معرفی 6 شرکت جهانی که متاورس را بوجود آوردند! (برترین شرکت های حوزه Metaverse)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "معرفی 6 شرکت جهانی که متاورس را بوجود آوردند! (برترین شرکت های حوزه Metaverse)"


  • 22:01 1403-01-30
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

معرفی 6 شرکت جهانی که متاورس را بوجود آوردند!صنعت متاورس و شرکت های متاورسی روز به روز در حال پیشرفت و ارتقا خودشون هستن. شرکت های بزرگی مثل مایکروسافت، گوگل، فیسبوک یا با نام جدیدش متا و. . . به همراه شرکت های تازه تاسیس و کوچک حوزه کریپتوکارنسی ها، در حال ساخت جهانی در بستر دیجیتال هستن.

 این شرکت های متاورسی، استراتژی های متفاوتی رو در این زمینه اتخاذ کردن؛ مثلا گوگل قصد داره که با استفاده از واقعیت افزوده، اتصال کاربرها به دنیای دیجیتالی رو واقعی تر کنه.
احتمالا شما هم کمپانی فیس بوک که مالک شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های مختلفی است، به خوبی میشناسین. این شرکت یکی از برترین فعالان حوزه متاورس بوده و سیاست های کلی خودش رو برای حرکت به سمت متاورس، تغییر داده است. از آشکارترین تغییراتی که در این شرکت ایجاد شده، میتونیم به تغییر نام کمپانی فیس بوک به متا اشاره کنیم. این شرکت در حال حاضر فعالیت خودش رو به ساخت سخت افزار های لازم برای واقعیت مجازی و افزوده اختصاص داده.

مایکروسافت هم به عنوان یکی دیگه از غول های تکنولوژی و از برترین شرکت های فعال در متاورس، بر روی ساخت و توسعه ی دفاتر کار مجازی و محیط های کاری جمعی در متاورس تمرکز کرده. بدون شک این ایده میتونه در آینده به شرکت ها کمک کنه که برای کاهش هزینه های خودشون، دفاتری رو در فضای مجازی به وجود بیارن و از اون ها برای ایجاد ارتباط عمیق بین کاربرهای خودشون استفاده کنن.

معرفی 6 شرکت جهانی که متاورس را بوجود آوردند

در صورتی که علاقه مند هستین تا بیشتر در مورد 6 شرکت جهانی که متاورس را بوجود آوردند، اطلاعات کسب کنین، پیشنهاد میدیم که تا انتهای این مقاله ما رو همراهی کنین.

متاورس چیست؟

کلمه متاورس (Metaverse) از ترکیب دو واژه متا (Meta) و ورس (Verse) بوجود اومده. کلمه متا رو میتونیم برتر و ورس رو جهانی معنی کنیم. به این ترتیب معنی کلمه ی متاورس، جهان برتر یا برتر از جهان هستش.  
از متاورس به عنوان یک جهان مجازی یاد میشه که کاربرها با استفاده از اون میتونن با یکدیگر و با اجزای محیط اطراف خودشون تعامل برقرار کنن. به عبارت دیگه دنیای متاورس مثل یک شبکه اجتماعی آنلاین هست که کاربرها در آن میتونن، نقش آفرینی داشته باشن.
در دنیای متاورس تکنولوژی های مختلفی مثل شبکه های اجتماعی، بازیهای ویدیویی و آنلاین، واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و فناوری بلاک چین با هم ادغام شدن. به همین خاطر میتونیم از متاورس به عنوان دنیایی که بوسیله واقعیت مجازی و افزوده ساخته شده، یاد کنیم.
با توجه به افزایش نفوذ و کاربرد صنعت بلاک چین در فناوری های مختلف، استفاده از متاورس در بازی های بلاک چینی بیشتر شده. در این بازی ها، افراد میتونن با خرید آیتم های مختلف بازی که به شکل توکن های NFT هستن و یا ترید و معامله اون ها، درآمد داشته باشن. همین موضوع هم باعث شده که این بازی ها به محبوبیت بالایی دست پیدا کنن. در ادامه با ما همراه باشین تا شما رو با 6 شرکت جهانی که متاورس را بوجود آوردند، آشنا کنیم. همچنین شما می تونین در مقاله ای در سایت ارز سنج از پروژه های در حال توسعه متاورس اطلاع داشته باشین.

