اگر این 4 نکته را نمیدانید، نه بیت کوین بخرید نه ارز دیجیتال!

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "اگر این 4 نکته را نمیدانید، نه بیت کوین بخرید نه ارز دیجیتال!"


  • 14:01 1403-01-31
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

اگر این 4 نکته را نمیدانید، نه بیت کوین بخرید نه ارز دیجیتال! چون به احتمال زیاد همه ی سرمایه ی خودتون رو از دست میدید. امروز قصد داریم که مهمترین فاکتور ها قبل از خرید ارز دیجیتال و بیت کوین رو بهتون معرفی کنیم. توجه به این فاکتور ها و عوامی میتونه تا حد زیادی از ضرر تو بازار ارزهای دیجیتال و از دست دادن سرمایه جلوگیری کنه. پس بهتره به مطالبی که در ادامه بهتون توضیح میدیم، قبل از سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال توجه ویژه ای کنید.

همونطور که میدونین سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال کار پر ریسکیه و در صورتی که با ماهیت این بازار آشنا نباشین، سرنوشت تلخی در انتظار شماست. از طرفی شاخه های ارز دیجیتال بسیار متنوع است و حوزه های مختلفی رو در برگرفته. در این مقاله درباره ارز دیجیتال و 4 نکته مهم که قبل از خرید رمز ارزها باید بهشون توجه کنین توضیحاتی رو بهتون میدیم. امیدواریم که این مطلب بتونه برای یک سرمایه گذاری موفق بهتون کمک کنه.

هر آنچه که باید در مورد ارز دیجیتال بدانیم!

قبل از اینکه بخوایم مهمترین فاکتور هایی که قبل از خرید ارز دیجیتال و بیت کوین باید بهشون توجه کنین رو توضیح بدیم، بهتره که کمی در مورد کلیات کریپتوکارنسی ها صحبت کنیم. در واقع باید قبل از اینکه قدمی رو در جهت سرمایه گذاری تو این حوزه بردارین، اطلاعات جامعی رو در مورد رمز ارزها داشته باشین. برای مثال باید بدونین که ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟ یا پشتیبان ارز دیجیتال چیست و چه چیزی این دارایی ها رو ارزشمند کرده؟

هر آنچه که باید در مورد ارز دیجیتال بدانیم

به طور کلی ارز دیجیتال نوع جدیدی از پول و دارایی هاست که در بستر دیجیتالی و اینترنت بوجود اومده. برای ساخت ارز دیجیتال از فناوری جدیدی به نام بلاک چین بهره برده شده. این نوع دارایی مزیت هایی رو نسبت به پول فیات داره که مهمترین اون رو میتونیم غیر متمرکز بودن ارزهای دیجیتال بدونیم. به زبان ساده تر این دارایی ها به شکلی طراحی شدن که هیچ فرد، سازمان و گروهی توانایی دخالت و دستکاری اون ها رو نداره. مقاله ارز دیجیتال چیست ؟ شما رو کامل با ارزهای دیجیتال آشنا خواهد کرد.

هر رمز ارز روی شبکه خاصی طراحی شده که این شبکه مشخص کننده ی ویژگی های اون ارز دیجیتال به شمار میاد. شاید براتون سوال باشه که شبکه ارز دیجیتال چیست و چرا مهم است؟ به زبان ساده بلاک چین شبکه انتقال ارز دیجیتال مثل جاده ای هستش که تنها با اون میتونیم به مقصد خودمون برسیم. در واقع بلاک چین های مختلفی در دنیای کریپتوکارنسی ها ساخته شده که توکن و ارزهای مربوط به اون بلاک چین، زمانی میتونن به مقصد خودشون برسن که از شبکه انتقال همون بلاک چین استفاده کنن.

