آموزش گام به گام خرید ارز دیجیتال و بیت کوین (چگونه در بیت کوین و ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنیم؟)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "آموزش گام به گام خرید ارز دیجیتال و بیت کوین (چگونه در بیت کوین و ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنیم؟)"


  • 20:05 1403-05-05
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

خرید ارز دیجیتال و بیت کوین یکی از محبوبترین روش ها برای سرمایه گذاری بین ایرانی هاست. با افزایش محبوبیت رمز ارزها و امکان کسب درآمد دلاری از این حوزه، سرمایه گذاران بیشتری قصد دارن که وارد این بازار بشن. ورود به دنیای کریپتوکارنسی ها برای بیشتر این افراد ترسناک است، چون این بازار مالی پیچیدگی هایی رو داره که افراد مبتدی با اون ها آشنا نیستن. به همین خاطر لازم دونستیم که مقاله آموزش گام به پام خرید ارز دیجیتال و بیت کوین رو براتون تهیه کنیم.

یکی از مهمترین نکاتی که قبل از ورود به یک حوزه جدید باید بهش توجه کرد، آموزش ارز دیجیتال و کسب آگاهی در مورد اون حوزه است. تو بازار ارزهای دیجیتال هم کسانی که دانش کافی رو در مورد کلیات رمز ارزها دارن، در سرمایه گذاری های کوتاه مدت و بلند مدت خود عملکرد بهتری رو نشون میدن. درصورتی که قصد ورود به بازار ارزهای دیجیتال رو دارین، بهتره قبل از هر چیزی به آموزش و کسب دانش در مورد کریپتوکارنسی ها بپردازین و در قدم های بعدی به فکر ورود به این بازار باشین.

تو این مقاله به طور کلی در مورد هر آنچه که باید قبل از ورود به دنیای ارزهای دیجیتال بدونین، صحبت میکنیم. همچنین بهتون به شکل قدم به قدم میگیم که چگونه در بیت کوین و ارزهای دیجیتال سرمایه سرمایه گذاری کنیم؟ امیدواریم که بعد از مطالعه این مطلب، آماده سرمایه گذاری در کریپتوکارنسی ها باشین.

آموزش قدم به قدم برای خرید ارز دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال و بیت کوین کمی با تمامی سرمایه گذاری هایی که تا امروز کردین، متفاوت است. برای ورود به این حوزه به ابزارهای مختلفی نیاز دارین. در ادامه این مطلب با ما همراه باشین تا هر آنچه که باید درمورد خرید و فروش ارز دیجیتال بدونین رو در اختیارتون قرار بدیم.

آموزش قدم به قدم برای خرید ارز دیجیتال

مدیریت سرمایه رو رعایت کنید

اولین قدم برای سرمایه گذاری در بیت کوین و ارزهای دیجیتال، اینه که حتما مدیریت سرمایه رو برای ورود به این حوزه رعایت کنین و تمام سرمایه ی خودتون رو به یک باره روی رمز ارزها سرمایه گذاری نکنید. نوسانات بخشی از ماهیت بازار های مالی هستن، اما میزان نوسانات قیمتی در بازار ارزهای دیجیتال بسیار شدیدتر از سایر مارکت هاست؛ به طوری که ممکنه تو کمتر از چند ساعت قیمت یک ارز بیش از 80 درصد ریزش کنه و یا سود های چند صد درصدی رو تجربه کنه. مقاله آموزش مدیریت سرمایه در بازار ارزهای دیجیتال در این زمینه می تونه برای شما مفید باشه.

به همین خاطر لازمه که اصول مدیریت سرمایه رو رعایت کنین و بیشتر از 5 تا 10 درصد از کل سرمایه ی خودتون رو وارد این بازار نکنین. همچنین از پولی برای ورود به این بازار استفاده کنین که در صورت از بین رفتن و لیکویید شدن حسابتون، تحمل اون ضرر براتون راحت باشه و بتونین تو مدت زمان کوتاهی ضرر وارد شده رو جبران کنین.

