شاخص نوسان قیمت ارز دیجیتال(CVI) چیست؟

  • 03:01 1403-01-26
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

 شاخص نوسان قیمت ارز دیجیتال(CVI)؛ اصطلاحی رایج و پرکاربرد در بازار رمزارزها و مبانی آموزش ارز دیجیتال! تا الان چیزی درباره این مفهوم شنیدین؟ آیا می دونین شاخص نوسان قیمت ارز دیجیتال چیست؟ شاخص نوسان قیمت رمزراز یا CVI برای چه رمزارزهایی وجود داره؟ چجوری میشه نوسانات قیمت رمزارزها رو اندازه گیری کرد؟ بهترین پلتفرم برای محاسبه شاخص CVI بازار رمزارزها چیست؟

در امور مالی، شاخص نوسانات نشون میده که قیمت یه ارز دیجیتال چقدر سریع و تا چه اندازه تغییر می کنه. این شاخص معمولا بر اساس انحراف استاندارد بازده سالانه قیمت دارایی در یه دوره مشخص محاسبه میشه. از اونجایی که این شاخص معیاری برای اندازه گیری سرعت و میزان تغییرات قیمت هست، به عنوان معیاری موثر برای ریسک سرمایه گذاری مرتبط با یه ارز دیجیتال استفاده میشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله شاخص نوسان قیمت رمز ارز چیست؟ اطلاعاتی درباره شاخص نوسان قیمت ارز دیجیتال یا CVI به شما ارائه کنیم و به بررسی نحوه استفاده از شاخص نوسانات بپردازیم و رمزارزهای دارای شاخص CVI رو مورد بررسی قرار بدیم.

شاخص نوسانات قیمت ارز دیجیتال چیست؟

شاخص نوسانات قیمت ارز دیجیتال چیست؟

احتمالا این سوال واستون پیش بیاد که شاخص نوسانات قیمت ارز دیجیتال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که شاخص نوسان قیمت رمز ارز یا CVI یکی از موضوعات مهم در بازارهای مالی هست. به دلیل اهمیت اون در ارزیابی ریسک، این شاخص در بازارهای سنتی برای محاسبه و پیش بینی نوسانات بالقوه قیمت به کار گرفته میشه. شاخص نوسان قیمت ارز دیجیتال از قیمت های آپشن سهام در شاخص S&P 500 برای اندازه گیری نوسانات بازار در یه دوره 30 روزه استفاده می کنه.

جالب اینجاست که بدونین با اینکه شاخص نوسان قیمت یا CVI بیشتر در بازار سهام مورد استفاده قرار می گیره، ولی نوسانات در بازارهای سرمایه دیگه هم از اهمیت زیادی برخوردار هست. نکته قابل توجه این هست که در سال 2014، بورس معاملات آتی سیکاگو شاخص نوسانات جدیدی رو برای اسکناس های خزانه داری 10 ساله آمریکا ارائه داد که اعتماد و ریسک معامله گران و تریدرها رو در بازار اوراق قرضه اندازه گیری می کرد. با اینکه ابزارهای استاندارد کمتری برای محاسبه شاخص CVI وجود داره، ولی شاخص نوسانات قیمت رمزارزها یکی از فاکتورهای مهم ارزیابی فرصت ها در بازار رمزارزهاست.

ویدیوی پیشنهادی: شاخص CPI چیست؟ تاثیر آن در بازار ارز دیجیتال

شاخص CVI برای چه رمزارزهایی موجود است؟

شاخص CVI برای چه رمزارزهایی موجود است؟

همونطور که گفتیم، در همه بازارهای مالی دنیا از هر نوعی که باشن، نوسانات قیمت یکی از اصلی ترین فاکتورها برای اندازه گیری ریسک محسوب میشه. به این ترتیب، با توجه به عوامل مختلفی مثل حجم معاملات، عدم وجود قانون مشخص، هدف و ماهیت اصلی رمزارزها این حوزه دارای ثبات کمتر و نوسانات قیمتی بیشتری هست و همین موضوع به رسک معاملات در این حوزه تاثیرگذار هست.

