الگوی ماروبوزو(Marubozo) در تحلیل تکنیکال چیست؟

  • 14:01 1403-01-10
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

الگوی ماروبوزو(Marubozo)؛ نوعی الگوی کندل استیک که نشانه ای از روند قیمت در آینده هست! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این کندل به دست بیارین؟ اصلا می دونین الگوی ماروبوزو در آموزش تحلیل تکنیکال چیست؟ انواع کندل های ماروبوزو کدامند؟ نحوه استفاده از الگوی ماروبوزو در استراتژی معامله چجوریه؟ چجوری الگوی کندل ماروبوزو رو شناسایی کنیم؟ چرا ماروبوزو قابل توجه هست؟

کندل شناسی یکی از بخش های مهم در تحلیل بازار رمزارزهاست که به عنوان زیرمجموعه تحلیل تکنیکال شناخته میشه. کندل ها انواع مختلفی دارن که بعضی از اون ها در الگوی ساده و برخی دیگه در الگوی پیچیده ظاهر میشن، ولی در مجموع همه کندل ها در تشخیص روند بازار و پیش بینی آینده ارزهای دیجیتال بر اساس چیزی که در بازه زمانی خاصی روی داده، کاربرد دارن. یکی از این کندل ها، ماروبوزو هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در این سری از مباحث آموزش ارز دیجیتال اطلاعاتی درباره کندل ماروبوزو یا Marubozo به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع کندل های ماروبوزو بر روی نمودار قیمتی بپردازیم و نحوه استفاده از الگوی ماروبوزو رو به شما یاد بدیم.

الگوی ماروبوزو در تحلیل تکنیکال چیست؟

الگوی ماروبوزو در تحلیل تکنیکال چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که الگوی ماروبوزو چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که الگوی ماروبوزو یا Marubozo یکی از کندل هایی هست که برای ارائه نشونه ای از روند قیمت در آینده به کار میره. این کندل استیک در تحلیل تکنیکال کاربرد زیادی داره. به همین دلیل توصیه میشه که تریدرها و معامله گران بازار با این کندل آشنایی داشته باشن. کندل ماروبوزو یا فاقد سایه هست و یا سایه کوتاهی روی اون نشون داده میشه. این اتفاق نشون میده که معاملات یا با قیمت پایینی در ارز دیجیتال شروع و در پایان روز با قیمت بالایی بسته شده یا از قیمت بالایی در ارز شروع و پایان روز در قیمت پایینی بسته میشه.

جالب اینجاست که بدونین کندل ماروبوزو(Marubozo) بدنه ای خیلی بزرگ و کشیده داره و طول اون چند برابر بدنه کندل های قبل از خودش هست. از اونجایی که بزرگ بودن بدنه کندل نشون دهنده قدرت بالای تریدرهاست، پس کندل ماروبوزو قدرت روند جاری رو نشون میده. الان این قدرت می تونه در دست فروشنده ها یا خریداران باشه. بنابراین، باید کندل ماروبوزو رو یه الگوی ادامه دهنده در نظر بگیریم که ادامه روند جاری رو برای حدودا 3 کندل دیگه وعده میده. کندل ماروبوزو سبز نشون دهنده روند صعودی و کندل ماروبوزو قرمز نشون دهنده روند نزولی هست.

مقاله پیشنهادی: 5 الگوی قیمتی ادامه دهنده در پرایس اکشن

انواع کندل های ماروبوزو بر روی نمودار

انواع کندل های ماروبوزو بر روی نمودار

همونطور که گفتیم، الگوی ماروبوزو(Marubozo) یکی از زیرمجموعه های ساده، ولی قوی تحلیل تکنیکال هست که در تشخیص ادامه و آینده روندهای جاری در یه چارت قیمتی کاربرد داره. مشاهده الگوی ماروبوزو یه سیگنال ارز دیجیتال قوی به ما میده که بازار در یه جهت در حال حرکت هست. الگوی ماروبوزو ممکنه به شکل های مختلفی بر روی نمودار قیمتی رمزارزها ظاهر بشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی انواع کندل های ماروبوزو بر روی نمودار قیمتی ارزهای دیجیتال بپردازیم.

