8 عامل تعیین کننده ارزش  NFT ها یا توکن های بی همتا

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "8 عامل تعیین کننده ارزش  NFT ها یا توکن های بی همتا"


  • 23:02 1403-02-02
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

عوامل تعیین کننده ارزش NFT ها رو در این مقاله قراره بررسی کنیم. توکن بی مثال یا غیرهمتا چیست؟ چگونه کار می کند و چرا اهمیت داره. چه چیزی باعث ارزشمند شدن توکن‌های بی‌همتا می‌شه؟این سئوالات ذهن تمام افرادی رو که به تازگی وارد بازار ارز های دیجیتال شدن رو مشغول می کنه. بسیاری از افرادی که به تازگی وارد دنیای رمز ارزها شدن مفهوم NFT و علت ارزشمند بودن NFT را به درستی نمی دونن. افراد مبتدی در دنیای رمز ارزها به درستی نمی تونن درک کنن که چرا یک تابلوی نقاشی دیجیتالی که خیلی راحت قابل کپی برداری هستش، ارزش هنری چندانی نداره، قدمت تاریخی زیادی نداره چرا باید چندین هزار دلار به فروش برسه؟ برای دونستن این موضوعات و افزایش اطلاعات خودتون در مورد NFT و عوامل موثر بر ارزشمند بودن اونها لطفاً تا انتهای مقاله با ما همراه باشین.

عوامل تعیین کننده ارزش NFT ها

NFT چیست؟

حروف ان اف تی لاتین کوته نوشت عبارت Non-Fungible Token هستن که به معنی توکن غیر قابل معاوضه هست. دنیای دیجیتال، دنیای تکرار و کپی برداری هست بی شک با اصطلاحاتی مثل حق کپی، قانون کپی رایت و ... آشنایی دارین. یه نوع خاصی از فایل های دیجیتالی هستش که ارزش واحدی را نشون میدن، به این فایلها توکن های غیر قابل معاوضه یا همون NFT گفته میشه. مقاله عرضه اولیه NFT چیست؟ هم می تونه در این زمینه برای شما مفید باشه.

دارایی هایی مثل آثار هنری، تابلوها، عکس ها، پوسترها، قطعات موسیقی و مانند اینها که دارای شماره شناسایی هستن و ویژگی های منحصر به فردی دارن که این ویژگی ها به اونا بها میده. این دارایی های دیجیتال دارای یه خاصیت های ویژه ای هستن که نمیشه به هیچ وجه اونها رو با دارایی های دیگه تعویضِ شون کرد. این دارایی ها رو فقط میشه تو شبکه ای که ایجادشون کردین مبادله کنین.

ان اف تی ها در بلاک چین ها و دیتا بیس ها به عنوان یه داده منحصر به فرد ذخیره میشن که قابل بازیابی و شناسایی هستن. در بین سازندگان ان اف تی یکی از محبوب ترین گزینه ها اتریوم (Ethereum)هستش. 

NFT چیست؟

بد نیست بدونین که ساخت ان اف تی هزینه بر هستش و نمی تونه رایگان باشه. همونطور که وقتی می خواهیم اثر خودمونو به طور سنتی تو یه جایی ثبت کنیم، باید برای ثبت مجوز، حق نشر یا کپی رایت اون، به فروش رساندنش کُلی هزینه بپردازیم، باید یه سری هزینه های مشخصی رو برای ثبت اطلاعات ان اف تی خودمون تو بلاک چین طی فرآیندی به نام (ضرب سکه) یا (سکه زدن-minting) بپردازیم. این سکه زدن یا همون پرداخت هزینه ان اف تی میشه پایه ارزشگذاری اون اثر هنری مورد نظرمون. هزینه های این کار هم بستگی به اون پلتفرمی داره که ان اف تی که از آن استفاده می کنین، چطوری هستش.

برای اینکه بتونین هزینه های درست کردن ان اف تی خودتون رو بپردازین باید از ارز دیجیتال استفاده کنین، به همین دلیل درست کردن یه کیف پول ازگام های نخست برای ورود به دنیای رمز ارزها و کسب و کار دیجیتالی در دنیای رمز ارزها هستش. می تونین برای اطلاعات بیشتر در مورد ان اف تی ها مقاله استیکینگ NFT چیست؟ رو هم مطالعه کنین.

