فیبوناچی چیست؟ (سطوح فیبوناچی در معامله گری چه کمکی می کنند؟)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "فیبوناچی چیست؟ (سطوح فیبوناچی در معامله گری چه کمکی می کنند؟)"


  • 13:02 1403-02-03
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

ما می خواهیم در مقاله فیبوناچی چیست؟ اطلاعاتی در مورد اندیکاتور فیبوناچی برای شما ارائه کنیم و تاثیر فیبوناچی در معامله گری رو برای شما توضیح بدیم. با توجه به اینکه قراره در این مقاله به بررسی مفهوم فیبوناچی بپردازیم، بهتره ابتدا مقدمه ای در مورد بازار ارزهای دیجیتال داشته باشیم تا بتونین به راحتی مفهوم فیبوناچی رو درک کنین. بازار ارزهای دیجیتال به دلیل رشدهای قیمتی زیادی که در سال های گذشته داشت، به یکی از محبوب ترین بازارهای مالی تبدیل شد و سرمایه گذاران و معامله گران زیادی پا به این بازار گذاشتن. همچنین بازار ارزهای دیحیتال نیز مثل بقیه بازارهای مالی، نوسانات قیمتی زیادی داره و همین موضوع باعث میشه تا این بازار ریسک های زیادی داشته باشه.
همونطور که گفتیم، بازار ارزهای دیجیتال نوسانات قیمتی زیادی داره و همین امر باعث شده تا افراد و معامله گران زیادی از نوسانات بازار سودهای زیادی به دست بیارن. شما نیز می تونین از همین نوسانات بازار ارزهای دیجیتال، سودهای زیادی به دست بیارین، فقط کافیه نحوه تحلیل تکنیکال رو بلد باشین. بهتره بدونین تحلیل تکنیکال با استفاده از ابزارهای مختلفی انجام میشه که یکی از این ابزارها، اندیکاتور فیبوناچی هست که ما قصد داریم در مقاله فیبوناچی چیست؟ اطلاعاتی در مورد اندیکاتور فیبوناچی برای شما ارائه کنیم و تاثیر فیبوناچی در معامله گری رو برای شما توضیح بدیم. برای تسلط کامل به این موضوع توصیه میکنیم حتما از آموزش جامع پرایس اکشن استفاده کنین

فیبوناچی کیست؟

لئوناردو پیسانو یا لئوناردو فیبوناچی یکی از معروف ترین و سرشناس تریین ریاضی دان های قرون وسط هست که کتاب محاسبات رو در سال 1202 پس از میلاد منتشر کرد. فیبوناچی همچنین در این کتاب اطلاعاتی در مورد نحوه تبدیل ارزها به همدیگه نیز ارائه کرده که می تونین با خوندن این کتاب اطلاعات زیادی به دست بیارین.

اندیکاتور فیبوناچی چیست؟

اندیکاتور فیبوناچی چیست؟

ما می تونیم در پاسخ به سوال اندیکاتور فیبوناچی چیست؟ این جواب رو بدیم که اندیکاتور فیبوناچی نوعی دنباله بازگشت از اعداد هست. بهتره بدونین دو جمله اول در این دنباله یکی هستن و بقیه جمله های از جمع دو جمله قبلی به دست میان، ولی خیلی از افراد و معامله گران در بازار ارزهای دیجیتال نمی دونن که راز تحلیل فیبوناچی چیه و هدف از پدید اومدن این اندیکاتور چی می تونه باشه. جالب اینجاست که بدونین نسبت هر عدد به عدد قبل از خودش مقدار ثابتی در حدود 1.68 هست که به عنوان نسبت طلایی شناخته میشه. همچنین اندیکاتور فیبوناچی توسط ریاضی دان معروفی به اسم لئوناردو فیبوناچی تاسیس شد و به اسم اون شخص نام گذاری شد.
همونطور که گفتیم، اندیکاتور فیبوناچی شامل مجموعه اعدادی هست که دو جمله اول اون یکی هستن و بقیه جمله ها از جمع دو جمله قبلی به دست میان. همچنین برای استفاده از درصدها و ابزارهای فیبوناچی در تحلیل تکنیکال باید قبل از هر چیزی با دنباله فیبوناچی اشنایی داشته باشین و مفهوم این اندیکاتور رو درک کنین. بهتره بدونین دنباله فیبوناچی به ترتیب شامل اعداد مثل 1-1-2-3-5-8-13-21 و... هست. با توجه به این ترتیب اعداد در دنباله فیبوناچی می تونین بفهمین که این دنباله به این صورت به وجود میاد که بعد از عدد1، هر عدد از مجموع دو عدد قبلی خودش ایجاد میشه که به این ترتیب نیز ادامه پیدا می کنه.

