بررسی مشکلات امنیتی گیم فای(GameFi)

  • 20:02 1403-02-19
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

مشکلات امنیتی گیم فای(GameFi)؛ آیا دوست دارین با این مشکلات آشنا بشین؟ به نظر شما چرا امنیت گیم فای اهمیت داره؟ چرا در گیم فای سرمایه گذاری کنیم؟ اصلا می دونین منظور از گیم فای(GameFi) چیست؟ راهکارهای افزایش امنیت در پروژه های گیم فای چیست؟ مشکلات امنیت گیم فای کدامند؟ گیم فای چجوری کار می کنه؟ آیا برای گیم فای به سرمایه اولیه نیاز داریم؟

یکی از موضوعاتی که طی سال های اخیر در بازار ارزهای دیجیتال داغ شده، گیم فای(GameFi) هست که در کنار جزابیت قیمت ارزهای دیجیتال مثل قیمت بیت کوین به جذابیت این بازار افزوده اند. بازی های بلاک چینی در حال حاضر تهدیدی مهم واسه بازی های ویدیویی هستن. فروش بیشتر از 1 میلیارد دلاری دارایی های بازی اکسی اینفینیتی توجه همه افراد رو به خودش جذب کرده و در حال حاضر شاهد ورود غول هایی مثل یوبی سافت و آتاری در حوزه گیم فای هستیم. ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد گیم فای یا GameFi بهتون ارائه بدیم، به بررسی مشکلات امنیتی گیم فای بپردازیم و امنیت گیم فای رو مورد بررسی قرار بدیم.

گیم فای(GameFi) چیست؟

گیم فای(GameFi) چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که گیم فای چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که گیم فای یا GameFi یکی از تازه ترین فناوری هایی هست که در حوزه بلاک چین عرضه شده. سازنده ها و توسعه دهنده های این حوزه تونستن میلیون ها دلار واسه گسترش بازی های گیمفای جمع آوری کنند تا مدل جدیدی از بازی ها رو به منظور کسب درآمد ایجاد کنند. گیم فای فناوری بلاک چین رو با بازی ترکیب می کنه تا پروتکل های غیرمتمرکز رو با دارایی های درون بازی و رمزارزها به وجود بیاره. شما می تونین با شرکت در بازی های گیم فای و پیروزی در اون ها، توکن هایی رو به عنوان پاداش به دست بیارین.

جالب اینجاست که بدونین بازی های حوزه گیم فای با کمک رمزارزها، توکن های غیرقابل تعویض(NFT) و فناوری بلاک چین کار می کنند. کاربران GameFi با انجام دادن برخی از فعالیت های خاص در فضای بازی، پاداش هایی در قالب توکن غیرمثلی یا ارزهای دیجیتال بومی به دست میارن. این کارها ممکنه نبرد با بازیکن های دیگه، تکمیل مراحل و ارتقا سطح کاربری رو شامل بشن. همچنین، اکثر بازی های این مدلی معمولا نوعی بازار اختصاصی هم دارن که کاربران توسط اون واسه خرید و فروش آیتم و پاداش های خاص استفاده می کنند.

مقاله پیشنهادی: آموزش کسب درامد از بازار ارزهای دیجیتال

چرا امنیت گیم فای اهمیت دارد؟

چرا امنیت گیم فای اهمیت دارد؟

توجه داشته باشین که حوزه گیم فای(GameFi) به دلیل ارائه روش بازی واسه کسب درآمد و فراهم کردن فرصت های مالی جدید واسه بازیکن ها، سال 2021 رو با استقبال زیاد کاربران بازار رمزارزها پشت سر گذاشت. توجه داشته باشین که در سال 2022 پروژه های کسب درآمد بابت حرکت، نقش مهمی در رشد گیم فای داشتن. به صورت کلی در سال 2022 حوزه GameFi با اختصاص 9.5 درصد از کل بودجه حوزه ارزهای دیجیتال و رشد سالانه بیشتر از 118 درصد، بهترین و جالب ترین بخش بازار رمزارزها بود.

اصلی ترین تفاوت حوزه گیم فای با بازی های سنتی یا قدیمی، قابلیت هک کردن ارزهای دیجیتال یا دارایی های کاربران و در نتیجه ضرر چشمگیر اون هاست. در بدبینانه ترین شکل ممکن، مشکلات امنیتی گیم پلی اون ها می تونن باعث فروپاشی و بسته شدن یه پروژه کریپتویی بشن. مثلا در سال 2022 هکرها و مهاجمان از یه در پشتی در یه گره فراخوانی تابع از دور واسه به دست اوردن امضا در پروژه اکسی اینفینیتی سوء استفاده کردن.