با اینکه در حال حاضر ارزهای دیجیتال نوسانات قیمتی زیادی دارن و امکان کسب سودهای زیاد یا اختلاف قیمت چندین درصدی در هر روز برای معامله گران و تریدرهای این حوزه امکان پذیر هست، احتمال داره در آینده و به دنبال افزایش مقبولیت و محبوبیت این حوزه از شدت و میزان این نوسانات کم بشه.

نکته قابل توجه این هست که در حال حاضر امکان استفاده از شاخص نوسان قیمت ارزهای دیجیتال یا CVI برای بعضی از رمزارزهای برتر بازار کریپتو مثل بیت کوین وجود داره و با گذشت زمان و بلوغ بیشتر بازار، رفته رفته استفاده از این شاخص برای سایر ارزهای دیجیتال هم امکان پذیر میشه.

ویدیوی پیشنهادی: آموزش تشخیص سقف و کف با شاخص آن چین On Chain

پروتکل Coti و شاخص نوسان قیمت رمزارزها

پروتکل Coti و شاخص نوسان قیمت رمزارزها

توجه داشته باشین که در حال حاضر پروفسور Dan Galai از پیشگامان و فعالان شاخص نوسانات بازارهای آپشن سهام شیکاگو در حال همکاری با پروتکل COTI به منظور ایجاد شاخص ترس غیرمتمرکز برای ارزهای دیجیتلا هست. یکی از اصلی ترین ابزارهای محاسبه نوسانات در بازارهای آپشن سهام شیکاگو، شاخص نوسانات بازار یا VIX هست که ایده اولیه اون در اواخر دهه 1980 توسط پروفسور دن گالای و Menachem Brenner مطرح شد. در حال حاضر پلتفرم Coti در حال ارائه نسخه اصلی خودش به بازار ارزهای دیجیتال هست.

پلتفرم کوتی(Coti) با ارائه یه شاخص نوسان قیمت با عنوان شاخص نوسان قیمت رمزارز یا CVI از این فرصت استفاده کرده تا رتبه ای مثل جایگاه شاخص نوسان قیمت VIX در بازارهای آپشن رو به دست بیاره. این شاخص نشون دهنده نوسانات 30 روزه بیت کوین و اتریوم هست. تریدرها و معامله گران با کمک این شاخص می تونن در زمان افزایش نوسانات از استراتژی های مدیریت و پوشش ریسک بهره ببرن. به طور کلی این شاخص با تقلید از عملکرد VIX به وجود اومده و تفاوت عمده اون غیرمتنرکز بودن و تاکید بر تمرکززدایی هست.

بررسی ریسک بازار رمزارزها

بررسی ریسک بازار رمزارزها

نوسانات ذاتی ارزهای دیجیتال به پلتفرم Coti فرصتی منحصر به فرد میده تا رتبه مشابهی رو که VIX در حال حاضر در بازارهای آپشن در اختیار داره، پر کنه. این پلتفرم که با هدف تقویت مالی متمرکز و غیرمتمرکز با ایجاد یه زیرساخت دیجیتال سریع، مقیاس پذیر، کارآمد و فراگیر، یه شاخص نوسان قیمت ارز دیجیتال رو برای بازار رمزارزها به اسم CVI ارائه می کنه. شاخص نوسان که نوسانات ضمنی 30 روزه بیت کوین و اتریوم رو نشون میده، به تریدرها اجازه میده تا در برابر افزایش نوسانات محافظت یا از اون در استراتژی های خودشون استفاده کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله شاخص نوسان قیمت ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی درباره شاخص نوسان قیمت ارز دیجیتال یا CVI به شما ارائه کنیم و به بررسی نحوه استفاده از شاخص نوسانات بپردازیم و رمزارزهای دارای شاخص CVI رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، شاخص نوسان قیمت ارز دیجیتال یا CVI یکی از موضوعات مهم در بازارهای مالی هست. به دلیل اهمیت اون در ارزیابی ریسک، این شاخص در بازارهای سنتی برای محاسبه و پیش بینی نوسانات بالقوه قیمت به کار گرفته میشه.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد شاخص نوسان قیمت ارز دیجیتال(CVI) چیست؟

در مورد شاخص نوسان قیمت ارز دیجیتال(CVI) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :3+86 = ?