آشنایی با 5 اشتباه مهلک در بازار ارز دیجیتال

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "آشنایی با 5 اشتباه مهلک در بازار ارز دیجیتال"


  • 12:01 1403-01-23
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

ترید و معامله گری یکی از پرسود ترین شغل های دنیا به حساب میان، ولی فعالیت تو بازار های مالی خصوصا بازار ارزهای دیجیتال به هیچ عنوان راحت نیست. بیشتر معامله گر هایی که به تازگی وارد این حوزه میشن، تنها به نیمه ی پر لیوان یعنی سودهای ترید تمرکز میکنن؛ به همین دلیل هم بیشتر این افراد بدون توجه به مسیر پر پیچ و خم ترید، اقدام به سرمایه گذاری در بازار های مالی میکنن. پیشنهاد ما اینه که شما بر خلاف این افراد هیجانی عمل نکنین و تا زمانی که آموزش ارز دیجیتال رو به طور کامل پشت سر نذاشتید، ارز دیجیتال نخرید!
در این مطلب قصد داریم که شما رو با 5 اشتباه مهلک در بازار ارزهای دیجیتال آشنا کنیم تا با اون ها آشنا بشین و ازشون درس بگیرید. توجه داشته باشین که آشنایی با اصول ترید ارز دیجیتال به تنهایی برای موفقیت در این بازار کافی نیست و شما باید به مباحثی مثل مدیریت ریسک و سرمایه و کنترل احساسات هم تسلط داشته باشید. همچنین برای کسب موفقیت در معاملاتی که انجام میدین، نباید اشتباهاتی که در ادامه براتون ذکر کردیم رو انجام بدین.

همیار ترید ارزسنج هم در زمینه ارائه بهترین سیگنال ارز دیجیتال در این زمینه در کنار شماست تا این اشتباهات مهلک به سرمایه شما ضرری وارد نکنن.

 اشتباهات  بازار ارزهای دیجیتال

5 اشتباه مهلک در بازار ارز دیجیتال

در این مطلب قصد داریم که شما رو با 5 مورد از بزرگترین اشتباهاتی که تریدر های ارز دیجیتال مرتکب میشن، آشنا کنیم. توجه داشته باشین که این میتونن ضرر های هنگفتی رو برای شما به همراه داشته باشن. فراموش نکنید که بازار ارزهای دیجیتال یکی از پر ریسک ترین مارکت های دنیا است و به همین خاطر هر قدم اشتباه در این حوزه میتونه که به قیمت از دست دادن تمام دارایی های شما تموم بشه. البته این نکته هم قابل اهمیت است که تمامی افراد و معامله گر هایی که در این حوزه فعالیت میکنن، از ریسک و عواقب ارز دیجیتال آگاه هستن.
5 اشتباهی که معامله گر های بازار ارزهای دیجیتال انجام میدن و میتونه ضرر های هنگفتی رو بهشون وارد کنه، موارد زیر هستن:

1.    چون ارزان است، ارز دیجیتال بخریم!

خیلی از افراد ممکنه به اشتباه فکر کنن که چون روزی بیت کوین هم فقط چند سنت قیمت داشت، رمز ارزها ارزان هم میتونن روزی به اندازه بیت کوین رشد کنن. به همین دلیل هم به شکل عمده و با مبالغ بالا روی ارزهای دیجیتال این چنینی سرمایه گذاری میکنن که در 99 درصد مواقع سرمایه گذاری اون ها با شکست مواجه میشه. برای مثال ارز دیجیتال شیبا اینو قیمت بسیار پایینی رو داره و همین موضوع هم میتونه شما رو برای خرید این ارز وسوسه کنه و توجهی به شت کوین بودن و بی ارزشی این ارز دیجیتال نداشته باشید.
این دسته افراد تنها با در نظر گرفتن بعد قیمت ارزهای دیجیتال، اقدام به سرمایه گذاری میکنن؛ ولی ارزشمندی یک رمز ارز توسط تعداد کل سکه های در گردش، حجم بازار و مزیت های رقابتی اون ارز تعیین میشه. به همین دلیل هم هست که سرمایه گذاری این دسته از فعالان بازار ارزهای دیجیتال به موفقیت نمیرسه. از طرف دیگه به خاطر مارکت کپ پایینی که این دسته از ارزها ممکنه داشته باشن، معامله اون ها سخت تر و دستکاری قیمتی شون هم راحت تر است.

