سیگنال روی نمودار قیمتی چگونه کار میکند؟ 

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "سیگنال روی نمودار قیمتی چگونه کار میکند؟ "


  • 22:02 1403-02-04
  • زمان مطالعه: 12 دقیقه

سیگنال روی نمودار قیمتی چگونه کار میکند؟ یکی از مباحث مهم توی تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال سیگنال روی نمودار قیمتی، هست که اگه به درستی انجام بشه؛ میتونه که سود های سرشاری رو نصیب معامله گر بکنه. برای این که با این مبحث به صورت دقیق آشنا بشید، اول از همه لازم هست که با مفهوم نمودار قیمتی آشنایی کاملی پیدا بکنید؛ در این صورت انواع سیگنال های ارز دیجیتال رو چه خرید باشه و چه فروش، با الگوهای تکنیکال میتونید که تشخیص بدید و اگه تشخیصتون درست باشه سود خواهید کرد. 

توی این مقاله قصد داریم که به همین موضوع بپردازیم و نشون بدیم که سیگنال روی نمودار قیمتی چگونه کار میکنه؟! با توجه به این که سیگنال گیری از روی نمودار قیمت در بازار ارزهای دیجیتال، یکی از کاربردی ترین و در عین حال ساده ترین راه هایی هست که میتونه بهتون کمک بکنه تا توی این بازار سود کنید. یاد گرفتن کامل اون برای تشخیص موقعیت های سود آور و زیان ده برای شما خالی از لطف نخواهد بود. 

بعد از این که براتون نمودار قیمتی رو به طور کامل توضیح دادیم، چند تا از الگوهای قیمتی قدرتمند رو براتون معرفی خواهیم کرد که مشاهده اون ها توی بازار میتونه به معنی شگل گیری روند های صعودی و نزولی و تشکیل شدن سیگنال های جدیدی روی نمودار باشه. سعی میکنیم این مطالب رو به زبان ساده ای براتون توضیح بدیم تا راحت قابل فهم باشن و بعد از پایان این مقاله، شما علاوه بر این که خواهید دونست سیگنال روی نمودار قیمتی چگونه کار میکند؛ این توانایی رو هم بدست میارید که فقط با مشاهده نمودار بتونید انواع سیگنال های خرید و فروش رو تشخیص بدید. 

سیگنال روی نمودار قیمتی چگونه کار میکند
 

همونطور که گفتیم سیگنال گیری از طریق نمودار قیمت یک روش خیلی ساده هست و پیچیدگی خاصی نداره، اما میتونه که به اندازه پیچیده ترین روش های تحلیلی و سخت ترین اندیکاتور هایی که وجود داره کاربردی باشه. معامله گرهای حرفه ای که موقع ترید ارزهای دیجیتال از رویکرد های نمودار قیمتی برای تشخیص سیگنال ها استفاده میکنن؛ یه ضرب المثل برای خودشون دارن که میگه کلید پیشرفت در سادگیست، پس این سادگی نباید باعث بشه که تحلیل از روی نمودار قیمتی رو دست کم بگیرید و فکر کنید که حتما باید یک کار پیچیده و عجیب غریب بکنید تا بتونید به سود دهی برسید. 

اگه به سیگنال گیری از روی نمودار قیمتی علاقمند هستید و دوست دارید که اطلاعات کاملی در این راه کسب کنید، ما رو تا آخر این مقاله همراهی کنید. 

نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال 

به زبان ساده نمودار قیمتی به نموداری گفته میشه که توی اون اطلاعات مربوط به قیمت یک دارایی یا یک کالای خاص، در طول مدت زمان مشخصی نمایش داده میشه. بازه زمانی بسته به کوتاه مدت بودن یا بلند مدت بودنش میتونه که روی شکل نمودار تاثیر بگذاره. به طوری که هرچقدر بازه زمانی کوتاه تر باشه، میزان نوسان ها افزایش پیدا میکنه؛ اما در بلند مدت نسبت به بازه زمانی کوتاه مدت تعداد این نوسان ها کمتره. نمایش قیمت ها روی نمودار در طول زمان های مختلف باعث میشه که ما بتونیم قیمت هایی رو که در آینده ممکنه اتفاق بیوفتن رو پیش بینی بکنیم. 

