آشنایی با مفهوم شورت کردن

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "آشنایی با مفهوم شورت کردن"


  • 05:02 1403-02-11
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

بازار ارزهای دیجیتال متفاوت از هر بازار دیگه ای هست و قوانین و امکانات خاص خودشو داره که سرمایه گذاران و معامله گران با یادگیری این آپشن ها، میتونن سرمایه گذاری بهتری داشته باشن و در معاملات خودشون موفق تر ظاهر بشن. یکی از این امکانات،انجام معاملات Short یا کوتاه هست. برخلاف معاملات Long که با بالا رفتن قیمت ارزهای دیجیتال شما سود کسب میکنین،همچنین شما می تونین با مطالعه مقاله انواع سیگنال های ارز دیجیتال اطلاعات بیشتری بدست بیارین.

در این روش با پایین اومدن بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال میتونین معامله در جهت پایین انجام بدین و سرمایتون رو افزایش بدین. ما امروز میخوایم به موضوع آشنایی با مفهوم شورت کردن و نکاتی که باید در هنگام شورت گرفتن بیت کوین آن را رعایت کنید، بپردازیم و به شما بگیم که چطوری میتونین با شورت گرفتن ارزهای دیجیتال کسب سود کنین.

آشنایی با مفهوم شورت کردن

 آشنایی با مفهوم شورت کردن

بازار ارزهای دیجیتال بر خلاف بازار های مالی دیگه، امکانات و دسترسی های بیشتری به سرمایه گذاران میدن تا با مطالعه و یادگیری این امکانات، بتونن از بازار کسب درآمد کنن. یکی از این امکانات که مورد توجه بیشتر سرمایه گذاران و تریدر ها قرار میگیره، معاملات شورت یا کوتاه میباشد. همون طور که میدونین تمام بازار های مالی، پستی و بلندی های زیادی رو تجربه میکنه و همیشه در یکسو و در جهت مثبت حرکت نمیکنه. معامله گران بازار ارزهای دیجیتال با استفاده از معاملات شورت میتونن با پایین اومدن قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، کسب درامد داشته باشن، امکانی که هرگز توسط بازار های مالی دیگه مانند طلا و بورس پشتیبانی نمیشه. در اینجا توصیه می کنیم برای داشتن اطلاعات بیشتر مقاله ی چرا سیگنال ارز دیجیتال برا کسب درآمد لازم است؟ رو مطالعه کنین 

برای اینکه یک معامله گر بتونه یه موقعیت فروش باز کنه، معمولاً یک ارز دیجیتال از صرافی وام میگیره و اونو به قیمت فعلی در صرافی میفروشه. با فروش کریپتو، معامله گر انتظار داره که قیمت کریپتو کاهش پیدا کنه. این روند تا زمانی که بازار در جهت نزولی و منفی قرار داره، ادامه پیدا میکنه و معامله‌گر ارز دیجیتال درتاریخ بعدی پس از کاهش قیمت، دوباره خریداری میکنه و سرمایه‌ای که قرض گرفته رو بازپرداخت میکنه.

هدف اصلی این کار اینه که معامله گر از پایین اومدن قیمت ارزهای دیجیتال سود کسب کنه و دارایی خودش رو در این بازار افزایش بده. مزیت اصلی شورتینگ اینه که تعداد فرصت های معاملاتی در بازار رو افزایش میده. معاملات شورت فرصت بیشتری رو برای معامله گران فراهم میکنه زیرا اونا میتونن از افزایش یا کاهش قیمت دارایی سود ببرن.

برای مثال: شما با توجه به بررسی نمودار و تحلیل هایی که انجام دادین، معتقدین که بیت کوین از قیمت 58000 دلار کاهش پیدا میکنه، در نتیجه شما یک معامله شورت در جهت نزولی باز میکنین و با پایین اومدن قیمت بیت کوین شما سود میبرین و اگه قیمت افزایش پیدا کنه دارایی شما وارد ضرر میشه. البته بعضی معامله گران میتونن از اهرم یا لوریج در جهت نزولی و صعودی بگیرن. در ادامه به انواع معاملات در بازار ارزهای دیجیتال میپردازیم.