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری را پیدا کنید

بازار ارزهای دیجیتال، از تعداد بسیار زیادی رمز ارز و پروژه ی بلاک چینی مختلف تشکیل شده؛ با توجه به پتانسیل های بالایی که تو این حوزه وجود داره، هر روز به تعداد پروژه های این مارکت افزوده میشه. به همین خاطر پیداکردن بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری میتونه کار سخت و سر در گم کننده ای باشه. به همین خاطر پیشنهاد میدیم که یک سبد از ارزهایی که پتانسیل رشد بالایی رو دارن و از نظر بنیادی عملکرد بهتری رو از خودشون نشون دادن، تشکیل بدین. اینکار باعث میشه که میزان ریسک سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال هم کاهش پیدا کنه. توصیه میکنیم مقاله آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال رو هم مطالعه کنین.

بیت کوین به عنوان قابل اعتماد ترین ارز دیجیتال دنیا شناخته میشه و از سال 2009 تا به الان رتبه اول بازار ارزهای دیجیتال رو به خودش اختصاص داده؛ به همین خاطر پیشنهاد میکنیم که این رمز ارز بخش بیشتری از سبد سرمایه گذاری شما رو تشکیل بده. همچنین میتونین از این ترکیب برای چینش سبد ارزهای دیجیتال خودتون استفاده کنین: 30 تا 35 درصد بیت کوین، 25 درصد ده ارز برتر بازار، 10 درصد بیست و پنج ارز برتر بازار، 15 درصد NFT یا توکن های غیر مثلی، 15 درصد ارزهای دیجیتال متاورسی، 2 تا 5 درصد شت کوین و ارزهایی با مارکت کپ پایین.

توجه داشته باشین که این ترکیب تنها پیشنهادی برای ساختن یک سبد ارز دیجیتال مناسب هستش و هر سرمایه گذار باید با توجه به استراتژی معاملاتی که داره، سبد ارز دیجیتال خودش رو تشکیل بده.

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری را پیدا کنید

بهترین پلتفرم برای آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال را پیدا کنید

تو قدم بعدی باید به آموزش در مورد کلیات ارزهای دیجیتال و ماهیت این مارکت بپردازین تا قبل از ورود به این حوزه، آشنایی کافی رو با اون داشته باشین. اینترنت بهترین دانشگاه در این مورد هستش و میتونین با شرکت در دوره های مختلف اطلاعات کافی رو در مورد ارزهای دجیتال بدست بیارین. در صورتی که زبان انگلیسی رو به خوبی متوجه میشین، پیشنهاد میدیم از منابع خارجی غافل نشید.

همچنین لازم به ذکره که آکادمی ارزسنج هم یکی از برترین پلتفرم های ایرانی در زمینه آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال از صفر تا صد است که دوره های مختلفی رو برای افزایش آگاهی کاربرهای خودش در زمینه ی رمز ارزها تهیه کرده. شما میتونین تو این پلتفرم فیلم، مقاله و دوره های آموزشی رایگانی رو که برای سطوح مقدماتی وجود دارن مشاهده کنین و با اصول اولیه ی سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال آشنا بشین.

یک پلتفرم معاملاتی ارز دیجیتال معتبر پیدا کنید

قدم بعدی که تو مقاله آموزش گام به گام خرید ارز دیجیتال و بیت کوین میخوایم بهتون بگیم، پلتفرم های معاملاتی ارز دیجیتال هستن. همونطور که برای خرید دلار و یا پول کشور های مختلف باید به یک صرافی بریم، برای ورود به دنیای کریپتوکارنسی ها هم به یک صرافی احتیاج داریم. این صرافی ها از نظر ماهیت و نحوه عملکرد کمی متفاوت تر هستن و خرید از اون ها دقیقا مثل خرید اینترنتی هستش. 