اشتباهات مهلک ارزهای دیجیتال 

2.    چون ارز جدیدی است، سرمایه گذاری کنیم!

مورد بعدی که قصد داریم در مقاله آشنایی با 5 اشتباه مهلک در بازار ارز دیجیتال، بهتون توضیح بدیم، سرمایه گذاری بر روی ارزهای جدید و تازه عرضه شده است.
درسته که شرکت در عرضه اولیه ی ارزهای دیجیتال یا ICO ها میتونه یه سرمایه گذاری بسیار پرسود باشه، اما هر پروژه ای ارزش سرمایه گذاری رو نداره. برخی از افراد فکر میکنن که چون یک ارز دیجیتال به تازگی عرضه شده است، میتونه رشد خوبی رو هم تجربه کنه و به همین دلیل روی این نوع از ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری میکنن. در حالی که این نوع طرز تفکر هم در بازار ارزهای دیجیتال، نمیتونه تضمین کننده ی یک سرمایه گذاری موفق باشه.

از طرفی با توجه به کلاهبرداری های بسیار زیادی که در ICO ها اتفاق میفته، سرمایه گذاری در این نوع از ارزهای دیجیتال ریسک بیشتری رو داره. از طرفی هیچ تضمینی برای رشد قیمت ارز دیجیتال بعد از عرضه عمومی و گسترده ی اون وجود نداره. برای مثال ارز دیجیتال ICP بعد از عرضه عمومی در صرافی های ارز دیجیتال از قیمت 600 دلار به زیر 10 دلار رسیده.

گاهی اوقات ممکنه که همه چیز در یک پروژه به خوبی پیش بره، اما تیم توسعه دهنده به شکل ناگهانی و به خاطر اختلافاتی که با هم دارن، پروژه رو نیمه کاره رها کنن. در حال حاضر از بین ده ها هزار پروژه ای که در حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال فعالیت دارن، تنها درصد کوچکی از اون ها هستن که همچنان به فعالیت خودشون ادامه داده و اهدافشون رو دنبال میکنن.
در مجموع درسته که ارزهای جدید، ایده ها و پروژه های نوآورانه ای رو دارن و میتونن که پیشگامان دنیای رمز ارزها بشن، اما هر پروژه ی جدیدی ارزش سرمایه گذاری رو نداره. پیشنهاد میکنیم که قبل از خرید این نوع از ارزهای دیجیتال تحقیقات کاملی رو در مورد تیم توسعه دهنده ی اون ارز و سابقه ی فعالیت اون ها انجام بدین. اینکار میتونه تا حد زیادی آینده و میزان تحقق اهداف اون پروژه رو براتون روشن کنه.

 اشتباهات مهلک ارزهای دیجیتال

3.    معامله با اهرم یا لوریج بالا

در صورتی که قبلا در بازارهای مالی بین المللی فعالیت کرده باشین، به خوبی با مفهوم لوریج یا معاملات اهرم دار آشنا هستین. اهرم بهتون اجازه میده که چندین برابر پولی که دارین رو برای معامله در بازار مورد استفاده قرار بدین. این ابزار به همون میزان که میتونه برای معامله گر ها مفید و سودده باشه، به همون میزان هم میتونه زیان ده باشه و باعث نابودی سرمایه یک تریدر بشه.

برای درک بهتر اهریم در بازار ارزهای دیجیتال اجازه بدین تا با مثالی این موضوع رو بهتون توضیح بدیم. فرض کنین که معامله ای رو با اهرم 50 باز کردین. در صورتی که قیمت ارز دیجیتال مورد نظر به میزان 2 درصد برخلاف جهت معامله ی شما حرکت کنه، تمام پولی که به اون معامله اختصاص داده بودین هم از دست میره. البته اگه به درستی جهت بازار رو تشخیص داده باشین، با 2 درصد حرکت قیمتی، پولی که در اون معامله گذاشته بودین 2 برابر میشد.