شیوه های مختلفی که نمودار قیمتی از طریق اون ها رسم میشه متفاوت هست و به تعداد خیلی زیادی وجود داره، به همین دلیل انواع مختلفی از نمودارهای قیمت وجود دارند. سه تا از معروف ترین نمودارها که توی بازارهای معاملاتی مثل بازار ارزهای دیجیتال ازشون استفاده میشه، عبارت هستند از نمودار های خطی، نمودار های میله ای و نمودار های شمعی. مقاله چرا سیگنال ارز برای کسب درامد لازم است؟ هم میتونه برای شما مفید باشه.

اگه به روند ها و نحوه نوسان نمودار قیمتی نگاه بکنید، میتونید که الگوهای افزایش و کاهش قیمت خاصی رو در اون ها پیش بینی بکنید که با گذر زمان این الگوها تقریبا ثابت هستند و از این طریق میتونید که سیگنال های مختلف خرید و فروش رو روی اون نمودارها شناسایی بکنید. سیگنال روی نمودار قیمتی به این شکل کار میکنه که هرچقدر یک الگوی قیمتی توی یک نمودار به تعداد بیشتری تشکیل بشه، احتمال این که اون الگو مجدد روی اون نمودار اتفاق بیوفته بالاتر میره. 

سیگنال روی نمودار چگونه تاثیر میگذارد

همچنین به دلیل نوسان های مختلفی که روی منحنی قیمت به وجود میاد؛ یک سری دره ها و قله هایی شکل میگیره که اگه اون ها رو به هم وصل کنید، روند طی شده بازار رو نشون میدن. با نگاه کردن به این روند ها شما میتونید به راحتی وضعیت صعودی بودن یا نزولی بودن یک دارایی رو تشخیص بدید و همچنین قادر خواهید بود پیشبینی بکنید و بگید که روند بازار در آینده به چه سمتی قراره پیش بره. همه این اطلاعات روی منحنی قیمتی وجود داره و با تمرین کردن شما میتونید که با یک نگاه همشون رو به راحتی به دست بیارید، و به هیچ ابزار تحلیلی پیچیده و اندیکاتوری برای تشخیصشون احتیاج ندارید. 

سیگنال های خرید 

سیگنال خرید به موقعیتی گفته میشه که بهترین زمان رو برای ورود به بازار و انجام خرید نشون میده. این سیگنال ها رو میتونید که از طریق تحلیل نمودار قیمتی تشخیص بدید، و با خرید در زمان مناسب باعث بشید که ارزش پولتون رشد کنه و سود کنین. 
بهترین و راحت ترین شیوه تشخیص سیگنال خرید روی نمودار قیمتی زمانی هست که پیکان نمودار به کف قیمتی خودش میرسه. رسیدن به کف قیمتی به این معنی هست که احتمال این که قیمت ها از این محدوده پایین تر برن خیلی کمه، و در این مواقع بهترین زمان برای خرید کردن هست، چون که در اکثر موارد بعد از مدتی قیمت ها رشد میکنه و خریدهای انجام شده با کسب سودهای خوبی همراه خواهند بود.  توصیه میکنیم مقاله سیگنال بلند مدت در ارز دیجیتال رو هم در کنار این مقاله مطالعه کنین.

برای همینه که معاملاگران حرفه ای میگن وقتی که بقیه میفروشند ما خرید میکنیم و وقتی که همه خرید میکنند ما سهم خودمون رو میفروشیم. فرقی نمیکنه توی بازار ارزهای دیجیتال باشید یا توی بازار مالی دیگه ای، این روش سیگنال گیری روی نمودار قیمتی توی اکثر موارد جواب میده. 

