حداکثر مقدار قابل استخراج(MEV) چیست؟

  • 01:02 1403-02-13
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

حداکثر مقدار قابل استخراج(MEV)؛ میزان ارزشی که یه ماینر می تونه از یه بلاک به دست میاره! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این اصطلاح به دست بیارین؟ اصلا می دونین منظور از ارزش قابل استخراج ماینر چیست؟ اولین بار MEV چه زمانی کشف شد؟ ماینرها چجوری به حداکثر ارزش قابل استخراج دست پیدا می کنند؟ برای مقابله با MEV چه کاری میشه انجام داد؟

دلایل زیادی وجود دارن که چرا پایان استخراج اتر(ETH) هیجان انگیز هست. فرایندی که نیاز به انرژی زیادی داره و البته می تونه تغییرات زیادی داشته باشه. یکی از مشکلاتی که کاربران اتریوم باهاش دست و پنجه نرم می کنند، مربوط به حداکثر ارزش قابل استخراج و همچنین ربات های ممپول هست. ربات هایی که می تونن تراکنش های مهم در استخر رو شناسایی کرده، اون ها رو کپی کرده و زودتر از تراکنش اصلی اجرا کنند. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مباحث آموزش ارز دیجیتال، اطلاعاتی درباره حداکثر ارزش قابل استخراج ماینر یا MEV به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع نمونه های ارزش قابل استخراج بپردازیم و عملکرد MEV رو مورد بررسی قرار بدیم.

حداکثر ارزش قابل استخراج ماینر چیست؟

حداکثر ارزش قابل استخراج ماینر چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که حداکثر ارزش قابل استخراج ماینر چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که حداکثر مقدار قابل استخراج ماینر به میزان ارزشی گفته میشه که یه ماینر می تونه از یه بلاک به دست بیاره. وقتی این مفهوم واسه اولین بار معرفی شد، بیشتر با بلاک چین اتریوم مرتبط بود که در اون زمان از مکانیزم اجماع اثبات کار استفاده می کرد. به این ترتیب، ماینرها کسانی بودن که قدرت سفارش دوباره، قبول یا حذف تراکنش ها رو درزمان تولید بلاک داشتن و می تونستن این انتخاب ها رو واسه کاهش ارزش یا سود اضافی انجام بدن.

جالب اینجاست که بدونین حداکثر مقدار قابل استخراج یا MEV که ماینرها می تونن از کاربران بگیرن، در واقع میزان ارزشی هست که یه ماینر می تونه از جابجایی تراکنش ها در زمان تولید یه بلوک در شبکه بلاک چین استخراج کنه. این فعالیت برای اولین بار در سال 2014 توسط یه تریدر الگوریتمی با اسم مستعار Pmcgoohan کشف شد که هشدار داد ماینرها می تونن بی سروصدا تراکنش ها رو در یه ممپول برای منافع شخصی تغییر بدن. شبکه اتریوم اخیرا به سمت اثبات سهام(POS) تغییر کرد و روش های استخراجارزش بعد از اون تغییر ادامه پیدا می کنند و باعث اصلاح حداکثر ارزش قابل استخراج میشه.

انواع نمونه های ارزش قابل استخراج(MEV)

انواع نمونه های ارزش قابل استخراج(MEV)

همونطور که گفتیم، حداکثر ارزش قابل استخراج یا MEV به استراتژی گفته میشه که ماینرها، اعتبارسنج ها و جستجوگران با استفاده از اون تراکنش ها رو درج یا سانسور کرده یا ترتیب اون ها رو تغییر میدن تا به حداکثر سود برسن. ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی انواع نمونه های ارزش قابل استخراج بپردازیم. شما می تونین با استفاده از این روش ها سود زیادی به دست بیارین.

