کلاهبرداری با پامپ و دامپ ارز دیجیتال چیست؟ (آشنایی با روش های تشخیص پامپ و دامپ)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "کلاهبرداری با پامپ و دامپ ارز دیجیتال چیست؟ (آشنایی با روش های تشخیص پامپ و دامپ)"


  • 01:01 1403-01-30
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

امروز قصد داریم بهتون توضیح بدیم که کلاهبرداری با پامپ و دامپ ارز دیجیتال چیست؟ و چطور عده ای سود جو با استفاده از این روش، دارایی های افراد ساده و کم تجربه رو به تاراج میبرن، این مطالب نکات مهم در استفاده از سیگنال ارز دیجیتال هستن باید توجه داشته باشین. با توجه به محبوبیتی که خرید ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاری در اون ها توی سال های گذشته بین ایرانی ها و کل دنیا پیدا کرده، افراد سود جو و کلاهبردار زیادی تو این حوزه ورود کردن. با توجه به افزایش کلاهبرداری ارز دیجیتال تو یکی دو سال اخیر، تصمیم داریم که تو این مقاله یکی از محبوبترین روش های کلاهبردار ها یعنی دامپ و پامپ شت کوین ها و سایر ارزهای دیجیتال رو بهتون شرح بدیم.

متاسفانه در حال حاضر تعداد زیادی گروه پامپ و دامپ ارز دیجیتال در شبکه های اجتماعی مختلف وجود دارن که با دادن سیگنال های خرید در ساعت و زمان مشخصی، قیمت یک رمز ارز رو به شکل ناگهانی افزایش میدن. جالبه بدونین که این نوع کانال های پامپ ارز دیجیتال، در تمامی مواقع از پامپ شت کوین هایی استفاده میکنن که ارزش بازار یا مارکت کپ پایینی رو دارن.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به طور کامل بهتون توضیح بدیم که پامپ و دامپ یعنی چه؟ و کاربرد این اصطلاحات در دنیای ارزهای دیجیتال چیست؟ همچنین در مورد سیگنال هایی که در فضای مجازی منتشر میشن صحبت خواهیم کرد و بهتون شرح میدیم که سیگنال پامپ ارز دیجیتال چیست؟ و چطور از اون برای کلاهبرداری ارز دیجیتال استفاده میکنن.

Pump یا پامپ چیست؟

پامپ ارز دیجتال به رشدی گفته میشه که به خاطر ورود حجم زیادی از سرمایه به یک ارز دیجیتال، صورت میگیره. معمولا در دنیای کریپتوکارنسی ها پامپ وقتی انجام میشه که فرد یا افرادی با دارایی های کلانی که در دسترس دارن، شروع به خرید ارز دیجیتال میکنن؛ توجه داشته باشین این افراد معمولا در کف های قیمتی این کار رو انجام میدن تا شانسشون برای کسب سود بیشتر بشه.

کلاهبرداری با پامپ و دامپ ارز دیجیتال

با سرمایه گذاری گسترده ی این افراد روی یک ارز دیجیتال توجه بقیه ی سرمایه گذار ها هم به اون رمز ارز جلب میشه که این موضوع باعث خرید بیشتر و در نتیجه رشد قیمتی بیشتر برایاون رمز ارز میشه. از طرفی با وجود تبلیغات گسترده توسط افراد معروف و اینفلوئنسر ها در مورد اون رمز ارز، این رشد ادامه دار میشه و حباب قیمتی ارز دیجیتال هم بزرگتر میشه. به این پروسه و افزایش قیمت ناگهانی یک ارز دیجیتال به خاطر دستکاری یکسری افراد، پامپ قیمت ارز دیجیتال یا Pump گفته میشه.