چرا شرکت های معروف به ساخت متاورس و فعالیت در آن علاقه مند شدند؟

قبل از اینکه بخوایم در مورد شرکت های پیشرو در متاورس صحبت کنیم، بهتره در مورد دلیل علاقه این کمپانی ها به فعالیت در حوزه متاورس بپردازیم. شرکت هایی که در ابتدای این مقاله ازشون یاد کردیم، از پیشرو های صنعت بلاک چین هستن و نقش مهمی رو در این حوزه ایفا میکنن. با توجه به این موضوع که متاورس میتونه آینده تکنولوژی های دیجیتال رو تا حد زیادی تحت تاثیر قرار بده، کاملا منطقی هست که شرکت هایی که به نوعی با متاورس درگیر خواهند شد، به فکر توسعه و حل مشکلات این حوزه باشن.

متاورس جیست 

از طرفی فعالیت پروژه های کریپتوکارنسی در حوزه متاورس و درامد های قابل توجهی که از این طریق بدست آوردن، از عوامل دیگه برای توسعه پروژه های متاورسی، توسط غول های تکنولوژی هستند. پروژه هایی مثل دیسنترالند (Decentraland)، اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) و روبلوکس (Roblox) از مهمترین الهام دهنده ها بت توسعه دهندگان و شرکت های بزرگ دنیا برای ورود به متاورس، هستند. استارت آپ ها و شرکت های فناوری مختلفی وجود دارن که برای دستیابی به تکنولوژی های جدید در این حوزه، باهم رقابت دارن.
در ادامه به معرفی 6 شرکت جهانی که متاورس را بوجود آوردند! میپردازیم تا بیشتر با حوزه های فعالیت اون ها اشنا بشین.

شرکت های جهانی در حوزه متاورس

حالا که میدونین متاورس چیست؟ و فعالیت در حوزه متاورس میتونه بسیار پرسود باشه، بهتره با شرکت های مطرح این حوزه آشنا بشید. از طرفی با توجه به اینکه شرکت های پیشگام همواره جایگاه بهتری و بالاتری رو کسب میکنن، کمپانی هایی که فعالیت در متاورس رو سریعتر از بقیه آغاز کنند، جایگاه بهتری رو هم در این دنیا خواهند داشت. در این بخش از مقاله قصد داریم که شما رو با 6 شرکت متاورسی برتر دنیا آشنا و استراتژی هایی که برای فعالیت در این حوزه دارند رو بازگو کنیم.

1.    اپیک گیمز (Epic Games)

یکی از شرکت های بزرگی که در حوزه متاورس و رمز ارزها فعالیت داره، کمپانی اپیک گیمز هست. از این پلتفرم به عنوان یکی از پیشرفته ترین پلتفرم های متاورسی جهان یاد میشه. این شرکت توسعه دهنده بازی محبوب فورتنایت است که در ابتدا تنها به عنوان یک بازی فعالیتش رو آغاز کرد؛ اما در حال حاضر این پلتفرم با بیش از 350 میلیون کاربری که داره، تبدیل به یک پلتفرم اجتماعی بزرگ در دنیای مجازی شده. در این بازی، رویداد های مجازی مختلفی که شامل سلبریتی ها و افراد مشهور، برند های مختلف و مشارکت در مراسم ها، جوایز و کنسرت ها میشه، رو در خودش جای داده.

ایپگ گیمز

این پلتفرم دو هدف مختلف رو در پیش گرفته؛ اولین هدف اینه که میخواد بازی فورتنایت رو به یک پلتفرم گسترده تبدیل کنه که بیش از 60 میلیون کاربر فعال در ماه داشته باشه. هدف دوم اپیک گیمز اینه که میخواد با استفاده از واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و محتواهای سه بعدی یک اکوسیستم زنده رو در فضای متاورس بوجود بیاره. به کمک این قابلیت همه افراد میتونن محتوای سه بعدی خودشون رو بوجود بیارن و تجربه بهتری از فعالیت در متاورس داشته باشن.

این شرکت برای فعالیت در حوزه متاورس و دستیابی به اهداف خودش در این حوزه، دو استراتژی مختلف رو در پیش گرفته که در ادامه به طور کامل در مورد آن ها صحبت میکنیم:
استراتزی اول اپیک گیمز اینه که روند رشد این شرکت باعث بهبود تجربه کاربری و فناوری های لازم برای پشتیبانی از کاربرها باشه. استراتژی بعدی این پلتفرم هم اینه که به سایر بازی ساز ها در حوزه متاورس کمک کنه تا بتونن دارایی های سه بعدی خودشون رو بوجود بیارن.