کیف پول چیست؟ انواع کیف پول دیجیتال و نحوه ایجاد اون:

تمام اشخاص برای نگهداری اسکناس ها، و کارت های اعتباری شون به یه کیف پول نیاز دارن. این کیف پول میتونه تو اندازه ها و رنگهای مختلف باشه، جنس اون متفاوت باشه و مدل های مختلف داشته باشه ولی در نهایت عملکرد همشون عین هم هستش و وظیفشون نگهداری از پول های کاغذی و کارت های اعتباری شماست.

ارزهای دیجیتال هم مثل اسکناس ها و کارت های اعتباری به یه کیف پول احتیاج دارن تا از اونها نگهداری کنه. بسته به نوع بلاک چینی که مورد استفاده قرارمیگیره، کیف پول خودتون رو انتخاب می کنین.

دنیای رمز ارزها بسیار فعال بوده و ارزهای زیادی در بازار موجود هستش که شناخته شده ترین اونها بیت کوین و اتریوم هستش و برای نگهداری این رمزارزها نیز کیف پول‌های زیادی طراحی و ساخته شدن.

کیف پول چیست؟

انواع کیف پول ارزهای دیجیتال به دو نوع گرم و سرد تقسیم میشه. کیف دیجیتال گرم مخصوص موبایل و دسک تاپ هستش که روی کامپیوتر و موبایل شما نصب میشه. و کیف پول سرد بصورت سخت افزاری و کاغذی هستش. بهترین و امن ترین کیف پول برای نگهداری ارزهای دیجیتال، کیف پول سخت افزاری هستش.

بهترین کیف پول موبایلی، تراست ولت هستش که تونوع خودش از معتبرترین ولت های موبایلی برای نگهداری ارزهای دیجیتال هستش.

کاربران براساس نوع ارزی که مورد استفاده قرارمیدن یا خرید و فروش میکنن کیف پول خودشونو انتخاب میکنن. به عنوان مثالکیف پول متامسک فقط از اتریوم و توکن های بلاک چین آن پشتیبانی می‌کنه. این والت، جزو بهترین کیف پول های اتریوم هستش.

برای داشتن یک کیف پول دیجیتال ابتدا باید نوع کیف پول خودتون رو انتخاب کنین و براساس نوع استفاده از سایت مربوطه گزینه ایجاد کیف پول را انتخاب کنین، پس از پر کردن پرسشنامه مربوطه و وارد کردن ایمیلتان، نام کاربری و رمز وارد شده رو به خاطر داشته باشین در غیر این صورت به هنگام برداشت از کیف پولتون و خرید و فروش ارزاتون با مشکل مواجه خواهین شد. 

عوامل تعیین کننده ارزش NFT ها

صاحبان برخی از رمز ارزهای دیجیتال به منظور تبلیغات بیشتر ارزهای خودشون به هر کسی که برای اولین بار تو اون ارز اقدام به درست کردن کیف پول میکنه مقدار مشخصی از ارزهای خودشون رو به عنوان هدیه به کیف پولشون واریز میکردن مثل بانک ها، وقتی یه بانکی تو زمان های قدیم تازه تاسیس می شد برای اینکه تعداد مشتری هاشو و میزان دارایی های نقدی خودشو زیاد کنه هر چقدر کاربراشون تو افتتاح حساب اولیه پول واریز می کردن به همون مبلغ هم بانک رو دارایی اولیه شون اضافه می کرد تا تبلیغات کنن و مردم به سراغ بانک های دیگه نرن و این طوری بتونن برا خودشون مشتری جمع کنن. به عنوان مثال در سال 2017 هر کسی که کیف پول اتریوم داشت رمزارزهای بی‌همتایی نظیر کریپتوپانکس هدیه میشد، این ارز امروزه بیش از هفت میلیون دلار ارزش داره . در اواسط سال 2021 با ارزش ترین و گرون ترین NFT موجود تو بازرهای دیجیتال به مبلغ 70 میلیون دلار فروخته شده. این موضوع خود دلیل محکمی بر میزان سود آوری و افزایش بازدهی داده های دیجیتال داره. 

