آموزش سایت کریپتو کوانت (Cryptoquant) و معرفی و بررسی شاخص های مهم و کاربردی آن در تحلیل آن چین

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "آموزش سایت کریپتو کوانت (Cryptoquant) و معرفی و بررسی شاخص های مهم و کاربردی آن در تحلیل آن چین"


  • 01:02 1403-02-09
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

سایت کریپتو کوانت (Cryptoquant) یکی از کاربردی ترین پلتفرم ها در حوزه تحلیل داده های آن چین می باشد. همونطور که قبلا هم بهتون توضیح دادیم، داده های آنچین (On Chain) یکی از جدیدترین متد های بررسی و تحلیل ارزهای دیجیتال هستن. با استفاده از این سبک تحلیلی، بررسی رفتار نهنگ های بازار ارزهای دیجیتال امکان پذیر شده. تو این مطلب قصد داریم که به آموزش سایت کریپتو کوانت بپردازیم و شما رو با تعدادی از مهمترین شاخص های آن چین در این پلتفرم آشنا کنیم.

بررسی داده های درون شبکه ارز دیجیتال بهتون اجازه میده که همیشه یک قدم جلوتر باشین و از رفتار بازیگران بزرگ بازار برای پیدا کردن بهترین نقاط ورود یا خروج از معاملاتتون رو پیدا کنین. سایت Crypto Quant یک سایت داده های آن چین هستش که بیشتر اطلاعاتی رو که بهش نیاز دارین، در اختیارتون میذاره. در ادامه با ما همراه باشین تا با این سایت بیشتر آشنا بشین و کاربردی ترین شاخص های On Cahin این پلتفرم رو بشناسین.

تحلیل آن چین چیست؟

همونطور که بهتون گفتیم سایت کریپتو کوانت (Cryptoquant)، پلتفرمی برای بررسی داده های آنچین رمز ارزها است. به همین خاطر لازم میدونیم که توضیح مختصری رو در مورد این سبک تحلیلی بهتون ارائه بدیم. در صورتی که نمیدونین تحلیل آن چین چیست؟ در این بخش با ما همراه باشید.

تحلیل آن چین

داده های آنچین یا درون شبکه ای ارزهای دیجیتال، اطلاعاتی هستن که حاصل فعالیت کاربر ها در شبکه ی بلاک چینی می باشند. با کمک این داده های میتونیم اطلاعات مهم و کاربردی رو در مورد فعالیت هایی که تو شبکه بلاک چینی اتفاق میفتن، بررسی کنیم. با تحلیل داده های درون شبکه و بررسی رفتار های بازیگران بزرگ در بازار ارزهای دیجیتال، میتونیم رفتار نهایی قیمت ارز دیجیتال رو پیش بینی کنیم. دوره آموزش تحلیل آنچین OnChain صفر تا صد داده های آن چین را بطور کامل به شما یاد خواهد داد.

توجه داشته باشین که همه ی داده های درون شبکه ارز دیجیتال مهم و کاربردی هستن ولی ما در این مطلب تنها تعدادی از مهمترین اون ها رو بهتون معرفی خواهیم کرد. معمولا تریدر های حرفه ای و باتجربه ی ارز دیجیتال، از تحلیل آن چین ارزهای دیجیتال به عنوان ابزاری تکمیل کننده، در کنار سبک های دیگه تحلیلی استفاده میکنن؛ ترکیب اطلاعات حاصل از سبک های مختلف به این افراد اجازه میده که درصد موفقیت تحلیل های خودشون رو افزایش بدن.

با توجه به محبوبیت بسیاری که تحلیل آنچین تو سال های گذشته بدست آورده، پلتفرم ها و ابزار های معاملاتی مختلف اطلاعات درون زنجیره بلاک چین ها رو به شکلی ساده و در قالب های نموداری ارائه کردن. به این ترتیب دسترسی به داده ها و بررسی اون ها ساده تر از قبل شده است.

معرفی سایت کریپتو کوانت (Cryptoquant)

یکی از بهترین سایت های کریپتوکارنسی که برترین داده های آن چین رایگان رو در اختیار کاربرهای خودش قرار داده، سایت کریپتو کوانت هستش. برای فعالیت تو بازار های مالی مخصوصا بازار پیچیده ای مثل کریپتوکارنسی ها، به دانش و اطلاعات جامع و کاملی احتیاج خواهید داشت. از طرفی استفاده از یک منبع معتبر که داده های صحیحی رو در اختیار کاربرها قرار بده، اهمیت بسیار زیادی رو داره؛ چرا که بهترین تحلیلگر ها هم اگه از نمودار و اطلاعات اشتباه استفاده کنن، شانسی برای موفقیت تو بازارهای مالی ندارن.

