تامین کننده نقدینگی(Liquidity Provider) در دیفای کیست؟

  • 06:02 1403-02-20
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

تامین کننده نقدینگی(Liquidity Provider)؛ اصطلاحی رایج در حوزه دیفای! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین تامین کننده نقدینگی به چه کسی گفته میشه؟ نقش تامین کننده نقدینگی در دیفای چیست؟ چجوری میشه با تامین نقدینگی سود کسب کرد؟ ریسک های تامین کننده نقدینگی کدامند؟ تامین کننده نقدینگی چه کاری انجام میده؟ تامین کننده نقدینگی چه تاثیری بر روی قیمت بیت کوین دارد؟

هر روزه به تعداد استخرهای نقدینگی اضافی میشه و ممکنه شما هم جزو کسایی باشین که قصد دارین به عنوان تامین کننده نقدینگی فعالیت کنین. تامین کننده نقدینگی مفهومی جدید در بازار رمزارزهاست که این روزها در بازار کریپتو و حوزه دیفای زیادی شنیده میشه. بنابراین، ممکنه سوال های زیادی در مورد این اصطلاح داشته باشین. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد تامین کننده نقدینگی یا Liquidity Provider بهتون ارائه بدیم، به برسی نقش تامین کننده نقدینگی در دیفای بپردازیم و ریسک های تامین کننده نقدینگی رو مورد بررسی قرار بدیم.

تامین کننده نقدینگی کیست؟

تامین کننده نقدینگی کیست؟

آیا می دونین تامین کننده نقدینگی کیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که تامین کننده نقدینگی یا Liquidity Provider به کاربری گفته میشه که با فراهم کردن رمزارزهای مورد نیاز یه استخر، نقدینگی لازم رو واسه پروتکل های دیفای فراهم می کنه. به عبارت دیگه، تامین نقدینگی تکنیکی هست که در اون هم نقدینگی مورد نیاز بازار ارزهای دیجیتال فراهم میشه و هم کاربرایی که دوست دارن رمزارزهای خودشون رو به جای فروش، برای بلند مدت نگه دارن، به عنوان تامین کننده نقدینگی می تونن سود زیادی به دست بیارن.

جالب اینجاست که بدونین سرمایه و وجوهی که کاربران در پروتکل های وام دهی وارد استخرهای نقدینگی می کنند، با شرایط خاص و با دریافت تضمین در اختیار افرادی قرار می گیره که می خوان وام بگیرن. شخصی که به عنوان تامین کننده نقدینگی، سرمایه خودش رو به استخرهای نقدینگی وارد می کنه، از برخی مزیت های برخوردار میشه که همین موضوع باعث میشه تا کاربران زیادی بخوان تا در استخرهای نقدینگی سرمایه گذاری کنند. توجه داشته باشین که تامین کننده نقدینگی در ازای تامین سرمایه به دریافت توکن نقدینگی(LP Token) می پردازه.

مقاله پیشنهادی: استخر نقدینگی چیست؟

نقش تامین کننده نقدینگی در دیفای

نقش تامین کننده نقدینگی در دیفای

توجه داشته باشین که بازارسازهای خودکار قابلیت اجرای تراکنش ها رو بر روی زنجیره بدون نیاز به دفتر سفارش رو امکان پذیر می کنند. از اونجایی که واسه خرید و فروش هیچ نیازی به واسطه نیست، معامله گران و کاربران این امکان رودارن تا واسه جفت ارزهای معاملاتی خودشون که ممکنه در پلتفرم های مبتنی بر سفارش Order Bock نقدینگی مورد نیاز رو نداشته باشن، پوزیشن معاملاتی باز کنند. استخرهای نقدینگی مجموعه ای از دارایی هایی هستن که به وسیله تامین کننده های نقدینگی در اسمارت کانترکت ها سپرده گذاری شدن.

