زبان برنامه نویسی سالیدیتی Solidity چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "زبان برنامه نویسی سالیدیتی Solidity چیست؟"


  • 21:01 1403-01-31
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

در مقاله زبان برنامه نویسی سالیدیتی چیست؟ به بررسی عناوینی مانند زبان برنامه نویسی سالیدیتی چیست؟، چگونه در فناوری ارز دیجیتال اتریوم استفاده میشه؟، مزایا و معایب و... زبان برنامه نویسی سالیدیتی می پردازیم. اگر علاقه مند به یادگیری بیشتر در مورد عملکرد درونی زبان برنامه نویسی سالیدیتی مبتنی بر بلاک چین هستین، مقاله زبان برنامه نویسی سالیدیتی چیست؟ برای شما مناسب هست. امروزه اکثر برنامه نویسان از چند شاخه از زبان های برنامه نویسی استفاده می کنن که می تونیم پایتون، جاوا، اندروید، C++ و... رو مثال بزنیم. 
سالیدیتی نیز یکی از زبان های برنامه نویسی هست که طوری طراحی شده که یادگیریش برای برنامه نویسانی که از سایر زبان های نویسی استفاده کردن، آسون باشه. زبان برنامه نویسی سالیدیتی از زمانی که برای اولین بار در سال 2014 پیشنهاد شد و بعدا توسط تیم سالیدیتی اتریوم توسعه یافت، مسیر طولانی رو طی کرده. صدها هزار توسعه دهنده وجود دارن که از زبان برنامه نویسی برای ایجاد خدمات مبتنی بر بلاک چین برای تعداد فزاینده ای از موارد استفاده استفاده می کنن.

زبان برنامه نویسی سالیدیتی چیست؟

زبان برنامه نویسی سالیدیتی

برای پاسخ به سوال زبان برنامه نویسی سالدیتی جیست؟ می تونیم اینطوری توضیح بدیم که سالیدیتی یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا و شی گرا هست که برای ایجاد قراردادهای هوشمند که تراکنش‌ها رو روی بلاک چین خودکار می‌کنه، استفاده میشه. پس از پیشنهاد در سال 2014، این زبان توسط مشارکت کنندگان در پروژه اتریوم توسعه یافت. این زبان عمدتا برای ایجاد قراردادهای هوشمند در بلاک چین اتریوم و ایجاد قراردادهای هوشمند در سایر بلاک چین ها مورد استفاده قرار می گیره. زبان برنامه نویسی سالیدیتی شبیه یکی از رایج ترین زبان های برنامه نویسی، جاوا اسکریپت هست. می توان سالیدیتی رو به عنوان یک گویش جاوا اسکریپت در نظر گرفت. ویدیوی انواع بلاک چین و تفاوت آنها شما رو بهتر با بلاکچین ها آشنا خواهد کرد.

این به این معنی هست که اگه جاوا اسکریپت رو درک کنین، می تونین سالیدیتی رو به راحتی انتخاب کنین. زبان برنامه نویسی سالیدیتی همچنین ویژگی های مشابهی با زبان های برنامه نویسی C++ و پایتون داره. زبان برنامه نویسی سالیدیتی به عنوان یک زبان سطح بالا، نیاز به تایپ کد به صورت یک و صفر رو برطرف می کنه. نوشتن برنامه‌ها به روش‌هایی که درک اونها آسون‌تر هست، برای انسان‌ها با استفاده از ترکیبی از حروف و اعداد بسیار آسون‌تر میشه. به صورت ایستا تایپ میشه، با پشتیبانی از وراثت، کتابخانه‌ها، و انواع پیچیده تعریف‌شده توسط کاربر. همونطور که سالیدیتی به صورت ایستا تایپ میشه،کاربر هر متغیر رو خیلی مشخص می کنه. 