توجه داشته باشین که توضیحاتی که تو این بخش بهتون دادیم، تنها کلیاتی در مورد ارزهای دیجیتال هستن و سعی کردیم در مختصر و مفید ترین حال ممکن هر آنچه که باید در مورد ارز دیجیتال بدانیم رو بهتون ارائه کردیم. در صورتی که قصد کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارزهای دیجیتال و بلاک چین رو دارین، پیشنهاد میدیم به مقالات و ویدیو هایی که تو سایت آکادمی ارزسنج قرار دادیم مراجعه کنین.

نکات مهم در مورد خرید ارز دیجیتال

توجه به فاکتور ها و پارامتر های مختلف، قبل از سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال میتونه تصمیم شما رو به طور کل تغییر بده. تو این مطلب 4 مورد از مهمترین پارامتر هایی رو که قبل از ورود به معامله باید در مورد اون ها اطلاعات داشته باشین رو به طور کامل براتون مطرح میکنیم. توجه داشته باشین که اگر این 4 نکته را نمیدانید، نه بیت کوین بخرید نه ارز دیجیتال! چرا که ممکنه روند بازار به طور کامل تغییر کنه و ضرر های جبران ناپذیری رو به شما وارد کنه.

نکات مهم در مورد خرید ارز دیجیتال

1.    مطالعه وایت پیپر ارز دیجیتال (White Paper)

اولین نکته ای که قبل از خرید ارز دیجیتال باید به اون توجه کنین، وایت پیپر پروژه مربوط به اون رمز ارز هست. اما وایت پیپر چیست و چه اطلاعاتی رو به ما میده؟ که تا این حد برای سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال اهمیت داره؟

وایت پیپر به گزار جامع و کاملی گفته میشه که در مورد عملکرد و اهداف پروژه تهیه شده و در مورد مشکلی که پروژه قصد برطرف کردن ان رو داره، به طور کامل توضیح داده. درواقع وایت پیپر یک ارز دیجیتال، یک معرفی نامه از پروژه مربوط به اون هستش که توضیحات کاملی رو در مورد ائن پروژه به سرمایه گذاران ارائه میکنه. البته باید به این نکته هم توجه کنین که وایت پیپر میتونه تو هر زمینه ای وجود داشته باشه و فقط محدود به دنیای رمز ارزها نیست.

به طور کلی هدف از ارائه وایت پیپر تو دنیای ارزهای دیجیتال اینه که یک نقشه دقیق از آینده ارز دیجیتال مد نظر و برنامه های اون ها ارائه بده. مطالعه وایت پیپر قبل از سرمایه گذاری روی یک رمز ارز میتونه 3 نکته مهم رو در مورد اون پروژه برای سرمایه گذار آشکار کنه:

1.    امکان درک پروژه و آشنایی بیشتر با نحوه کار و اهداف و تیم توسعه دهنده اون برای سرمایه گذار فراهم میشه.
2.    مطالعه وایت پیپر این امکان رو به سرمایه گذار میده که با مشکلی که پروژه قصد برطرف کردن اون رو داره، آشنا بشه. به این ترتیب میتونه بررسی های لازم رو در این جهت که ایا این پروژه میتونه واقعا این مشکل رو برطرف کنه یا نه؟ انجام بده.
3.    نکته آخری که با مطالعه وایت پیپر یک ارز دیجیتال حاصل میشه، اعتبار سنجی توکن و ارز مربوط به اون پروژه است. به این ترتیب فرد سرمایه گذار میتونه با دیدی بازتر در مورد خرید یک ارز یا نخریدن اون تصمیم گیری کنه.

البته هنگام مطالعه ی وایت پیپر یه پروزه حتما به این نکته توجه داشته باشین که این معرفی نامه توسط تیم پروژه نوشته شده و به همین خاطر با یک بررسی سطحی نمیتونیم به ویژگی های منفی یک پروژه پی ببریم. کاملا مشخص هستش که تیم توسعه دهنده یک پروژه تو گزارش هایی که ارائه میده، از پروژه و ارز دیجیتال خودش تعریف و تمجید کنه. به همین خاطر بهتره که قبل از اقدام به خرید ارز دیجیتال مورد نظر، نگاهی عمیق به اون پروژه بندازین و اون رو با پروژه های مشابهی که وجود داره مقایسه کنین.