روش دیگه ای که میتونید از طریق اون سگنال های خرید روی نمودار قیمتی رو پیدا بکنید، استفاده از خطوط مقاومت و حمایتی هست که روی نمودار قیمت تشکیل میشه. اگر که نقاط پایین یا دره های نمودار رو با رسم یه خط مستقیم به هم وصل کنید، خط حمایت به وجود میاد و اگه که نقاط بالایی و یا قله های یک نمودار قیمتی رو به هم وصل کنید، خط مقاومت شکل میگیره. 

سیگنال روی نمودار قیمتی برای خرید زمانی تشکیل میشه که یا قیمت ها خط مقاومت رو بشکنن و از این خط عبور بکنن و یا به نکته حمایتی خودشون برسن که اگه این اتفاق بیوفته، بهترین زمان برای ورود کردن به بازار و انجام خریدهای مختلف هست. نکته مهم دیگه که در مورد سیگنال روی نمودار قیمتی باید بدونید این هستش که هرچقدر خطوط مقاومت و حمایت توی بلند مدت برسی بشن، به همون اندازه اعتبارشون بیشتر هست و سیگنال های خرید بهتری رو برای خرید کردن نشون میدن. 

سیگنال فروش

سیگنال های فروش 

سیگنال های فروش روی نمودار قیمت به نقاطی گفته میشه که بهترین زمان رو برای فروش یک دارایی و خروج از بازار نشون میدن. همونقدر که انجام یک سیگنال خرید خوب میتونه که سودآور باشه، به همون اندازه سیگنال فروش هم میتونه بهتون کمک کنه داراییتون رو توی بالاترین قیمت بفروشید؛ و موقع ضرر کردن هم جلوی ضرر بیش از حد رو با نشون دادن نقطه و زمان مناسب فروش میگیره. 

برای این که یک فروش موفق انجام بدید باید بدونید سیگنال روی نمودار قیمتی چگونه کار میکند، و بهترین زمان برای تشخیص یک سیگنال فروش زمانی هست که با نگاه کردن به یک نمودار قیمتی متوجه بشید مقدار قیمت ها نسبت به گذشته به میزان مناسبی رشد کرده. بررسی روند رشد نمودار موقعیت هایی رو که قیمت ها توی بازار به حداکثر خودشون رسیدن و به نظر نمیاد که بتونن بیشتر از این هم رشد بکنن برای معامله گر آشکار میکنه، که همون سیگنال های فروش هستن. 

سیگنال های فروش از روی خط مقاومت، زمانی تشخیص داده میشن که قیمت ها نمیتونن اون مقاوت رو بشکنن و بالا تر برن. اگر برای نمودار قیمتی تون یک خط مقاومت رسم کردید و متوجه شدید که قیمت ها تا حالا نتونستن از این خط مقاومت خارج بشن، باید به فکر فروش اون ارز دیجیتال باشید. 

همچنین وقتی دیدید که قیمت یک ارز دیجیتال داره به قیمت حمایتی خودش نزدیک میشه، اگه تونست خط حمایت رو بشکنه و پایین تر بره یک سیگنال فروش قوی رو برای شما نشون میده و این رفتار قیمتی نمودار مشخص کننده این هست که ممکنه قیمت ها خیلی پایین تر بره، در این مواقع باید سیگنال فروشی که روی نمودار نشون داده میشه رو جدی بگیرید و هرجه سریع تر از بازار خارج بشید. 

سیگنال های خرید هم مثل سیگنال های فروش، هرچقدر توی نمودارهایی ظاهر بشن که در مدت زمان بلندتری قیمت ها رو نشون میدن، به همون اندازه اعتبارشون هم بیشتر میشه. در مورد اعتبار سیگنال روی نمودار قیمتی این نکته رو هم میتونیم اضافه کنیم که علاوه بر بازه زمانی و خطوط حمایت و مقاومت شاخص های مهم دیگه ای مثل الگوهای قیمتی، حجم معاملات و روند کلی بازار هم میتونن تاثیر گذار باشن و اعتبار یک سیگنال رو روی نمودار قیمتی کم و زیاد بکنن. 