البته روش های دیگه هم برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال وجود داره، مثلا خرید از افراد حقیقی و شبکه های اجتماعی؛ اما توجه داشته باشین که هیچ کدوم به اندازه سامانه خرید و فروش ارز دیجیتال به شکل آنلاین، امن نیست. پلتفرم های خارجی و ایرانی مختلفی برای این کار وجود دارن که پیشنهاد ما برای افراد تازه کار و آماتور، استفاده از صرافی های ایرانی است. برای مثال صرافی اینانس یکی از بهترین پلتفرم های معاملاتی ایرانی در حوزه ی ارزهای دیجیتال می باشد که میتونین با خیالی راحت بهش اعتماد کنین.

برای کسب اطلاعات بهتر و دقیقتر در مورد این که چگونه در بیت کوین و ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنیم و از صرافی اینانس رمز ارز بخریم؟ بهتره از ویدیو های اموزشی که تو آکادمی ارزسنج وجود داره، استفاده کنین.

پلتفرم معاملاتی ارز دیجیتال معتبر

کیف پول ارز دیجیتال مناسبی برای نگهداری رمز ارزهای خود انتخاب کنید

مرحله بعد از خرید ارز دیجیتال و بیت کوین اینه که از یک محیط امن برای نگهداری و ذخیره رمز ارزهای خودتون استفاده کنین. بهترین ابزار برای ذخیره امن ارزهای دیجیتال، کیف پول های دیجیتالی است. در کل میتونیم کیف پول های ارز دیجیتال رو به دو دسته کیف پول گرم (Hot Wallet) و سرد (Cold Wallet) تقسیم بندی کنیم. در ادامه هر کدوم از این ولت های دیجیتالی رو به شکل مختصر بهتون توضیح میدیم. مقاله معرفی امن ترین کیف پول ارز دیجیتال در سال 1401 در این زمینه می تونه بهتون کمک کنه.

کیف پول گرم: این کیف پول های به شکل نرم افزار هایی طراحی شدن و همیشه به یک اتصال اینترنتی فعال نیاز دارن. کیف پول های گرم با توجه به دستگاهی که ازش پشتیبانی میکنن، به موارد زیر تقسیم بندی شدن:
•    کیف پول دسکتاپ: این کیف پول ها نرم افزار هایی هستن که به شکل اختصاصی برای کامپیوتر ها طراحی شدن. تو این نوع ولت ها برای نگهداری از اطلاعات کاربر، از سیستم خود اون فرد استفاده میشه.
•    کیف پول موبایل: این کیف پول ها، اپلیکیشن هایی هستن که برای گوشی های هوشمند طراحی شدنو این نوع از ولت های دیجیتالی، به خاطر طیف گسترده ای از رمز ارزهایی که پشتیبانی میکنن، مورد توجه بیشتر سرمایه گذارها قرار گرفتن.
•    کیف پول آنلاین یا تحت وب: این نوع کیف پول ها از یک فضای ابری برای ذخیره داده ها استفاده میکنن. به همین خاطر با هر دستگاهی که متصل به اینترنت باشه، متونین به این کیف پول ها و ارزهایی که توش ذخیره کردین، دسترسی پیدا کنین.
کیف پول سرد: این دسته از کیف پول های ارز دیجیتال بیشترین امنیت ممکن رو دارن، چون در اون ها ذخیره سازی اطلاعات در یک سخت افزار انجام میشه. این نوع کیف پول ها از نظر ظاهری شبیه یک فلش مموری و یا کارت بانکی هستن که به قابلیت اتصال با بلوتوث یا کابل رو به کامپیوتر و گوشی های موبایلی دارن.

کیف پول ارز دیجیتال مناسبی برای نگهداری رمز ارزها

توصیه ما: پیشنهاد ما برای افرادی که دیدگاه بلند مدت و میان مدت (بیشتر از یک سال) برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال دارن اینه که دارایی های خودشون رو تو کیف پول های سخت افزاری نگه دارن تا حداکثر امنیت ممکن رو داشته باشن. همچنین سرمایه گذارهایی که به دنبال کسب سود در کوتاه مدت هستن و یا قصد ترید روزانه رمز ارزها رو دارن، بهتره از کیف پول های موبایلی و تحت وب استفاده کنن.