مقاله پیشنهادی: بازی هایی که ارز دیجیتال می دهند، کدامند؟

مشکلات امنیتی گیم فای کدامند؟

مشکلات امنیتی گیم فای کدامند؟

همونطور که گفتیم، گیم فای(GameFi) فناوری بلاک چین رو با بازی های ویدیویی ترکیب می کنه تا پروتکل های غیرمتمرکزی به وجود بیاره تا رمزارزها و دارایی های داخل بازی رو در اختیار کاربران قرار بده. حوزه گیم فای با وجود مزیت های فوق العاده خود، مشکلات امنیت هم داره که باعث شده تا کاربران نگرانی هایی داشته باشن. در ادامه برخی از مشکلات امنیتی گیم فای رو بررسی می کنیم:

•    آسیب پذیری توکن های ERC-20

یکی از مشکلات امنیتی گیم فای، آسیب پذیری توکن های مبتنی بر ERC-20 هست. معمولا از این توکن ها در پروژه های GameFi به عنوان نوعی ارز دیجیتال واسه خریدهای داخل بازی، مکانیزم های پاداش دهی به بازیکن ها و ابزاری به منظور انجام معاملات استفاده میشه. مدیریت و ساخت و مینت اشتباه این توکن ها می تونه خطرات و مشکلات امنیتی رو به وجود بیاره.

•    آسیب پذیری توکن های غیرمثلی

آسیب پذیری توکن های NFT هم یکی دیگه از مشکلات امنیتی گیم فای هست. توجه داشته باشین که توکن های غیرمثلی در پروژه های GameFi واسه خرید تجهیزات، ابزارهای جنگی و سایر اقلامات مورد استفاده قرار می گیرن. مالکیت کامل توکن های غیرمثلی بر عهده بازیکن هاست. همچنین قیمت این دارایی ها به وسیله کنترل تورم و کمیابی حفظ میشه. با این وجود، استفاده اشتباه از توکن های غیرمثلی می تونه باعث آسیب پذیری گیم فای بشه.

•    آسیب پذیری پل های بلاک چین

یکی دیگه از مشکلات امنیتی گیم فای، آسیب پذیر بودن پل های بلاک چین یا بریج هست. بهتره بدونین کاربران پروژه های GameFi با کمک پل های بین زنجیره ای این امکان رو دارن تا دارایی های داخل بازی رو در بلاک چین های مختلف معامله کنند. وجود این پل ها به منظور بهبود تجربه کاربری و تقویت نقدینگی پروژه های امور مالی غیرمتمرکز مهم هست. یکی از اصلی ترین خطرات مربوط به بریج ها، از ناسازگاری دارایی های داخل بازی به وجود میاد.

•    آسیب پذیر بودن حاکمیت های دائو

آسیب پذیری حاکمیت های دائو هم یکی دیگه از مشکلات امنیت گیم فای هست. جالب اینجاست که بدونین بیشتر پروژه های گیم فای(GameFi) به کمک دائوها یا سازمان های خودگردان مدیریت میشن. در صورتی که بیشتر توکن های حاکمیتی متعلق به چند بازیگر بزرگ معدود باشه، احتمال داره پروژه رو با خطر متمرکز شدن روبرو کنه. اسمارت کانترکت ها شامل قوانین حاکمیت دائو هم یه حفره امنیت محسوب میشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد حوزه گیم فای(GameFi) بهتون ارائه کنیم، به بررسی مشکلات امنیتی گیم فای بپردازیم و امنیت در حوزه گیم فای رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، گیم فای ترکیبی از بلاک چین و بازی های ویدیویی هست که در اون بازیکن ها می تونن با شرکت در بازی های مختلف و پیروزی در نبردها، رمزارزها یا کوین هایی رو به عنوان جایزه یا پاداش کسب کنین. گیم فای مزیت های زیادی به همراه داره، ولی مشکلاتی هم در این میان دیده میشه. از جمله از این مشکلات می تونیم به آسیب پذیری توکن های ERC-20، آسیب پذیری توکن های غیرمثلی، آسیب پذیری حاکمیت های دائو و.... اشاره کنیم.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد بررسی مشکلات امنیتی گیم فای(GameFi)

در مورد بررسی مشکلات امنیتی گیم فای(GameFi) نظر دهید
سوال امنیتی :5+55 = ?