 قدرتکمندترین الگوهای قیمتی

قدرتمند ترین الگو های قیمتی 

همون طور که گفتیم برای تشخیص بهترین سیگنال روی نمودار قیمتی عوامل مختلف و متعددی دخیل هستند که یکی از اون ها الگوهای قیمتی هست. الگوی قیمتی به یک الگوی خاص گفته میشه که در صورت شکل گرفتن رفتار قیمت ها رو قابل پیش بینی میکنه؛ به همین دلیل یکی از بهترین ابزار ها برای تشخیص سیگنال های مختلف هست. توی این قسمت چند تا از قدرتمند ترین الگوهای قیمتی رو که در بازار ارزهای دیجیتال کارایی زیادی داره براتون معرفی میکنیم. در مورد کارایی این الگو ها همین قدر بدونید که اکثر تریدر های موفق و حرفه ای توی تحلیل هاشون از این الگوها استفاده میکنن. 

•    الگوی مثلث 

این الگو وقتی تشکیل میشه که بازار به یک سمت خاصی تمایل پیدا میکنه و اگه دره ها و قله هایی رو که در اون زمان روی نمودار قیمتی شکل میگیرن رو به همدیگه وصل بکنید، الگوی مثلث تشکیل میشه. الگوی مثل به قدری قدرتمند هست که اگه بتونیم تشکیل شدنش رو روی نمودار قیمت تشخیص بدیم، میتونیم که بهترین سیگنال های خرید و فروش رو از طریق اون روی نمودار پیدا بکنیم. مقاله نقش اندیکاتورها در سیگنال دهی ارزهای دیجیتال هم در این زمینه می تونه برای شما مفید باشه.

بعد از این که الگوی مثلث تشکیل شد، اگه که نمودار قیمت این الگو رو با رفتن به سمت قیمت های بالاتر بشکنه؛ توسط این الگو سیگنال خرید صادر میشه. این اتفاق نشون دهنده اینه که قیمت ها بالا میرن و به رشد خودشون ادامه خواهند داد. اما اگه بعد از شکسته شدن مثلث قیمت ها به سمت پایین گرایش پیدا کردن، این اتفاق نشون دهنده این هستش که در آینده به احتمال زیاد قیمت ها ممکنه که به میزان زیادی کاهش پیدا بکنن و سیگنال فروش صادر میشه. 

الگوی مثلث

•    الگوی مستطیل

این الگو یکی دیگه از الگوهای قدرتمندی هست که هم خیلی کاربردیه و هم پیش بینی های قیمتی خیلی دقیقی ارائه میده. فرقی نمیکنه که توی چه بازاری معامله کنید، چه در حال ترید کردن توی بازار ارزهای دیجیتال باشید، چه توی بازار بورس و چه توی هر بازار دیگه ای؛ استفاده از الگوی مستطیل برای سیگنال گیری از روی نمودار قیمتی یک امر اجتناب ناپذیره. 

این الگو زمانی تشکیل میشه که بازار یک روند تقریبا ثابتی رو برای مدت نسبتا کوتاهی پی میگره. در این صورت با وصل کردن دره ها و قله ها به همدیگه یک مستطیل تشکیل میشه که میشه از طریق اون، آینده قیمت ها و نحوه صعودی یا نزولی بودن بازار رو مشخص کرد. فقط کافیه که منتظر باشید و ببینید خط نمودار قیمتی، مستطیل رو در چه جهتی میشکنه؛ اگه مستطیل به سمت بالا شکسته شد سیگنال خرید، و اگه به سمت پایین شکسته شد سیگنال فروش رو صادر میکنه. 

الگوی مستطیل

•    الگو های هارمونیک

این الگو ها کمی پیچیده تر از الگوهای قبلی هستند و کاراییشون به قدری بالا هست که همیشه توی هر بازه زمانی و توی هر بازار مالی میشه که ازشون استفاده کرد. در واقع الگوی های هارمونیک یک الگوی خاصی نیستند که توی زمان خاص و مشخصی تشکیل بشن، بلکه مجموعه از الگوهای داینامیکی هستند که با ترکیب شدن روند های صعودی و نزولی مختلف توی بازار شکل میگیرن و با استفاده از اون ها میشه قیمت های بازار رو تا حد قابل قبولی پیش بینی کرد. 