در صورتی که تجربه ی کافی برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال رو ندارین، پیشنهاد میکنیم که تا حد امکان از معاملات فیوچرز و اهرم دار دوری کنین. همچنین برای جلوگیری از ضرر های هنگفت با معاملات اهرم دار، هیچ وقت از اهرم بالای 15 استفاده نکنین. همچنین پیشنهاد میدیم که بیشتر از 2 درصد از کل پولتون رو وارد معاملات فیوچرز نکنید. برای اشنایی با این حوزه توصیه می کنیم دوره آموزش پرایس اکشن ما رو مشاهده کنین که صفر تا صد این موضوع رو به شما یاد خواهد داد.

 معامله با اهریم

4.    نداشتن یک سبد سرمایه گذاری اصولی و مناسب

ارزهای دیجیتال یکی از پر نوسان ترین بازار های مالی دنیا رو دارن و به همین خاطر دیدن ریزش های 30 – 40 درصدی در این بازار خیلی عادی هستش. گاهی اوقات ممکنه که وقتی همه ارزهای دیجیتال ریزش کردن، بعضی از رمز ارزها رشد خودشون رو شروع کنن. به همین دلیل اگه مایل هستین که از تمامی پتانسیل های این بازار نهایت بهره رو ببرید و به بیشترین سود ممکن برسید، پیشنهاد میکنیم که حتما یک سبد سرمایه گذاری اصولی و متنوع رو برای خودتون تشکیل بدین.

با چینش سبد سرمایه گذاری ارز دیجیتال ریسک های شما و میزانی ضرری که در مواقع ریزش بازار متحمل میشین، به میزان قابل توجهی کاهش پیدا میکنه. برای اینکه یک سبد مناسب رو برای خودتون تشکیل بدین، پیشنهاد میدیم که از ارزهای دیجیتالی که در حوزه های مختلفی فعالیت دارن و از پشتوانه ی مناسبی هم برخوردار هستن، استفاده کنید. مقاله آموزش ساخت بهترین پرتفوی ارز دیجیتال در این زمینه میتونه کامل شما رو راهنمایی کنه.

یکی از بهترین راه ها برای تشکیل سبد سرمایه گذاری اینه که به ارزشمندی ارزهای دیجیتال توجه داشته باشین و بیشتر سرمایه ی خودتون رو به ارزهایی اختصاص بدین که از پشتوانه ی مناسبی برخوردار هستن و امتحان خودشون رو در بازار ارزهای دیجیتال پس دادن. یکی از کم ریسک ترین ترکیب هایی که میتونین برای سبد سرمایه گذاری خودتون در نظر بگیرین به این شکل است: 50 درصد کل سبد سرمایه گذاری برای خرید بیت کوین و اتریوم، 30 درصد برای سرمایه گذاری روی 25 ارز برتر بازار کریپتوکارنسی ها و 20 درصد هم برای خرید استیبل کوین ها.

دلیل اینکه پیشنهاد دادیم 20 درصد از سبد سرمایه گذاری خودتون رو به شکل نقد نگه دارین، اینه که بتونین در مواقع ریزش بازار، رمز ارزهای مد نظرتون رو در قیمت های پایین تری بخرین. این کار بهتون کمک میکنه که میانگین قیمت خرید ارز دیجیتال کاهش پیدا کنه و سریعتر به سود برسین.

 نداشتن یه سبد

5.    توجه نکردن به مدیریت سرمایه و ریسک

از عوامل مهمی که باعث افزایش درصد معامله های سودده بزرگترین تریدر های ارز دیجیتال میشه و از اصلی ترین اصول ترید ارز دیجیتال به حساب میاد، میتونیم به مدیریت سرمایه اشاره کنیم. این اصل معامله گری به قدری مهم است که حتی بهترین تریدر ها هم با رعایت نکردن اون، در بلند مدت ضرر های هنگفتی رو میکنن. متاسفانه بیشتر افرادی که به تازگی وارد دنیای رمز ارزها میشن، بیشتر تمرکز خودشون رو به یادگیری روش های مختلف تحلیل ارزها اختصاص میدن؛ در حالی که مدیریت سرمایه مهارت بسیار مهم تری نسبت به تحلیل تکنیکال و فاندامنتال دارد.

