توکن ری بیس(Rebase Token) چیست؟

  • 00:02 1403-02-22
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

توکن ری بیس(Rebase Token)؛ توکن هایی با موجودی منعطف! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این توکن ها به دست بیارین؟ آیا می دونین منظور از توکن های ریبیس چیست؟ توکن های ریبیس چجوری کار می کنند؟ انواع ری بیس توکن ها کدامند؟ توکن های ری بیس چه مزایا و معایبی به همراه دارن؟ آیا باید Rebase Token ها در پورتفوی شما قرار بگیرن؟

اگه به ارزهای رمزنگاری شده یا رمزارزها علاقه زیادی دارین، احتمالا تا الان فهمیدین که قیمت خیلی از ارزهای دیجیتال همیشه تغییر می کنه و نوسان دارن. این نوسانات و تغییرات قیمت ارز دیجیتال و قیمت بیت کوین، استفاده از رمزارزها رو به عنوان ابزاری به منظور مبادله و یا ذخیره سرمایه با چالش و مشکلاتی روبرو می کنه. ری بیس توکن ها به دنبال ارائه راهکارهایی برای برطرف کردن این مشکل هستن. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد توکن ریبیس یا Rebase Token بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایا و معایب ری بیس توکن ها بپردازیم و انواع مختلف ریبیس توکن ها رو واسه شما معرفی کنیم.

ریبیس توکن چیست؟

ریبیس توکن چیست؟

آیا می دونین منظور از ری بیس توکن ها چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که ریبیس توکن یا Rebase Token توکن هایی هستن که موجودی در گردش اون ها تغییر می کنه و نوسان داره. ایده ایجاد این دسته از توکن ها این هست که به جای نوسان قیمت، موجودی توکن بر اساس رویدادی به اسم ریبیس توکن تغییر می کنه. فرض کنین اگه پروتکل بیت کوین می تونست این مسئله رو اجرا کنه که چه مقدار بیت کوین در ولت های کاربران موجود باشه تا به قیمت مشخصی دست پیدا کنه.

جالب اینجاست که بدونین توکن ری بیس(Rebase Token) به این معنی هست که سود و ضرر شما ارتباطی به حرکت قیمت رمزارزها بر روی نمودار نداره. یعنی در این حالت قیمت روی نمودار افزایش پیدا می کنه و تعداد توکن ها و رمزارزهای شما کم میشه. همچنین در این دسته از توکن ها، تعداد توکنی که در ولت خودتون دارین، ثابت نیست و به مرور کم میشه. توجه داشته باشین که ریبیس توکن ها عرضه منعطف دارن، یعنی تعداد کوین ها طبق حداکثر عرضه همیشه ریبیس میشن تا بتونن به هدف قیمتی برسن.

مقاله پیشنهادی: توکن حاکمیتی(Governance Tokens) چیست؟

مزایا و معایب ری بیس توکن ها چیست؟

مزایا و معایب ری بیس توکن ها چیست؟

همونطور که گفتیم، توکن های ریبیس(Rebase Token) انواع مختلفی از ارزهای دیجیتال در حوزه امور مالی غیرمتمرکز هستن که مثل استیبل کوین ها ارزش سرمایه شما رو ثابت نگه می دارن، با این تفاوت که عرضه اون ها به شکل الگوریتمی کنترل میشه. ری بیس توکن ها مزایا و معایب زیادی به همراه دارن. در ادامه برخی از مزایا و معایب ری بیس توکن ها رو بررسی می کنیم:

مزایای توکن های ری بیس

•    یکی از مزیت های فوق العاده توکن های ری بیس، ثبات قیمت این رمزارزهاست. بهتره بدونین با تعدیل خودکار عرضه در پاسخ به تغییرات تقاضا، Rabase Tokenها می تونن قیمت خودشون رو حتی در زمان نوسانات بازار رمزارزها تا حدودی ثابت نگه دارن.
•    غیرمتمرکز بودن هم یکی دیگه از مزایای ریبیس توکن هاست. Rebase Tokenها به صورت غیرمتمرکز فعالیت می کنند، یعنی به وسیله هیچ سازمانی مدیریت نمیشن. این مسئله موجب میشه تا کنترل شبکه توسط شخص خاصی انجام نشه.
•    یکی دیگه از مزایای توکن های ریبیس این هست که به دلیل ارزش یا قیمت ثابت، این دسته از رمزارزها می تونن واسه افرادی که به دلیل نوسانات قیمتی نسبت به بازار ارزهای دیجیتال شک دارن، جالب تر باشن. داشتن این مزیت می تونه باعث افزایش پذیرش در بین معامله گران و استفاده از این دارایی ها بشه.

