برای ترید ارزهای دیجیتال از کجا شروع کنم

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "برای ترید ارزهای دیجیتال از کجا شروع کنم"


  • 15:01 1403-01-30
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاد که برای ترید ارزهای دیجیتال از کجا شروع کنم؟ هونظور که می دونین معامله گری از نظر سرمایه گذاران یکی از بهترین و در عین حال سخت ترین و پر استرس ترین شغل های دنیاست؛ برای اینکه یه معامله گر خوب باشین و بتونین در معامله هاتون تصمیمات درستی بگیرین باید دانش ترید کردن رو یاد بگیرین و استراتژی های خودتون رو داشته باشین و با اون استراتژی ها جلو برین. موضوع این مقاله آموزش ترید ارزهای دیجیتال هستش که قصد داریم به مهم ترین نکات تبدیل شدن به یک تریدر موفق و استفاده از روش های اصولی رو توضیح بدیم و استراتژی هایی که باید در دنیای ارزهای دیجیتال به کار ببرین رو بیان کنیم. بنابراین اگه سوال شما این هستش که برای ترید ارزهای دیجیتال از کجا شروع کنم، این مقاله رو تا انتها بخونین.

ترید (Trade) یعنی چه و به چه کسی تریدر گفته می شود؟

به چه کسی تریدر گفته می شود

واژه ترید به معنای تجارت و خرید و فروش کالا و سایر محصولات بین دو طرف هستش. ترید یا تجارت در اقتصاد، بین تولید کننده و مصرف کننده شکل میگیره و در سطح جهانی به کشور ها اجازه میده تا خدمات خودشونو گسترش بدن. معمولا ترید در بازار های جهانی مانند بورس، فارکس و ارزهای دیجیتال رایج تر هست و افراد در این بازار ها بیشتر با این واژه آشنا هستن.

مفهوم تجارت در دو بخش تعریف میشه:

1.    معمولا تجارت به مبادله کالا و خدمات در ازای دریافت پول هست

2.    تجارت ممکنه توسط یک کشور به کشور های دیگه به صورت بین المللی صورت بگیره

تریدر (trader)

اگه بخوایم واژه تریدر رو به زبان ساده توضیح بدیم، تریدر به کسی گفته میشه که به خرید و فروش در بازار های مالی مانند طلا، بورس، فارکس و ارزهای دیجیتال میپردازه و از این راه سود کسب میکنه. یکی از تفاوت های اصلی تریدر و هولدر اینه که هولدر با توجه به تحلیلی که در مورد ارزهای دیجیتال انجام میده چندین ارز مختلف رو خریداری میکنه و اون دارایی رو به نگهداری یا به اصطلاح هودل میکنه. به عبارتی یک هولدر اهمیتی به نوسانات بازار نمیکنه. اما در سمت مقابل تریدر کسی هست که با توجه به استراتژی و تحلیل های تکنیکالی که روی نمودار انجام میده، در قیمت های مناسب خریداری میکنه و در قیمت های بالا اونو میفروشه. مقاله 10 ویژگی اساسی یک تریدر حرفه ای هم میتونه برای شما در این زمینه مفید باشه.

تریدر ها ممکنه استراتژی های مختلفی رو برای مدت زمان نگهداری داراییشون در نظر بگیرن؛ برای مثال کسانی که وقت و تایم بیشتری رو میتونن تحلیل کنن و شغلشون تریدری هست، تایم فریم های کوچک تری رو برای ترید کردن انتخاب میکنن و بیشتر اوقاتشون رو به ترید اختصاص میدن.