اهمیت اعداد فیبوناچی در تحلیل تکنیکال چیست؟

نمودار قیمت ارزهای دیجیتال دوست دارن تا بر اساس الگوهای مشخصی نوسان داشته باشن. همچنین به دلیل تکرار الگوها، تحلیل تکنیکال کاربردی میشه. بهتره بدونین یکی از الگوهای تکرار شونده در بازار ارزهای دیجیتال، واکنش قیمت به اعداد فیبوناچی هست. به عبارت دیگه دنباله فیبوناچی در تحلیل تکنیکال این امکان رو دارن تا نقاط مهم رو مشخص کنند. شما می تونین با استفاده از اعداد فیبوناچی، بهترین و دقیق ترین پیش بینی های قیمتی رو داشته باشین.

انواع اندیکاتورهای فیبوناچی کدامند؟

انواع اندیکاتورهای فیبوناچی

همونطور که گفتیم، شما می تونین با استفاده از دنباله فیبوناچی بهترین و دقیق ترین پیش بینی های قیمتی رو انجام بدین. بهتره بدونین دنباله فیبوناچی اندیکاتورهای مختلفی داره که هر کدوم از اون ها کاربردها و ویژگی های خاص دارن. به همین منظور ما در این قسمت از مقاله فیبوناچی چیست؟ به معرفی و بررسی انواع اندیکاتورهای فیبوناچی می پردازیم.

•    فیبوناچی اصلاحی

یکی از انواع اندیکاتورهای فیبوناچی، اندیکاتور فیبوناچی اصلاحی هست که شما می تونین با استفاده از این اندیکاتور نقاط برگشت نمودار رو پیدا کنین. همچنین شما برای استفاده از این اندیکاتور کافیه تا دو قله و دو دره رو به هم وصل کنین تا سطوح فیبوناچی در بین اون دو تا نقطه ظاهر بشه. به این ترتیب قیمت هایی که روی سطوح فیبوناچی قرار دارن، می تونن نقاط برگشت محسوب بشن.

•    فیبوناچی بازتابی

یکی دیگه از انواع اندیکاتورهای فیبوناچی، اندیکاتور فیبوناچی بازتابی هست که شما می تونین با استفاده از این اندیکاتور هدف حرکت قیمتی رو مشخص کنین. همچنین شما در این هنگام باید سه نقطه متوالی رو به هم وصل کنین و سه نقطه شما باید به صورت کف-سقف و یا سقف-کف-سقف باشه.

•    فیبوناچی گسترده

یکی دیگه از انواع اندیکاتورهای فیبوناچی، اندیکاتور گسترده هست که شما می تونین با استفاده از این اندیکاتور نقاط توقف روند زولی رو پیدا کنین و اهداف روند صعودی رو تشخیص بدین. همچنین از جمله از نقاط مهم در این اندیکاتور می تونیم به اعداد 161.8 و 261.8 اشاره کنیم.

کاربرد فیبوناچی در معاملات:

کاربرد فیبوناچی در معاملات

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله اندیکاتور فیبوناچی چیست؟ اطلاعاتی در مورد کاربرد فیبوناچی در معاملات برای شما ارائه کنیم تا بتونین از دنباله فیبوناچی در معامله های خودتون استفاده کنین و بهترین و دقیق ترین پیش بینی های قیمتی رو داشته باشین. بهتره بدونین سطوح فیبوناچی نوعی چارچوبی هستن که معامله گران و تریدرها با استفاده از اون این امکان رو دارن تا نمودارهای خودشون رو مشاهده و بررسی کنند که این موضوع یکی از انواع کاربرد فیبوناچی در معاملات هست که باعث شده تا محبوبیت این اندیکاتور بیشتر بشه.
جالب اینجاست که بدونین چارچوب فیبوناچی نه چیزی رو پیش بینی می کنه و نه در چیزی یا فرایندی مشارکت می کنه، ولی بهتره بدونین اندیکاتور فیبوناچی در تصمیم گیری ها تجاری هزاران معامله گر و تریدر تاثیر می ذاره و ممکنه باعث بشه تا تصمیمات اون ها عوض بشه. همچنین اندیکاتور راه حلی جادویی برای معامله گران و سرمایه گذاران ارائه نمی کنه، بلکه سرمایه گذاران این امکان رو دارن تا داده های فیبوناچی رو تحلیل کنند تا بتونن با استفاده از اون ها به عنوان راهنمای معامله ها بهره ببرن. همچنین بعضی از معامله گران و تریدرها این اعقاد رو دارن که فیبوناچی می تونه پیش بینی هایی رو ارائه بکنه که تا 70 درصد قابل اعتماد هستن.

