4 روش استخراج ارز دیجیتال کدام است؟ (معرفی انواع روش استخراج ارز دیجیتال)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "4 روش استخراج ارز دیجیتال کدام است؟ (معرفی انواع روش استخراج ارز دیجیتال)"


  • 21:05 1403-05-05
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

استخراج ارز دیجیتال یا Mining فرآیندی است که طی اون معاملات و تراکنش هایی که روی شبکه بلاک چینی انجام میشن، تو این شبکه محاسبه و ثبت میشن. وقتی که شبکه بیت کوین به تازگی فعالیت خودش رو شروع کرده بود، استخراج ارز دیجیتال با موبایل، کامپیوتر و لپ تاپ هم امکان پذیر بود؛ اما در حال حاضر ماینینگ ارزهای دیجیتال سخت شده و به دستگاه های پیشرفته تری نیاز داره.

در این مقاله به طور کامل بهتون توضیح میدیم که استخراج ارز دیجیتال چیست و چطور انجام میشه؟ همچنین در مورد انواع روش های استخراج ارز دیجیتال توضیحاتی رو بهتون میدیم. همچنین بررسی میکنیم که آیا استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر و موبایل امکان پذیر است یا نه؟ 

در صورتی که شما هم قصد دارین اطلاعاتی رو در مورد ماینینگ ارزهای دیجیتال اطلاعاتی داشته باشین و با این روش کسب درآمد از ارزهای دیجیتال بیشتر آشنا بشین، تا انتهای این مطلب ما رو همراهی کنین؛ سعی میکنیم که تو این مقاله به تمامی سوالاتی که در مورد استخراج رمز ارزها دارین، پاسخ مناسبی رو ارائه بدیم.

استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال چیست؟

قبل از اینکه به بررسی انواع روش استخراج ارز دیجیتال بپردازیم، بهتره که با مفهوم استخراج یا ماینینگ کریپتوکارنسی ها آشنا بشیم. به همین منظور قصد داریم که تو اولین بخش از این مقاله، بهتون توضیح بدیم که استخراج ارز دیجیتال چیست؟

استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال

وقتی داریم در مورد استخراج صحبت میکنیم، منظور ما کند و کاو و تلاش برای بدست آوردن یک کالا و یا ارزش هستش. برای مثال استخراج طلا فرآیندی است که طی اون از معادن طلا، این فلز ارزشمند رو استخراج میکنن. وقتی هم که در مورد استخراج رمز ارزها صحبت میکنیم، منظورمون بدست آوردن ارز دیجیتال از میان فرمول های ریاضی می باشد.

البته ابزار هایی که برای استخراج رمز ارزها به اون احتیاج دارین کمی متفاوت تر هستش. برای ماینینگ ارز دیجیتال به جای تیشه و ابزار های صنعتی، باید از کامپیوتر و پردازنده های قدرتمند استفاده کنین. بعد از اینکه یک معامله بین دو نفر تو شبکه ی ارزهای دیجیتال صورت میگیره، تراکنش به شکل یک معامله ی ثبت نشده تو شبکه ی بلاک چینی ثبت میشه. ماینر هایی که در این شبکه فعالیت دارن، بعد از اینکه بررسی های لازم رو در مورد صحت اون تراکنش انجام دادن، معامله رو تایید میکنن.

تو قدم بعدی این ماینر ها با استفاده از قدرت پردازشی که دارن، رمز مربوط به تراکنش هایی که تو یک بلاک وجود دارن رو محاسبه میکنن. هر ماینری که بتونه سریعتر این رمز رو بدست بیاره، مقدار مشخصی رمز ارز به عنوان پاداش از شبکه دریافت میکنه. به این ترتیب تراکنش ها ثبت میشن و رمز ارزها انتقال پیدا میکنن. به مجموعه ی این تراکنش ها استخراج با ماینینگ ارز دیجیتال گفته میشه.