برای ترید ارزهای دیجیتال از کجا شروع کنم؟

برای ترید ارزهای دیجیتال از کجا شروع کنم؟

1.    انتخاب صرافی معتبر

برای اینکه بتونیم در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کنیم، باید یک پلتفرم معاملاتی که در اون خرید و فروش انجام میشه رو انتخاب کنیم که به این پلتفرم، Exchange یا صرافی گفته میشه. صرافی های زیادی در سراسر دنیا هم ایرانی و هم خارجی دارن فعالیت میکنن اما مهم ترین نکته اینه که چه صرافی مناسب ایرانی ها هست چون همون طور که میدونین اکثر صرافی های خارجی به دلیل تحریم، اجازه فعالیت به ایرانی ها رو نمیدن و اگه کسی از ایران در این صرافی ها فعالیت کنه، صرافی این اجازه رو داره که حساب کاربری و دارایی هاشون رو مسدود کنه. میتونید مقاله محل انجام معاملات ارزهای دیجیتال کجاست؟ رو هم در اکادمی ارزسنج برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه کنین.

توصیه ما برای خرید و فروش و ترید در ارزهای دیجیتال این هست که از صرافی های ایرانی استفاده کنین که اگه احیانا مشکلی پیش اومد بتونین پیگیری کنین اما اگه شما ریسک از دست دادن سرمایتون رو قبول میکنین و دوس دارین امکانات بیشتری رو برای ترید در اختیار داشته باشین، میتونین با رعایت برخی نکات از صرافی های خارجی استفاده کنین؛ در ادامه به چند صرافی معتبر خارجی میپردازیم که ایران رو تا به الان تحریم نکردن.

•    صرافی کوینکس

این صرافی در دسامبر سال 2017 در هنگ کنگ تاسیس شد. این صرافی بیش از 5 سال هست که داره به فعالیتش ادامه میده و بیش از 400 ارز دیجیتال رو پشتیبانی میکنه. یکی از نقاط قوت این صرافی اینه که تا به امروز مشکلی با کاربران ایرانی نداشته و توجهی به تحریم های موجود علیه ایران نکرده و کاربران میتونن با آی پی ایران در این صرافی ثبت نام کنن.

•    صرافی کوکوین

صرافی کوکوین از سال 2013 مشغول آزمایش فنی فناوری بلاک چین و معماری پلتفرم ها بوده که در نهایت در سال 2017 به طور رسمی صرافی خودشون رو راه اندازی کردن و هزینه تامین بودجه برای توسعه این صرافی از طریق ICO یا عرضه اولیه جمع آوری کردن. این صرافی همانند کوینکس از زمان فعالیت خود تا به امروزه که این مقاله رو مینویسیم مشکلی با کاربران ایرانی نداشته اما بهتره که از یک وی پی ان با آی پی ثابت در هنگام ورود به این صرافی ها استفاده کنین.

همچنین اگه فامیل یا فرد قابل اعتمادی دارین که در خارج از ایران زندگی میکنه، میتونین با کارت شناسایی اون فرد در در صرافی های بزرگ دیگه ای مانند بایننس احراز هویت انجام بدین و از امکانات بیشتری برخوردار بشین.

•    صرافی بایننس

صرافی بایننس

صرافی بایننس بزرگترین صرافی دنیاست که به دلیل کارمزد های پایین و سرویس دهی مناسبش، از محبوبیت بسیار بالایی در بین کاربران برخوردار هستش. این صرافی در جولای 2017 با عرضه اولیه یا ICO کوین BNB که مختص صرافی بایننس هست، تونست 15 میلیون دلار سرمایه به دست بیاره. دفتر مرکزی این صرافی در سال 2017 در چین قرار داشت که با سخت گیری و فشار های دولت چین مجبور شد دفتر خودش رو به ژاپن منتقل کنه؛ بنیان گذار صرافی بایننس شخصی به نام Changpeng Zhao هست که همه اونو با نام ژائو میشناسیم. از مزایای صرافی بایننس میتونیم به:

•    کارمزد پایین در تراکنش ها

•    پشتیبانی قوی

•    امنیت بالا

•    محیط کاربر پسند

•    دارای امکانات متنوع

2.    انتخاب یک استراتژی معاملاتی

بازار ارزهای دیجیتال به دلیل نو ظهور بودن و حجم بازاری کمش، نوسانات شدیدی رو به همراه داره و بسیاری از افراد در این نوسانات وارد معامله میشن و با گرفتن تصمیمات اشتباه ضرر هنگفتی به سرمایشون وارد میکنن. وقتی شما شطرنج بازی میکنین اولین کاری انجام میدین اینه که یک استراتژی خاصی رو برای خودتون انتخاب میکنین و با اون استراتژی جلو میرین.