انواع داده به کامپایلر اجازه میده تا استفاده صحیح از متغیرها رو بررسی کنه. انواع داده های جامد معمولا به عنوان انواع ارزش یا انواع مرجع طبقه بندی میشن. تفاوت اصلی بین انواع مقدار و انواع مرجع رو می توان در نحوه تخصیص اونها به یک متغیر و ذخیره اونها در EVM (ماشین مجازی اتریوم) پیدا کرد. در حالی که تغییر مقدار در یک متغیر از یک نوع مقدار بر مقدار متغیر دیگه تاثیر نمیذاره، هر کسی که به مقادیر تغییر یافته در متغیرهای نوع مرجع مراجعه می کنه، ممکنه مقادیر به روز شده رو دریافت کنه.

تاریخچه سالدیتی از نسخه 0.1.0 تا آینده:

سالدیتی برای اولین بار توسط دکترGavin Wood، اولین CTO اتریوم، در سال 2014 پیشنهاد شد و توسط Christian Reitwiessner توسعه یافت، که تیمی از توسعه دهندگان رو رهبری کرد تا اون رو به جلو ببرن. 

اولین نسخه با نام عمومی v0.1.0 بود. سالدیتی برای کاهش موانع ورود به اتریوم طراحی شده، به این معنی که این زبان باید ساده‌ترین و آسون‌ترین زبان برای قراردادهای هوشمند باشه. با گذشت زمان، امنیت در درجه اول اهمیت قرار گرفت. تغییر اولویت ها جایگزین سهولت استفاده شد و به همین دلیل قراردادهای هوشمند سالیدیتی می تونن صریح و پرمخاطب باشن.

زبان برنامه نویسی سالیدیتی چگونه کار می کند؟

زبان برنامه نویسی سالیدیتی

زیبایی اکوسیستم اتریوم این هست که بسیاری از ارزهای دیجیتال مختلف و برنامه های غیرمتمرکز می تونن ازش استفاده کنن. قراردادهای هوشمند امکان ایجاد فناوری های منحصر به فرد در اتریوم رو برای انواع کسب و کارها و سازمان ها فراهم می کنه. هر سال، جهان میلیاردها دلار برای راه حل های بلاک چین خرج می کنه. بسیاری از این راه حل ها با استفاده از زبان برنامه نویسی سالیدیتی ایجاد میشن. قراردادهای هوشمند ساخته شده با استفاده از سالیدیتی رو می توان راهی برای خودکارسازی فرآیندهای تجاری و غیرتجاری بین افراد مختلف در نظر گرفت. این تضمین می کنه که افرادی که تراکنش های خودشون رو روی بلاک چین انجام میدن، نگران خطراتی مانند کلاهبرداری یا عدم امکان استفاده از همان ارز نباشن.

یکی از مؤلفه‌های کلیدی که اجرای کد سالیدیتی رو ممکن می‌کنه، EVM هست. EVM به عنوان یک رایانه مجازی در بلاک چین توصیف میشه که ایده های افراد رو به کدی تبدیل می کنه که برنامه های کاربردی رو روی بلاک چین اجرا می کنه. در زیر هود، سالیدیتی کدی در سطح ماشین ایجاد می کنه که در EVM اجرا میشه. یک کامپایلر برای شکستن کدهای سطح بالا قابل خواندن توسط انسان استفاده میشه که به دستورالعمل هایی تبدیل میشه که پردازنده، پردازش می کنه. پلتفرم‌های مختلف، کامپایلر سالیدیتی رو به صورت رایگان ارائه می‌کنن، از جمله کامپایلر آنلاین Remix و یک کامپایلر شبیه به فرمان دانلود شده در رایانه شخصی. کقاله آشنایی با زبان های برنامه نویسی بلاک چین شما رو با انواع زبان های دیگه آشنا خواهد کرد که در بلاکچین کاربرد دارن.

قراردادهای هوشمند EVM محدودیت هایی دارن که باید برطرف بشن. یکی از مهمترین اونها دسترسی محدود به توابع کتابخانه مفید برای تجزیه ساختارهای JSON یا محاسبات ممیز شناور هست. 