البته فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال، علاوه بر تایید تراکنش ها، به امنیت شبکه هم کمک میکنن. روش های استخراج ارز دیجیتال بسیار متنوع هستن و به مرور زمان با افزایش سختی شبکه، تکامل پیدا کردن و بهتر شدن. محبوبترین روش ها برای ماین در ایران، استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک و دستگاه های ای سیک هستش.

 تو ادامه ی این مطلب بهتون میگیم که انواع روش استخراج ارز دیجیتال چیست؟ و آیا استخراج ارز دیجیتال رایگان با موبایل امکان پذیر است یا نه؟

معرفی انواع روش های استخراج ارز دیجیتال

در مجموع میشه گفت که استخراج کریپتوکارنسی ها با استفاده از سه روش مختلف امکان پذیر است. این روش ها، استخراج ابری ارز دیجیتال (Cloud Mining)، استخراج با پردازنده مرکزی (CPU)، استخراج با پردازنده گرافیکی (GPU) و استخراج با تراشه های ای سیک (ASIC) هستن.

انواع روش های استخراج ارز دیجیتال

توجه داشته باشین که هر کدوم از این روش ها، مزیت ها و ایراداتی رو دارن که هر ماینر با توجه به میزان سرمایه، رمز ارزی که میخواد استخراج کنه، نوع فعالیتی که داره و. . . یکی از این روش ها رو انتخاب میکنه. البته به این نکته توجه داشته باشین که میزان درآمد این افراد هم با هم فرق میکنه و به شکل مستقیمی با میزان قدرت پردازشی که به شبکه اختصاص میدن، مرتبط است.

1.    استخراج ابری ارز دیجیتال (Cloud Mining)

یکی از پرطرفدارترین روش های استخراج ارزهای دیجیتال، کلود ماینینگ می باشد. البته تو این روش کلاهبرداری های زیادی هم اتفاق میفته و به همین خاطر نباید به هر پلتفرم و سایت استخراج ارز دیجیتال به روش ابری، اعتماد کنین. با استفاده از این روش میتونین بدون نیاز به هزینه ی زیاد و اختصاص محلی برای استخراج ارز دیجیتال، رمز ارزهایی که دوس دارین رو ماین کنین.

تو این روش شما هزینه ای رو برای اجاره ی دستگاه های استخراج و قدرت پردازشی این دستگاه ها پرداخت میکنین. به این ترتیب رمز ارزهای استخراج شده توسط مقدار قدرت پردازشی که خریداری کردین، به کیف پول ارز دیجیتال شما واریز خواهد شد. البته بعضی از پلتفرم ها هزینه برق مصرفی، تعمیر و نگهداری از دستگاه ها و ریگ های استخراج رو از شما دریافت میکنن.

افراد یا شرکت هایی که خدماتی رو در زمینه استخراج ابری به کاربر های خودشون ارائه میدن، از مزارع استخراج و تجهیزات پیشرفته ای برخوردار هستن و در مورد استخراج ارزهای دیجیتال از اطلاعات فنی و تجربی کافی برخوردار هستن. البته برخی از افراد کلاهبردار هم وجود دارن که هیچ مزرعه رو ندارن ولی به دروغ قدرت پردازشی رو به کاربرها میفروشن و با استفاده از طرح های پانزی، سرمایه ی مردم رو به سرقت میبرن.

 استخراج ابری ارز دیجیتال

2.    استخراج با پردازنده مرکزی (CPU)

ساتوشی ناکاموتو اعتقاد داشت که ارز دیجیتال بیت کوین باید در دسترس همه باشه؛ به همین خاطر هم ایده ی استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر های خانگی رو اجرایی کرد. استخراج با CPU به کاربر ها اجازه میده که با گوشی موبایل و کامپیوتر خودشون هم ارز دیجیتال استخراج کنن. البته روش های متنوعی برای اسخراج رمز ارزها وجود داره ،که هر ماینر با توجه به امکاناتی که داره و رمز ارزی که قصد استخراج اون رو داره، میتونه یکی از اون روش ها رو انتخاب کنه.