سایت Crypto Quant یک منبع اطلاعاتی دقیق و کاربردی در زمینه ی داده های آنچین است. به همین دلیل تحلیلگر های ارز دیجیتال میتونن با خیالی راحت به این پلتفرم و اطلاعات اون، اعتماد کنن. در کل میتونیم بگیم که اگه به دنبال یک منبع جامع و کاربردی در حوزه داده های درون شبکه هستین، کریپتو کوانت میتونه گزینه ی مناسبی برای شما باشه. تو این سایت اطلاعات مختلف و متنوعی در دسترت کاربرها قرار گرفته که شامل اطلاعات مختلف بازار کریپتوکارنسی ها، داده های آن چین بلاک چین های مختلف، اندیکاتور های کوتاه مدت و بلند مدت ارزهای مختلفی مثل بیت کوین، اتریوم، استیبل کوین ها و آلت کوین ها، از جمله ی این اطلاعات هستن.

معرفی سایت کریپتو کوانت

بخش های مختلف سایت کریپتو کوانت

در ادامه ی آموزش سایت کریپتو کوانت (Cryptoquant) و معرفی و بررسی شاخص های مهم و کاربردی آن در تحلیل آن چین، لازم میدونیم که شما رو با بخش های مهم این سایت اشنا کنیم. البته یکی از ایراداتی که در مورد این سایت وجود داره، اینه که کریپتو کوانت فارسی نیست و همه ی بخش های اون انگلیسی زبان است. به همین خاطر بهتره که با بخش های مختلف این پلتفرم آشنا باشین.
 مواردی که در ادامه ذکر میکنیم، شامل مهمترین بخش های این پلتفرم تحلیلی ارز دیجیتال هستن.

•    Chart Overview در سایت کریپتو کوانت

این بخش به کاربرها اجازه میده که تمامی نمودار هایی که توسط این سایت ارائه شدن رو مشاهده و بررسی کنن. البته توجه داشته باشین که بهتره از نمودارهای مربوط به صرافی خودتون برای تطبیق اطلاعات استفاده کنین. از مهمترین پارامتر هایی که تو این بخش وجود دارن میتونیم به شاخص های جریان نقدینگی و یا ورود و خروج پول از صرافی ها و ماینر ها اشاره کنیم.

توجه داشته باشین که تمامی داده ها و شاخص های OnChain این بخش برای ارزهای دیجیتال مختلفی مثل اتریوم، بیت کوین و استیبل کوین ها کاربرد داره.

•    Exchange Flows در سایت کریپتو کوانت

تنها روشی که برای بررسی میزان جریان نقدینگی ورودی و خروجی در صرافی های ارز دیجیتال وجود داره، استفاده از شاخص Exchange Flows هستش. این شاخص یکی از محبوبترین بخش های ارائه شده توسط سایت کریپتوکوانت به حساب میاد. این پارامتر میتونه بهمون نشون بده که در چه زمانی، چه میزان ارز به کیف پول های صرافی واریز و یا از اون ها برداشت شده است؛ از این شاخص میشه برای تحلیل کوتاه مدت و بلند مدت بازار ارزهای دیجیتال استفاده کرد.

هر وقت که جریان پول ورودی به کیف پول صرافی های ارز دیجیتال بیشتر باشه، به این معنی هستش که تریدرها دارن دارایی های دیجیتالی خودشون رو به صرافی ها منتقل میکنن. به عبارت دیگه سرمایه گذاران قصد دارن که رمز ارزهای خود را به فروش برسونن که این فشار فروش میتونه یک روند اصلاحی رو در بازار بوجود بیاره.

وقتی هم که برعکس این موضوع اتفاق میفته و جریان پول خروجش از صرافی ها بیشتر میشه، میتونیم نتیجه بگیریم که معامله گر ها رمز ارزهایخودشون رو به کیف پول های شخصی خودشون منتقل میکنن. در نتیجه برعکس شرایط قبل، نشون دهنده ی دید مثبت سرمایه گذارها در کوتاه مدت و بلند مدت نسبت به رشد رمز ارزها است. این موضوع میتونه فشار خرید ارز دیجیتال رو بوجود بیاره.

