خرید و فروش پلکانی در ارز های دیجیتال چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "خرید و فروش پلکانی در ارز های دیجیتال چیست؟"


  • 20:01 1403-01-09
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

در مقاله ای که با عنوان خرید و فروش پلکانی در ارز های دیجیتال چیست؟ برا ی شما آماده کرده ایم قرار هست که در مورد خرید و فروش پله ای یا پلکانی در ارز های دیجیتال که برای مبحث آموزش مدیریت سرمایه در این بازار ضروری هستش، صحبت کنیم. اول یه توضیح کلی میدیم بعد وارد جزئیات بیشتر میشیم. فروش و خرید پله ای یا پلکانی، راه رهایی از ضرر و زیان های سنگین در بازار نزولی و به دست آوردن سود حداکثری در بازار صعودی هستش.

شاید بازار مالی که در اون فعالیت میکنین، روز به روز بیشتر ریزش پیدا میکنه و حتماً مثل همه سرمایه‌ گذارها به دنبال بهترین و مناسب ترین کف قیمتی برای خرید هستین. عموماً در این موارد هر کاربر تحلیلی متفاوت تری با بقیه نظر های تحلیل گر ها ارائه میده و دلیل سردرگمی و گمراهی معامله ‌گر ها میشه. خب حالا برای اینکه متوجه بشیم کف قیمت دقیقاً کجا هستش را هیچ کسی با قطعیت نمیدونه. ولی استراتژی خرید و فروش پله ای روش مناسبی برای به حداقل رساندن استرس و به حداکثر رساندن کسب سود در این موقعیت هستش.

خرید و فروش پله ای یا خرید پلکانی ترفند بیشتر سرمایه‌ گذاران بازارهای مالی برای به حداقل رساندن استرس سرمایه ‌گذاری، ریسک معاملات و… هستش. اگه تصمیم دارین در مورد خرید پلکانی رمز ارز و استراتژی خرید و فروش پله ای اطلاعات جامع تری داشته باشین، توصیه میکنیم این مقاله ای که برای شما عزیزان آماده کردیم را از دست ندین.

خرید و فروش پلکانی در ارز های دیجیتال چیست؟

خرید و فروش پلکانی در ارز های دیجیتال چیست؟

خب اولین اطلاعاتی که می بایست در مورد این استراتژی بدونین این هستش که " DCA "مخفف عبارت" Dollar Cost Averaging " هستش. که به معنیش میشه متوسط هزینه دلاری. مطمعناً هیچ معامله ‌گری در بازار نمیتونه بگه که بهترین و مناسب ترین موقع خرید فلان زمان یا فلان قیمت هستش. مگه این که دستی در بازار داشته باشه و بتونه رشد قیمتی را به خوبی تحلیل کنه.

درسته که نمودار تکنیکال قیمت در مورد این هستش که چه موقعی زمان خرید بوده و میتونه ما را یاری کنه. ولی با این حال هم احتمال شکست، استرس زیاد و ریسک بالا وجود داره. و نیز زمان بیشتری هم از ما گرفته میشه. به همین علت معامله‌ گر ها یا به عبارتی اکثر سرمایه گذارها، ترفند سرمایه گذاری ‌ای رو به اسم خرید و فروش پله ای یا پلکانی اختراع کردن.

 استراتژی خرید پله ای یا پلکانی از جمله روش‌ های سرمایه گذاری در طولانی مدت هستش؛ که در اون، فرد سرمایه خودش را به قسمت های مساوی تقسیم بندی کرده؛ و بدون توجه به قیمت یا موقعیت تکنیکال، در فاصله های زمانی مشخصی این سرمایه را وارد بازار میکنه. این فاصله های زمانی مشخص میتونه به شکل روزانه، هفتگی، ماهانه و… باشه. مقاله بهترین روش مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال می تونه در این زمینه برای شما مفید باشه.

