انواع توکن در بازار ارزهای دیجیتال

  • 17:02 1403-02-05
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

انواع توکن در بازار ارز دیجیتال چیست؟ آیا دوست دارین با این توکن ها آشنا بشین؟ در حالی که بیت کوین اولین ارز دیجیتال دنیا هست، رمزارزها و توکن های مختلفی هم در بازار کریپتو وجود دارن. بسته به کاربرد اون ها، نحوه فرمول بندی و سایر عوامل میشه این توکن ها رو به چند دسته تقسیم کرد. در این میان میشه به کوین ها، توکن های پرداختی یا آلت کوین ها، توکن های امنیتی و..... اشاره کرد.

در این بخش از آموزش ارز دیجیتال با انواع توکن ها آشنا میشویم. با توسعه تکنولوژی بلاک چین و پیدایش رمزارزها، بازارهای مالی و سرمایه گذاری تنوع بیشتری پیدا کردن. بازار ارزهای دیجیتال یکی از بازارهای سرمایه گذاری پرسود هست که در بین افراد علاقه مند به فناوری های روز و بازارهای مالی طرفداران زیادی پیدا کرده. در سال های گذشته، سرمایه گذاران زیادی با هدف کسب سود به سمت این بازار رفتن. توکن های زیادی در این بازار وجود داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله انواع توکن در بازار ارزهای دیجیتال، اطلاعاتی درباره توکن یا Token به شما ارائه کنیم و به معرفی بهترین توکن ها در بازار ارز دیجیتال بپردازیم تا این دارایی ها رو به خوبی بشناسین.

توکن(Token) چیست؟

توکن(Token) چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که توکن چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که توکن یا Token یکی از مفاهیم رایج در بازار کریپتوکارنسی هاست که به یه ارز دیجیتال منحصر به فرد اشاره داره. توکن ها دارایی ها یا ابزارهای قابل تعویض و قابل مبادله ای هستن که بلاک چین مخصوص خودشون رو ندارن. توکن ها معمولا از طریق فرایند استاندارد عرضه اولیه توکن به وجود میان و می تونن برای مقاصد سرمایه گذاری، ذخیره ارزش یا خرید از اون ها استفاده کرد. یکی از اصلی ترین دلایل ساخت توکن توسط پروژه ها کاهش هزینه هاست.

جالب اینجاست که بدونین توکن(Token) نوعی دارایی دیجیتال هست که قابلیت انتقال به سایر افراد و ذخیره ارزش در خودش رو داره. توکن ها قبل از اینکه در رمزارزها به کار گرفته بشن، در سیستم های کامپیوتری به عنوان یه نوع مجوز رمزنگاری شده مورد استفاده قرار می گرفتن. همچنین توکن ها توسط شرکت های مختلف بر بستر فناوری بلاک چین به وجود میان. هر توکنی کاربرد مخصوص خودش رو داره و بسته به اینکه کاربرد مورد نظر چقدر برای بشریت مهم هست و توکن چه اندازه در رسیدن به اون کاربرد موفق هست، می تونه ارزش متفاوتی داشته باشه.

مقاله پیشنهادی: تفاوت کوین و توکن در ارزهای دیجیتال چیست؟

انواع دسته بندی توکن ها در بازار ارزهای دیجیتال

انواع دسته بندی توکن ها در بازار ارزهای دیجیتال

همونطور که گفتیم، توکن ها دارایی های رمزنگاری شده ای هستن که روی یه بلاک چین اجرا میشن. ما می تونیم هزاران توکن رمزنگاری موجود رو در دسته های مختلف دسته بندی کنیم. مثلا می تونین انواع توکن رو در یه شبکه خاص طبقه بندی کنین یا توکن هایی با ویژگی هایی عملکردی مشابه رو در یه دسته قرار بدیم. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی انواع دسته بندی توکن ها در بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم.