در بازار ارزهای دیجیتال برای اینکه بتونین بهترین قدم ها رو برای افزایش سرمایه و کسب سود انجام بدین اینه که باید از استراتژی های معاملاتی مختلفی برای ترید و معامله گری استفاده کنین. هر کس با توجه به شناختی که از خودش داره یه استراتژی معاملاتی رو انتخاب میکنه و سعی میکنه در چارچوب اون استراتژی معامله کنه تا بتونه از بازار کسب سود کنه.

انواع استراتژی های معاملاتی

ما در ادامه سعی میکنیم به انواع استراتژی های معاملاتی بپردازیم و شما با بهره گرفتن از این استراتژی ها بتونین بهترین انتخاب رو در بازار ارزهای دیجیتال داشته باشین.

•    استراتژی هولد 

استراتژی هولد 

بیت کوین از سال 2011 تا به امروز حدود 520 هزار درصد رشد کرده یعنی اگه شما در سال 2011 بیت کوین میخریدین و تنها کاری که انجام میدادین هولد کردن اون بود؛ امروز سرمایه شما 520 برابر شده بود. یکی از بهترین استراتژی های معاملاتی در ارزهای دیجیتال، خرید و نگهداری بلند مدت ارز هست. کسانی که به تازگی وارد بازار ارز دیجیتال شدن و تجربه ای دوره های قبلی و تحلیل های بنیادی ندارن، بهترین پیشنهاد، هولد کردن رمز ارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم و.... هستش. در بعضی مواقع هولد کردن ارزهای دیجیتال بهتر از ترید اون هست و شما با هولد کردن رمز ارز ها به صورت بلند مدت، از نوسانات شدید بازار هراسی ندارین و با خیال راحت نظاره گر بازار هستین. مقاله هولدر ارز دیجیتال کیست؟ در این زمینه میتونه برای شما مفید باشه.

•    استراتژی آربیتراژ

استراتژی آربیتراژ

آربیتراژ یک مکانیسم مالی پیچیده است که معمولاً توسط نرم‌افزار نظارت بر قیمت کنترل میشه اما قیمت دارایی‌های دیجیتال رو بین مبادلات مختلف ثابت نگه میداره. آربیتراژ در کریپتو زمانی است که معامله‌گران یک ارز دیجیتال را در یک صرافی خریداری میکنن و با فروش فوری آن در صرافی دیگر با قیمت بالاتر، کسب سود میکنن. کساین که از استراتژی آربیتراژ بهره میبرن، میتونن با استفاده از تفاوت ارزش قیمت در صرافی های مختلف کسب سود کنند؛ 

•    Day Trading

Day Trading یا ترید روزانه مجموعه ای تکنیک هایی هست که برای استفاده از تغییرات کوتاه مدت یه ارز مورد استفاده قرار بگیره. همون طور که از اسمش پیداست هدف یک معامله گر از این روش، معامله کردن به صورت روزانه هست و معامله گر معمولا بیش تر از 24 ساعت در معامله باقی نمیمونه. استفاده از این روش برای افراد با تجربه و حرفه ای توصیه میشه چرا که استفاده از این روش یک فعالیت با ریسک بالا هست.

•    استراتژی اسکالپینگ

اسکالپینگ یک استراتژی برای کسب سود کم از تعداد زیادی معامله هست که در مجموع این معاملات سود بیشتری به دست میاد. اسکالپینگ از مقادیر زیادی نقدینگی (ارز) استفاده میکنه تا از تغییرات کوچک قیمت در یک دوره کوتاه استفاده کنه و به عبارتی استراتژی اسکالپینگ افق زمانی چند دقیقه ای هست و فرد بیش تر از چند دقیقه یا چند ساعت در یک معامله باقی نمیمونه.