1.    معاملات مارجین

 معاولات مارچین

معاملات مارجین ارزهای دیجیتال به کاربران اجازه میده تا در برابر وجوه فعلی خود پول قرض کنن تا ارز دیجیتال به صورت مارجین در یک صرافی معامله کنن. به عبارت دیگه، کاربران میتونن با قرض گرفتن وجوه برای افزایش قدرت خرید خود، از ارز دیجیتال یا دلار موجود خود استفاده کنن (معمولاً با پرداخت سود به مبلغ قرض شده) معمولاً کارگزار درصد مشخصی از پولی رو که میتونین از صرافی قرض بگیرین و از اون برای معاملات خود استفاده کنید، به شما پیشنهاد میکنه. همچنین، پس از چند روز معین، باید پولی رو که قرض گرفتین رو پس بدین و معامله رو تسویه کنین. همچنین، باید بدونین که مارجین شامل وام گرفتن یا اهرم کردن پول هست. این به این معنیه که نه تنها سود شما رو افزایش نمیده بلکه شما رو به ضرر بیشتری میرسونه و اگه پیشبینی که کردین، خلاف جهت حرکت بازار صورت بگیره و بیش از اندازه قیمت از معامله شما فاصله بگیره، دارایی شما لیکویید میشه. به عبارتی دارایی که در معامله قرار دادین صفر میشه.

2.    معاملات Futures

 معاملات futures

یکی از محبوب ترین امکاناتی که صرافی ها در اختیار معامله گران قرار میدن، معاملات Futures یا معاملات قرار داد های آتی هست. قراردادهای آتی کریپتوکارنسی قراردادهایی بین دو سرمایه گذار هستن که روی قیمت آتی یک ارز دیجیتال شرط بندی میکنن. اونا به سرمایه‌گذاران اجازه میدن تا بدون خرید ارزهای دیجیتال در معرض دید ارزهای دیجیتال انتخابی قرار بگیرن. معاملات آتی کریپتو شبیه قراردادهای آتی استاندارد برای کالاها یا سهام هست، زیرا به شما امکان میده که روی مسیر قیمت یک دارایی اساسی پیش بینی کنین.

اولین قراردادهای آتی بیت کوین در اوایل دسامبر 2017 در Cboe فهرست شد. بعد از اون بورس کالای شیکاگو CME  قراردادهای آتی بیت کوین رو در دسامبر 2017 نیز معرفی کرد. در اون زمان معامله قراردادها در پلتفرم معاملات الکترونیکی Globex به صورت نقدی تسویه میشد. معاملات آتی بیت کوین و اتریوم بر اساس نرخ مرجع بیت کوین CME CF و مرجع CME CF اتر میباشد. البته استفاده از معاملات فیوچرز برای افردا تازه کار به هیچ عنوان توصیه نمیشه، به دلیل اینکه این بازار نوسانات شدیدی داره و در طول روز ممکنه قیمت بالا و پایینی های زیادی رو تجربه کنه، با کوچکترین نوسان در جهت بالا یا پایین ممکنه شما داراییتون رو در این آپشن از دست بدین.

3.    باینری آپشن

 باینری آپشن

یکی دیگه از امکاناتی که برای معاملات شورت و لانگ مورد استفاده قرار میگیره، معاملات باینری هست. باینری گزینه هایی کاربردی برای گرفتن معاملات شورت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال رو در اختیار کاربران قرار میده. در این روش گزینه های فراخوانی و قرار دادن یک مفهوم شناخته شده هستش که در اون شما باید با استفاده از escrow یا خدمات دیگر، یک دستور فروش اجرا کنین. هدف شما از این کار اینه که ارز مد نظر رو به قیمت امروز بفروشید، حتی اگر بعداً قیمت بازار کاهش پیدا کنه. صرافی های زیادی وجود داره که گزینه های باینری رو به شما ارائه میدن؛ اما استفاده از این روش، از هزینه و ریسک بالایی برخورداره.

مزیت اصلی این آپشن اینه که میتونین با عدم فروش گزینه های فروش خود، ضررهای خودتون رو محدود کنید. بنابراین در صورت ضرر، شما فقط از پولی که برای ایجاد سفارش خرید خرج کردین، وارد ضرر میشه.به طور کلی، این نوع معامله قرارداد کوتاه مدت و با ریسک محدود میباشد. در این قسمت از مقاله خوندن توصیه می کنیم مطلبی که در مورد سیگنال های کوتاه مدت در سایت ارزسنج قرار داده شده رو برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه کنین.

4.    CFD

CFD مخفف قرارداد برای تفاوت ها هستش. این یک استراتژی مالی هست که پول رو بر اساس تفاوت قیمت بین قیمت های باز و بسته شدن برای تسویه پرداخت میکنه. این مفهومی شبیه به معاملات آتی بیت کوین میباشد. وقتی یک CFD خریداری میکنین، پیشبینی میکنین که قیمت بیتکوین کاهش یا افزایش پیدا میکنه. به عنوان مثال، اگه قیمت بیت کوین 60000 دلار هست و شما یک معامله شورت باز کردین، بعداً زمانی که قیمت به 55000 دلار رسید، موقعیت خودتون رو میبندین،در نتیجه شما 5000 دلار سود کردین. بعلاوه CFD یه مزیتی که داره اینه که که برخلاف قراردادهای آتی بیت کوین، تسویه حساب انعطاف پذیری داره.