برای یادگیری الگوهای هارمونیک تنها کاری که باید بکنید اینه که انواع مختلف اون ها رو حفظ کنید و در ذهنتون نگه دارید، در این صورت وقتی که خواستید برای تشخیص سیگنال روی نمودار قیمتی اقدام بکنید؛ با توجه به رفتار نمودار الگوهای مرتبط جلوی چشمتون ظاهر میشن و میتونید که سیگنال های خرید و فروشی که روی نمودار وجود دارند رو شناسایی کنید. همچنین بعضی از اندیکاتور ها هم وجود دارند که با استفاده کردن از اون ها میتونید هر الگوی هارمونیکی رو که روی نمودار قیمتی شکل بگیره ببینید. 

الگوهای هارمونیک

کاربرد حجم معاملات روی نمودار قیمت 

یکی از عوامل دیگه ای که میتونه بهتون کمک بکنه تا بدونید سیگنال روی نمودار قیمتی چطوری کار میکنه، دونستن در مورد حجم معاملات هست که همزمان با تحلیل نمودار قیمتی مورد بررسی قرار میگیره. حجم معاملات به قدری مهمه که همیشه در کنار نمودار قیمتی توی سیستم معاملاتی اکثر صرافی ها، همراه با قیمت ها نشون داده میشه و حتی اندیکاتور های حرفه ای متعددی هم براش ساخته شده. 

تاثیر حجم معاملات برای تشخیص سیگنال روی نمودار قیمتی به این شکل هست که با افزایش پیدا کردن، این سیگنال رو صادر میکنه که احتمال افزایش قیمت ها وجود داره و با کاهش پیدا کردن سیگنال فروش صادر میشه و احتمال کاهش قیمت ها رو روی نمودار مشخص میکنه. 

در واقع حجم معاملات همیشه از قانون و معادله عرضه و تقاضا که توی اقتصاد وجود داره پیروی میکنه. این معادله به این اشاره داره که اگه تقاضا برای یک کالا یا دارایی افزایش پیدا بکنه، قیمتش بالا میره و اگه تقاضا براش کاهش پیدا بکنه قیمتش پایین میاد. حجم معاملات هم دقیقا به همین موضوع اشاره میکنه، افزایش حجم معاملات به معنی افزایش تقاضاست که باعث افزایش قیمت ها میشه و کاهش حجم معاملات به معنی کاهش تقاضا هستش که باعث میشه اون دارایی ارزش خودش رو از دست بده و قیمتش پایین بیاد. 

در نظر گرفتن حجم معاملاتی، در کنار تحلیل قیمت ها برای تشخیص سیگنال روی نمودار قیمتی به قدری مهم هست که گاهی گفته میشه روند های نمودار اگه حجم معاملاتشون مشخص نباشه اهمیت خودشون رو تا حد زیادی از دست میدن. 

پس برای این که بتونید دقت و اعتبار سیگنال های خرید و فروشتون رو افزایش بدید، همیشه یادتون باشه که به حجم معاملات در کنار بررسی نمودار قیمتی توجه کنید و ازش غافل نشید. همونطور که گفتیم برای این که قادر باشید تا بهتر حجم معاملات نمودار قیمت رو تشخیص بدید اندیکاتور های مختلفی ساخته شده، در صورتی که سیستم معاملاتی که ازش استفاده میکیند حجم معاملات رو نتونه به دقت نشون بده و یا اگه خواستید روی حجم معاملات و اطلاعات مربوط به اون با دقت بیشتری تمرکز کنید؛ پیشنهاد میکنیم که اندیکاتور های بیان شده در قسمت زیر استفاده کنین. 