•    استراتژی محدود نوسان

معاملات محدوده نوسان با مشخص کردن قیمت‌های با ثبات بالا و پایین، که در نمودارها به عنوان سطوح مقاومت و حمایت نشان داده میشن، صورت میگیره. معامله‌گران روزانه با استفاده از تکنیک‌های معاملاتی محدوده نوسان، یک دوره زمانی رو برای خرید یک دارایی کریپتو در زمانی که بیش از حد فروخته می‌شود (با قیمت پایین) شناسایی می‌کنن و زمانی که بیش از حد خرید انجام میشه (با قیمت بالاتر) اونو می‌فروشن تا سود کسب کنند.

3.    تسلط به تحلیل تکینیکال

تسلط به تحلیل تکینیکال

تحلیل تکنیکال مطالعه داده های قیمت مانند نقاط ورود و خروج قیمت و حجم تاریخی برای شناسایی روندهای آماری در بازارها هست. تحلیل تکنیکال یک استراتژی معاملاتی هستش که با انجام محاسبات آماری مختلف بر روی داده های تاریخی قیمت، سعی میکنه روندهای بازار رو کشف کنه. بساری از معامله گران بر این باورن که قیمت های گذشته تا حدودی بر روی قیمت های آینده تأثیر میزاره و ما میتونیم با استفاده از تحلیل تکنیکال و بهره بردن از اندیکاتور های مختلف مانند فیبوناچی،RSI، پرایس اکشن و... روند قیمتی آینده رو پیش بینی کنیم. 

4.    تسلط به تحلیل فاندامنتال

تسلط به تحلیل فاندامنتال

برخلاف تحلیل تکنیکال که به داده‌های گذشته برای پیش‌بینی رویدادهای آینده نگاه میکنه، تحلیل فاندامنتال بیشتر یک رویکرد تصویری بزرگ هست که اطلاعاتی مانند جامعه کاربران کریپتو، امور مالی، برنامه‌های کاربردی در دنیای واقعی و استفاده اون در آینده رو در نظر میگیره. یکی از مهم ترین نکاتی که باید در ترید ارزهای دیجیتال اونو جدی بگیریم، تحلیل فاندامنتال هست. در تحلیل فاندامنتال باید پارامتر هایی مانند بررسی اخبار مرتبط با ارزهای دیجیتال، دنبال کردن افراد مشهور و تاثیر گذار و بررسی شرایط پروژه رو مد نظرمون قرار بدیم.

5.    مدیریت سرمایه

مدیریت سرمایه

از اونجایی که بازار ارزهای دیجیتال به سرعت به رشد خودشون ادامه میدن و افراد بیشتری علاقه مند به سرمایه گذاری در این حوزه میشن، باید یکسری نکات سرمایه گذاری رو رعایت کنن که یکی از مهم ترین این نکات، مدیریت سرمایه هستش.

مدیریت دارایی‌های رمزنگاری، عمل خرید و فروش دارایی‌های دیجیتالی هستش که به عنوان سرمایه‌گذاری در حین مدیریت یک سبد برای تجربه رشد کلی ارزش استفاده میشه. برای مثال وقتی میخوایم تو ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنیم نباید تمام سرمایمون رو یک جا وارد بازار کنیم؛ باید اونو به صورت پله ای و در هنگام پایین اومدن قیمت این کارو انجام بدیم و همچنین نباید از روی احساسات و تعصب تمام پولمون رو در یک ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنیم و هنگام به وجود اومدن مشکل در اون ارز ما دچار ضرر شدید شیم. همچنین در مدیریت سرمایه باید نقاط ورود و خروج رو باید تشخیص بدیم و استاپ لاس بزاریم تا اگه قیمت از اون حد پایین تر رفت صرافی به طور خودکار رمز ارز مد نظر رو برای ما بفروشه تا بیش از حد وارد ضرر نشیم.