لازم به توجه هستش که سرمایه‌ گذار در خرید پله ای یا پلکانی سرمایه ‌های تقسیم بندی شده را صرفاً روی یک کالا یا ارز وارد میکنه. برای بهتر رسوندن منظورمون یه مثال بزنیم؛ به طور مثال در نظر بگیرین می بایست در مورد ارز دیجیتال یکی از ارز ها را مانند بیت کوین انتخاب کنه و فقط روی اون معامله میکنه. این طور به نظر میرسه که استراتژی DCA برای بازاری همانند بازار رمز ارز ها که نوسان های قیمتی بسیار زیادی را شامل میشن؛ گزینه بسیار مناسبی هستن. چون که از این طریق در صورت ریزش ناگهانی قیمت، ضرر و زیان کمتری خواهید دید.

احتمالاً میدونین که بازار ارزهای دیجیتال مثل بازار های مالی پایدار دیگه نیستش و میتونن در روز نوسان های خیلی زیادی را تجربه کنن. که شاید بشه کمی آن را رام نشده به شمار آورد. بعضی وقت ها حتی بعضی از خبره ‌ترین و حرفه ای ترین کارشناس ها هم در تحلیل بعضی از رفتار های این بازار میمونن. به همین خاطر نوسان های زیاد، بهره گیری از استراتژی خرید پلکانی یکی از خردمندانه ‌ترین و بهترین تصمیم ‌ها هستش.

که از جمله علت های اون این هستش که، اگه قیمت ‌ها و ارزش ها بر خلاف میل و انتظار شما حرکت کرد. جای نگرانی آنچنانی برای شما وجود نداره. چون که در زمان ‌بندی بعدی خرید خودتون، خریدی در قیمت پایین ‌تر را انجام میدین که در نتیجه میانگین قیمت خرید شما کاهش پیدا میکنه و این طور به نظر میرسه که بهترین ترفند برای ورود به بازار های نوپا و تازه تاسیس و ورود افراد مبتدی استفاده از روش خرید پلکانی هستش.

مزایای روش مارتینگل یا پلکانی

مزایای روش مارتینگل یا پلکانی

در خرید پلکانی یا پله ای شما میتونین در صورت به وجود اومدن اشتباه کمی از اشتباه خودتون را جبران کنین و در صورتی که قیمت به دلخواه شما جلو نرفت و قیمت خریدتون کاهش پیدا کرد دوباره میتونین در قیمت های پایین تر خرید کنین و در واقع میانگین کم کنین و اگه قیمت برگشت و افزایش پیدا کرد، شما ضرر خودتون را جبران کنین و شاید هم به سود برسین. توصیه میکنیم مقاله تفاوت ترید و سرمایه گذاری در ارز دیجیتال رو هم مطالعه کنین.

معایب روش مارتینگال یا پلکانی

معایب روش مارتینگال یا پلکانی

این روش برای به حداقل رسوندن میانگین خرید و قیمت سر به سر با خرید همون ارز در موقعی که قیمت و ارزش ارز میخواد تازه رشد کنه، استراتژی خوبی هستش. اما باید توجه کرد که نمیشه بازار را به همین راحتی پیش ‌بینی کرد و اگه استراتژی به کار برده در این روش درست پیش نره، در موقعی که قیمت ارز به حداقل رسید، ضررو زیانی که سرمایه‌ گذار میبینه به حداکثر میرسه. از معایب دیگه کم‌ کردن میانگین با بهره گیری از استراتژی خرید پلکانی، بهم خوردن توازن پرتفوی هستش. مقاله آموزش ساخت بهترین پرتفوی ارز دیجیتال می تونه برای شما مفید باشه.

استراتژی خرید پله ‌ای ارز را کمتر کسی تایید میکنه و نظرات طرفداران و مخالفان این استراتژی با هم دیگه متفاوت هستش. طرفداران این استراتژی، معتقد هستن که خرید پله ای و به حداقل رسوندن میانگین خرید روشی مناسب برای سرمایه ‌گذاری هستش. ولی مخالفان این استراتژی معتقد هستن این روش نه تنها روش مناسبی برای سرمایه گذاری نیستش بلکه به فاجعه و ضرر و زیان خیلی زیادی هم ختم میشه.