مطالعه وایت پیپر ارز دیجیتال

2.    ارزش بازار یا مارکت کپ ارز دیجیتال (Market Cap)

مورد بعدی که قبل از خرید یک رمز ارز باید مورد بررسی قرار بدین مارکت کپ یا ارزش بازار اون پروژه است. ارزش بازار یک ارز رو میتونیم اینطوری تعریف کنیم که معیاری برای نشون دادن میزان سرمایه ی در گردش و اندازه ی یک ارز دیجیتال هستش. به عبارت دیگه مارکت کپ معیاری برای اینه که میزان ارزش یک رمز ارز رو تشخیص بدیم و با رمز ارزهای دیگه مقایسه کنیم.

جالبه بدونین که این مفهوم تو دنیای ارزهای دیجیتال از بازار سهام گرفته شده. تو بازار سهام ارزش بازار یک سهم برابر با حاصل ضرب قیمت هر سهام در تعداد کل سهام های موجود هستش. در بازار ارزهای دیجیتال هم برای محاسبه ی ارزش بازار یک ارز دیجیتال، تعداد توکن ها و کوین های در حال گردش رو در ارزش هر کوین ضرب میکنن.

شاید براتون سوال باشه که دلیل مهم بودن ارزش بازار چیست؟ و چرا باید این فاکتور رو مورد بررسی قرار بدیم؟ در پاسخ میتونیم بهتون بگیم که همونطور که تو بازار های سنتی بررسی قیمت یک سهم به تنهایی نمیتونه ارزش و بزرگی یک شرکت رو بهمون نشون بده، تو بازار ارزهای دیجیتال هم نباید قیمت رمز ارزها رو به تنهایی مورد بررسی قرار بدیم.

در صورتی که فقط قیمت ارز دیجیتال رو معیاری برای بررسی یک ارز قرار بدیم، نمیتونیم به درک درستی از بزرگی و ارزشمندی اون ارز دیجیتال دست پیدا کنیم. به همین دلیل بهتره که شما هم برای تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری روی یک رمز ارز، ارزش بازار اون رو مورد بررسی قرار بدین. در بازار سهام هم از این روش برای ارزشمندی یک شرکت استفاده میشه.

از طرفی رمز ارزهایی که مارکت کپ اون ها پایینه، قابلیت نقد شوندگی پایینی رو هم دارن و به همین خاطر ممکنه که برای فروش اون ها با قیمت مورد نظرتون نتونین خریداری رو پیدا کنین. همچنین رمز ارزهایی با مارکت کپ پایین به راحتی قابل دستکاری هستن و ممکنه که پامپ و دامپ های شدیدی رو تجربه کنن.

رمز ارزهایی که مارکت کپ قابل قبولی رو دارن، از نظر تکنیکالی هم عملکرد بهتری رو دارن و رفتار های هیجانی و نوسانات شدید قیمتی تو چارت اون ها کمتر دیده میشه. این ارز ها به بلوغ بیشتری رسیدن و به همین خاطر تحلیل تکنیکال اون ها و پیش بینی روند و جهت حرکت قیمت تو اون ها ساده تر هستش.

به همین خاطر بهتر است که برای سرمایه گذاری و خرید رمز ارزهایی رو انتخاب کنین که مارکت کپ قابل قبولی رو داشته باشن.

3.    بررسی رفتار شاخص دامیننس بیت کوین (BTC.D)

بررسی رفتار شاخص دامیننس بیت کوین

در ادامه مقاله اگر این 4 نکته را نمیدانید، نه بیت کوین بخرید نه ارز دیجیتال، قصد داریم یکی از مهمترین فاکتور هایی که قبل از ورود به بازار ارزهای دیجیتال مورد بررسی قرار بدین رو بهتون معرفی کنیم. شاخص دامیننس بیت کوین نشون میده که چه مقداری از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال روی بیت کوین سرمایه گذاری شده. مثلا اگه دامیننس بیت کوین عدد 40 رو نشون بده، به این معنی هستش که 40 درصد از ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار ارز Bitcoin است.

