ممکن است سرمایه گذاران رو برای خرید این رمز ارز، دچار شک کنه.

از طرفی طبق بررسی های صورت گرفته، تنها 10.25 درصد از کل دارایی های شرکت تتر مربوط به پول نقد است و در حدود 79 درصد از دارایی های این کمپانی رو سپرده های کوتاه مدت، فلزات گرانبها، دارایی های کریپتو و وام ها تشکیل میدن. تمامی این ها در حالی هستن که شرکت تتر تا قبل از این ادعا میکرد که تمامی رمز ارزهای خودش رو با استفاده از پول نقد پشتیبانی میکنه.

در صورتی که شما هم نگرانی هایی رو در رابطه با امنیت رمز ارز تتر دارین، پیشنهاد میکنیم برای هولد یا نگهداری بلند مدت دارایی های خودتون به شکل دلار دیجیتال، از سایر استیبل کوین هایی که پشتوانه اون ها ارز دلار هستش، استفاده کنین. برای مثال رمز ارزهایی مثل بایننس یو اس دی (BUSD)، یو اس دی کوین (USDC)، دای (DAI) و پکس دلار (PAX) از مهمترین جایگزین های ارز تتر هستن.

بررسی امنیت تتر

جمع بندی و نتیجه

در مقاله تشخیص کلاهبرداری با تتر تقلبی در مورد راه های تشخیص دادن توکن های تقلبی Tether در بازار ارزهای دیجیتال صحبت کردیم. با توجه به اینکه رمز ارز تتر در سال های گذشته مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته و برای تجارت و داد و ستد در سطح بین المللی مورد استفاده قرار میگیره، میزان کلاهبرداری ها هم در این حوزه افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل بررسی اعتبار تتر یکی از مهمترین ابزارهای فعالان در بازار ارزهای دیجیتال هست.

ساخت تتر فیک و ایجاد توکن های تقلبی به عنوان یکی از رایج ترین روش های کلاهبرداری با تتر هستش که معمولا بیشتر افراد سودجو در این حوزه، این روش رو انتخاب میکنن. امیدواریم که با کمک این مطلب بتونین کلاهبرداری ارز دیجیتال با استفاده از تتر تقلبی رو تشخیص بدین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد تشخیص کلاهبرداری با تتر تقلبی

در مورد تشخیص کلاهبرداری با تتر تقلبی نظر دهید
سوال امنیتی :7+76 = ?