محدود کردن دسترسی برنامه های غیرمتمرکز به دارایی های خود

  • 07:02 1403-02-20
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

محدود کردن دسترسی برنامه های غیرمتمرکز به دارایی های خود؛ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در این زمینه به دست بیارین؟ آیا می دونین برنامه غیرمتمرکز(Dapp) چیست؟ چرا برنامه های غیرمتمرکز باید به دارایی های دیجیتال شما دسترسی داشته باشن؟ چه روش هایی واسه محدود کردن این دسترسی ها وجود داره؟ اصلا چرا باید دسترسی Dapps به رمزارزها رو محدود کرد؟
آموزش ارز دیجیتال بدون شناخت بلاک چین و تکنولوژی های آن غیر ممکن است. همونطور که می دونین، تکنولوژی بلاک چین سال های زیادی هست که همزمان با فناوری Web3 و حوزه رمزارزها کار خودش رو شروع کرده، ولی هنوز هم پتانسیل این فناوری به صورت کامل مورد استفاده قرار نگرفته. یکی از قسمت هایی که با پیدایش بلاک چین توسعه پیدا کرد، برنامه های غیرمتمرکز یا Dapps هست. این برنامه ها به دارایی های دیجیتال کاربران دسترسی دارن. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد اپلیکیشن های غیرمتمرکز بهتون ارائه بدیم، به بررسی روش های محدود کردن دسترسی Dapps به دارایی های خود بپردازیم و دلیل محدود کردن این دسترسی ها رو مورد بررسی قرار بدیم.

آشنایی با اپلیکیشن های غیرمتمرکز

آشنایی با اپلیکیشن های غیرمتمرکز

برنامه های غیرمتمرکز(Dapps) قسمت مهمی از امور مالی غیرمتمرکز هستن که قطعا سروکارتون با بعضی از اون می افته. با این وجود، شاید خیلی از سرمایه گذاران رمزارزها و طرفداران دیفای با برنامه های غیرمتمرکز ناآشنا باشن و از عملکرد اون ها مطلع نباشن. برنامه غیرمتمرکز در اصل نوعی نرم افزار هست که توسط یه شبکه رایانه ای غیرمتمرکز مثل فناوری بلاک چین راه اندازی و پیاده سازی میشه. سازوکار کلی اپلیکیشن های غیرمتمرکز در حوزه ارزهای دیجیتال هم تحت عنوان دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز شناخته میشه.

جالب اینجاست که بدونین برنامه های غیرمتمرکز(Dapps) اپلیکیشن هایی هستن که بر اساس فناوری بلاک چین فعالیت می کنند و رویکرد همتا به همتا در اون ها وجود داره. به عبارت دیگه، در برنامه های غیرمتمرکز خبری از واسطه ها یا افراد ثالث نیست. کاربران می تونن در برنامه های غیرمتمرکز مشارکت فعالانه داشته باشن و برخی از تراکنش ها و فعالیت های خودشون رو در بستر این برنامه ها انجام بدن.

چرا برنامه های غیرمتمرکز باید به دارایی های شما دسترسی داشته باشند؟

چرا برنامه های غیرمتمرکز باید به دارایی های شما دسترسی داشته باشند؟

برنامه های غیرمتمرکز و اسمارت کانترکت ها در حوزه دیفای به منظور ارائه خدمات مختلف مثل معاملات ارزها دیجیتال، وام های کریپتویی، استیکینگ رمزارزها، مشارکت در پروژه های کریپتویی و سایر خدمات مالی به کار گرفته میشن و به این ترتیبف باید به رمزارزها و دارایی های دیجیتال شما دسترسی داشته باشن تا بتونن خدمات مختلفی رو واسه شما ارائه بدن و شما بتونین از این خدمات استفاده کنین. البته توجه داشته باشین که همه برنامه های غیرمتمرکز، خدمات مالی ارائه نمیدن و امروزه کاربردهای این برنامه ها به جنبه های مختلفی وارد شده.