توابع عمومی و خصوصی:

زبان برنامه نویسی سالیدیتی

توابع عمومی شبیه به API ها هستن که هر کسی در جهان ممکنه به اونها دسترسی داشته باشه. هر کسی می تونه اونها رو در کد خودش صدا کنه. توابع عمومی، در بسیاری از موارد، برای فرآیندهای مشترک در یک پلتفرم طراحی شدن که همه کاربران از اون استفاده می کنن. به عنوان مثال، یک تابع عمومی می تونه ایجاد بشه تا به همه کاربران یک پلت فرم اجازه بده تا مانده حساب خودشون رو بررسی کنن. 

یکی از رایج‌ترین روش‌های بهره‌برداری از قراردادهای هوشمند، از طریق کارکردهای عمومی هست. در حالی که نوشتن قراردادهای هوشمند با زبان برنامه نویسی سالیدیتی آسون هست، نوشتن ایمن اونها اغلب بسیار دشوار هست. برای مثال، اگه عملکرد برداشت در یک قرارداد هوشمند ایمن نباشه، مهاجم می‌تونه عملکرد آسیب‌پذیر رو دستکاری کنه تا حسابی از وجوه تخلیه بشه. مهاجم می‌تونه با استفاده از حلقه‌ای که عملکرد برداشت رو به طور مکرر تکرار می‌کنه، از یک تابع برداشت برای ارسال پول به حساب دیگه ای فراخوانی کنه. عملکردهای خصوصی فقط از داخل قراردادها قابل فراخوانی هستن. اونها حاوی دستورالعمل هایی هستن که تنها پس از فراخوانی توسط توابع دیگه، به صورت زنجیره ای قابل اجرا هستن. این کار دستکاری کد توسط عوامل مخرب رو دشوارتر می کنه.

استانداردها و منطق کد:

استانداردهای مختلفی در حال ظهور هستن که تعیین می کنن چگونه از قراردادهای هوشمند سالیدیتی برای ساخت برنامه های کاربردی در اتریوم استفاده میشه. این استانداردها به عنوان استانداردهای ERC شناخته میشن. استانداردها بر اساس سندی هست که حاوی دستورالعمل هایی در مورد عملکردهای مورد نیاز و محدودیت هایی در مورد نحوه رفتار کد هست.

استانداردهای ERC که نحوه عملکرد سالیدیتی رو تعیین می کنن عبارتند از:
•    ERC20
•    ERC165
•    ERC721
•    ERC223
•    ERC621
•    ERC777
•    ERC827
•    ERC884
•    ERC865
•    ERC1155

روش های مختلفی وجود داره که می توان از سالیدیتی برای ایجاد تعامل قراردادهای هوشمند با یکدیگه استفاده کرد. سالیدیتی همچنین می تونه برای ایجاد دستورالعمل های اختصاصی در مورد نحوه ذخیره داده ها در قرارداد هوشمند استفاده بشه. منطق و داده ها در قراردادهای هوشمند رو می توان با استفاده از زبان برنامه نویسی سالیدیتی از هم جدا کرد. با استفاده از قراردادهای جایگزین، منطق یک قرارداد رو می توان تغییر داد تا این امکان رو فراهم کنه.

•    تغییرناپذیری

تغییر کد قرارداد هوشمند پس از نوشتن و کامپایل و دیپلوی کردن(قراردادن روی بلاکچین) غیرممکن هست. این به این معنی هست که هر خط کد باید طبق برنامه کار کنه وگرنه ممکنه خطرات جدی سوء استفاده از کد وجود داشته باشه. از اونجایی که بلاک چین اتریوم تغییرناپذیر هست، تغییر داده ها و منطقی که روی اون نوشته شده است غیرممکن است. راهی برای دور زدن این موضوع استفاده از یک پروکسی برای اشاره به قرارداد دیگه ای هست که حاوی منطق تجاری واقعی هست. این امکان رفع اشکالات رو در حین اجرای نسخه جدید قرارداد فراهم می کنه.