2.    گوگل (Google)

طبق مصاحبه ای که ساندرا پیچای (Sundar Pichai) مدیر عامل گوگل با خبرگزاری بلومبرگ (Bloomberg) داشته، دیدگاه خودش رو در مورد متاورس به این شکل عنوان کرده که: متاورس به عنوان یک محاسبات در حال تکامل به روشی فراگیر با استفاده از واقعیت افزوده است.

در حال حاضر گوگل تونسته با استفاده از محصول گلس گوگل خودش، تجربه زیادی رو در حوزه واقعیت افزوده و متاورس بدست بیاره. همچنین طبق گزارشی که در نوامبر سال 2021 منتشر شد، گوگل بخش های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خودش رو با تیم های جدیدی از آزمایشگاه های گوگل که شامل ابزار کنفرانس ویدیویی هوگرافیک (Project Starline) هستش، سازماندهی کرده.

هم اکنون گوگل بیشتر روی اتصال به متاورس با استفاده از آواتار های تقویت شده که ترکیبی از دنیای دیجیتال و فیزیکی هستن، متمرکز کرده است. درسته که تا به الان طرح خاصی در مورد متاورس از طرف گوگل پیشنهاد نشده، اما شواهد نشون دهنده این هستن که این شرکت در حال تبدیل شدن به یکی از بهترین شرکت های متاورسی جهان می باشد.

3.    فیسبوک یا متا (Meta)

فیسبوک یکی از شرکت هایی است که بارزترین فعالیت ها رو در حوزه توسعه متاورس در مقیاس هایی عظیم ایفا کرده و به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در متاورس شناخته میشه. این شرکت حتی اسم خودش رو از فیسبوک به متا تغییر داده تا بتونه جدیت خودش رو در حوزه متاورس نشون بده. این کمپانی زیر مجموعه های بزرگی مثل فیسبوک، اینستاگرام، واتساپ و Oculus VR رو داره؛ کاملا مشخص که متا همین الان هم مالکیت تعداد زیادی از عناصر کلیدی متاورس رو به عهده داره.
تعدادی از مهمترین تحولاتی که فیسبوک به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های فعال در حوزه متاورس ایجاد کرده، موارد زیر هستن:

•    امکان پیام رسانی به شکل VR : این قابلیت به کاربرها اجازه میده که تعامل بهتری روداشته باشن و در طیف گسترده تری با یکدیگر ارتباط برقرار کنن.
•    پروژه Camberia : این پروژه مربوط به یک هدست واقعیت مجازی است که با دنیای متاورس سازگاری داره.
•    پلتفرم Horizon Marketplace : این پلتفرم محلی برای خریداران، فروشندگان و سازندگان کالاهای دیجیتالی هست که بهشون اجازه معامله و مبادله رو میده.

مارک زاکربرگ به عنوان مدیر عامل و بنیانگذار فیسبوک، قبل تر به اهمیت توکن های غیر مثلی یا NFT ها اشاره کرده بود. همچنین در مورد اهمیت ارزهای دیجیتال و متاورس دیدگاه مثبتی رو داشت. با توجه به اینکه پروژه لیبرا (Libra) همچنان در حال توسعه هست، احتمالا در آینده شاهد تلفیق و ترکیب اون با متا باشیم.

فیسبوک

4.    مایکروسافت (Microsoft)

نرم افزار Mesh اولین دستاورد کمپانی مایکرو سافت در حوزه متاورس هست که به تیم های نرم افزاری تعلق داره و طبق اخبار قراره که در سال 2022 منتشر و عرضه بشه. این نرم افزار میتونه مایکروسافت رو به برترین شرکت نرم افزاری متاورس تبدیل کنه.
ایده اصلی نرم افزار مش مربوط به روند کار از منزل و دورکاری هستش که در زمان شیوع بیماری کرونا ترویج پیدا کرد. این نرمافزار با ترکیب دورکاری و دنیای متاورس، میتونه شکل جدیدی از دفاتر کاری رو بوجود بیاره. برای داشتن بهترین تجربه از حضور در یک دفتر کاری مجازی، میتونین از هدست های واقعیت مجازی هم استفاده کنین.

یکی از مهمترین ویژگی های این نرم افزار اینه که امکان ساخت آواتار مجازی در اون وجود داره. این اواتار به عنوان هویت مجازی شما شناخته میشه. با استفاده از کاراکتری که برای خودتون میسازین، امکان کاوش و گشت و گذار در بخش، مناطق و فضاهای مجازی مختلف متاورس وجود داره. این موضوع یکی از مهمترین جنبه های دنیای متاورس به حساب میاد.