Dump یا دامپ چیست؟

در ادامه بررسی خواهیم کرد که دامپ یعنی چه؟، دامپ به زبان ساده وقتی هستش که قیمت ارز دیجیتال پامپ شده تو مدت زمان کوتاهی، ریزش شدیدی رو تجربه میکنه که این ریزش هم در نتیجه دستکاری در عرضه اتفاق می افته؛ در واقع وقتی که افراد سود جو و کلاهبرداری که با ایجاد تقاضای کاذب قیمت ارز دیجیتال رو پامپ کرده بودن، به سود مد نظرشون رسیدن، شروع به فروش دارایی های خودشون میکنن. در ابتدا اینکار خلل چندانی رو تو بازار بوجود نمیاره ولی بعد از مدتی افراد حرفه ای تر میتونن این افزایش عرضه رو تشخیص بدن. این باعث میشه که اون ها هم دارایی های خودشون رو نقد کنن.

 در نتیجه ی افزایش تقاضا، قیمت ارز دیجیتال ریزش میکنه. در چنین حالتی افراد ساده و کم تجربه ای که فریب تبلیغات گسترده ی افراد کلاهبردار رو خورده بودن، بیشترین ضررها رو متحمل میشن. به این پروسه دامپ یا Dump ارز دیجیتال گفته میشه. جالبه بدونین که ارز پامپ و دامپ شده، نمیتونه مجددا اعتماد عمومی رو جلب کنه و به همین دلیل تو بیشتر مواقع این رمز ارزها به طور کامل از بازار حذف میشن.

پامپ و دامپ در کدام بازارهای مالی رخ میدهد؟

تمامی بازار های مالی ممکنه که دچار پامپ و دامپ بشن و این روش کلاهبرداری، شیوه جدیدی به حساب نمیاد. اما نکته مهمی که در مورد تفاوت پامپ و دامپ در بازار های مختلف وجود داره اینه که میزان احتمال وقوع این نوسانات، در بازارهای مختلف با هم فرق داره. برای مثال در بازار هایی مثل فارکس که مارکت کپ قابل توجهی رو دارن، احتمال پامپ و دامپ قیمت کمتر هستش. از طرفی در بازار ارزهای دیجیتال این نوع از کلاهبرداری ها بیشتر رخ میده. به همین دلیل تو بازار رمز ارزها باید حواستون رو حسابی جمع کنید.

درسته که بازار در یکی دو سال گذشته مورد استقبال سرمایه گذارها قرار گرفته و تونسته که به بستری مناسب برای کسب درآمد تبدیل بشه؛ با این حال همچنان در مقایسه با سایر بازارهای مالی، بسیار کوچک است، به همین دلیل هم پتانسیل پامپ و دامپ قیمت ارزهای دیجیتال بسیار بالاست. به همین دلیل تریدرهای ارز دیجیتال باید بیشتر از فعالان سایر بازارهای مالی حواسشون رو جمع کنن. در ادامه با ما همراه باشین که با روش های تشخیص این نوع از کلاهبرداری ارز دیجیتال بیشتر، آشنا بشین.

امپ و دامپ در بازارهای مالی

روش های تشخیص کلاهبرداری پامپ و دامپ

در ادامه مقاله کلاهبرداری با پامپ و دامپ ارز دیجیتال چیست؟، قصد داریم که راه های تشخیص یک کلاهبرداری پامپ و دامپ ارز دیجیتال رو بهتون توضیح بدیم. توجه به هر کدوم از نکاتی که در ادامه بهشون اشاره میکنیم، میتونه بهتون کمک کنه تا در دام چنین کلاهبرداری های گرفتار نشین. همچنین میزان ضررهای احتمالی شما رو هم کاهش میده و کمک میکنه که سرمایه گذاری های موفق با احتمال سود بالا رو تجربه کنین.

پامپ ودامپ ارز دیجیتال فرآیندی هستش که طبق اون سعش میشه با استفاده از توصیه هایی که بر اساس اطلاعات غلط، اغراق آمیر و یا گمراه کننده، قیمت یک رمز ارز افزایش پیدا کنه. به همین دلیل در صورتی که با تبلیغات برای یک ارز و یا افزایش قیمت ناگهانی اون مواجه شدین، بهتره قبل از خرید چنین ارز دیجیتالی، در مورد اون کمی تحقیق کنین. پیشنهاد ما در این مورد اینه که حتما سوابق معاملاتی اون رمز ارز رو مورد بررسی قرار بدین و در صورتی که رشد های ناگهانی و بی دلیلی رو در سوابق اون دیدین، با نهایت احتیاط وارد معامله بشین.