مقاله پیشنهادی: سی توکن(cToken) چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

معایب توکن های ری بیس

•    یکی از معایب توکن های ریبیس(Rebase Token) این هست که مثل هر رمزارز دیگه ای، همیشه این مشکل وجود داره که ریبیس توکن ریزش سنگینی کنه. مشکلات فنی، نقطه ضعف های امنیتی یا عدم پذیرش به وسیله جامعه از جمله دلایلی هست که یه توکن رو با شکست روبرو می کنه.
•    توکن های ری بیس هم از نظر فناوری و هم از نظر کارکرد پیچیدگی های زیادی دارن. این مسئله می تونه درک و استفاده از این دسته از رمزارزها رو واسه بعضی از افراد سخت کنه.
•    ریبیس توکن ها(Rebase Token) از تغییرات قیمت بازار ارزهای دیجیتال در امان نیستن. قیمت این رمزارزها می تونن به صورت چشمگیری با نوسان همراه باشه. هیچ ضمانتی وجود نداره که اون ها بتونن قیمت ثابتی رو در بلندمدت حفظ کنند.

انواع مختلف ریبیس توکن ها کدامند؟

انواع مختلف ریبیس توکن ها کدامند؟

بعضی وقت ها ممکنه افزایش یا کاهش عرضه باعث هدایت قیمت ارز دیجیتال به سمت هدف نشه، احتمال داره شما یکی از توکن های ریبیس رو بخرین و شاهد افزایش قیمت این رمزارز باشین. ری بیس توکن های مختلفی در بازار رمزارزها وجود داره. برخی از ریبیس توکن های معروف در بازار ارزهای دیجیتال عبارت هستن از:

•    الیمپوس دائو(OHM)

یکی از انواع ری بیس توکن ها در بازار رمزارزها، الیمپوس دائو یا OHM هست. این ارز دیجیتال در مارس 2021 در بلاک چین اتریوم به وجود اومد. الیمپوس دائو نوعی پروتکل غیرمتمرکز ارز ذخیره ای با رمرارز OHM هست. همچنین این پروژه کریپتویی نوعی سازمان خودگردان غیرمتمرکز هست و دارنده های توکن OHM می تونن واسه تصمیم گیری درباره اینده این پروژه رای بدن.

•    امپل فورث(Ampleforth)

یکی دیگه از انواع ری بیس توکن ها در بازار کریپتو، ارز دیجیتال امپل فورث یا Ampleforth هست که روی شبکه اتریوم راه اندازی شده. توکن بومی این پروژه AMPL نام داره که عرضه منعطفی داره و با تغییرات قیمت عرضه خودش رو هر 24 ساعت یبار ساعت 00.30 شب تغییر میده تا از تارگت قیمتی خودش یعنی 1 دلار دور نشه. مثلا اگه شما یه توکن AMPL داشته باشین و قیمت اون 2 برابر بشه، با افزایش عرضه در طی دوره نوسان قیمت روبرو میشین.

مقاله پیشنهادی: انواع توکن در بازار ارزهای دیجیتال

جمع بندی و نتیجه:
ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد توکن ریبیس یا Rebase Token بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایا و معایب ری بیس توکن ها بپردازیم و انواع مختلف ریبیس توکن ها رو واسه شما معرفی کنیم. همونطور که گفتیم، ریبیس توکن یا Rebase Token توکن هایی هستن که موجودی در گردش اون ها تغییر می کنه و نوسان داره. این دسته از توکن ها مزیت های فوق العاده ای به همراه دارن که باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیارن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد توکن ری بیس(Rebase Token) چیست؟

در مورد توکن ری بیس(Rebase Token) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :8+76 = ?