5.    بایننس (Binance)

با توجه به اهمیتی که کریپتو و بلاک چین در متاورس ایفا میکنن، بایننس یک کمپانی مهم تو این حوزه هست. متاورس اجازه میده که سیستم های مالی جدیدی بوجود بیان و فرآیند های مالی شکل جدیدی رو به خودشون بگیرن؛ بایننس برای ارائه زیرساخت های لازم برای تحقق این اهداف نقش مهمی رو ایفا میکنه. مثلا بایننس یک بازار NFT داره که محلی برای خرید و فروش توکن های غیر مثلی و مبادله ی این ارزها بین خریداران و فروشندگان است.

این بازار میتونه به بهبود عملکرد مبادلات در متاورس کمک کنه. از طرف دیگه صرافی بایننس طیف گسترده ای از رمز ارزهای مختلف رو در برابر هم قابل معامله کرده که ارزهای متاورسی هم در بین اون ها وجود داره. همچنین بایننس میتونه با بوجود آوردن بازار های لیکوئیدی در حوزه متاورس به رشد این صنعت کمک کنه.

6.    تنسنت (Tencent)

 تنسنت

تنسنت رو میتونیم یکی از بزرگترین فروشگاه های بازی های ویدیویی در دنیا بدونیم که تو حوزه های مختلفی فعالیت داره. این شرکت رو هم میتونیم به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در متاورس بدونیم. همچنین این کمپانی مالک شبکه های اجتماعی معروف چینی و پلتفرم هایی مثل WeChat و Tencent QQ هستش. با توجه به اینکه بازی های ویدیویی و شبکه های اجتماعی در حوزه متاورس اهمیت زیادی رو دارن، میتونیم تنسنت رو یک شرکت آینده دار در این حوزه بدونیم.

برای مثال در حال حاضر Tencent QQ قابلیت های مختلفی رو از جمله بازی، تجارت الکترونیک، موسیقی، فیلم و چت صوتی رو به کاربرهای خودش ارائه میده. همچنین از وی چت به عنوان یک رسانه اجتماعی پر طرفدار و ابزاری برای پرداخت موبایلی یاد شده است. 
مدیران تنسنت تاکید زیادی رو به اهمیت پرداختن به زیرساخت های متاورسی برای کسب درآمد از این حوزه دارن. این کمپانی تا به الان برنامه های کاربردی و پروژه های متعددی رو برای استفاده توسعه داده است. همچنین از اهداف این شرکت اینه که در زمینه بازی سازی در متاورس به یکی از شرکت های پیشگام تبدیل بشه و از تجربیاتی که داره برای توسعه و رشد این صنعت استفاده کنه.

با این وجود تنسنت تاکید کمتری رو بر روی سخت افزار های لازم برای متاورس مثل واقعیت افزوده و واقعیت مجازی نسبت به سایر شرکت هایی که در این لیست بودن، داشته است. در عوض این شرکت بیشتر به دنبال ارائه راه حل های نرم افزاری برای افزایش مشارکت ها در حوزه متاورس می باشد.

جمع بندی و نتیجه

در این مقاله به معرفی 6 شرکت جهانی که متاورس را بوجود آوردند، پرداختیم. در حال حاضر رقابت نزدیک و تنگاتنگی که برای فعالیت تو این حوزه و توسعه تکنولوزی های متاورس وجود داره، این در حالیه که صنعت متاورس یک حوزه نوظهور هستش. مزیت مهمی که این صنعت داره، فضای بسیار گسترده آن هست که به شرکت های متاورسی مختلفی اجازه فعالیت میده.

بعد از موفقیت هایی که در حوزه کریپتو کسب شد و درآمد های سرشار این حوزه، غول های تکنولوژی مثل گوگل و متا هم به این حوزه ورود کردن. این شرکت ها به دنبال ارائه برنامه و محصولات خودشون تو این حوزه هستن. البته فعالیت در حوزه متاورس تنها به شرکت های بزرگ محدود نیست؛ کمپانی های کوچک و بزرگ زیادی در این حوزه با هم رقابت میکنن. صرف نظر از این که چه کسی میتونه در رقابت تو این حوزه برنده بشه، باید به دنبال توسعه هر چه سریعتر و بهتر صنعت متاورس بود.


 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد معرفی 6 شرکت جهانی که متاورس را بوجود آوردند! (برترین شرکت های حوزه Metaverse)

  1. امین عبادی (1401/05/24)

    رفته رفته همه میرن سمت متاورس دنیای جدید

در مورد معرفی 6 شرکت جهانی که متاورس را بوجود آوردند! (برترین شرکت های حوزه Metaverse) نظر دهید
سوال امنیتی :7+70 = ?