علت معامله های پلکانی مثبت چه چیزی است ؟

خب حالا این سوال واسه هر کسی پیش میاد که چرا معامله گرها، از همون اول کار با حجم بالا تری وارد معامله نمیشن تا سود بیشتری هم کنن و دیگه لازم نباشه که به شکل پله ای حجم معامله را افزایش بدن؟! این ترفند از معامله 2 دلیل اساسی میتونه داشته باشه:

•    افزایش اطمینان معامله گر به سیگنال معاملاتی در روش پلکانی مثبت

دلیل اول، این هستش که روش معاملاتی و سیگنال معاملاتی معامله، جوری هستش که نمیتونه از پله اول، با اطمینان بیشتر به حد سود رسیدن قیمت را  پیشبینی کنه. برای مثال در پله اول، فقط تا حد 70 درصد به پیشبینی خودش اطمینان داره. ولی با پیشرفت قیمت و حرکت قیمت به سمت حد سود، درجه اطمینان معامله به پیشبینی ای که انجام داده، به حداکثر میرسه مثلا از 70 درصد، به 85 درصد میرسه. این کار افزایش اطمینان باعث افزایش حجم معامله هم میشه و معامله گر به صورت پلکانی، حجم پوزیشن خودش را افزایش میده.

•    نحوه قرار دادن استاپ ها در روش پلکان مثبت

دلیل دوم، هم میتونه به علت نحوه ی استاپ گذاری در این ترفند باشه. معامله گر هایی که از روش پلکانی مثبت استفاده میکنن، به طور معمول استاپ یا حد زیان معاملاتی که در پله های بالا تر باز کردن را، به شکل پلکانی، بالا تر میبرن. در این حالت ممکن هستش که معامله گر، ضرر و زیان هایی کوچک تر از تارگت بزرگ خودشون را ببینن و در پایان کار، سود هایی به مراتب بزرگ تر را به دست بیارن.
البته نحوه قرار دادن حد زیان برای پله های متفاوت در این ترفند، بستگی داره به ترفند سیگنال گیری معامله گر که متفاوت هستش و هر معامله گر، اون را به صورتی برای خودش شخصی سازی میکنه.
هر چند نحوه‌ ی قرار دادن حد ضرر و زیان در بازار های مختلف متفاوت هستش، ولی به طور کلی میشه قانونی شخصی را برای هر کدوم از بازار ها که در اون فعال هستین، برای معامله های خودتون پیاده سازی کنین.

نکات قابل توجه در خرید روش مارتینگل یا پلکانی

نکات قابل توجه در خرید روش مارتینگل یا پلکانی

اگه می خواهین رمز ارزی رو به روش مارتینگل یا پلکانی خرید کنین، قبل از خرید، از با ارزش بودن و روند رشد اون در طولانی مدت به طور کامل مطمئن بشین. هیچ گونه قانون صد در صدی و قطعی در روش پلکانی یا پله ای وجود نداره. هر معامله گری میتونه با توجه به نوع معامله ها، مقدار سرمایه و روش معامله شخصیتی خودش پله ها و سرمایه خودش را تقسیم بندی کنه. این روش همواره درست عمل نمیکنه و طبق مثالی که زدیم، میتونه باعث ضرر و زیان شما بشه.