نکته مهمی که در مورد این شاخص وجود داره، اینه که با استفاده از دامیننس بیت کوین میتونین درک درستی رو هم از روند حرکتی آلت کوین ها بدست بیارین. مثلا تو مواقعی که میزان سلطه بیت کوین به بازار ارزهای دیجیتال بیشتر میشه، آلت کوین ها روند نزولی میگیرین و ارزش اون ها در برابر بیت کوین افت میکنه. به عبارت دیگه پول از آلت کوین ها خارج و وارد ارز دیجیتال بیتکوین میشه.

در صورتی که عکس این موضوع اتفاق بیفته و شاخص دامیننس بیت کوین در برابر آلت کوین ها نزولی بشه، ارزش آلت کوین ها در برابر بیت کوین افزایش پیدا میکنه. به زبان ساده تر پول سرمایه گذارها از بیت کوین خارج و وارد آلت کوین ها میشه. این شاخص برای سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال، مخصوصا افرادی که روی آلت کوین ها سرمایه گذاری میکنن، اهمیت بسیار زیادی رو داره.

به روش های مختلفی میتونین با استفاده از دامیننس بیت کوین، تاییدیه هایی رو برای سرمایه گذاری های خودتون بگیرین، اما دو استراتژی بسیار کاربردی در زمینه ی رابطه دامیننس بیت کوین و آلت کوین های وجود داره که تو این قسمت اون ها رو بهتون توضیح میدیم. 

•    دامیننس بیت کوین؛ تعیین روند قوی تر

معامله گر های ارز دیجیتال میتونن با توجه به نسبت دامیننس بیت کوین بررسی کنن که روند ارز دیجیتال Bitcoin قوی تره یا آلت کوین ها. به این ترتیب میشه تشخیص داد که سرمایه گذاری روی کدوم یک از ارزها میتونه سود بیشتری رو به همراه داشته باشه. نسبت سلطه بیت کوین به کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال مشخص میکنه که روند کدوم یک از ارزها قوی تره و عملکرد بهتری رو داره.

 به این ترتیب معامله گر میتونه انتخاب هوشمندانه تری رو برای سرمایه گذاری داشته باشه. به همین دلیل لازمه که در ابتدا به بررسی عملکرد بیت کوین و تحلیل شاخص دامیننس بیت کوین بپردازین. جدول زیر میتونه راهنمای مناسبی برای بررسی رابطه بین بیت کوین آلت کوین ها باشه.

دامیننس بیت کوین

•    توجه به نرخ های تاریخی و معامله بر اساس آن ها

از سال 2018 تا 2022 دامیننس بیت کوین بین 35 تا 74 درصد در نوسان بوده. با توجه به گسترش بازار ارزهای دیجیتال و افزایش محبوبیت رمز ارزها، تحلیلگر ها بعید میدونن که بیت کوین مجددا بتونه 74 درصد از حجم بازار رو به خودش اختصاص بده. از طرفی با توجه به کاهش

دامیننس بیت کوین تا 35 درصد میتونیم به این نتیجه برسیم که آلت کوین ها در حال گسترش هستن.
استراتژی بعدی با توجه به دامیننس بیت کوین، معامله در زمان هاییه که نسبت این دامیننس به حداقل و حداکثر میزان خودش میرسه. تو مواقعی که این دامیننس به بیشترین حد خودش نزدیک میشه، احتمال ریزش بیت کوین و حرکت پول از این رمز ارز به سمت آلت کوین ها وجود داره. همچنین در مواقعی که این عدد به کمترین مقدار خودش نزدیک میشه، انتظار ها برای ورود پول به رمز ارز بیت کوین افزایش پیدا میکنه.