در حال حاضر سختی شبکه ی ارزهای دیجیتال مخصوصا بیت کوین به دلیل افزایش ترافیک اون ها، به شدت افزایش پیدا کرده. به همین دلیل استفاده از CPU ها برای استخراج یه روش منسوخ شده محسوب میشه. در حال حاضر بهترین وسیله برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده از دستگاه های ای سیک می باشد که در ادامه بیشتر در مورد اون ها بهتون توضیح میدیم.

سرعت و قدرت پردازشی پردازنده های مرکزی بسیار پایینه و به همین خاطر در شرایط فعلی استفاده از این دستگاه ها هیچ گونه توجیه اقتصادی رو برای ماینر ها نداره. با این حال همچنان افرادی وجود دارن که به دنبال روش هایی برای استخراج ارز دیجیتال با CPU ها هستن. دلیل این موضوع هم اینه که تعدادی از ارزها تو مراحل اولیه ی خودشون به قدرت پردازشی بالایی نیاز نداره. همچنین شبکه ارزهایی که کمتر مورد توجه ماینر ها قرار میگیرن، به قدرت پردازشی کمتری نیاز دارن.

شبکه هایی که در ابتدای مسیر خودشون قرار دارن، سختی و هش ریت کمتری رو دارن. در چنین مواردی امکان استخراج ارز دیجیتال با موبایل و کامپیوتر های خانگی امکان پذیره. حتی برای بعضی از رمز ارزها میتونین از ضعیف ترین سیستم ها هم برای استخراج ارز دیجیتال استفاده کنین.

در حال حاضر محبوبیت ارزهای دیجیتال به شدت افزایش یافته و به همین دلیل تعداد ماینر ها هم به شدت بیشتر شده است. در نتیجه برای استخراج چنین ارزهای دیجیتالی هم به سخت افزار هایی با بیشترین قدرت پردازشی نیاز خواهیم داشت.

3.    استخراج با پردازنده گرافیکی (GPU)

 استخراج با پردازنده گرافیکی

کارت های گرافیک یا پردازنده های گرافیکی که به اختصار به اون ها GPU گفته میشه، یکی از روش های محبوب استخراج رمز ارزها در داخل ایران هستن. کارت های گرافیکی در اصل قطعاتی هستن که بر روی مادربرد های کامپیوتری نصب میشن. وظیفه ی این دستگاه ها اینه که رندر ویدیو ها و نمایش تصاویر بر روی مانیتور ها بهتر و سریعتر انجام بشه. این دستگاه ها به شکل یک برد چاپی همراه با حافظه و پردازنده هستن.

با توجه به قدرت پردازشی بسیار بالایی که این دستگاه ها دارن، میشه از کارت های گرافیک برای ماین ارزهای دیجیتال استفاده کرد. با توجه به طیف گسترده ای از رمز ارزهایی که امکان استخراج آن ها با استفاده از GPU ها وجود داره، این دستگاه ها محبوبیت زیادی رو پیدا کردن. یکی از محبوب ترین ارزهایی که بوسیله ی این دستگاه ها قابل استخراج می باشد، اتریوم است. البته بزودی الگوریتم تایید تراکنش ها در شبکه اتریوم قراره به اثبات سهام تغییر پیدا کنه و این رمز ارز دیگه قابل استخراج نباشه.

معمولا برای استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک، تعدادی از این پردازنده های گرافیکی رو بر روی یک شاسی به یک مادربرد مخصوص متصل میکنن تا قدرت پردازش اون ها چندین برابر بشه. به این دستگاه ها ریگ استخراج گفته میشه که در ایران هم محبوبیت بالایی رو دارن. جالبه بدونین که استفاده از کارت های گرافیک به میزان زیادی در مصرف انرژی برق هم صرفه جویی میکنه. ما در دوره آموزش ماینینگ صفر تا صد استخراج ارزهای دیجیتال رو به شما یاد خواهیم داد.