نسبت و عدد طلایی چیست؟

پیدا کردن دنباله اعداد فیبوناجی باعث میشه که نسبت های ریاضیاتی کشف بشن که به اون ها نسبت های طلایی گفته میشه. بهتره بدونین نسبت طلایی حاصل نسبت هر عدد از دنباله فیبوناجی به عدد قبل از خودش هست. همچنین این نسبت در طول دنباله فیبوناچی اونقدر ادامه پیدا می کنه که به عدد به اسم عدد طلایی نزدیک میشه. در دنباله فیبوناچی هر عدد تقریبا 1.618 برابر عدد قبلی خودش هست.

تاثیرات فیبوناچی در بازارهای مالی چیست؟

کاربرد فیبوناچی در معاملات

موضوعی که می خواهیم در این قسمت از مقاله اندیکاتور فیبوناچی چیست؟ برای شما مورد بررسی قرار بدیم، تاثیرات فیبوناچی در بازارهای مالی هست. بهتره بدونین وقتی که از تحلیل تکنیکال صحبت میشه، خیلی از سرمایه گذاران و تحلیلگران در بازار ارزهای دیجیتال به یاد یه تحلیل خوب میفتن که میشه از ترازها و نمودارهای اون برای دقیق ترین پیش بینی استفاده کرد. همچنین یکی از مهم ترین موضوع هایی که در حوزه کاربرد فیبوناچی در تحلیل تکنیکال صحبت میشه، توانایی همگرایی این ترازها با قرار گرفتن بر روی الگوهای زمانی هست.
به عبارت دیگه معامله گران و تریدرها این امکان رو دارن تا با قرار دادن ترازهای فیبوناچی بر روی الگوهای زمانی بر روی بازار تاثیر بذارن و سود خودشون رو به دست بیارن. جالب اینجاست که بدونین برای اینکه بیشترین سود رو از معامله های خودتون به دست بیارین، باید در تحلیل تکنیکال حرفه ای باشین. همچنین بهتره بدونین تحلیل تکنیکال فیبوناچی در بورس معمولا با درصدهای 38.2، 50 و 61.8 درصد انجام میشه. درصدهای بیشتر نیز در صورت لزوم و در مواقع خاص به کار گرفته میشن. این درصدهای رو میشه به کمک بستن نسبت میان اعداد مختلف فیبوناچی به دست آورد.
وقتی شما وارد بازارهای مالی یا بازار ارزهای دیجیتال میشین و می خواهیم تحلیل تکنیکال رو شروع کنین، یکی از بهترین ابزارهای تحلیل تکنیکال که به شما معرفی میشه و باید اون رو یاد بگیرین، اندیکاتور فیبوناچی هست. بهتره بدونین اندیکاتور فیبوناجی روشی هست که با استفاده از اون می تونین تصمیم گیری های خودتون رو به درستی انجام بدین. به عبارت دیگه شما می تونین با استفاده از تحلیل تکنیکال فیبوناچی 70 درصد مطمئن بشین که روند بازار رو درست پیش بینی کردین و در جای خوبی قرار گرفتین. نکته قابل توجه این هست که کاربرد اندیکاتور فیبوناچی در تحلیل تکنیکال برای همه افراد راحت نیست و باید این روش رو به طور کامل یاد بگیرن.

مزیت های اندیکاتور فیبوناچی چیست؟

مزیت های اندیکاتور فیبوناچی

همونطور که در بخش های قبلی نیز گفتیم، بازار ارزهای دیجیتال نوسانات قیمتی زیادی داره و همین امر باعث میشه تا هیجان این بازار بیشتر بشه و معامله گران و تریدرها بتونن از این بازار بیشترین سودها رو به دست بیارن. شما نیز می تونین با استفاده از نوسانات بازار ارزهای دیجیتال سودهای زیادی به دست بیارین، به شرطی که تحلیل تکنیکال رو بلد باشین و با ابزارهای اون آشنایی داشته باشین تا بتونین دقیق ترین و بهترین پیش بینی های قیمتی رو داشته باشین. همونطور که گفتیم، اندیکاتور فیبوناچی یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال هست که شما می تونین با استفاده از این اندیکاتور بهترین پیش بینی های قیمتی رو داشته باشین.
جالب اینجاست که بدونین علاوه بر استفاده از اندیکاتورهای فیبوناچی، نسبت های فیبوناچی در تشخیص الگوهای هارمونیک نیز تاثیر دارن. علاوه بر این، شما می تونین این نسبت های رو برای بررسی چرخه های بازار و تکرار بازه های زمانی مورد استفاده قرار بدین. استفاده از تحلیل تکنیکال فیبوناچی مزیت های زیادی داره که باعث میشه تا محبوبیت این اندیکاتور بیشتر بشه. به همین منظور ما در این قسمت از مقاله فیبوناچی چیست؟ یکی از مزیت های اندیکاتور فیبوناچی رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم.