دلیل این موضوع رو میتونیم تو ارزش گذاری رمز ارزها توسط معامله گر ها اشاره کنیم. در واقع سرمایه گذار ها ارزش یک ارز رو بر اسا همتایان اون بررسی و ارزیابی میکنن. مثلا اگه مدتی باشه که سرمایه گذاری در الت کوین ها کاهش پیدا کنه، قیمت بیت کوین افزایش پیدا میکنه.
جدول زیر راهنمایی برای معامله گر هاییه که میخوان با این استراتژی رو مبنایی برای معاملات خودشون قرار بدن.

شاخص دامیننس بیت کوین

4.    تحلیل بیت کوین و نمودار قیمتی آن

ارز دیجیتال بیت کوین به عنوان برترین رمز ارز بازار ارزهای دیجیتال شناخته میشه و به همین جهت، اهمیت زیادی رو داره. این ارز دیجیتال بیشتر به عنوان یک لیدر و رهبر تو دنیای کریپتوکارنسی ها شناخته میشه و بیشتر ارزهای دیجیتال و الت کوین ها از رفتار قیمتی اون پیروری میکنن. به همین خاطر قبل از اینکه تصمیم به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال بگیرین، بهتره که روند حرکتی قیمت بیت کوین رو بررسی کنین. توصیه میکنیم برای بررسی اخرین وضعیت بازار ارزهای دیجیتال هر هفته مقاله تحلیل هفتگی ارزهای دیجیتال ما رو مطالعه کنین.

البته به این نکته باید توجه داشته باشین که قیمت سایر رمز ارزهای بازار ممکنه که با قیمت بیت کوین همبستگی مثبت و یا منفی داشته باشن. رمز ارزهایی که همبستگی مثبتی با بیت کوین دارن، از روند حرکت بیت کوین پیروی میکنن. در مقابل ارزهایی که همبستگی اون ها با بیت کوین منفی هست، بر خلاف حرکت بیت کوین حر کت میکنن.

به همین دلیل بسیار مهم و حیاتیه که قبل از خرید یک رمز ارز روند بیت کوین رو تحلیل کنین و همبستگی بین بیت کوین و رمز ارز مورد نظر خودتون رو مورد بررسی قرار بدین.

جمع بندی و نتیجه

تو این مقاله درباره ارز دیجیتال که با عنوان اگر این 4 نکته را نمیدانید، نه بیت کوین بخرید و نه ارز دیجیتال! بهتون ارائه کردیم، در ابتدا به توضیح ارز دیجیتال و پشتیبان ارز دیجیتال چیست؟ پرداختیم. همچنین نکات مهمی رو که قبل از سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال باید مورد بررسی قرار بدین، بهتون معرفی کردیم. پیشنهاد میکنیم که قبل از خرید ارز دیجیتال و وارد کردن سرمایه ی خودتون به این حوزه، 4 نکته ای که تو این مطلب بهتون توضیح دادیم رو مورد بررسی قرار بدین.

توجه به نکاتی که تو این مقاله ذکر کردیم، میتونین میزان ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش دهید و شانس موفقیت معاملات خودتون رو به میزان قابل توجهی افزایش بدین. امیدواریم که این مطلب و عناوینی که در اون ذکر شد براتون مفید واقع بشه و معاملات پر ریسکی داشته باشین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد اگر این 4 نکته را نمیدانید، نه بیت کوین بخرید نه ارز دیجیتال!

  1. arzsanj (1401/05/23)

    سلام. از کجا میتونم مارکت کپ ارزهای دیجیتال و شاخص دامیننس بیت کوین رو پیدا کنم؟

    1. پیمان راستگو (1401/05/23)

      سایت کوین مارکت کپ و تریدینگ ویو دو تا سایت معتبر برای مشاهده این موارد هستن که ما دوره کاملی برای آموزش تریدینگ ویو تهیه کردیم میتونین ازش استفاده کنین

  1. امید (1401/06/24)

    ممنون از مطالب خوبتون

در مورد اگر این 4 نکته را نمیدانید، نه بیت کوین بخرید نه ارز دیجیتال! نظر دهید
سوال امنیتی :9+85 = ?