•    اندیکاتور ولوم (Volume) 
•    اندیکاتور وی وپ (VWAP) 
•    اندیکاتور او بی وی (OBV) 
•    ادیکاتور کلینگر اوسکیلیتور (Klinger Oscillator) 
•    اندی کاتور مانی فلو ایندکس (Money Flow Index) 

 اهمیت روند بازار

اهمیت روند بازار 

مهم ترین نکته رو برای تشخیص سیگنال روی نمودار قیمتی گذاشتیم برای آخر؛ روند بازار به تنهایی به قدری اهمیت داره و مهمه که به تنهای میتونه سرنوشت یک سیگنال خرید یا فروش رو مشخص کنه. ممکنه که شما با تحلیل کردن نمودار قیمتی یک سیگنال خرید رو شناسایی بکنید و تصمیم بگیرید که وارد این پوزیشن معاملاتی بشید، اگه روند بازار مثبت باشه به احتمال بالایی پیش بینی شما محقق میشه و سود خواهید کرد. ولی اگه توی روند منفی بازار این معامله رو انجام بدید، این احتمال هست که بر عکس انتظارات شما قیمت ها باز هم پایین تر بره و شما ضرر کنید. 

به زبان ساده روند به قیمت های بازار گفته میشه که گرایش به سمت بالا رفتن یا پایین اومدن دارن. شما با استفاده از نمودار قیمتی و با بررسی کردن قیمت ها توی بلند مدت، خیلی راحت میتونید که روند صعودی یا نزولی بودن رمزارزها رو توی بازار ارزهای دیجیتال تشخیص بدید. 

باید همیشه سعی کنید که توی روند های مثبت بازار معاملات خودتون رو انجام بدید و توی روند های منفی و نزولی از انجام معامله خودداری بکنید. پیش رفتن با روند بازار به قدری مهم هست که ممکنه گاهی توی روند مثبت نسبت به یک رمزارز خاص تحلیل اشتباهی رو انجام بدید، ولی به دلیل این که روند بازار مثبته باز هم اون ارز دیجیتال رشد میکنه و شما میتونید که سود کسب کنید. 

توجه به روند بازار باعث میشه سیگنال خرید و فروشی که روی نمودار قیمتی شناسایی میکنید، اعتبار بالایی پیدا بکنه و پیش بینی های شما در مورد نحوه رفتار نمودار قیمتی در اغلب موارد درست از آب در بیاد. در واقع شما اولین کاری که قبل از هر چیز توی هر بازاری که کار میکنید انجام بدید اینه که روند اون بازار رو شناسایی کنید. اگه روند با تحلیل ها و انتظارات شما نسبت به سیگنال خرید یا فروشی که تشخیص دادید مطابقت داشت؛ اون موقع معامله بکنید.

 نمودار ارزهای دیجیتال

سخن پایانی 
این مقاله در مورد این بود که سیگنال روی نمودار قیمتی چگونه کار میکند؟! برای مشخص کردن این موضوع اول از همه نمودار قیمتی رو براتون به طور کامل توضیح دادیم و بعد مفاهیمی مثل خطوط حمایت و مقاومت، الگوهای قیمتی، حجم معاملات و روند بازار رو براتون به طور مفهومی و ساده توضیح دادیم. 

بررسی کردن تمامی این موارد کنار همدیگه باعث میشه که سیگنال های خرید و فروش شناسایی شده روی نمودارتون اعتبار خیلی بالایی داشته باشن، و در صورتی که به همه این موارد موقع انجام معامله تون عمل کنید؛ مثل یک تریدر با تجربه و حرفه ای عمل خواهید کرد و احتمال شکست خوردنتون به میزان باور نکردنی پایین میاد. 
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد سیگنال روی نمودار قیمتی چگونه کار میکند؟ 

  1. مهسا (1401/06/14)

    ممنون از توضیحاتی که دادین. سیگنال ارز دیجیتال میتونه سوددهی رو تو بازار ارزهای دیجیتال افزایش بدن. من خودم بعد از ماه ها ضرر، بالاخره با همیار تریدر ارزسنج تونستم که به یه سود مسمتر برسم.

در مورد سیگنال روی نمودار قیمتی چگونه کار میکند؟  نظر دهید
سوال امنیتی :6+32 = ?