اهداف و دلایل استفاده‌ از خرید و فروش پلکانی یا پله ای

اهداف و دلایل استفاده‌ از خرید و فروش پلکانی یا پله ای

همواره بازار با یک‌ روال جلو نمیره و‌ نباید هم انتظار‌ بازار همیشه مثبت‌ را داشته باشیم و‌ بالاخره پس از هر صعودی، نزولی وجود داره و همچنین پس از هر نزولی هم صعودی هستش. نکته قابل توجه این‌ هستش ‌که استراتژی معاملاتی داشته ‌باشیم که متناسب با ریسک ‌پذیری خود، با خرید و فروش پله ای مناسبی که ‌انجام میدیم ضرر و زیان هامون را‌ به کمترین مقدار برسونیم و سود خوبی به دست بیاریم. در‌ اون صورت دیگه بازار‌ منفی، نه ‌تنها نا ‌امید و ناراحتمون نمیکنه بلکه برامون جذاب هم میشه.
این‌ که در کف ‌های‌ قیمتی ارز را بخریم و در نزدیکی های سقف اون را بفروشیم نکته کاملاً صحیحی هستش که بارها اون را شنیدیم. مهم این هستش که درست تشخیص بدیم کف ‌ها و سقف‌ های قیمتی ارز کی هستش، تا ضرر و زیان ها‌ را به حداقل و سود ها را به حداکثر برسونیم.

به کار گیری هر یک از این روش ها به دو عامل اساسی بستگی داره:

خرید و فروش پلکانی در ارز های دیجیتال چیست؟

الف)هزینه معاملاتی:

در واقع هر چقدر هزینه معاملاتی کم باشه، تناوب معامله های اون ارز دیجیتال توجیه بیشتری پیدا میکنه.

ب) نوسانات قیمت ارز:

دشوارترین مرحله در‌ خرید پلکانی ارز دیجیتال پیش ‌بینی جهت حرکت‌ بازار هستش. اگه ‌جهت حرکت بازار اون ‌قدر مثبت نباشه که‌ ما هدف های خود‌مون را پیاده کنیم و به‌ سرعت سمت حرکت اون معکوس بشه، ما سود‌ نا‌شی از خرید‌ اولیه خودمون را هم از‌ دست میدیم. پس‌ برای خرید مرحله ای‌ ارز می بایست پیش ‌بینی افق میان ‌مدت بازار مثبت باشه. 

اصول روانشناسی نهفته در خرید و فروش پله ای:

اصول روانشناسی نهفته در خرید و فروش پله ای:

خرید و فروش پلکانی مناسب کاربرانی هستش که از رانت‌ های اطلاعاتی بازار رمز ارز خبر آنچنانی ندارن و فقط میخوان سرمایه خودشون را چند برابر کنن. تعداد زیادی از معامله ‌گر ها نا آشنا به بازار رمز ارز به فکر خرید ارز در بازار های سر تا سر مثبت هستن و البته از این کار خیلی پشیمون میشن، چون کمتر از گذشت چند روز با ضرر و زیان مالی رو به رو میشن.

 بهتر هستش که بدونین با این استراتژی باید خودتون را با رشد صعودی یا نزولی بازار سرمایه وفق بدین و به فکر به حداکثر رسوندن سود در تمامی پله‌ های ارز باشین چون که این کار را پله به پله انجام میدن.
این استراتژی طبق رشد بازار جلو میره. بازار همواره مثبت یا همواره منفی نیستش و بعد از رشد صعودی فرآیند نزولی را میبینیم و بلعکس. بهترین کار ممکن برای کاربران تازه کار بازار ارز دیجیتال استفاده از استراتژی خرید و فروش پله ای در شرایط نزولی برای به حداکثر رسوندن سود هستش. قابل ذکر هستش که کنترل هیجان در هنگام انجام معاملات بسیار اهمیت داره! مقاله 12 اصل مهم سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال هم می تونه به شما در سرمایه گذاری این بازار کمک کنه.

تأثیرات خرید و فروش پلکانی بر ریسک معاملات

تأثیرات خرید و فروش پلکانی بر ریسک معاملات

از جمله مزایای بهره گیری از استراتژی خرید پلکانی، به حداقل رسیدن ریسک هستش. که در حقیقت هدف اصلی و مهم اجرای استراتژی DCA به حداقل رسیدن سرمایه گذاری شما هستش. بهره گیری از این ترفند برای افرادی که در بازار ارز های دیجیتال تازه ‌کار و نا آشنا هستن میتونه کمک بسیار زیادی کنه تا ریسک ها به حداقل برسن.