یکی از ابزار های پرطرفدار بین معامله گر های پامپ و دامپ ارزهای دیجیتال، رسانه های اجتماعی و گروه و کانال هایی در برنامه های پیام رسان مختلف (مثل تلگرام و دیسکورد) هستش. معمولا افرادی که قصد پامپ یک ارز رو دارن از این بستر های مجازی برای تبلیغات و ارائه ی شایعات و اطلاعات غلط خودشون، استفاده میکنن. این کار باعث میشه که سرمایه گذارهای کم تجربه تر با توجه به علاقه مصنوعی این افراد برای خرید اون رمز ارز، اقدام به سرمایه گذار کنن.

بعد از اینکه قیمت ارز دیجیتال مورد نظر تا محدوده دلخواه افراد سو استفاده گر افزایش پیدا کرد، این افراد دارایی های خودشون رو در قیمت های بالا به فروش میرسونن. به همین دلیل بهتون توصیه میکنیم که حتی اگه همه فاکتور ها نشان دهنده ی رشد قیمتی یک ارز دیجیتال بودن، هیچ وقت تمام سرمایه خودتون رو به شکل یکجا روی یک ارز دیجیتال سرمایه گذاری نکنین؛ مدیریت سرمایه یکی از مهم ترین عواملی است که برای بقا در بازار ارزهای دیجیتال اهمیت داره و به همین خاطر هیچ وقت نباید از اون غافل بشین.

تشخیص کلاهبرداری پامپ و دامپ

به طور کلی باید گفت که شانس شما برای تشخیص صد درصد یک پروژه پامپ و دامپ چندان زیاد نیست ولی با توجه به یک سری ملاک ها میتونین از سرمایه گذاری در رمز ارزهایی که احتمالا برای کلاهبرداری با پامپ و دامپ مورد استفاده قرار میگیرن، جلوگیری کنین. پیشنهاد میدیم قبل از خرید یک ارز دیجیتال به فاکتور های زیر توجه ویژه ای داشته باشین:

1.    ایجاد وقایعی که خبر های زیادی دارن
2.    افزایش ناگهانی آمار و حجم خرید ارز دیجیتال
3.    تبلیغات گسترده برای سرمایه گذاری در یک ارز دیجیتال در شبکه های اجتماعی
4.    منتشر کردن خبر های دروغین و کاذب در مورد اون رمز ارز

مقاله پیشنهادی: کدام سیگنال ها ارزش  سرمایه گذاری دارند؟

تاثیر اینفلوئنسر ها و افراد معروف در پروژه های پامپ و دامپ ارز دیجیتال

با توجه به گسترش شبکه های اجتماعی تبلیغات کار بسیار ساده و راحتی شده. اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روش های بسیار محبوب تبلیغاتی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هستش که کار رو برای کلاهبردار ها ساده کرده. در این نوع از تبلیغات دو حالت مختلف وجود داره که در ادامه مقاله کلاهبرداری با پامپ و دامپ ارز دیجیتال چیست؟، به شکل مفصل در مورد هر کدوم از اون ها صحبت میکنیم.

در حالت اول فرد کلاهبردار خودش یک چهره شناخته شده و معروف تو شبکه های اجتماعی هستش که مخاطب های خودش رو به خرید یک ارز دیجیتال ترغیب میکنه. حالت دوم هم به این شکل هستش که فرد کلاهبردار با پیشنهاد های مالی وسوسه انگیز خودش، افراد سرشناسی از جمله اینفلوئنسر ها، بازیگران، ورزشکار ها و خواننده ها و. . . رو دعوت مبکنه تا پروژه اش رو تبلیغ کنن. معمولا در این حالت فرد تبلیغ کننده، اطلاعی در مورد کلاهبرداری بودن پروژه نداره؛ البته گاهی اوقات افراد با وجود آگاهی نسبت به این موضوع، اقدام به تبلیغ پروژه میکنن.