•    Pro Chart در سایت کریپتو کوانت

این بخش به نمودار های حرفه ای سایت Crypto Quant اختصاص پیدا کرده. با استفاده از بخش پرو چارت میتونین به همه ی نمودار ها و شاخص هایی که در تریدینگ ویو وجود داره، دسترسی پیدا کنین. همچنین میتونین نمودار های سفارشی سازی شده ای رو تو این بخش برای خودتون بوجود بیارین. امکان اشتراک گذاری نمودار ها و تحلیل های هر کاربر هم تو این بخش فراهم شده. شما میتونین تحلیل های خودتون رو با بقیه به اشتراک بذارین و یا اینکه از تحلیل های بقیه استفاده کنین.

توجه داشته باشین که معامله کردن بر اساس تحلیل هایی که بقیه تو این قسمت به اشتراک گذاشتن، کار پر ریسکی هستش. پیشنهاد ما اینه که از تحلیل های بقیه به عنوان ایده های برای تحلیل و بررسی روند بازار استفاده کنین. به این ترتیب دید بهتر و مناسب تری رو به بازار ارزهای دیجیتال پیدا میکنین و هیچ کدوم از فرصت های احتمالی رو هم از دست نمیدین.

بخش های مختلف سایت کریپتو کوانت

•    اطلاع از تغییرات در سایت کریپتو کوانت

در پلتفرم کریپتو کوانت قابلیتی برای کاربرها وجود داره که میتونن با فعال کردن هشدار، از تغییراتی که در بازار ارزهای دیجیتال و چارت داده های آن چین اتفاق میفته، اطلاع پیدا کنن. در کل با فعال کردن این هشدار ها میتونین از رویداد ها، اخبار و تحرکات ناگهانی و عجیبی که تو دنیای ارزهای دیجیتال اتفاق میفته، اطلاع پیدا کنین. این سایت امکانی رو برای کاربرهای خودش فراهم کرده که نوتیفیکیشن های مربوط به این هشدار ها رو از طریق تلگرام، ایمیل و یا مرورگر دریافت کنن.

سطوح کاربری مختلف در کریپتو کوانت

درسته که استفاده از سایت کریپتوکوانت و بخش های مختلف اون رایگانه، اما با خرید اکانت کریپتو کوانت پیشرفته میتونین به امکانات بیشتری در این زمینه دسترسی داشته باشین. در مجموع 4 سطح کاربری مختلف تو این سایت در دسترس هستش که در ادامه شما رو با اون ها آشنا میکنیم.

1.    سطح کاربری بیسیک (Basic):

این سطح کاربری رایگان هستش و کاربرهای اون تنها میتونن به اطلاعات 3 سال گذشته بلاک چین مورد نظرشون در تایم فریم های بالاتر از 24 ساعته، دسترسی پیدا کنن. از محدودیت های دیگه ی این اکانت میتونیم به عدم دریافت چند هشدار مختلف و استفاده از API کریپتو کوانت اشاره کنیم.

2.    سطح کاربری ادونس (Advanced):

کاربرهایی که از این سطح استفاده میکنن، به داده های بیشتر و بروزتری دسترسی دارن. برای خرید اشتراک این حساب کاربری به مدت یکسال حدودا 350 دلار باید پرداخت کنین. همچنین اشتراک ماهانه این پلتفرم 40 دلار می باشد.

3.    سطح کاربری حرفه ای (Professional):

این سطح کاربری برای کعامله گر های حرفه ای و متخصصان بلاک چین مناسب است. داده های این حساب کاربری تا یک بلاک به روز نگه داشته میشه و کاربرها میتونن 20 هشدار مختلف رو تعریف کنن. هزینه ی خرید اکانت های حرفه ای یک ساله حدودا 1200 دلار و اشتراک یک ماهه 110 دلار هستش.

4.    سطح کاربری پریمیوم (Premium):

بیشترین امکانات و بروز ترین اطلاعات داده های آن چین مربوط به کاربرهاییه که از این سطح کاربری استفاده میکنن. خدمات یک ساله ی این سطح کاربری نزدیک به 10 هزار دلار است که مبلغ قابل توجهی هستش. کاربرهای این سطح میتونن 100 هشدار مختلف رو روی نمودار های خودشون اعمال کنن و هیچ محدودیتی در استفاده از بخش های Pro Chart و API ندارن.