نکاتی که قبل از ترید کردن باید بدانید

1.    امنیت

نکاتی که قبل از ترید کردن باید بدانید

مبحث امنیت یکی دیگه موارد مهم در ارزهای دیجیتال هستش که باید قبل از ورود به این بازار و در هنگام ترید رعایت کنیم. برای مثال در هنگام استفاده از صرافی های خارجی باید از VPS یا آیپی ثابت استفاده کنیم تا از مسدود شدن حساب کاربریمون جلوگیری کنیم و همچنین باید از رمز های پیچیده و سخت استفاده کنیم و کلمات بازیابی کیف پولمون رو در اختیار هیچ ک قرار ندیم یا اونو در معرض عموم قرار ندیم؛ همچنین در هنگام استفاده از صرافی ها برای ترید و معامله، باید از برنامه google authenticator استفاده کنیم تا کسی نتونه به سرمایه ما دسترسی پیدا کنه. تمام این موارد نمونه هایی از برقراری امنیت در ارزهای دیجیتیال هست که باید جدی بگیریم.

2.    با تمام سرمایه وارد این حوزه نشوید

بسیاری از معامله گران و افراد با تجربه در این بازار توصیه میکنن که تمام سرمایتون رو وارد این حوزه نکنین به علت اینکه این بازار بالا و پایین های زیادی رو داره و در برخی موارد ممکنه سرمایتون به مقدار زیادی وارد ضرر شه و مدت زمان زیادی طول بکشه که این ضرر جبران شه، به همین دلیل توصیه میشه که بخشی از سرمایتون رو در ارزهای دییجتال سرمایه گذاری کنین تا استرس زیادی رو متحمل نشین و تصمیمات اشتباه در این بازار نگیرین.

3.    صبر

یکی از ویژگی های یک سرمایه گذار خوب، صبر هست که در مواقع حساس و هیجانی بتونه احساسات خودشو کنترل کنه و در مواقعی که همه دارن میفروشن، اون اقدام به خرید بکنه. برخی از افراد با این تصور که به سادگی میتونن به سرعت درآمد کسب کنن و سرمایشون رو از اون خارج کنن، وارد دنیای ارزهای دیجیتال میشن. شما باید بتونین در زمان مناسب و در محصول مناسب سرمایه گذاری کنین و نباید انتظار داشته باشین که هر یک از سرمایه گذاری های شما فورا سود چند درصدی رو نصیب شما کنه. صبر کردن یکی از سخت ترین کارهای دنیای ارزهای دیجیتال هستش که در عین حال شما اگه بتونین به صورت بلند مدت ارز مد نظر رو نگهداری کنین و توجهی به نوسانات بازر نکنین، سود های بسیار خوبی رو میتونین به دست بیارین. 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به این سوال جواب بدیم که برای ترید ارزهای دیجیتال از کجا شروع کنم؟ ترید و معامله گری در بازار ارزهای دیجیتال یکی از جذاب ترین شغل ها و در عین حال یکی از پر ریسک ترین کارها هستش که افراد بدون دانش و آگاهی نباید وارد این حوزه و به خصوص ترید بپردازن. همچنین یکی از ویژگی های یک تریدر در ترید و معامله اینه که با توجه به خصوصیات و شناختی که از خودش داره، استراتژی خاص خودشو داشته باشه و در چارچوب اون استراتژی حرکت کنه تا به بهترین نحو بتونه از بازار سود کسب کنه. ما در این مقاله سعی کردیم به ترید ارزهای دیجیتال بپردازیم و همچنین استراتژی های به کار رفته در ترید رو بیان کنیم تا شما درک کامل و درستی از ترید در ارزهای دیجیتال و نکات مهم در انجام این کار رو داشته باشین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد برای ترید ارزهای دیجیتال از کجا شروع کنم

در مورد برای ترید ارزهای دیجیتال از کجا شروع کنم نظر دهید
سوال امنیتی :7+53 = ?