در هر دو حالت باید مراقب باشید و بی گدار به آب نزنین. متاسفانه این روز ها شاهد این هستیم که عده ای با نام کارآفرین، مشاور کسب و کار، سخنران انگیزشی و یا متخصص حوزه رازهای دیجیتال، تعدادی دنبال کننده برای خودشون دست و پا کردن که از اون ها برای فریب و تبلیغ پروژه های خودشون استفاده میکنن. به همین دلیل نباید به خاطر این که یک اینفلوئنسر یا فرد معروف شما رو به سرمایه گذاری در پروژه ای دعوت کرد، به معنی معتبر بودن اون پروژه نیست.

از طرف دیگه به این موضوع توجه داشته باشین که هر فردی که چند ویدیوی آموزش ارز دیجیتال رو در مورد نحوه فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال، استفاده از کیف پول های دیجیتالی و صرافی های مختلف و. . . رو مشاهده کرده باشه، به یک متخصص حرفه ای در حوزه کریپتوکارنسی ها تبدیل نمیشه. به همین دلیل نباید از چنین افرادی برای معاملات خرید و فروش خودتون، الگوبرداری کنین. 

تاثیر اینفلوئنسر ها و افراد معروف در پروژه های پامپ و دامپ ارز دیجیتال

حتی ممکنه که این دسته از افراد در شبکه های اجتماعی خود، تصاویری رو از زندگی لاکچری، خودرو ها لوکس و گران قیمت و سبک زندگی آن چنانی خودشون قرار بدن، اما این دارایی ها نمیتونه دلیلی بر موفقیت این افراد در بازار ارزهای دیجیتال باشه. شاید این اموال اجاره ای باشن و یا اینکه از کلاهبرداری با پامپ و دامپ ارز دیجیتال حاصل شده باشن. به همین دلیل به هیچ عنوان نباید فریب این نوع دارایی ها رو بخورید.

تعدادی از اینفلوئنسر های شبکه های مجازی هم وجود دارن که درگیر مادیات شدن و بدون توجه به منفعت کاربرهاشون، هر چیزی که به ازای اون پول دریافت کنن رو تبلیغ میکنن. این دسته از افراد با توجه به تعرفه های بالای افراد کلاهبردار، دست رد به سینه ی اون ها نمیزنن و ارزهای دیجیتال پامپی رو تبلیغ میکنن. این روش در این دسته از کلاهبرداری ارز دیجیتال، بیشتر رواج داره؛ چون چهره و هویت فرد کلاهبردار مشخص نیست. 

سیگنال پامپ چیست؟

حالا که به خوبی میدونین پامپ و دامپ یعنی چه؟ و کلاهبرداری با پامپ و دامپ ارز دیجیتال چیست؟ بهتره کمی در مورد کانال های سیگنال دهی تلگرام برای Pump و Dump ارزهای دیجیتال صحبت کنیم. احتمالا شما هم شنیدین که در شبکه های اجتماعی کانال و گروه هایی وجود دارن که سیگنال پامپ ارز دیجیتال صادر میکنن. این کانال ها معمولا اعضای زیادی رو هم دارن، که بیشتر اون ها به امید سودهای بالا در این کانال ها عضو شدن؛ غافل از اینکه ضررهای زیادی قراره بهشون وارد بشه.

این کانال ها معمولا چند ادمین مختلف دارن که روز و ساعت مشخصی رو برای معرفی ارز دیجیتال مورد نظرشون و ارائه سیگنال پامپ شت کوین، انتخاب میکنن و از تمامی اعضا میخوان که تو اون لحظه اقدام به خرید رمز ارز کنن. این در حالی هستش که خودشون از قبل ارز دیجیتال مورد نظر رو خریداری کردن و منتظر هستن تا با افزایش قیمت اون ها رو به فروش برسونن. به محض این که سیگنال صادر شد و اعضا شروع به خرید اون ارز کردن، این افراد دارایی های خودشون رو به فروش میرسونن.

