فیبوناچی چیست و چه کاربردی دارد؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "فیبوناچی چیست و چه کاربردی دارد؟"


  • 13:01 1403-01-08
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

فیبوناچی چیست و چه کاربردی دارد؟ موضوعی هستش که در این مقاله قصد داریم بهش بپردازیم. همونطور که میدونین در دنیای ارزهای دیجیتال برای اینکه بتونین یه تحلیلگر حرفه ای باشین و درصد خطاتون در تحلیل های تکنیکال کم باشه، باید از یک یا چند اندیکاتور استفاده کنین؛ اندیکاتور ها ابزاری هستن که به ما این کمکو میکنن بتونیم سطوح حمایت و مقاومت، حجم معاملات،روند قیمتی و .... رو پیدا کنیم و با توجه به این ابزارها وارد معامله شیم و سود کسب کنیم. ما در این مقاله میخوایم به موضوع فیبوناچی چیست و چه کاربردی دارد اشاره کنیم و نحوه استفاده و انواع فیبوناچی رو بیان کنیم. همچنین میتونین مقاله آموزش تحلیل سیگنال های منتشر شده رو مطالعه کنین تا بهتر با تحلیل سیگنال ها آشنایی پیدا کنین.

اندیکاتور چیست؟

اندیکاتور چیست

نسبت فیبوناچی رو میشه برای توصیف نسبت‌ها در اشیا از کوچک‌ترین اجزای سازنده طبیعت، مانند اتم‌ها، تا پیشرفته‌ترین الگوهای جهان، مانند اجرام آسمانی غیرقابل تصور، استفاده کرد. طبیعت برای حفظ تعادل به این نسبت ذاتی متکیه اما به نظر می رسه بازارهای مالی نیز با این «نسبت طلایی» مطابقت بیشتری دارن.
شاخص های بازاری برای تجزیه و تحلیل و ارائه بینش در مورد اینکه قیمت بیت کوین و یا ارز های دیجیتال دیگه به چه سمتی حرکت میکنن مورد استفاده قرار میگیره؛ اندیکاتورها ابزارهایی هستن که از تحلیل تکنیکال برای کمک به معامله گران ارزهای دیجیتال برای پیش بینی حرکت قیمت دارایی های خود با دقت بیشتر استفاده میکنن و به معامله‌گران اجازه میده تا بر اساس این نمودار ها تصمیم گیری کنن.

معامله گران بازار های مالی هیچ نظری درباره اینکه قیمت تا کجا پیش خواهد رفت ندارن اما با کمک این اندیکاتور ها تا حدودی از روند قیمتی در روز های آینده خبردار میشن. به عبارت دیگه سطوح فیبوناچی به عنوان راهنما، مناطق احتمالی که در اون با توجه به اعداد فیبوناچی میتونه عکس العمل نشون بده، استفاده میشه. توصیه میکنیم مقاله روش های تولید سیگنال ارز دیجیتال چیست رو هم مطالعه کنین تا بهتر با کاربرد این اصول در تحلیل ها آشنایی پیدا کنین.

فیبوناچی چیست؟

 فیبوناتچی چیست

در قرن دوازدهم، لئوناردو پیزانو (بیشتر با نام فیبوناچی شناخته میشه) متوجه شد که این توالی ها به مانند اعداد فیبوناچی در سراسر جهان گسترده شده و به طور طبیعی میتونیم اونا رو در اشکال مارپیچی پیدا کنیم؛ برای مثال صدف ها، گل ها و...
برای درک اینکه فیبوناچی چیست، ابتدا باید دنباله اعداد فیبوناچی رو به شما معرفی کنیم. معنای اصلاح فیبوناچی از سری اعداد زیر برگرفته شده: 0، 1، 1، 2، 3، 5، 8، 13، 21، 34، 55 و ... در اینجا هر عدد حاصل جمع دو عدد قبلی هست. برای توضیح فیبوناچی اصلاحی، میتونیم هر عدد رو بر عدد بعدی تقسیم کنیم و نسبت 68.1% رو بدست بیاریم. وقتی اون رو بر دو مکان سمت راست تقسیم می کنیم، 38.2٪ به دست میاد و در نهایت نسبت بعدی برابر با 23.6٪ میباشد.
به تصویر زیر دقت کنید

به تصویر دقت کنید

نسبت هایی که با رنگ سفید نمایش داده شدن، 1/68، 2/38 و 6/23 درصد خطوط افقی بین این نقاط رو با دو سطح اضافی 50 درصد و 4/76 درصد تشکیل میدن این خطوط فیبوناچی سطوح قیمتی رو ارائه میکنه که احتمالا قیمت به اون واکنش نشون میده و همچنین احتمال توقف یا مواجهه با حمایت و مقاومت هستش. دو سطح اضافی 50% و 76.4% توسط معامله گران اضافه شده چون از نظر تاریخی روند قیمت‌ ها تمایل به حمایت و مقاومت در این سطوح نیز دارن؛ در نتیجه، افزودن اونا به سطوح فیبوناچی در نمودار میتونه بینش بیشتری برای ورود یا خروج به بازار ارائه بده حتی اگر توسط فرمول فیبوناچی تعریف نشده باشه. میتونید مقاله سیگنال های فاندامنتالی را چگونه اعتبارسنجی کنیم؟ رو هم مطالعه کنین و اطلاعات کاملی در این زمینه کسب کنین.