•    کندل ماروبوزو صعودی

یکی از انواع کندل های ماروبوزو بر روی نمودار قیمتی ارزهای دیجیتال، کندل ماروبوزو صعودی یا Bullish Marubozo هست. در این نوع کندل هیچ قیمتی بالاتر از قیمت پایانی در طول بازار ثبت نشده. در واقع از لحظه باز شدن تا بسته شدن کندل با روند افزایشی قیمت ارزهای دیجیتال روبرو هستیم. این نکته نشون دهنده قدرت خریداران تا لحظه آخر و عدم شک و تردید به آینده بازار هست. بنابراین، وجود سایه بالایی در ماروبوزو سبز می تونه نشون دهنده شک و دو دلی خریداران یا تریدرها باشه.

•    کندل ماروبوزو نزولی

یکی دیگه از انواع کندل های ماروبوزو بر روی نمودار قیمتی ارزهای دیجیتال، کندل ماروبوزو نزولی یا Bearish Marubozo هست. از لحظه باز شدن کندل ماروبوزو نزولی تا بسته شدن اون، کاهش قیمت داریم. این نکته نشون دهنده قدرت زیاد فروشنده ها تا لحظه بسته شدن کندل و بدبینی معامله گران به آینده بازار هست. وجود سایه پایینی نشون دهنده ثبت قیمتی پایین تر از قیمت پایانی در طول بازار هست. یعنی در اواسط کندل، خریداران کمی قدرت گرفته و باعث افزایش قیمت ها شدن.

مقاله پیشنهادی: مزایای لانچ توکن در بازار نزولی چیست؟

نحوه استفاده از الگوی ماروبوزو در معاملات

نحوه استفاده از الگوی ماروبوزو در معاملات

اگه از تشکیل الگوی ماروبوزو(Marubozo) مطمئن شدین، می تونین بر اساس اون معاملات خودتون رو مدیریت کنین، ولی برای معامله با کندل ماروبوزو باید چه استراتژی داشته باشین؟ از اونجایی که کندل ماروبوزو چند شکل مختلف داره، استراتژی معاملاتی می تونه متفاوت باشه. اول باید قیمت ورود رو برابر قیمت بسته شدن در نظر بگیرین. سپس دقتت کنین که کندل ماروبوزو بر روی حمایت شکل گرفته باشه و در نهایت بر اساس میزان ریسک پذیری خودتون زمان ورود رو انتخاب کنین. برای افراد با ریسک پذیر بیشتر، در روزی که کندل ماروبوزو ظاهر میشه و در نیمه دوم بازار زمان ورود هست، ولی افراد با ریسک پذیر کمتر می تونن روز بعد از مشاهده کندل ماروبوزو وارد معامله بشن.

توجه داشته باشین که ورود به معامله بلافاصله بعد از مشاهده الگوی ماروبوزو اصلا توصیه نمیشه. بهتره کمی صبر کنین تا قیمت در کندل بعدی از سقف ماروبوزو بالاتر بره و سپس وارد معامله بشین. همچنین واسه مشخص کردن حد ضرر قسمت میانی کندل مناسب هست. چون بعد از ظاهر شدن یه الگوی ماروبوزو قوی، کندل بعدی به قسمت میانی ماروبوزو قبلی نمیرسه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله الگوی ماروبوزو چیست؟ اطلاعاتی درباره کندل ماروبوزو یا Marubozo به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع کندل های ماروبوزو بر روی نمودار قیمتی بپردازیم و نحوه استفاده از الگوی ماروبوزو رو به شما یاد بدیم. همونطور که گفتیم، الگوی ماروبوزو یا Marubozo یکی از کندل هایی هست که برای ارائه نشونه ای از روند قیمت در آینده به کار میره. این کندل استیک در تحلیل تکنیکال کاربرد زیادی داره. شما می تونین با استفاده از کندل ماروبوزو، روند بازار ارزهای دیجیتال رو پیش بینی کنین و معاملات پرسودی انجام بدین.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد الگوی ماروبوزو(Marubozo) در تحلیل تکنیکال چیست؟

در مورد الگوی ماروبوزو(Marubozo) در تحلیل تکنیکال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+50 = ?