در ابتدا به خاطر فشار بالای تقاضا برای خرید ارز دیجیتال، کسی متوجه این موضوع نمیشه که ادمین های کانال سیگنال پامپ ارز دیجیتال در حال فروش دارایی هاشون هستن؛ به مرور زمان و با کمتر شدن فشار خرید، افراد حرفه ای و با تجربه اولین افرادی هستن که متوجه رو به اتمام بودن پامپ میشن. با فروش این افراد عرضه بیشتر میشه و روند صعودی ضعیف تر میشه. تو این مرحله قیمت ارز دیجیتال ثابت میشه و یا کم کم شروع به افت میکنه.

با دیدن اولین نشانه های ضعف در بازار، افراد کم تجربه هم شروع به فروش هیجانی یا پانیک سل (Panic Sell) دارایی هاشون میکنن. به این ترتیب روند نزولی شدت میگیره و قیمت ارز به شدت افت میکنه. این در حالیه که بیشتر افراد هنوز نتونستن دارایی های خودشون رو به فروش برسونن و یا اینکه با ضرر از بازار خارج شدن. از طرفی با توجه به اینکه این نوع از ارزهای دیجیتال دیگه نمیتونن اعتماد عمومی رو به خودشون جلب کنن، به همین دلیل هم بعد از مدتی به طور کامل از بازار حذف میشن.

سیگنال پامپ

با توجه به این توضیحات باید بگیم که استفاده از این نوع سیگنال ها بسیار خطرناک هستش. گاهی اوقات فاصله ی بین پامپ و دامپ اون رمز ارز کمتر از یک دقیقه هستش و به همین خاطر فرصت کافی برای شناسایی میزان حجم عرضه و تقاضای ارزهای دیجیتال وجود نداره. همین موضوع هم باعث شده که خیلی از فعالان بازار ارزهای دیجیتال استفاده از این روش رو به عنوان نوعی کلاهبرداری ارز دیجیتال بدونن. پیشنهاد مابه شما اینه که به جای گروه پامپ و دامپ ارز دیجیتال به دنبال آموزش و یادگیری روش های تحلیل برای شناسایی فرصت های مناسب خرید ارزهای برتر بازار باشید.

مقاله پیشنهادی: سیگنال های متنی یا سیگنال روی نمودار کدام بهتر است؟

جمع بندی و نتیجه

در این مطلب بهتون شرح دادیم که کلاهبرداری با پامپ و دامپ ارز دیجیتال چیست؟ و به چه روشی انجام میشه؟ همچنین اطلاعاتی رو در مورد روش های تشخیص کلاهبرداری پامپ و دامپ به شما ارائه کردیم. توجه داشته باشین که بازار ارزهای دیجیتال به تنهایی یک حوزه بسیار پر ریسک برای سرمایه گذاری هستن و استفاده از سیگنال پامپ ارز دیجیتال، ریسک سرمایه گذاری در این حوزه رو چندین برابر میکنه. به همین دلیل هیچ وقت به دنبال کانال پامپ ارز دیجیتال و پروژه های این چنینی نباشید.

تو این مقاله تاثیر افراد مشهور و اینفلوئنسر ها در این نوع از کلاهبرداری ارز دیجیتال رو هم مورد بررسی قرار دادیم و در مورد دلایل عدم اعتماد به تبلیغ هایی که در مورد رمز ارزها مختلف میکنن، توضیحاتی بهتون دادیم. امیدواریم که در این مطلب تونسته باشیم اطلاعات مفیدی رو در این مورد که پامپ و دامپ یعنی چه؟ و چرا نباید از سیگنال پامپ ارز دیجیتال استفاده کنیم؟ بهتون داده باشیم.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد کلاهبرداری با پامپ و دامپ ارز دیجیتال چیست؟ (آشنایی با روش های تشخیص پامپ و دامپ)

  1. فتحی (1401/06/08)

    مقاله مفیدی بود. ممنون از اطلاع رسانی هایی که در مورد کلاهبرداری های ارز دیجیتال انجام میدین.

در مورد کلاهبرداری با پامپ و دامپ ارز دیجیتال چیست؟ (آشنایی با روش های تشخیص پامپ و دامپ) نظر دهید
سوال امنیتی :3+62 = ?