•    آربیتراژ(Arbitrage)

یکی از انواع مدل های ارزش قابل استخراج، آربیتراژ یا Arbitrage هست. وقتی که قیمت یه ارز دیجیتال در مبادلات ثابت نباشه، بلافاصله یه فرصت آربیتراژ به وجود میاد. در فضای ارزهای دیجیتال یه توکن می تونه در دو صرافی غیرمتمرکز مختلف، قیمت متفاوتی داشته باشه. به این ترتیب، وقتی که این مورد توسط شخصی مشاهده میشه، می تونه به منظور کسب سود از این اختلاف دست به معامله بزنه.

•    فرانت رانینگ(Front Running)

فرانت رانینگ یا Front Running هم یکی دیگه از انواع مدل های ارزش قابل استخراج هست. سازنده های بلاک می تونن از قدرت خودشون در سفارش تراکنشی که حجم قابل توجهی داره و هنوز در استخر معاملات معلق هست، استفاده کنند. در این حالت MEV وقتی اتفاق می افته که یه سفارش خرید مشابه زودتر در معاملات ثبت بشه و قیمت مناسب تری رو قبل از انجام سفارش خرید بزرگ تضمین کنه.

•    لیکویید کردن حساب های لندینگ

یکی دیگه از انواع مدل های ارزش قابل استخراج، لیکویید کردن حساب های لندینگ هست. پلتفرم های دیفای به کاربران این اجازه رو میدن تا با سپرده گذاری رمزارزها به عنوان وثیقه وام بگیرن. این روش در واقع یکی از فرصت هایی محسوب میشه که نودها می تونن به وسیله اون به حداکثر ارزش قابل استخراج دست پیدا کنند. به همین ترتیب، ماینرها با شناسایی قراردادهایی که لیکوییدیتی اون ها نزدیک هست، یه تراکنش رو فرانت رانینگ اجرا کرده و از این روش وثیقه رو با قیمت بهتری دریافت می کنند.

عملکرد MEV چگونه است؟

عملکرد MEV چگونه است؟

توجه داشته باشین که روش های مختلفی برای استخراج MEV از تولید بلوک در شبکه ای مثل اتریوم وجود داره. MEV برای اولین بار در زمینه اثبات کار مورد استفاده قرار گرفت، جایی که ماینرها سفارش و جای دادن تراکنش ها رو در یه بلوک کنترل می کنند. بخش بزرگی از MEV توسط شرکت کننده های مستقل شبکه به اسم جستجوگر بازیابی میشه که الگوریتم های پیچیده ای رو برای شناسایی فرصت های سودآور MEV اجرا می کنند و از ربات ها برای خودکارسازی فرایند استفاده می کنند.

ماینرها و اعتبارسنج ها بخشی از کل مبلغ MEV رو به هر حال دریافت می کنند، چون جستجوگران دوست دارن در ازای احتمال بیشتر جای دادن تراکنش های سودآور خودشون در یه بلوک هزینه های گس بالایی رو پرداخت کنند. MEV فقط به ماینرها و شبکه هایی که با گواه اثبات کار فعالیت می کنند، مربوط نیست و پای ولیدیتورها هم در برخی از موارد به این پدیده کشیده میشه. برخی از اشکالات ارزش قابل استخراج مثل حمله ساندویچی می تونه باعث یه تجربه بد و شاید غیرقابل جبران واسه کاربران بشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله حداکثر مقدار قابل استخراج چیست؟ اطلاعاتی درباره حداکثر ارزش قابل استخراج ماینر یا MEV به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع نمونه های ارزش قابل استخراج بپردازیم و عملکرد MEV رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، حداکثر مقدار قابل استخراج یا MEV که ماینرها می تونن از کاربران بگیرن، در واقع میزان ارزشی هست که یه ماینر می تونه از جابجایی تراکنش ها در زمان تولید یه بلوک در شبکه بلاک چین استخراج کنه. انواع مختلف ارزش قابل استخراج وجود داره که شما می تونین با استفاده از اون ها سود کسب کنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد حداکثر مقدار قابل استخراج(MEV) چیست؟

در مورد حداکثر مقدار قابل استخراج(MEV) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :9+79 = ?