نکاتی که باید در هنگام شورت گرفتن بیت کوین آن را رعایت کنید

1.    انتخاب صرافی معتبر

یکی از مهم ترین فاکتور های که باید در هنگام معاملات شورت یا کوتاه انجام بدین اینه که صرافی مناسب و معتبری رو برای این کار انتخاب کنین. امروزه بیش از 500 صرافی در سراسر جهان وجود داره که بیشتر افراد و معامله گران به دلیل دانش و تجربه کمشون در این حوزه، توانایی تشخیص صرافی ناامن در هنگام ترید و معامله گری از صرافی معتبر ندارن. یکی از نکاتی که باید در انتخاب صرافی و گرفتن معاملات شورت، اونو مورد بررسی قرار بدین اینه که بدونین صرافی مد نظری که میخواین معامله بکنین، چه امکانات و آپشن هایی رو در اختیار کاربران خودش قرار میده.

صرافی ها هر چقدر امکانات بیشتری رو در اختیار ما قرار بدن تا بتونیم با استفاده از اونا کسب درآمد سریع تری داشته باشیم، میتونیم بگیم که صرافی مد نظر برای معاملات شورت و لانگ مناسب هست. از صرافی های معتبری که آپشن های مناسب تری رو در اختیار ما قرار میدن میتونه به صرافی بایننس، کوکوین، کراکن و صرافی FTX اشاره کنیم.

2.    درک ارز دیجیتال مد نظر

 درک ارز دیجیتال مد نظر

فروش کوتاه مدت هر دارایی مستلزم شناخت خوب بازار و دانش جامع از استراتژی های معاملاتی هست. از اونجایی که بازار ارزهای دیجیتال هنوز به بلوغ مالی نرسیدن، میتونه برای کسب درامد و استفاده از فرصت ها، هیجان‌انگیز باشه اما به‌طور باورنکردنی غیرقابل پیش‌بینی هست.
بیت کوین در سال 2009 توسط فرد یا افرادی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد. این ارز دیجیتال از ابتدای پیداشش تا به الان دارای امنیت رمزنگاری هست که هیچ مرجع مرکزی نداره که اونو کنترل کنه. همین امر باعث شده که امروزه بیت کوین رو به عنوان یک روش پرداخت بسیار محبوب تبدیل کنن. به عنوان یک ارز غیرمتمرکز، بسیاری از عوامل مانند: بانک‌های مرکزی و نرخ‌ بهره ای که بر ارزهای فیات تأثیر میزاره، در بیت کوین دیده نمیشه، اما هنوز تعدادی از عوامل وجود دارن که میتونه قیمت بیت‌کوین رو تغییر بده. این موارد شامل عرضه بیت کوین، درک عمومی، ادغام در زندگی روزمره و مقررات رو به رشد مبادلات میباشد.

3.    مدیریت ریسک

 مدیریت ریسک

افزایش محبوبیت فروش کوتاه، فشار نزولی بیشتری بر قیمت بیت کوین وارد کرده، زیرا افراد بیشتری به سمت استفاده از روش شورت گرفتن یا فروش کوتاه مدت میرن. با این حال، مهمه که بدونین در معاملات شورت خطراتی نیز وجود داره. بزرگترین ریسک زمانی که شما وارد معامله شورت میشین اینه که یک نزول نامحدود وجود داره. وقتی اقدام به خرید بیت کوین میکنین، ضرر به مبلغی محدود میشه که این ارز رو برای اون خریدین. اما زمانی که شما یک بیت کوین میفروشین، هیچ محدودیتی در مورد اینکه بازار چقدر میتونه علیه شما حرکت کنه و در نتیجه چقدر ممکنه متحمل ضرر بشین، وجود نداره. 

به همین دلیل مهمه که قبل از شروع معامله یاد بگیرین که چگونه ریسک خودتون رو مدیریت کنین. اگه قصد دارین از معاملات شورت با اهرم یا Future استفاده کنین، بهتره که برای خودتون استاپ لاس تعیین کنین؛ این کار به شما کمک میکنه که اگه قیمت بیت کوین خلاف جهت پیشبینی شما حرکت کنه، از ضرر بیشتر و از دست دادن داراییتون در این حوزه جلوگیری کنه.