برای معاملات خود نقشه ای از پیش تعیین شده داشته باشید

بیشتر سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال به دنبال این هستن که تو کمترین زمان بیشترین بازدهی رو بدست بیارن؛ به همین منظور برای هر معامله ای که تو این حوزه انجام میدن، نقشه ای دارن. این افراد به خوبی میدونن که یک ارز تا ابد در جهتی که اون ها دلشون میخواد حرکت نمیکنه، از طرفی هم ممکنه که تحلیل اون ها نادرستاز آب دربیاد و ارز مورد نظر خلاف جهت انتظارشون حرکت کنه.

به همین منظور هم از ابزارهایی به نام حد ضرر و حد سود استفاده میکنن. حد ضرر به قیمتی گفته میشه که اگه ارزش رمز ارزی که خریداری کردین به اون برسه، یعنی تحلیل شما غلط بوده و رمز ارز خلاف جهت انتظارتون قراره حرکت کنه. تعیین حد ضرر تو چنین شرایطی باعث میشه که زیان خودتون رو کنترل کنین و با ضرر کمی از معامله خارج بشید. حد سود هم ابزار مشابهی است که نشون میده بیشترین بازدهی ممکن با فروش ارز تو چه ناحیه ای برای معامله گر حاصل میشه.

در صورتی که به دنبال ترید و سرمایه گذاری اصولی در ارزهای دیجیتال هستین، پیشنهاد میدیم که حتما از حد ضرر و حد سود تو معاملاتتون استفاده کنین. البته نکته مهمی که در این مورد حتما باید بهش توجه کنین اینه که به تحلیل خودتون پایبند باشین و اجازه ندید که احساساتی مثل طمع و ترس باعث بشن معاملات خودتون رو در صورت عبور از حد سود و ضرر، همچنان باز نگه دارین.

سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال

نکات مهم قبل از سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

در ادامه ی مقاله آموزش گام به گام خرید ارز دیجیتال و بیت کوین (چگونه در بیت کوین و ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنیم؟)، لازم میدونیم که یکسری از نکات مهمی رو که حتما باید قبل از ورود به بازار کریپتوکارنسی ها بهش توجه داشته باشین رو، براتون ذکر کنیم.

1.    نوسانات شدید قیمت ارز دیجیتال

همونطور که قبلا هم اشاره ی کوتاهی کردیم، نوسانات قیمتی بخش جدا ناپذیری از بازار ارزهای دیجیتال می باشد. این موضوع میتونه ضرر های خیلی شدیدی رو بهتون وارد کنه؛ مثلا سرمایه گذاری که در 68 هزار دلار اقدام به خرید بیت کوین کرده، در حال حاضر بیش از 70 درصد ضرر کرده. به همین دلیل قبل از سرمایه گذاری در یک رمز ارز لازمه که نمودار قیمتی اون رو بررسی کنین و تمامی سناریو هایی که ممکنه اتفاق بیفتن رو مورد توجه قرار بدین. همچنین استفاده از حد سود و حد ضرر میتونه تا حد زیادی از چنین ضرر هایی جلوگیری کنه.

توجه داشته باشین که تحلیل تکنیکال ابزار بسیار مناسبی برای بررسی نمودار قیمت ارز دیجیتال و پیش بینی جهت حرکت اون هستش؛ اما به تنهایی برای سرمایه گذاری در این حوزه کافی نیست. برای اینکه بتونین یک سرمایه گذاری موفق و کم ریسک رو داشته باشین باید به تحلیل بنیادی و تحلیل داده های آن چین ارز دیجیتال مورد نظرتون هم توجه کنین.

2.    سیاست دولت کشورها در برابر ارزهای دیجیتال

رمز ارزها به شکلی طراحی شدن که هیچ دولت و حکومتی توانایی نظارت به اون ها رو نداره. به همین خاطر بیشتر کشور ها و دولت ها نظر مثبتی رو در مورد دارایی های دیجیتالی ندارن. با این وجود، سیاستی که کشور ها در برابر ارزهای دیجیتال اتخاذ میکنن، برای فعالیت شهروندانشون در حوزه ارزهای دیجیتال بسیار مهم است. از طرفی آینده ارزهای دیجیتال و بیت کوین به سیاست و قوانینی که توسط دولت های مختلف در مورد اون ها وضع میشه، بستگی داره.