نحوه استفاده از اندیکاتور فیبوناچی

برای یادگیری نحوه استفاده از ابزار اصلاح فیبوناچی ابتدا باید نحوه خوندن خطوط ارائه شده توسط نسبت های کریپتو فیبوناچی رو بدونین؛ استفاده از اندیکاتور فیبوناچی بسیار جذاب هست چون هیچ قانون مشخصی در مورد نحوه استفاده صحیح از فیبوناچی اصلاحی وجود نداره و شما فقط باید دو نقطه رو انتخاب کنین، یکی بالاترین قیمت ثبت شده و دیگری در پایین نقطه؛ بعد از مشخص کردن این نقاط میتونین سطوح مقاومت و حمایت احتمالی رو بر اساس اعداد مشخص شده پیدا کنین.
در اندیکاتور فیبوناچی رایج‌ترین نسبت‌های فیبوناچی در کریپتو در مقیاس 1 تا 0 با سطوح زیر در بین 0.786، 0.618، 0.5، 0.38 و 0.236 هستن هنگامی که این خطوط معاملاتی اعداد فیبوناچی رو درک کردین، میتونین نحوه استفاده از سطوح اصلاح فیبوناچی در تحلیل تکنیکال رو یاد بگیرین.
نکته قابل توجهی که وجود داره، نسبت 0.618 برای معامله و ترید با فیبوناچی اصلاحی بسیار مهم هستش و معامله گران این عدد رو نسبت طلایی نام گذاری کردن و اغلب اون رو به عنوان یک سطح حمایت یا مقاومت مهم روند اصلی در نظر می گیرن. وقتی قیمت به یکی از این سطوح میرسه انتظار بر اینه که یا ادامه روند رخ بده یا معکوس روند در قیمت پدیدار شه.

نحوه ترید با اندیکاتور فیبوناچی

حالا که میدونیم چگونه اصلاح فیبوناچی رو در نمودار بخونیم اجازه بدین به شما نشون بدیم که چگونه با اصلاح فیبوناچی معامله بکنین؛ بهترین راه برای معامله فیبوناچی اصلاحی، مشاهده دقیق سطوح اصلاحی هستش در مثال زیر، نمودار بیت کوین رو در روند نزولی مشاهده میکنین، برای اینکه متوجه بشین کجا از فیبوناچی اصلاحی استفاده کنین، باید بالاترین و پایین ترین نقاط رو در این روند به دست بیارین. (در این مثال، بازه زمانی انتخاب شده برای اصلاح فیبوناچی 1 روز هست). رسیدن قیمت به زیر 0.382 (51463 دلار) میتونه این سیگنال رو برای ما صادر کنه که ممکنه روند نزولی ادامه پیدا کنه بنابراین قیمت ممکنه به شدت به سمت 0.236 سقوط کنه که به معامله گران این هشدار رو میده که معاملات Short باز کنن.

انواع فیبوناتچی 

انواع فیبوناچی

1.    فیبوناچی گسترشی

فیبوناتچی گسترشی 

افزونه‌های فیبوناچی ابزاری هستن که معامله‌گران میتونن از اون برای تعیین اهداف سود یا تخمین مسافتی که ممکنه قیمت پس از پایان روند طی کنه، مورد استفاده قرار بگیره. همچنین سطوح افزایشی مناطقی هستن که ممکنه روند قیمتی معکوس شه.

2.    فیبوناچی سه نطقه ای

فیبوناتچی سه نقطه ای 

یکی دیگه از انواع فیبوناچی های موجود در تحلیل تکنیکال، فیبوناچی سه نقطه ای هست. روش کار فیبوناچی سه نقطه ای به این صورت هست که معامله گر سه نقطه رو انتخاب میکنه، اولین نقطه انتخاب شده شروع یک حرکت، نقطه دوم پایان یک حرکت و نقطه سوم پایان اصلاح در برابر اون حرکت هستش پس از انتخاب این سه نقطه، خطوط بر حسب درصدی از اون حرکت رسم میشن و در نتیجه این روش به پیش بینی قیمت کمک میکنه که قیمت احتمالا به کجا حرکت میکنه و با توجه به اون معامله گر تصمیم به خرید یا فروش میگیره.
فیبوناچی سه نقطه ای راهی برای تعیین اهداف قیمتی یا یافتن مناطق پیش بینی شده حمایت یا مقاومت در زمانی هست که قیمت به سمت منطقه ای حرکت می کنه که سایر روش های یافتن حمایت یا مقاومت قابل اجرا یا قطعی نیستن.

3.    فیبوناچی پنکه

فیبوناچی پنکه مجموعه ای از خطوط روند متوالی هست که از فرورفتگی نقاط به هم چسبیده توسط اصلاحات فیبوناچی ترسیم شدن. معامله گران میتونن از خطوط این فیبوناچی برای پیش بینی نقاط کلیدی مقاومت یا حمایت استفاده کنن که در اون ممکنه روند قیمت معکوس بشه.