سطوح کاربری مختلف در کریپتو کوانت

API چیست؟

با توجه به این که در قسمت سطوح کاربری سایت کریپتو کوانت در مورد API صحبت کردیم، بهتره که اطلاعات بیشتری رو در مورد این مفهوم ارائه بدیم تا بیشتر با اون اشنا بشین و سوالی در این مورد ذهنتون رو درگیر نکنه.

API به زبان ساده به واسطه ای بین سایت های مختلف گفته میشه که برای استفاده از خدمات اون ها طراحی شده. مثلا فردی که API سایت کریپتو کوانت رو دریافت میکنه، میتونه امکان استفاده از امکانت و خدمات سایت Crypto Quant رو برای کاربرهای خودش فراهم کنه.

معرفی شاخص های کاربردی سایت کریپتو کوانت

اغلب شاخص های On Chain ارائه شده در پلتفرم کریپتو کوانت کاربردی هستن و برای تحلیل داده های آن چین میتونین ازشون استفاده کنین؛ اما با توجه به تعداد بسیار زیاد این داده ها و شاخص های متنوعی که در این مورد وجود داره، ترجیح میدیم که تعدادی از مهمترین اون ها رو تو این مطلب بهتون معرفی کنیم.

شاخص Exchange Reverse

این شاخص به بررسی تعداد بیت کوین های انباشته شده در صرافی ها میپردازه. تو این شاخص همونطور که در تصویر قابل مشاهده است، نمودار آبی به تعداد بیت کوین های داخل صرافی ها و نمودار مشکی هم قیمت بیت کوین رو نشون میده. وقتی که شاخص آبی رنگ صعودی باشه، تعداد بیت کوین های درون صرافی ها بیشتر شده و در صورت نزول این نمودار تعداد بیت کوین ها در صرافی ها کمتر شده.

معرفی شاخص های کاربردی سایت کریپتو کوانت

جالبه بدونین که این دو نمودار تو بیشتر نقاط همبستگی ندارن و  خلاف جهت همدیگه حرکت میکنن. وقتی که معامله گر ها و سرمایه گذاران دارایی های دیجیتالی خودشون رو از کیف پول شخصی به صرافی انتقال میدن، اینطور برداشت میشه که قصد فروش اون ها رو دارن. در نتیجه با بالا رفتن این شاخص انتظار برای عرضه ارزهای دیجیتال بیشتر میشه که نتیجه ی اون کاهش قیمت ارزهای دیجیتال خواهد بود.

بر عکس این موضوع هم صدق میکنه و با کاهش دارایی ها در صرافی های ارز دیجیتال، اینطور تصور میشه که سرمایه گذارها دارن رمز ارزهای خودشون رو از صرافی ها خارج میکنن. به این ترتیب انتظار برای تقاضا ی ارز دیجیتال افزایش پیدا میکنه و قیمت اون رمز ارز هم بیشتر میشه. با کمک این شاخص میتونین فرصت های مناسبی رو برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال پیدا کنین.

شاخص Exchange Netflow

تو این شاخص، نمودار مشکی قیمت بیت کوین و میله های سبز و قرمز رنگ هم میزان ورود و خروج رمز ارز رو به صرافی ها نشون میدن. وقتی که سرمایه گذارها قصد فروش دارایی هایشون رو داشته باشن، میزان ورود ارز به صرافی بیشتر میشه و در نتیجه میزان عرضه برای فروش هم بیشتر میشه. در این حالت میله های سبز رنگ بیشتر میشن و ارتفاع اون ها هم افزایش پیدا میکنه.

در صورتی که میله های سبز پشت سر هم و با ارتفاع زیاد تکرار بشن، میتونیم انتظار اصلاح قیمتی رو داشته باشیم. در عکس این صورت، انتظار برای رشد ارز دیجیتال و افزایش قیمت اون بوجود میاد. ترکیب اطلاعات این شاخص با تکنیکال یک ارز، میتونه فرصت های بسیار مناسبی رو برای سرمایه گذاری فراهم کنه.

شاخص Exchange Netflow

شاخص Exchange Inflow

این شاخص نمایانگر میزان جریان ورود بیت کوین به صرافی ها رو به شکل جداگانه ای بررسی میکنه. در این شاخص هم نمودار مشکی رنگ نماینده ی قیمت بیت کوین می باشد؛ همچنین میله های سبز رنگ حجم بیت کوین رو نشون میدن که به صرافی ها انتقال داده شدن.