برند های بسیار زیادی در سراسر دنیا وجود دارن که این پردازنده ها رو تولید میکنن. معروف ترین کمپانی هایی که تو این حوزه فعالیت دارن، AMD و Nvidia هست که پردازنده های پر قدرت و با کیفیتی رو دارن. توجه داشته باشین که قدرت دستگاه های GPU به نوع، مدل و ظرفیت حافظه ی کارت های گرافیک بستگی داره. در حال حاضر ان دستگاه ها با ظرفیت 1 تا 12 گیگا بایت در دسترس هستن.

4.    استخراج با تراشه های ای سیک (ASIC)

قدرتمند ترین دستگاه هایی که برای استخراج ارزهای دیجیتال وجود داره، ای سیک ها هستن. این دستگاه ها به شکل مدار های مجتمع خاصی می باشند که از مدار های یکپارچه ای که شامل تراشه های رم و ریز پردازنده های کامپیوتر های شخصی و یا دستگاه های موبایل هستن، تشکیل شدن. دستگاه های ای سیک به شکل اختصاصی برای استخراج ارزهای دیجیتال طراحی شدن.

ماینر های بیت کوین برای اینکه بتونن پاداش ربوط به هر بلاک رو دریافت کنن، باید محاسباتی رو انجام بدن که اصطلاحا بهشون هش گفته میشه. هش ها به شکل شانسی تولید میشن و در صورت درست بودن، ماینری که اون ها رو به درستی پیدا کرده، پاداشش رو به شکل ارز دیجیتال بیت کوین دریافت میکنه.

استخراج با تراشه های ای سیک

هر چقدر که یک ماینر بتونه تعداد هش های بیشتری رو به درستی پیدا کنه، شانسش برای کسب بیت کوین بیشتر میشه. در نتیجه رمز ارز بیشتری رو هم بدست میاره. ای سیک ها به نحوی طراحی و بهینه شدن که شانس اون ها برای پیدا کردن هش ها بیشتر باشه. با استفاده از این دستگاه های ای سیک، ماینر ها میتونن درآمد بیشتری رو داشته باشن. در واقع هر چقدر که تعداد دستگاه های یک ماینر بیشتر باشه و یا قدرت پردازشی دستگاه های اون بیشر باشه، شانسش برای کسب پاداش هم در مقایسه با رقبای خودش بیشتر میشه.

درسته که استخراج ارزهای دیجیتال میتونه یک سرمایه گذاری پر سود باشه، اما با توجه به بازگشت سرمایه گذاری نامطمئن، کهنه شدن دستگاه های ماینر، از دست دادن قدرت پردازشی این دستگاه ها و افزایش روز افزون سختی شبکه ارزهای دیجیتال، چشم انداز سرمایه گذاری تو این حوزه کمی نامناسب به نظر میرسه. البته باید به تمامی این موارد هزینه ی برق مصرفی ای سیک ها و قیمت بالای این دستگاه ها رو هم اضافه کنیم.

صرفه اقتصادی استخراج ارزهای دیجیتال در سال 2022

حالا که با انواع روش استخراج ارز دیجیتال اشنا شدین، شاید براتون سوال باشه که آیا استخراج ارزهای دیجیتال به صرفه است یا نه؟ 

در سال 2022 تعداد ماینر های ارز دیجیتال و طرفدار ها و فعالان این حوزه، در مقایسه با سال 2009 به شدت افزایش پیدا کرده. به همین دلیل تعداد تراکنش هایی که در شبکه های بلاک چینی انجام میشن و سختی این شبکه ها هم به شدت افزایش پیدا کرده است. از طرفی پیشرفت تکنولوژی و فناوری های این حوزه هم در تعداد کاربرهای بلاک چین و ارزهای دیجیتال تاثیر بسیار مهمی رو داشته است.
 
بررسی و درک عوامل مختلفی که روی سختی شبکه ی ارزهای دیجیتال تاثیر دارن برای بررسی به صرفه بودن ماین رمز ارزها بسیار تاثیر داره. اطلاع از متغییر هایی مثل قیمت برق و قدرت سخت افزار هایی که برای استخراج تهیه کردین هم میتونه برای بررسی میزان پاداشی که میتونین بدست بیارین، تاثیر گذار باشه.