عوامل تعیین کننده ارزش NFT ها

خرید و فروش‌های عجیب و غریب در بازار NFTها این سوال رو برای کاربران رمزارزها به وجود آورده که ارزش واقعی این قطعات عکس به ظاهر بی‌ارزش چی میتونه باشه؟ یه تصویر بی ریخت که یه بچه سه ساله هم میتونه بکشه چی داره که این همه ارزش مالی پیدا کرده؟ 

عوامل موثر بر NFT کدامند؟

یک NFT قبل از اونکه به فروش برسه باید ارزشگذاری بشه. به منظور ارزیابی یه NFT عوامل مختلفی مورد بازبینی قرار می گیره که شامل سودمندی، کاربرد، سابقه مالکیت، نقدینگی، کمیاب بودن و اثبات اجتماعی اون NFT هستش.
 
چگونه می توان یک NFT را ارزش یابی نمود؟ ارزش یک NFT را چگونه ارزیابی می‌کنین؟

1.    خاص بودن

همیشه کمیاب میشه و کمیاب بودن یک NFT با میزان تقاضای اون یه رابطه مستقیم داره. اصلی ترین و مهمترین دلیل با ارزش بودن یک NFT کمیاب بودن اون هستش. سئوال اینجاست که بفهمیم چطوری میشه تشخیص داد که این NFT کمیاب هستش. قطعات موسیقی که خاص هستن، محبوبیت زیادی دارن و به چندین زبان مختلف دنیا ترجمه شدن، تابلوهای نقاشی که به دست نقاشان مشهور و نامدار ترسیم شده اند، آیتم های داخل بازی های رایانه ای که کمیاب هستن و شخصیت های کارتونی که بسیار محبوبیت دارن، می تونن تو گروه NFT های کمیاب قرار بگیرن.

اثر هنری Everydays The First 5000 Days توسط Beeple یک نمونه بارز از NFTهای با عنصر کمیاب هستش.

2.    سودمند بودن

همیشه و همه جا طرفدار دارد، مورد احترام هستش و ارزشمند واقع شده. اگر یک پروژه NFT به یک ابزار کاربردی تبدیل بشه بی شک طرفداران زیادی خواهد داشت و می تونه جزو عوامل تعیین کننده ارزش NFT ها به حساب بیاد. دنیای ارزهای دیجیتال و NFT هنوز نوپاست و مسیر طولانی را باید طی کند تا بین مردم از محبوبیت برخوردار بشه و قابل اعتماد باشه. در این بین افرادی که ریسک پذیرتر هستن موفق میشن. 

3.    ملموس بودن

 یکی از انواع دلیل با ارزش بودن یک NFT درست و به جا ملموس بودن اون هستش.

ان اف تی های مرتبط با اشیای دنیای واقعی، عنصری از ملموس بودن را تداعی می‌کنن. NFTها می‌تونن به طور موثر برای تأکید بر حقوق مالکیت استفاده بشن. وقتی که تو پروژه های عملی از NFTها استفاده میشه ارزش واقعی اونها حفظ میشه و این نوع NFTها برای معاملات کوتاه مدت و بلند مدت خیلی مفید هستن.

یه مدل از توکن های غیر قابل تعویض مثل بلیط ها، شاید تاریخ انقضا داشته باشن؛ یه مدلشون نشانگراملاک ومستغلات باشن، که اینها می تونن در بلند مدت ارزش مالی زیادی داشته باشن. 

4.    سابقه مالکیت

ارزش توکن های بی همتا به هویت واقعی صادرکننده اولیه یا صاحبان قبلی NFTها بستگی دارده. توکن‌های بی همتا که ارزش بالایی در خصوص سابقه مالکیت دارند، اغلب توسط افراد مشهور یا برندهای به نام ایجاد شدن. از نمونه‌های این هنرمندان می‌شه به هنرمند دیجیتالی بیپل (Beeple) اشاره کرد که تونسته سه تا از ده فروش برتر NFTها را به نام خودش بزنه، همچنین سِر تیم‌ برنرز لی (Sir Tim Berners-Lee) که اخیرا یک توکن بی‌همتا به نام World Wide Web رو به قیمت بیش از ۵ میلیون دلار فروخته. در این زمینه مقاله مجموعه NFT میمون های کسل می تونه برای شما مفید باشه.