به طور خلاصه در توضیح این شاخص میتونیم بگیم که اگه بیت کوین هایی که از کیف پول به صرافی ها منتقل شدن، در قسمت معاملات نقدی یا اسپات (Spot) مبادله بشن، منجر به کاهش قیمت بیت کوین خواهند شد؛ اما اگه این بیت کوین ها به بخش معاملات مشتقه انتقال داده بشن، نوساناتی رو بوجود میارن ولی تاثیری رو در روند بلندمدت ارزهای دیجیتال بوجود نمیارن.

شاخص Exchange Inflow

با توجه به اینکه انتقال بیت کوین از کیف پول به صرافی ها کارمزد داره، معامله گر ها این کار رو با سه هدف مختلف انجام میدن:

1.    فروش کوین ها که باعث بوجود اومدن یه روند نزولی میشه.
2.    برای معامله گری و ترید در بخش معاملات مشتقه که نوساناتی رو در قیمت ارزهای دیجیتال بوجود میاره.
3.    با هدف شرکت در ایردراپ ها، استیکینگ و . . . که هیچ تاثیری رو در نمودار قیمتی ارزها نداره.

شاخص COD (Coin Days Destoyed)

آخرین شاخصی که میخوایم تو مقاله آموزش سایت کریپتو کوانت (Cryptoquant) بهتون معرفی کنیم COD نام داره. این شتخص حاصل ضرب مقدار بیت کوین در تعداد روزهاییه که بیت کوین ها در کیف پول نگهداری شدن و به شکل خرج نکرده ای باقی موندن. مثلا اگه سرمایه گذاری 10 واحد بیت کوین رو به مدت 180 روز در کیف پول ارز دیجیتال خودش نگهداری کنه، شاخص COD مربوط به اون 1800 خواهد بود.

هدف از این شاخص اینه که طول عمر بیت کوین های یک تراکنش رو نشون بده. متخصصان و تحلیلگرها اعتقاد دارن که این عدد بسیار مهمه؛ چون کسی که یک دارایی رو به مدت 3 سال نگه داشته با فردی که اون رو کمتر از یک هفته است نگهداری میکنه، یکسان نیستن و از این نظر هر کدوم ارزش متفاوتی رو دارن. 

شاخص COD (Coin Days Destoyed)

جمع بندی

بازار ارزهای دیجیتال یکی از پیچیده ترین بازارهای مالی دنیاست که تحلیل و بررسی اون تنها با ترکیب روش های مختلف امکان پذیره. داده های آن چین یکی از جدید پارامترهایی هستن که برای بررسی این حوزه مورد استفاده قرار میگیرن. یکی از سایت های کریپتویی که در زمینه داده های درون شبکه ارز دیجیتال فهالیت داره، سایت کریپتو کوانت هستش. این سایت داده های آن چین مختلفی رو در اختیار کاربرهای خودش قرار میده.

امیدواریم مطالبی که تو این مقاله با عنوان آموزش سایت کریپتو کوانت (Cryptoquant) و معرفی و بررسی شاخص های مهم و کاربردی آن در تحلیل آن چین، بهتون ارائه دادیم، بتونن برای معرفی این پلتفرم مفید بوده باشن. لازم به ذکره که اکادمی ارزسنج هم خدماتی رو در زمینه داده های انجین به کاربرهای خودش ارائه میده که از نظر قیمتی بسیار کمتر از سایت های خارجی هستن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد آموزش سایت کریپتو کوانت (Cryptoquant) و معرفی و بررسی شاخص های مهم و کاربردی آن در تحلیل آن چین

  1. arzsanj (1401/05/23)

    سلام. ممنون واقعا مطلب مفیدی بود. این سایت میتونه جایگزینی برای گلس نود باشه؟ کاش شاخص های گلس نود و کریپتوکوانت رو مقایسه میکردین که ببینیم کدوم بهتره.

    1. پیمان راستگو (1401/05/23)

      ما تمام داده های گلس نود رو در ارزسنج هم داریم و میتونید ازش استفاده کنید

در مورد آموزش سایت کریپتو کوانت (Cryptoquant) و معرفی و بررسی شاخص های مهم و کاربردی آن در تحلیل آن چین نظر دهید
سوال امنیتی :5+94 = ?