همچنین به این نکته توجه داشته باشین که برای تبدیل ریال خودتون به ارز دیجیتال، همواره به سامانه خرید و فروش ارز دیجیتال احتیاج دارین که سیستم هایی متمرکز هستن. در صورتی که دولت ایران تصمیم بگیره از فعالیت شهروندانش در بازار رمز ارزها جلوگیری کنه، احتمال تعطیل شدن این نوع پلتفرم های خدماتی ارز دیجیتال هم وجود داره.

سیاست دولت کشورها در برابر ارزهای دیجیتال

3.    هک شدن کیف پول و صرافی ها

امنیت در دنیای رمز ارزها یکی از مهمترین دغدغه های سرمایه گذاران است. با توجه به این که تمامی تراکنش ها و معاملات این حوزه، تو فضای تحت وب و انلاین صورت میگیره، فعالین این حوزه دائما در معرض هک و سرقت اطلاعاتشون هستن. کاربرهایی که دانش و اطلاعات کافی رو در مورد امنیت در ارزهای دیجیتال ندارن، طعمه های ساده تری برای هکر ها هستن.

یکی از راه هایی که برای افزایش امنیت دارایی های دیجیتالی سرمایه گذارهای ارز دیجیتال وجود داره، استفاده از کیف پول ها امن هستش. همچنین توجه داشته باشین که صرافی های ارز دیجیتال نمیتونن امنیت کافی رو برای دارایی های شما تامین کنن؛ به همین دلیل بهتره که بعد از خرید ارز دیجیتال، رمز ارزهاتون رو به یک کیف پول شخصی انتقال بدین. میتونین در این زمینه مقاله چگونه امنیت ارزهای دیجیتال خود را حفظ کنیم؟ رو مطالعه کنین.

جمع بندی

تو این مطلب سعی کردیم که آموزش گام به گام خرید ارز دیجیتال و بیت کوین رو بهتون ارائه بدیم. البته مطالبی که تا اینجا ارائه شدن، فقط به عنوان پیش زمینه ای برای فعالیت و ورود به دنیای ارزهای دیجیتال بودن. در صورتی که قصد سرمایه گذاری جدی رو در این حوزه دارین، بهتره که به دنبال منابع آموزشی کامل تری باشین. در دوره آموزش رایگان ورود به بازار ارزهای دیجیتال آکادمی ارزسنج، تو 3 ساعت از صفر تا صد فعالیت در دنیای رمز ارزها رو یاد خواهید گرفت.

توجه داشته باشین که در فیلم آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال که تو این دوره ارائه شده، به شکل کاملا تخصصی بهتون یاد داده میشه که چطور از صرافی های داخلی ارز دیجیتال بخرین و به کیف پول شخصی خودتون انتقال بدین. فراموش نکنین که آموزش اصولی و درست یکی از مهمترین فاکتور های سود دهی یک معامله گر در دنیای ارزهای دیجیتال هستش که افراد تازه کار باید توجه ویژه ای رو به اون داشته باشن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد آموزش گام به گام خرید ارز دیجیتال و بیت کوین (چگونه در بیت کوین و ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنیم؟)

  1. مریم (1401/05/23)

    خرید ارز دیجیتال رو خوب توضیح دادین و لی وقتی خریدیم کجا نگهداری کنیم؟

    1. پشتیبان (1401/05/23)

      برای نگهداری ارزهای خریداری شده لازم هست که شما کیف پول ارز دیجیتال داشته باشین و سرمایه خودتون رو داخل اون نگهداری کنین

در مورد آموزش گام به گام خرید ارز دیجیتال و بیت کوین (چگونه در بیت کوین و ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنیم؟) نظر دهید
سوال امنیتی :4 + 67 = ?