برنامه های غیرمتمرکز(Dapps) کارمزدهای خودشون رو به صورت رمزارزها از کاربران می گیرن و به این ترتیب این دسته از اپلیکیشن های غیرمتمرکز هم نیاز به دسترسی به رمزارزهای کاربران دارن. البته نیاز نیست که کاربران یا افراد به اپلیکیشن های غیرمتمرکز یا اسمارت کانترکت ها دسترسی محدودی بدن و راهکارهایی مثل محدود کردن Token Allowance به منظور محدود کردن دسترسی اپلیکیشن های غیرمتمرکز به دارایی های دیجیتال وجود داره.

چرا باید دسترسی برنامه های غیرمتمرکز را محدود کنید؟

با اینکه اسمارت کانترکت ها بر بستر شبکه های معتبری مثل اتریوم و بایننس اسمارت چین خیلی واضح هستن، ولی همیشه این امکان وجود داره که این اسمارت کانترکت ها یا Dapps هک بشن. به این ترتیب، اگه هکرها بتونن برنامه های غیرمتمرکز رو هک کرده و به دارایی ها یا رمزارزهای شما دسترسی پیدا کنند، می تونن اون ها رو سرقت کنند. بنابراین، شما باید دسترسی برنامه های غیرمتمرکز به دارایی های خودتون رو محدود کنین!

روش های محدود کردن دسترسی Dapps به دارایی های خود

روش های محدود کردن دسترسی Dapps به دارایی های خود

با توجه به توضیحاتی که بهتون ارائه دادیم، هیچ وقت نباید به هیچ برنامه غیرمتمرکز(Dapp) سطح دسترسی نامحدود به ارزهای دیجیتال خودتون رو بدین و این دسترسی ها رو محدود کنین. چون ممکنه این اپلیکیشن ها هک بشن و مهاجمان رمزارزهای شما رو به سرقت ببرن. شما می تونین با استفاده از تکنیک هایی این دسترسی ها رو محدود کنین. در ادامه برخی از روش های محدود کردن دسترسی Dapps به دارایی های خود رو بررسی می کنیم:

•    استفاده از سایت Etherscan

یکی از روش های محدود کردن دسترسی برنامه های غیرمتمرکز به دارایی های خود این هست که از سایت اتر اسکن یا Etherscan استفاده کنین. اتر اسکن سایتی هست که می تونین با استفاده از اون همه تراکنش های قبلی خودتون رو پیدا کرده و جزئیات اون ها رو مشاهده کنین. شما باید تراکنش های مرتبط با Token Allowance رو شناسایی کنین و سطح دسترسی برنامه های غیرمتمرکز رو محدود کنین.

•    استفاده از سایت Revoke

یکی دیگه از روش های محدود کردن دسترسی برنامه های غیرمتمرکز یا اسمارت کانترکت ها به دارایی های دیجیتال کاربران، استفاده کردن از وبسایت رسمی Revoke هست. واسه این کار بعد از مراجعه به صفحه اصلی این سایت می تونین آدرس اتریوم رو وارد کنین. بعدا این سایت به صورت اتوماتیک قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن های غیرمتمرکزی رو که قبلا به اون ها Token Allowance دادین، به شما نشون داده میشن و شما با دسترسی به قراردادهای هوشمند می تونین سطح دسترسی ها رو محدود کنین.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد اپلیکیشن های غیرمتمرکز بهتون ارائه بدیم، به بررسی روش های محدود کردن دسترسی Dapps به دارایی های خود بپردازیم و دلیل محدود کردن این دسترسی ها رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، برنامه های غیرمتمرکز(Dapps) اپلیکیشن هایی هستن که بر اساس فناوری بلاک چین فعالیت می کنند و رویکرد همتا به همتا در اون ها وجود داره. برنامه های غیرمتمرکز واسه اینکه خدمات مختلفی رو به شما ارائه بدن، باید به دارایی های دیجیتال شما دسترسی داشته باشن، ولی از اونجایی که امکان هک این برنامه ها وجود داره، باید این دسترسی ها رو محدود کنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد محدود کردن دسترسی برنامه های غیرمتمرکز به دارایی های خود

در مورد محدود کردن دسترسی برنامه های غیرمتمرکز به دارایی های خود نظر دهید
سوال امنیتی :5+43 = ?