اولین اصل در مدیریت سرمایه اینه که از پولی برای ورود و سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال استفاده کنین که نیازی بهش ندارین و میتونین تو مدت زمان کوتاهی دوباره بدستش بیارین. این کار باعث میشه که استرس زیادی رو تو معاملات خودتون تجربه نکنین؛ همچنین در صورت از دست دادن تمام یا بخش بزرگی از این پول، فشار روانی و احساسی زیادی بهتون وارد نمیشه.

مسئله ی بعدی که باید قبل از سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال بهش توجه کنین، اینه که از پول قرضی و یا وام برای سرمایه گذاری تو این حوزه استفاده نکنین؛ چرا که با این کار استرس زیادی رو در معاملاتتون تجربه میکنین و به احتمال زیاد میزان ضریب اشتباهاتتون هم افزایش پیدا میکنه. از طرف دیگه بازار ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی رو داره و ممکنه که قیمت ارز دیجیتالی که خریدین، تا مدت ها نتونه به تارگت های قیمتی شما برسه.

از دلایل دیگه ای که معامله گر های موفق بازار ارزهای دیجیتال، مدیریت سرمایه رو عامل بسیار مهمی در سوددهی معاملات میدونن، نوسانات شدید بازار رمز ارزها است. اگه با ساختار بازار های مالی آشنایی داشته باشین، به خوبی میدونین که نوسانات در این حوزه ها معمولا کم و یا محدود هستن. برای مثال در بورس ایران، دامنه ی نوسان بیشتر سهام ها از مثبت 5 تا منفی 5 محدود شده.

 اما بازار ارزهای دیجیتال اینطور نیست؛ معامله گر های ارز دیجیتال به خوبی میدونن که نوسانات 40 – 50 درصدی تو این مارکت کاملا طبیعی هستن. به همین دلیل هم احتمال تشکیل کف قیمتی جدید رو همیشه تو گوشه ذهنشون دارن و بخشی از سرمایه ای که دارن رو به شکل نقد نگه میدارن.

به این ترتیب با ریزش قیمت ها و تشکیل کف های پایین تر، رمز ارز بیشتری رو خریداری میکنن. این کار باعث میشه که میانگین قیمت خرید ارزهای اون ها کاهش پیدا کنه و سریعتر از قبل به سوددهی برسن.

توجه نکردنم به مدیریت سرمایه

پیشنهاد ما به شما هم اینه که همواره بخشی از دارایی های خودتون رو به شکل نقد یا استیبل کوین های مختلف نگه دارین تا بتونن با ریزش قیمت، رمز ارزهای مد نظرتون رو ارزان تر بخرید. این کار برای مدیریت ریسک و ضرر های احتمالی اهمیت زیادی داره. البته تو چنین شرایطی که بازار دچار ریزش میشه، فرصت مناسبی هم برای شناسایی ارزهای قوی تر پیدا میکنین. به عبارت دیگه رمز ارزهایی که در ریزش های شدید، در مقایسه با بقیه ارزها افت کمتری رو تجربه کنن، روند قوی تری دارن و برای سرمایه گذاری مناسب تر هستن.

در مورد معاملات فیوچرز و اسپات که برای تریدهای کوتاه مدت و میان مدت مناسب هستن، پیشنهاد میدیم که در هر معامله بیشتر از 10 درصد کل دارایی های خودتون رو درگیر نکنین. همچنین در معاملاتی که میزان اهرمی اون ها بالاست، متناسب با اهرم، سرمایه خودتون رو به نحوی تنظیم کنین که در هر معامله بیشتر از 5 درصد کل دارایی هاتون رو از دست ندید.