4.    فیبوناچی کانال

فیبوناتچی کانال 

این فیبوناچی یک ابزار تحلیل تکنیکال هست که برای تخمین سطوح حمایت و مقاومت بر اساس اعداد فیبوناچی استفاده میشه. در این ابزار فیبوناچی به جای اینکه خطوط به صورت افقی رسم شن به صورت مورب رسم و اجرا میشن.
برای ترسیم کانال فیبوناچی، معامله گر ابتدا باید جهت روند را تعیین کنه و سپس کانال فیبوناچی رو برای روندهای کوتاه و بلند مدت و همچنین برای روندهای صعودی و نزولی رسم کنه. خطوط در 23.6٪، 38.2٪، 50٪، 61.8٪، 78.6٪، 100٪، و سطوح گسترش 161.8٪، 200٪، 261.8٪، 361.8٪ و 423.6٪ به تشخیص معامله گر رسم میشه.

5.    فیبوناچی منطقه زمانی

منطقه زمانی فیبوناچی، یک شاخص فنی بر اساس زمان هستش. این اندیکاتور معمولاً در یک محدوده نوسان اصلی به اوج یا نوسان پایین در نمودار شروع میشه و سپس خطوط عمودی به سمت راست امتداد پیدا میکنه و مناطقی از زمان رو نشان میده که میتونه منجر به نوسان قابل توجهی به بالا یا پایین باشه. این خطوط عمودی که مربوط به زمان در محور x نمودار قیمت هست، بر اساس اعداد فیبوناچی نمایش داده میشه. به زبان ساده مناطق زمانی فیبوناچی خطوط عمودی هستن که مناطق بالقوه ای رو نشان میدن که در اون، نوسان رو به بالا یا پایین یا برگشت قیمت میتونه رخ بده. مناطق زمانی فیبوناچی بر اساس دنباله عددی فیبوناچی هستن که نسبت طلایی یعنی عدد 8/61 رو به ما نشون میده.

6.    فیبوناچی کمان

 فیبوناتچی کمان

 اخرین مورد از انواع فیبوناچی، فیبوناچی کمان هست؛  Fib Wedgeمجموعه‌ای از کمان‌هایی هست که از نقطه شروع یک روند پخش میشه؛ این کمان ها در سطوحی قرار می گیرن که توسط یک سری اعداد فیبوناچی تشکیل شدن. به طور کلی، Fib Wedge نوعی آنالوگ از Fibo Retracement هستش. همچنینFib Wedge تعیین کننده پایان سطوح اصلاحی هست.

کاربرد فیبوناچی

فیبوناچی یکی از مهم ترین ابزار های تشخیص روند قیمتی و همچنین به دست آوردن حمایت ها و مقاومت ها هست که هر کسی باید بعد از ورود به دنیای ارز های دیجیتال یا بازار های مالی دیگه اونو یاد بگیره. یکی از مزیت های فیبوناچی اینه که یادگیری اون بسیار آسون و در عین حال کارآمد هست و هر کسی میتونه مفهوم کلی استفاده از این اندیکاتور رو یاد بگیره. بسیاری از معامله گران بازار های مالی اهمیت ویژه ای به اندیکاتور فیبوناچی میدن و در هنگام برخورد به اعداد مهم در نمودار مانند عدد 8/61 انتظار دارن روند قیمتی تغییر پیدا کنه.
استفاده از اندیکاتور فیبوناچی به ما این کمک میکنه با توجه به اعدادی که بعد از رسم فیبوناچی به دست میاد، درصد های احتمالی برای پایان روند نزولی یا صعودی رو پیش بینی کنیم و نقاط ورود و خروج مناسب در قیمت رو شناسایی کنیم.

جمع بندی

استفاده از اندیکاتور ها در معامله و ترید ارز های دیجیتال نکته بسیار مهم و حائز اهمیتی هستش که هر تریدری باید اونو رعایت کنه اما در این بین بعضی اندیکاتور ها وجود دارن که از اهمیت بالاتری برخوردار هستن و معامله گران نگاه ویژه ای به این اندیکاتور ها دارن که یکی از این ابزار ها اندیکاتور فیبوناچی هست.

اندیکاتور فیبوناچی سطوح حمایت و مقاومت رو با عدد ها نشون میده و در بسیاری مواقع این اعداد به درستی در نمودار عمل میکنه و روند قیمتی بعد از رسیدن قیمت به این اعداد تغییر پیدا میکنه. ما در این مقاله سعی کردیم به موضوع فیبوناچی چیست و چه کاربردی دارد بپردازیم و انواع فیبوناچی رو بیان کنیم تا شما با آگاهی بیشتر و بهتری در این حوزه فعالیت کنین.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد فیبوناچی چیست و چه کاربردی دارد؟

در مورد فیبوناچی چیست و چه کاربردی دارد؟ نظر دهید
سوال امنیتی :6+71 = ?