عوامل مختلفی وجود داره که میتونه باعث بشه قیمت ارز دیجیتال به سرعت و به طور چشمگیری تغییر کنه. اگرچه این نوسانات چیزی هست که بسیاری از معامله گران رو به بازار بیت کوین جذب میکنه، اما اگه متدولوژی صحیحی برای مدیریت ریسک ایجاد نکرده باشین، ممکنه در یک لحظه تمام سرمایتون رو از دست بدین. به همین دلیل رعایت کردین این موارد از اهمیت بالایی برخوردار هست.

4.    معامله خود را باز و بازار را رصد کنید

معاملاه خود را باز و بازار را رصد کنید 

هنگامی که تصمیم گرفتین به فاکتور ها و نکته هایی که در این مقاله بهش اشاره کردیم، پایبند باشین، وقتش رسیده که اولین موقعیت فروش کوتاه خودتون رو باز کنید. فقط نکته ای که باید بهش زیاد توجه کنین اینه که مراقب هر چیزی باشید که ممکنه باعث تغییر ناگهانی قیمت بیت کوین بشه. شما میتونین با رصد کردن اخبار و دنبال کردن افراد مشهور و تاثیر گذار و ایده‌های تجارت IG، تغییرات بازار بیت‌کوین رو رصد کنین، که به شما امکان میده به تحلیل‌ها و اطلاعات تخصصی بیشتری دسترسی داشته باشین.

مزایا و معایب گرفتن معاملات شورت

مزایا

بازار ارزهای دیجیتال فرصت بسیار خوبی برای کسب درصد بالایی از سود رو ارائه میدن. برخلاف بازارهای مالی دیگه که قیمت‌ها معمولاً بیش از 1 درصد در روز حرکت نمیکنن، قیمت ارزهای دیجیتال ممکنه یک شبه دو برابر بشن. از اصلی ترین مزایا گرفتن معاملات شورت اینه که شما با پایین اومدن قیمت ارزهای دیجیتال نیز میتونین کسب در آمد کنین.

معایب

یکی از معایب تجارت کوتاه مدت اینه که برای اینکه بتونین بازده خوبی داشته باشین، باید سرمایه گذاری نسبتاً زیادی انجام بدین. همچنین این بازار به دلیل نوظهور بودن و مارک کپ پایین خودش، در طول روز نوسانات شدیدی رو تجربه میکنه که ممکنه دارایی شما رو وارد ضرر کنه و حتی به کل سرمایتون صفر شه یا به اصطلاح لیکویید شین.

جمع بندی

از اونجایی که بازار کریپتوکارنسی بسیار بی ثبات هست، قیمت ها میتونه در طول روز خیلی سریع تغییر کنه، بنابراین اگه میخواین معاملات کریپتو کوتاه مدت انجام بدین، باید زمان زیادی رو برای تجزیه و تحلیل بازارها صرف کنید. همچنین رعایت کردن این نکته بسیار مهمه که احساسات خودتون رو کنترل کنید؛ چیزی که در کوتاه مدت یاد خواهید گرفت اینه که همیشه در این بازار سود نمیکنین. در عوض با هر بار ضرر کردن، تجربتون در این حوزه افزایش پیدا میکنه و دفعه بعدی با احتیاط و دقت عمل بیشتری وارد اینگونه معاملات میشین. بنابراین، یادگیری پذیرش ضرر، بخش بزرگی از تجارت ارزهای دیجیتال هست. 

معامله‌گران کوتاه‌مدت ارزهای دیجیتال به دنبال سودهای کوچک در حرکت‌های کوچک قیمت هستن، بنابراین باید توانایی تحلیلی نسبتاً خوبی داشته باشن. این به معنای توانایی خواندن نمودارها و نمودارهای تجاری میباشد که اگر مبتدی هستین، باید کمی زمان برای یادگیری اون صرف کنین. ما در این مقاله سعی کردیم موضوع آشنایی با مفهوم شورت کردن و نکاتی که باید در هنگام شورت گرفتن بیت کوین آن را رعایت کنید رو آموزش بدیم تا شما با آگاهی بیشتری وارد این حوزه شین و با رعایت کردن برخی مسائل از داراییتون محافظت کنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد آشنایی با مفهوم شورت کردن

  1. امین عبادی (1401/05/24)

    تعداد پوزیشن های شورت یه ارز دیجیتال بیشتر از لانگ باشه یعنی قیمتش میاد پایین؟

    1. پشتیبان سلیمی (1401/05/24)

      بله درسته، در این صورت بازار نزولی هست و هر لحظه امکان ریزش وجود داره.

در مورد آشنایی با مفهوم شورت کردن نظر دهید
سوال امنیتی :9+81 = ?