نکات تکمیلی برای تبدیل شدن به یک تریدر حرفه ای

در ادامه مقاله آشنایی با 5 اشتباه مهلک در بازار ارز دیجیتال، قصد داریم که تعدادی از رایج ترین اشتباهات تریدر های ارز دیجیتال رو بهتون متذکر بشیم. امیدواریم که شما هنگام فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال این اشتباهات رو انجام ندین.
•    ترید یک شغل است و به همین خاطر باید معاملات خودتون رو جدی بگیرین. 
•    از سر بی حوصلگی و یا سرگرمی اقدام به معامله ارز دیجیتال نکنید.
•    در صورتی که در چندین معامله و به شکل پشت سر هم دچار ضرر شدین، استراتژی معاملاتی خودتون رو بازبینی کنین.
•    همیشه طبق روند بازار معامله کنین و خلاف جهت آب شنا کردن احتمال ضرر رو افزایش میده.
•    یکی از اصول ترید ارز دیجیتال توجه به این نکته است که، هیچ روندی دائمی نیست و یک روزی به انتهای خودش میرسه.
•    همیشه استراتژی معاملاتی خودتون رو دنبال کنین و بر اساس نظر کارشناسان و سایر تحلیلگر ها ترید نکنید.
•    اخبار و شبکه های اجتماعی نباید بر روی استراتژی معاملاتی شما تاثیر بذارن.
•    با مبالغ خیلی زیاد و خیلی کم معامله نکنین.
•    به مدیریت ریسک و سرمایه توجه ویژه ای داشته باشید.
•    یک چک لیست معاملاتی تهیه کنین و قبل از هر معامله اون رو بررسی کنین.
•    ارزهای دیجیتالی که پتانسیل بالایی رو دارن و در سال های گذشته رشد خوبی رو تجربه کردن، پیدا کنین و از اون ها برای تشکیل یک سبد بلند مدت غافل نشین.
•    صبر داشته باشید و اجازه ندین که نوسانات بازار باعث تصمیم گیری های هیجانی شما بشه.
•    همه ی تخم مرغ های خودتون رو تو یک سبد قرار ندید و از ارزهای دیجیتال مختلف برای سرمایه گذاری استفاده کنید.
•    با فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال انتظار معجزه و یک شبه پولدار شدن رو نداشته باشین.
•    تمام زمان خودتون رو پای چارت برای پیدا کردن بهترین موقعیت های معاملاتی، تلف نکنین. سعی کنید که با موقعیت سنجی، بهترین پوزیشن های معاملاتی که نسبت ریسک به ریوارد بالاتری رو دارن، پیدا کنین.
•    توجه داشته باشین که در این بازار مسئولیت تمامی ضررهایی که میکنین، خودتون هستین. اگر دچار ضرر شدین به جای انتقاد از شرایط و عوامل محیطی، اشتباهات خودتون رو قبول کنین.

اشتباهات مهلک در ارزهای دیجیتال 

جمع بندی و نتیجه

از ارز دیجیتال در دنیا به عنوان یک انقلاب در صنعت بانکداری یاد میشه. درسته که تو سال های اخیر تعداد سرمایه گذاران و فعالان این حوزه به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده، اما این بازار همچنان نابالغ است و ریسک های زیادی رو داره. تو این مقاله قصد داشتیم که با آشنایی با 5 اشتباه مهلک در بازار ارز دیجیتال، بهتون یاد بدیم که چطور با جلوگیری از خطا های کوچک، میتونین ریسک فعالیت تو این بازار رو به حداقل مقدار ممکن برسونین.

برای سرمایه گذاری عواقب ارز دیجیتال و ترید این دارایی ها رو بپذیرید و با پول قرضی، وام و یا مبالغی که بهش احتیاج دارین، ارز دیجیتال نخرید. اینکار میزان استرس شما رو افزایش میده. به توصیه بزرگترین تریدر های ارز دیجیتال، با ضرر و از دست دادن چنین پولی، فشار های روانی زیادی به شما وارد میشه که میتونه شما رو از ادامه فعالیت و سرمایه گذاری در این بازار مالی دلسرد کنه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد آشنایی با 5 اشتباه مهلک در بازار ارز دیجیتال

در مورد آشنایی با 5 اشتباه مهلک در بازار ارز دیجیتال نظر دهید
سوال امنیتی :9+57 = ?