عوامل تعیین کننده ارزش NFT ها

اگر سلبریتی‌ها یا افراد مشهور که در زمینه های هنری مثل سینما، تاتر، موسیقی، ورزشی فعالیت میکنن یا خوانندگان به نام که تعدادشون کم هستش، در یک مقطع زمانی NFT مورد نظر را در اختیار داشته باشن ارزش آن افزایش پیدا میکنه.

5.    ویژگی همکاری

یک توکن و استفاده چند جانبه از یک توکن می تونه عامل مهمی برای انتخاب اون باشه.

یکی از عوامل تعیین کننده ارزش NFT ها، قابلیت همکاری اون هستش. توکن هایی که تو برنامه های مختلف قابل استفاده هستن، شانس بیشتری برای موفقیت دارن. توکن هایی که غیر قابل تعویض هستن مثل قهرمان داستان های جنگی میمونن، عملکرد توکن های غیر قابل تعویض روی بلاک چین های مختلف، تراکنش ها رو آسونتر و ساده تر میکنه. 

6.    اثبات اجتماعی بودن خالق NFT

خالق NFT باید فردی معروف بوده و در شبکه های اجتماعی شناخته شده باشه.

یکی از عوامل تعیین کننده ارزش NFT ها اثبات اجتماعی بودن موضوع مورد نظر هستش. بررسی پروفایل شخصی که پشت ماجرای اصلی موضوع قرارداره تو پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مثل توییتر و اینستاگرام می‌ تونه به فرد در سنجش میزان پذیرش اون توکن های غیر قابل تعویض کمک کنه. هنگامی که برای اولین بار با هر شخص یا پروژه ای روبرو می‌شید، طبیعی که سراغ سرنخ هایی از افراد اون پروژه به دست بیارین. اجتماعی بودن افراد به طور کلی در مورد یک پروژه به تصمیم گیری درباره اون پروژه کمک میکنه.  

اثبات اجتماعی بودن خالق NFT

7.    صرف نقدینگ

 NFTها با نقدینگی زیاد می تونن خیلی با ارزش باشن. بازارهای ثانویه مکانی را برای معامله NFTهای استاندارد فراهم می‌کنن وخیلی سریع می تونن به خریدارهاشون دسترسی داشته باشن. معامله گرها نیز دوست دارن پول خودشونو تو دسته های NFT با حجم معاملات بالا بزارن. چونکه اونها هم میدونن نقدینگی زیاد به اونها کمک می‌کنه تا سود خودشونو به راحتی دریافت کنن.

توکن‌هایی که بر اساس ارزهای اتریوم راه‌اندازی میشن، خیلی با ارزش تر از توکن‌هایی هستن که تو بسترهای برون زنجیره‌ای راه‌اندازی میشن، همه اش به خاطر اینه که توکن‌های فعال بر بستر اتریوم ارزش نقدینگی بسیار بالایی دارن. و خیلی آسون میشه تو بازارهای ثانویه اونها رو فروخت و در عوضشون اتر گرفت. 

8.    حدس و گمان

حدس و گمان هم یکی از عوامل تعیین کننده بر ارزش توکن های بی همتا هستش.

یه کلام برای راهنمایی خوانندگان عزیز ارزسنج:

برای خرید NFTها عجله نکنین، اول مجموعه اونها رو کامل بررسی کنین، این عرصه در حال پیشرفت هستش و هنوز خیلی نوپاست، ولی اگر فکراتونو کردین و تصمیم به خرید گرفتین حتماً از بازارهای معتبر مثل OpenSea خرید کنین.

آیا ارزش رمز ارزها می تونه بر روی NFTها تاثیر گذار باشه؟

مسلماً بیت‌کوین پادشاه ارزهای دیجیتال بوده و در ادامه داستان رمز ارزها نیز این گونه خواهد بود. بالا پایین شدن ارزش بیت کوین، صعود و سقوط‌ دیگر رمز ارزها رو هم تحت تاثیر قرار میده. از اونجائی که NFTها هم توکن‌هایی هستن که بر بستر اتریوم در حال فعالیت هستن پس نتیجه می گیریم که ارزش بیت‌کوین بر ارزش NFTها کاملاً تاثیر پذیر هستش . با افزایش قیمت بیت کوین، ارزش NFTها زیاد میشه و برعکس با کاهش بهای بیت کوین ارزش NFTها کاهش پیدا میکنه و یه حساب دودوتا چارتاست، بیت کوین روی تمام NFTها تاثیرداره و ارتباط بین اونها یه ارتباط مستقیم هستش.