اگه برنامه زمان ‌بندی شده مشخص وجود داشته باشه؛ سرمایه‌ گذار ها بدون هیچ استرسی میتونن سرمایه خودشون را وارد بازار کنن. در پایان ریسک این گونه سرمایه‌ گذاری به حداقل میرسه. سرمایه‌ گذاری با این ترفند باعث میشه که همه سرمایه ی هر سرمایه گذار به صورت ناگهانی و یکجا وارد بازار نشه. بلکه قطره قطره وارد بازار بشه. در نتیجه اگه قیمت بر خلاف میل سرمایه ‌گذار حرکت کنه نگرانی آنچنانی رو برایش ایجاد نمیکنه.

در نظر باید داشت که به حداقل رسیدن ریسک به این معنی نیست که این استراتژی باعث میشه که، ریسک سرمایه ‌گذاری در بازار های مالی از بین بره. بلکه به این معنی هستش که، میتونه ریسک کمتری را نسبت به استراتژی‌ های دیگه داشته باشه. که طبیعتاً در مقابل، سرمایه‌ گذاری با این ترفند سود کمتری را به همراه داره.

ریسک معامله پلکانی

قابل ذکر هستش که باید دقت داشته باشین که در این ترفند، معامله گر اگه بخواد بر عکس جریان و روند بازار، مدام معامله های تازه باز کنه، ممکن هستش روند بازار، چنان بر خلاف میل او حرکت کنه که آسیب های اساسی و جدی را به حساب و سرمایه معامله گر وارد کنه.

حرف آخر

خرید و فروش پلکانی از جمله بهترین استراتژی ها برای مدیریت سرمایه هستش و فعالان بازار های مالی از این روش برای سود حداکثر و ضرر و زیان حداقل استفاده میکنن. در حقیقت این روش به شما میگه که سرمایه و پول خودتون را ناگهانی خرج نکنین و هر چقدر که دفعات خرید و فروش پله ای بیشتر باشه، ریسک سرمایه گذاری هم برای کاربر کمتر هستش. بنابراین افرادی که دید بلند مدت به بازار سرمایه دارن، خرید و فروش پله ای در سود و زیان معامله های اون ها خیلی تاثیر گذار خواهد بود.

خرید و فروش پلکانی این را ممکن میکنه که در رشد های نزولی، میانگین قیمت خرید ارز در اختیار خودتون را به حداقل برسونین و در رشد های صعودی هم قسمتی از سود خودتون را شناسایی کنین تا ریسک سرمایه گذاری شما به حداقل برسه. برای بهره گیری از روش خرید و فروش پلکانی، در رشد های نزولی باید حمایت ها را به خوبی تشخیص بدین و در طرف مقابل هم برای بهره گیری بهینه از این استراتژی در رشد صعودی، باید مقاومت ها را شناسایی کنین. از طرف دیگه هنگامی که از خرید و فروش پلکانی استفاده میکنین، استرس معاملاتی و ترس از دست دادن سرمایه به حداقل میرسه.

خب در مقاله خرید و فروش پلکانی در ارز های دیجیتال چیست؟ سعی کردیم به زبان ساده در مورد خرید و فروش پلکانی یا به عبارتی روش مارتینگال رو توضیح بدیم. مزایا و معایبش رو بررسی کنیم حالا جه از لحاظ روش و چه از لحاظ روانشناسی امید داریم براتون مفید بوده باشه و در این مورد از ارز دیجیتال ها برای شما همراهان عزیز کمکی کرده باشیم.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد خرید و فروش پلکانی در ارز های دیجیتال چیست؟

در مورد خرید و فروش پلکانی در ارز های دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+53 = ?