شاردینگ(Sharding) چیست؟

  • 15:02 1403-02-05
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

 شاردینگ(Sharding)؛ یکی از پارامترهای اصلی و تاثیرگذار در آینده پروژه اتریوم! شاردینگ چیست؟ کدوم بلاک چین ها از شاردینگ استفاده می کنند؟ مزایای شاردینگ چیه؟ نحوه کار شاردینگ چگونه است؟ بهتره بدونین با پیدایش بیت کوین دیدگاه خیلی از افراد به ارزش بلاک چین تغییر کرد. این فناوری به یکی از هیجان انگیزترین پیشرفت های فنی قرت بیست و یکم تبدیل شده. هرچه بلاک چین شناخته شده تر شد، افراد زیادی برای زیرساخت پروژه های خود از اون استفاده کردن. بلاک چین مثل ظهور اینترنت در دهه های 80 و 90 میلادی هست. در اون زمان اینترنت پیشگام ارتباطات آنلاین بود و بلاک چین امروزه راه جدیدی برای افزایش دارایی بر اساس شبکه های داده ایجاد می کنه.

شاردینگ یکی از پارامترهای اصلی و تاثیرگذار در آینده پروژه اتریوم هست. این مفهوم در واقع کمی پیچیده هست و خیلی از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال با اون به خوبی آشنا نیستن. بنا به گفته خالق اتریوم ویتالیک بوترین، تکنولوژی شاردینگ بهترین راه برای افزایش مقیاس پذیری در شبکه های بلاک چین هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله شاردینگ چیست؟ اطلاعاتی در مورد شاردینگ یا Sharding به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای شاردینگ بپردازیم و نحوه کار شاردینگ رو مورد بررسی قرار بدیم.

شاردینگ چیست؟

شاردینگ چیست؟

 شاردینگ در اصل نوعی از تقسیم بندی افقی هست. به این معنی که داده های بزرگ به داده های کوچیک تر تقسیم میشه و هدف از انجام چنین کاری، افزایش عملکرد و کاهش زمان پاسخ دهی به کاربران هست. مفهوم شاردینگ برای اولین بار در اواخر دهه 90 میلادی در راستای مدیریت پایگاه داده های متمرکز ایجاد شد، ولی زمانی استفاده از شاردینگ افزایش یافت که یکی از توسعه دهنده های بازی، برای مدیریت ترافیک ورودی اقدام به پخش بازیکنان در سرورهای مختلف کرد.

جالب اینجاست که بدونین شاردینگ به معنی افزایش کارایی پایگاه داده در مقابل افزایش حجم شدید فعالیت هاست که با توزیع داده ها و فعالیت های پایگاه داده به چندین پایگاه داده انجام میشه. به هر یک از پایگاه داده های جدید شارد گفته میشه که بخشی از فعالیت های مورد انتظار پایگاه داده اصلی در اون انجام میشه. فعالیت شاردها در کنار هم معنی پیدا می کنه و هر کدوم از اون ها به صورت مستقل قادر به اجرای همه فعالیت های تعریف شده برای پایگاه داده اصلی نیستن. شاردینگ علاوه بر پایگاه داده های سنتی برای تکنولوژی دفتر کل توزیع شده هم قابل استفاده هست. بلاک چین به عنوان معروف ترین پیاده سازی DLT از شاردینگ برای حل مشکل مقیاس پذیری استفاده می کنه.

ویدیوی پیشنهادی: اوراکل و شاردینگ چیست؟

مزایای شاردینگ چیست؟

مزایای شاردینگ چیست؟

همونطور که گفتیم، شاردینگ روشی هست که برای مقیاس پذیری برنامه ها از اون استفاده میشه. در واقع به کمک این روش برنامه ها می تونن تا از اطلاعات بیشتری پشتیبانی کنند. این فرایند شامل خرد کردن سیل عظیمی از داده ها به بخش هایی کوچیک تر هست که به اون شارد گفته میشه. در اصل این شاردها در بین سرورهای مختلف گسترش پیدا می کنند. شاردینگ مزایای زیادی به همراه داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایای شاردینگ بپردازیم.

•    یکی از مزایای شاردینگ، مقیاس پذیری بهتر و افزایش تراکنش های پردازش شده هست. بهتره بدونین استفاده از Sharding در بلاک چین باعث برطرف شدن مشکلات ناشی از مقیاس پذیری میشه.
•    افزایش توزیع پذیری شبکه ها یکی دیگه از مزایای استفاده از شاردینگ هست که باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره.
•    یکی دیگه از مزایای شاردینگ، تسریع فرایند تراکنش هاست. بلاک چینی که از شاردینگ استفاده می کنه، تراکنش های انجام شده رو خیلی سریع انجام میده و باعث میشه تا کاربران و معامله گران بتونن خیلی زود تراکنش های خودشون رو در این شبکه انجام بدن.
•    یکی دیگه از مزایای شاردینگ، تمرکززدایی بیشتر و تقسیم کارهاست.

نحوه کار شاردینگ چگونه است؟

نحوه کار شاردینگ چگونه است؟

تکنولوژی شاردینگ در شبکه بلاک چین به معنی تقسیم بندی یه مجموعه داده بزرگ به چند قسمت کوچیک تر و ذخیره اون در چندین پایگاه داده هست. در واقع شبکه های بلاک چین یه پایگاه داده خیلی بزرگ هستن که در اون ها یه نود وجود داره که به عنوان سرور مجزایی در شبکه فعالیت می کنه. با اجرا شدن شاردینگ در اکوسیستم بلاک چین، در اصل شبکه به اجزای کوچیک تری که شارد نام دارن، تقسیم میشه. هر کدوم از شاردهای موجود در شبکه مجموعه منحصر به فردی از قراردادهای هوشمند و موجودی حساب اون ها رو نگهداری می کنه.

نودها برای اینکه بتونن تراکنش ها و عملیات خاصی رو تایید کنند، در شاردهای مجزا قرار می گیرن. یعنی نودها در بلاک چین دیگه مسئول تایید اعتبار همه تراکنش ها نیستن. برای مثال، بلاک چین قدرتمند اتریوم از هزاران کامپیوتر تحت عنوان نودها تشکیل شده. هر کدوم از این گره ها مقدار مشخصی از قدرت هش رو در اختیار شبکه قرار میدن تا ماشین مجازی ارز اتریوم از پس وظایف خودش بر بیاد. اتریوم بر پایه اجرای خطی کار می کنه که در اون هر نود باید همه عملیات و تراکنش ها رو پردازش کنه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله شاردینگ چیست؟ اطلاعاتی در مورد شاردینگ یا Sharding به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای شاردینگ بپردازیم و نحوه کار شاردینگ رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، شاردینگ به معنی افزایش کارایی پایگاه داده در مقابل افزایش حجم شدید فعالیت هاست که با توزیع داده ها و فعالیت های پایگاه داده به چندین پایگاه داده انجام میشه. به هر یک از پایگاه داده های جدید شارد گفته میشه که بخشی از فعالیت های مورد انتظار پایگاه داده اصلی در اون انجام میشه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد شاردینگ(Sharding) چیست؟

در مورد شاردینگ(Sharding) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :2+91 = ?