عوامل موثر بر ارزش nft ها

آیا امکان کسب درآمد از بازی های مبتنی بر NFT ها میسر هستش؟

در مجموع هرچیزی که تو نوع خودش تک باشه رو میشه با استفاده از توکن NFT در بلاکچین و بازار دارایی‌های دیجیتال به فروش رسوند و کسب درآمد کرد. خرید و فروش کردن NFT نمادی از دارایی شماست که تو اختیار شماست.

حالا اگه یه بازی باشه که پشت قضیه اون از یه دیتابیس یا همون بلاکچین استفاده بشه بی شک بی ارتباط با NFT نخواهد بود مثل اون جدول هایی هستن که تو سایت های مختلف قرار میدن با حروف داده شده، بصورت تصادفی و معنی دار واژه سازی انجام میگیره. این قبیل سایت ها در مقابل پول اندکی که از کاربراشون میگیرن می تونن سود خوبی به کاربراشون بدن به شرطی که کاربراشون هم کار بلد باشن.

آیا همیشه ارزشمند بودن NFTها دلیل خاصی داره؟

در دنیای ارزهای دیجیتال معاملات سوداگرانه بسیاری در حال انجام هستش و کم نیستن افراد سود جویی که فقط به فکر درآمد خودشان هستن. گاهی اوقات یک گروه از فروشندگان حرفه‌ای یک توکن NFT ایجاد می‌کنن که شاید هیچگونه ارزش خاصی هم نداشته باشه. این افراد شب و روز تو این فکرن که چطوری این توکن رو به بالاترین قیمت ممکن بفروشن و حسابی سرمایه دار شن. برای این کارها ترفندهای زیادی هستش، شاید بخوان تو یه مراسم حراج مجلل به قیمت خیلی زیادی اون رو به فروش برسونن، یایه جوری دربارش صحبت کنن و به اصطلاح صغری کبری بچینن که خریدار فکر کنه با ارزشترین دارایی دنیا رو داره خرید میکنه. 

ممکن هم هستش شانس بیارن و یه آدم ساده گیرشون بیاد و اون توکن رو خریداری کنه. به این نوع استراتژی ها در دنیای دیجیتال اصطلاحاً استراتژی پامپ و دامپ گفته میشه که کاملاً غیر قانونی هستن. اما متاسفانه هیچ کشوری و هیچ دولتی وجود نداره که ارزهای دیجیتال رو مدیریت کنه، افراد سودجو هم خیلی راحت بدون اینکه آب از آب تکون بخوره با زیر پا گذاشتن قوانین به سودهای سر سام آور میرسن!

نتیجه گیری

بازار NFTها یکی از غیر قابل پیش بینی ترین بخش های بازار ارزهای دیجیتال هستش. این توکن‌ها قوانین خاصی ندارن. در این مقاله آشنایی با کیف های پول دیجیتال، دلیل اصلی استفاده از اونها و دلایل ارزشمند شدن NFTها را گفتیم، بد نیست بدونین که یه وقت هایی یه توکن‌هایی ارزشمند میشن که هیچکدوم از ملاک‌هایی که تو این مقاله گفتیم رو ندارن و همینطور پا در هوا ارزش پیدا میکُنن.
امروزه توکن‌های غیر همتایی وجود دارن که یک محصول مشترک بین تریدرها و کلکسیونرها هستن. اونا کاربرهای خاصی دارن که روی این توکن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنن تا به سود برسن. یه تعدادشون انگیزه شخصی دارن و فقط به دلیل علاقمندی به NFTهاست که اونها رو به این کار علاقمند کرده و دوست دارن یه کلکسیون کامل داشته باشن. به خاطراین قضیه هاست که تو بازار این دسته از دارایی‌های دیجیتال، تا حد زیادی شانس دخیل شده. امیدوارم شما آدم خوش شانسی باشین و حسابی پول پارو کنین!
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد 8 عامل تعیین کننده ارزش  NFT ها یا توکن های بی همتا

در مورد 8 عامل تعیین کننده ارزش  NFT ها یا توکن های بی همتا نظر دهید
سوال امنیتی :2+60 = ?