نکته قابل توجه این هست که به جای اینکه شما در معاملات با یه واسطه روبرو بشین، با نقدینگی موجود در استخرهای نقدینگی سروکار دارین. به عبارت دیگه، برعکس دفتر سفارش ها خریداران دیگه به فروشنده و فروشنده ها هم به خریداران نیازی ندارن. فقط کافیه تا نقدینگی ارز دیجیتالی که می خوان اون رو معامله کنند در استخرها وجود داشته باشه. معمولا واسه مشارکت در استخر نقدینگی به یه جفت ارز معاملاتی نیاز دارین که باید از نظر مقداری با هم برابر باشن.

مقاله پیشنهادی: 5 روش تشخیص کلاهبرداری در پروژه های دیفای

بررسی ریسک های تامین کننده نقدینگی

بررسی ریسک های تامین کننده نقدینگی

همونطور که گفتیم، تامین کننده های نقدینگی(Liquidity Provider) با فراهم کردن رمزارزها در استخرهای نقدینگی، واسه تامین نقدینگی پلتفرم های معاملاتی، پروتکل های وام دهی، وام گیری و.... سعی و تلاش می کنند. تامین کننده نقدینگی در ازای تامین، LP توکن به دست میاره. مشارکت در تامین نقدینگی استخرها خطرات و ریسک های زیادی به همراه داره. در ادامه برخی از خطرات ریسک های تامین نقدینگی رو بررسی می کنیم:

•    ضرر ناپایدار

یکی از ریسک های تامین نقدینگی، ضرر ناپایدار هست. بهتره بدونین ضرر ناپایدار وقتی اتفاق می افته که بین قیمت ارزهای سپرده نسبت به زمان سرمایه گذاری، اختلاف زیادی وجود داشته باشه. به این شکل که با بیشتر شدن اختلاف، احتمال ضرر ناپایدار هم افزایش پیدا می کنه. دلیل اتفاق افتادن ضرر ناپایدار به نوع فعالیت بازارسازهای خودکار یا AMM بستگی داره. به عبارت دیگه، در سیستم AMM قیمت هر جفت ارز معاملاتی تعیین شده باید برابر باشن.

•    اسمارت کانترکت

یکی دیگه از ریسک های تامین نقدینگی، اسمارت کانترکت ها یا قراردادهای هوشمند هست. همونطور که اشاره شد، رمزارزهای شما در زمان تامین نقدینگی، در اسمارت کانترکتی ذخیره میشه. در این صورت به منظور نگهداری از رمزارزها هیچ واسطه ای وجود نداره، ولی از اونجایی که دارایی های شما کد برنامه نویسی دارن، در صورت بروز خطا یا مشکل ممکنه همه سرمایه خودتون رو از دست بدین.

نحوه محاسبه سود تامین کنندگان نقدینگی

نحوه محاسبه سود تامین کنندگان نقدینگی

از اونجایی که تامین کننده های نقدینگی یا Liquidity Provider در استخرهای نقدینگی، سهم دارن، سود اون ها هم به نسبت همین سهم محاسبه میشه. یادتون نره که پروتکل های مختلف، درآمد به دست اومده از تراکنش ها رو با تکنیک های مختلفی محاسبه و اندازه گیری می کنند. مثلا با انجام معامله یا تراکنش در صرافی غیرمتمرکز کوییک سواپ، 0.3 درصد از همه مبلغ به عنوان کارمزد تراکنش محسوب میشه و از درآمد به دست اومده کم میشه. همچنین 0.25 درصد از این مقدار هم متعلق به تامین کننده های نقدینگی هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد تامین کننده نقدینگی یا Liquidity Provider بهتون ارائه بدیم، به بررسی نقش تامین کننده نقدینگی در دیفای بپردازیم و ریسک های تامین کننده نقدینگی رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، تامین کننده نقدینگی یا Liquidity Provider به کاربری گفته میشه که با فراهم کردن رمزارزهای مورد نیاز یه استخر، نقدینگی لازم رو واسه پروتکل های دیفای فراهم می کنه. تامین نقدینگی در استخرها خطرات زیادی به همراه داره که باید با این موارد آشنایی داشته باشین. 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد تامین کننده نقدینگی(Liquidity Provider) در دیفای کیست؟

در مورد تامین کننده نقدینگی(Liquidity Provider) در دیفای کیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+45 = ?