یکی از بهترین سایت هایی که میتونه در این زمینه بهتون کمک کنه، پلتفرم What To Mine می باشد. این سایت برای بررسی میزان سوداوری دستگاه هایی که در اختیار دارین با توجه به قیمت برق مصرفی در منطقه ای که زندگی میکنین، بسیار کاربردی می باشد. همچنین با کمک این پلتفرم میتونین رمز ارزی که بیشترین سود دهی رو براتون داره پیدا کنین و از قدرت پردازشی که در اختیار دارین، برای استخراج اون رمز ارز استفاده کنین.

البته باید به این نکته هم توجه داشته باشین که استخراج هر ارزی در یک برهه زمانی میتونه نسبت به ماین رمز ارزهای دیگه به صرفه تر باشه و درامد بیشتری رو براتون بوجود بیاره. به همین خاطر میتونین با بررسی مداوم این سایت، در هر زمان ارز دیجیتالی که بیشترین سودآوری رو براتون داره برای استخراج انتخاب کنین و بیشترین درآمد ممکن رو با توجه به قدرت پردازشی که در اختیار دارین، کسب کنین.

پر سودترین ارزهای دیجیتال برای استخراج در سال 2022

همونطور که اشاره کردیم سودآوری ارزهای دیجیتال به نوع دستگاه و قدرت پردازشی که برای استخراج در اختیار دارین، بستگی داره. همچنین باید قیمت برق و میزان انرژی مورد نیاز دستگاه های خودتون رو هم در نظر بگیرین. 

در مجموع ارزهایی که در ادامه بهتون معرفی میکنیم، جزو پرسودترین رمز ارزها برای استخراج در سال 2022 هستن:

•    بیت کوین با پاداش 12.5 BTC در هر بلاک
•    زد کش با پاداش 2.5 ZEC در هر بلاک
•    اتریوم با پاداش 2 ETH در هر بلاک
•    راون کوین با پاداش 5000 RVN در هر بلاک
•    مونرو با پاداش 12.5 XRM در هر بلاک
•    دوج کوین با پاداش  10000 DOGE در هر بلاک
•    ارز گرین با پاداش 60 GRIN در هر بلاک
•    ارز متاورس با پاداش 2.5 ETP در هر بلاک
•    اتریوم کلاسیک با پاداش 2 ETC در هر بلاک

پر سودترین ارزهای دیجیتال برای استخراج

جمع بندی 

درسته که استخراج ارزهای دیجیتال میتونه یک سرمایه گذاری پر سود برای فعالان حوزه ارزهای دیجیتال باشه، اما برای ورود به این حوزه به سرمایه ی هنگفتی نیاز خواهید داشت و استخراج ارز دیجیتال رایگان نیست. از طرفی دردسر های بسیار زیادی برای تاسیس یک مزرعه استخراج ارز دیجیتال در ایران وجود داره و مستلزم اراده ای آهنین هستش. به همین خاطر در بیشتر موارد سرمایه گذار ها ترجیح میدن که به جای استخراج رمز ارزها، اون ها رو خریداری و هولد کنن. البت این موضوع به استراتژی افراد مختلف هم بستگی داره.

تو این مقاله سعی کردیم که به طور مختصر بگیم ارز دیجیتال چیست و انواع روش های استخراج ارز دیجیتال کدامند؟ امیدواریم که این مطلب تونسته باشه برای اشنایی با این روش کسب درآمد از رمز ارزها، براتون مفید واقع بشه و بتونین بهترین تصمیم رو برای ورود به این حوزه اتخاذ کنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد 4 روش استخراج ارز دیجیتال کدام است؟ (معرفی انواع روش استخراج ارز دیجیتال)

در مورد 4 روش استخراج ارز دیجیتال کدام است؟ (معرفی انواع روش استخراج ارز دیجیتال) نظر دهید
سوال امنیتی :8 + 81 = ?