•    تعیین حد سود و ضرر با اندیکاتور فیبوناچی

یکی از مزیت های اندیکاتور فیبوناچی این هست که شما می تونین با استفاده از این ابزار، حد سود و حد ضرر خودتون رو در معامله های خودتون تشخیص بدین. به عبارت دیگه استفاده از تحلیل تکنیکال فیبوناچی فقط برای پیدا کردن نقاط مهم در معامله های نیست، بلکه شما می تونین از نسبت های فیبوناچی برای حد سود و ضرر خود در معامله ها استفاده کنین و ریسک معاملاتی خودتون رو کم کنین.

رسم کانال فیبوناچی چگونه است؟

رسم کانال فیبوناچی

بعد از اینکه با اندیکاتور فیبوناچی Fibonacci و مزیت های اندیکاتور فیبوناچی آشنا شدین، شاید دوست داشته باشین تا از اندیکاتور برای پیش بینی های قیمت در معامله های خودتون استفاده کنین. بهتره بدونین برای اینکه بتونین از این اندیکاتور استفاده کنین، باید کانال فیبوناچی رو در چارت قیمت رسم کنین. به این منظور ما در این قسمت از مقاله فیبوناچی چیست؟ نحوه رسم کانال فیبوناچی رو برای شما یاد می دیم.

•    فیبوناچی در کانال روند صعودی

برای اینکه بتونین اندیکاتور فیبوناچی رو در چارت یا نمودار قیمتی خودتون رسم کنین، باید ابتدا جهت روند قیمت رو مشخص کنین. بهتره بدونین شما می تونین این اندیکاتور رو در هر بازه زمانی و روی هر دو نوع روند صعودی و نزولی رسم کنین. برای اینکه بتونین به راحتی یه کانال عادی پیدا کنین، باید بدونین که ضلع پایین کانال میشه تراز صفر شما. در این صورت خط صفر مثل یه روند عادی هست که به بررسی جهت کلی روند کمک می کنه. همچنین نقطه اول روی پایین ترین کف و نقطه بعدی رو روی آخرین کف روند صعودی می ذارین و نقطه سوم رو هم در سقف کانال قرار می دین. به این ترتیب اگه قیمت بالای صفر باشه یعنی روند صعودی و اگه قیمت پایین صفر باشه یعنی روند نزولی میشه.

•    فیبوناچی در کانال روند نزولی

برای اینکه بتونین اندیکاتور فیبوناچی رو در کانال روند نزولی رسم کنین، باید ابتدا یه کانال نزولی معمولی رو پیدا کنین. بهتره بدونین ضلع بالای کانال که خطر روند نزولی شما رو نشون میده به عنوان تراز صفر شما در نظر گرفته میشه و در اصل تراز صفر نیز مثل خط روند فعالیت می کنه. به این ترتیب وقتی قیمت کمتر از اون باشه، به نوعی تایید بر روند نزولی هست و اگه قیمت بالای صفر باشه، می تونه نشونه تغییر روند نزولی باشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله اندیکاتور فیبوناچی چیست؟ اطلاعاتی در مورد تحلیل تکنیکال فیبوناچی برای شما ارائه کنیم و برخی از مزیت های اندیکاتور فیبوناچی رو برای شما توضیح بدیم. همونطور که گفتیم، اندیکاتور فیبوناچی شامل مجموعه اعدادی هست که دو جمله اول اون یکی هستن و بقیه جمله ها از جمع دو جمله قبلی به دست میان. همچنین نحوه رسم کانال فیبوناچی رو برای شما توضیح دادیم.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد فیبوناچی چیست؟ (سطوح فیبوناچی در معامله گری چه کمکی می کنند؟)

در مورد فیبوناچی چیست؟ (سطوح فیبوناچی در معامله گری چه کمکی می کنند؟) نظر دهید
سوال امنیتی :1+40 = ?