•    توکن های امنیتی(Security Token)

یکی از بهترین دسته بندی توکن ها در بازار ارزهای دیجیتال، توکن های امنیتی یا Security Token هست که به توکن های اکوئیتی هم مشهور هستن. بهتره بدونین این توکن ها به عنوان سندی برای اثبات مالکیت یه سهم در ارزهای دیجیتال عمل می کنند. توکن های امنیتی در واقع یه گواهی سهام دیجیتالی هست که مالکیت کاربر رو در شبکه بلاک چینی نشون میده.

مقاله پیشنهادی: توکنومیک چیست؟ عوامل موثر بر ارزش یک توکن

•    توکن های قابل تعویض(Fungibility)

یکی دیگه از بهترین دسته بندی توکن ها در بازار ارزهای دیجیتال، توکن های قابل تعویض یا Fungibility Token هست. توجه داشته باشین که قابلیت تعویض پذیری به این معنی هست که یه توکن از توکن دیگه قابل تشخیص نیست و می تونه با توکن دیگه ای تعویض بشه. این ویژگی نه تنها برای انواع توکن، بلکه برای هر ارز فیات یا ارزی که دارای عملکرد شبیه پول هست و قیمت رو به صورت برابر بین همه توزیع می کنه، تعریف شده.

•    توکن های کاربردی(Utility Token)

توکن های کاربردی یا Utility Token هم یکی دیگه از بهترین دسته بندی توکن ها در بازار ارزهای دیجیتال هست. مشهورترین نوع اون ها اتر توکن بومی شبکه اتریوم هست که همه معاملات و اسمارت کانترکت های موجود در شبکه اتریوم رو تامین می کنه. توکن اتریوم به عنوان وسیله پرداخت به کار گرفته میشه، با این وجود هدف اصلی اون استفاده در شبکه های بلاک چینی هست.

•    توکن های غیرقابل تعویض(Non Fungible)

انواع دسته بندی توکن ها در بازار ارزهای دیجیتال

یکی دیگه از انواع توکن ها در بازار ارزهای دیجیتال، توکن های غیرقابل تعویض یا Non Fungible هست. جالب اینجاست که بدونین در سال های گذشته با گسترش بلاک چین و رمزارزها، توکن های غیرمثلی(NFT) به بازار ارزهای دیجیتال معرفی شدن. این نوع توکن ها به منظور معامله آثار هنری طراحی شدن و رفته رفته بازار پر رونقی پیدا کردن. در حال حاضر با گسترش بازی های کسب درآمد و ظهور متاورس این توکن ها محبوبیت زیادی به دست آوردن.

•    توکن های حاکمیتی(Governance)

توکن های حاکمیتی یا Governance هم یکی دیگه از انواع توکن ها در بازار ارزهای دیجیتال هست. این توکن ها معمولا با هدف توزیع بین افراد پشتیبان یه پروژه به وجود میان. توکن حاکمیتی نوعی دارایی دیجیتال هست که به دارنده ها حق تصمیم گیری و شرکت در رای گیری درباره پروتکل پروژه، محصول و ویژگی های اون رو میده. دارنده های این توکن با استفاده از حق رای خودشون می تونن در تصمیمات درون پروژه تاثیر بذارن.

مقاله تکمیلی: توکن حاکمیتی(Governance Tokens) چیست؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله انواع توکن در بازار ارزهای دیجیتال، اطلاعاتی درباره توکن یا Token به شما ارائه کنیم و به معرفی بهترین توکن ها در بازار ارز دیجیتال بپردازیم تا این دارایی ها رو به خوبی بشناسین. همونطور که گفتیم، توکن نوعی دارایی در بازار ارزهای دیجیتال هست که بلاک چینی اختصاصی خودش رو نداره. توکن ها با این هدف به وجود اومدن که هزینه های پروژه مربوطه رو کاهش بدن. توکن های مختلفی در بازار ارزهای دیجیتال به وجود اومدن که از جمله از اون ها میشه به توکن های حاکمیتی، توکن های قابل تعویض، توکن های امنیتی، توکن های کاربردی، توکن های غیرقابل تعویض و..... اشاره کنیم.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد انواع توکن در بازار ارزهای دیجیتال

در مورد انواع توکن در بازار ارزهای دیجیتال نظر دهید
سوال امنیتی :1+56 = ?