•    هزینه های گاز

هزینه های اضافی برای استفاده از زبان برنامه نویسی سالیدیتی در شبکه اصلی اتریوم پرداخت میشه. برخی از هزینه‌های اضافی مبتنی بر سیستم گاز اتریوم هست که برای ایمن‌سازی شبکه بلاک چین به ماینرها نیاز داره تا کد بتونه با خیال راحت روی اون اجرا بشه. هنگام نوشتن قراردادهای هوشمند، مهمه که به یاد داشته باشین که هزینه های گاز می تونه تعیین کنه که یک قرارداد هوشمند چقدر کارآمد هست. از اونجایی که هزینه های گاز برای هر شکاف ذخیره سازی استفاده شده پرداخت میشه، اقدامات انجام شده با کد سالیدیتی هزینه گاز رو به همراه داره. قرارداد هوشمندی که اجرای اون پرهزینه هست بعیده در دراز مدت مورد استفاده قرار بگیره. 

بهینه سازی گاز به کاهش هزینه گاز در هنگام اجرای کد Solidity کمک می کنه. برخی از محبوب ترین روش های بهینه سازی گاز شامل استفاده از کتابخانه ها و استفاده از توابع کمتر هست. کتابخانه ها اغلب برای ذخیره بایت کد استفاده میشن. به جای اضافه کردن بایت کد غیر ضروری به قرارداد هوشمند، منطق رو می توان در کتابخانه ها قرار داد. این به کوچیک نگه داشتن اندازه قرارداد هوشمند کمک می کنه. با استفاده از توابع کمتر، بایت کد کمتری مورد نیاز هست و دشواری ممیزی کد نیز کاهش می یابه.

قراردادهای هوشمند اتریوم و سالدیتی:

قراردادهای هوشمند اتریوم و سالدیتی

بیت کوین انقلاب کریپتو رو آغاز کرد، اما اتریوم تز اولیه بلاک چین بیت کوین رو گرفت و با اون اجرا کرد. اتریوم فراتر از اعتبارسنجی داده ها و ذخیره سازی در دفترهای توزیع شده هست. با استفاده از اتریوم، بسیاری از تراکنش های مختلف و عملکردهای سطح بالا رو می توان با استفاده از چندین ارز یا توکن (از جمله بیت کوین) در کل شبکه انجام داد. این شبکه تضمین می‌کنه که کد به‌طور معادل اجرا میشه و حالت‌های حاصل از طریق اجماع ثبت و تأیید میشن. اتریوم یک نرم افزار رایگان و متن باز هست که بر روی یک شبکه غیرمتمرکز از رایانه ها اجرا میشه. عضویت در این شبکه داوطلبانه هست. این شبکه از بلاک چین اتریوم پشتیبانی می‌کنه و تضمین می‌کنه که برنامه‌هایی به نام قراردادهای هوشمند با استفاده از رایانه‌ها یا گره‌های شرکت‌کننده داوطلب اجرا میشن.

چگونه می توان از Solidity در اتریوم استفاده کرد؟

Solidity

سالیدیتی برای ایجاد قراردادهای هوشمند برای توکن های قابل تعویض و توکن های غیر قابل تعویض استفاده میشه. استانداردهای مختلفی برای ساخت توکن های غیر قابل تعویض و توکن های قابل تعویض در اکوسیستم اتریوم استفاده میشه. این موارد اجازه میدن تا انواع مختلفی از موارد استفاده برای افرادی که از بلاک چین استفاده می کنن، ایجاد بشه. سالیدیتی به افراد این امکان رو میده تا از توکن‌ها و توکن‌های غیرقابل تعویض در اتریوم استفاده کنن. از ضرب کردن توکن‌های غیرقابل تعویض گرفته تا افزودن اونها به استخرهای کشاورزی برای بهره بیشتر، انواع مختلفی از استفاده از توکن‌ها توسط اتریوم امکان‌پذیر هست. 

سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز نیز توسط سالیدیتی امکان‌پذیر شدن. DAO که نوع جدیدی از ساختار سازمانی آنلاین هست، در درجه اول در سالیدیتی نوشته شده. به افراد مختلف اجازه میده تا به عنوان اعضای یک پلتفرم آنلاین گرد هم بیان و در اونجا به تصمیمات کلیدی DAO رأی بدن. سالیدیتی امکان خودکارسازی فرآیندهای درون DAO رو فراهم می کنه. نمونه هایی از اتوماسیون فرآیند در DAO ها شامل اخذ رأی برای تصمیمات کلیدی و تخصیص اعتبار به اعضای DAO برای مشارکت اونها در گروه هست. 

چگونه زبان برنامه نویسی سالیدیتی را یاد بگیریم؟

 کدنویسی قراردادهای هوشمند سالیدیتی ممکنه ماجراجویی بزرگ بعدی شما به عنوان یک برنامه نویس باشه. این درهای جدیدی رو به روی حوزه بلاک چین و برنامه های کاربردی پرتقاضا اون باز می کنه و می تونه به شما دسترسی اولیه به Web3 رو بده که در حال تغییر اینترنت هست. درک Solidity و Web3.js دانش شما رو در مورد اتریوم تکمیل می کنه. 

نحوه یادگیری Solidity با استفاده از دوره های آنلاین:

اگه علاقه برنامه نویسی شما برانگیخته شده، می تونین برخی از بهترین منابع رو در وب جستجو کنین تا مطمئن بشین که شروعی عالی دارین.

پلتفرم Ivan on Tech Academy دستورالعمل های درجه یک در مورد نحوه یادگیری Solidity و کدنویسی قراردادهای هوشمند Solidity ارائه میده. اکنون به Ivanon Tech Academy برین و کشف کنین که چگونه درک بلاک چین اتریوم و یادگیری ایجاد قراردادهای هوشمند می تونه به شما کمک کنه تا دیدگاه خودتون رو تقویت کرده و تغییر بدین.

مزایای یادگیری سالیدیتی چیست؟

یادگیری سالیدیتی

•    یکی از مزایای یادگیری سالیدیتی این هست که سالیدیتی یک زبان برنامه نویسی هست که افراد رو در سطح بعدی پیشرفت قرار میده و درها رو به روی فرصت های جدید باز می کنه. به عنوان یک توسعه دهنده، شما همیشه به دنبال رشد و همگام با آخرین روندهای برنامه نویسی هستین. 

•    یکی دیگه از مزایای یادگیری سالیدیتی این هست که اگه به دنبال توسعه بلاک چین بودین، سالیدیتی می تونه نقطه ورود شما باشد. 

•    یکی دیگه از مزایای یادگیری سالیدیتی این هست که با Solidity، بیش از یک زبان یا یک مهارت بیشتر یاد خواهید گرفت. شما این شانس رو خواهید داشت که به اکوسیستم اتریوم کمک کنین، با تیم‌های سراسر جهان کار کنین و با اونها تعامل داشته باشید، قابلیت استخدام بیشتری داشته باشید و به پروژه‌های شگفت‌انگیز بپیوندید، بخشی از یک جامعه شگفت‌انگیز با تابلوهای گفتگو و نقاط تماس متعدد باشین، و آخرین اما مهم‌تر از همه، یک کارآفرین باشین و یک برنامه جدید اختراع کنین. 

•     یکی دیگه از مزایای یادگیری سالیدیتی این هست که سالیدیتی معمولا یک پیش نیاز برای ایجاد Web3 dApps هست، اما Moralis این کار رو با توسعه برنامه Web3 آسون‌تر از همیشه می‌کنه.

کلام پایانی:

سالیدیتی زبان برنامه نویسی بلاک چین هست که در شبکه اتریوم مورد استفاده قرار می گیره. با استفاده از زبان برنامه نویسی سالیدیتی قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم نوشته و بر روی پردازشگر مجازی اتریوم راه اندازی میشن. همه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز که بر روی شبکه اتریوم نوشته شده، از زبان سالیدیتی استفاده کردن. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید و فروش ارز و... می تونین از صرافی ایران بایننس کمک بگیرین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد زبان برنامه نویسی سالیدیتی Solidity چیست؟

در مورد زبان برنامه نویسی سالیدیتی Solidity چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :5+44 = ?