تاثیر مهارت تحلیل تکنیکال در معامله گری

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "تاثیر مهارت تحلیل تکنیکال در معامله گری"


  • 02:01 1403-01-10
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

در مقاله ی "تاثیر مهارت تحلیل تکنیکال در معامله گری" سعی داریم شما را با تحلیل تکنیکال و تاثیر مهارت تحلیل تکنیکال بر معامله گری آشنا کنیم. همانطور که می دونین معامله گری از شغل های بسیار جذاب و در عین حال دشوار و پر ریسک هست. نحوه ی کار تریدر در بازارهای مالی مثل بازار ازر دیجیتال خیلی مهمه و داشتن استراتژی معاملاتی برای رسیدن به سودهای زیاد لازم و ضروری هست.

برای معامله گر شدن و تجربه کردن استقلال مالی خوشایند باید مهارت هایی رو حتما کسب کرد. یکی از این مهارت ها داشتن مهارت تحلیل تکنیکال هستش. در ادامه این مقاله شما رو با این روش و تاثیر مهارت تحلیل تکنیکال در معامله گری آشنا خواهیم کرد اما قبل از پرداختن به آن  می خواهیم تعریفی کلی از معامله گر و تحلیل تکنیکال داشته باشیم، با ما همراه باشید.همچنین شما کاربران عزیز می تونین از سایت ارزسنج برای بالا بردن مهارت خودتون در تحلیل تکنیکال استفاده کنین.

معامله گر کیست و چه مهارت هایی باید داشته باشد؟

معامله گر کیست

در تعاریف آکادمیک چنین اومده: معامله گر شخص یا موسسه ای فعال در حوزه امور مالی هستش که با کمک ابزارهای مالی مانند سهام سرمایه، اوراق قرضه، بازار کالاها، ابزار مشتق و صندوق سرمایه گذاری مشترک رو به عنوان پوشش ریسک، آربیتراژ(بهره گیری از تفاوت بین دو یا چند بازار برای کسب سود) یا سفته بازی خرید و فروش می کنه.

به بیانی دیگر معامله گر یا تریدر شخصی هستش که در بازارهای مالی مانند ارز و بورس معامله انجام میده. او معاملات خودشو با استفاده از موجودی شخصی خود و یا با سپرده سرمایه گذاران که برای مدیریت در اختیارش قرار دادن، انجام میده. 

چگونگی عملکرد معامله گران به این صورت هستش که معامله گرها وضعیت بازارهای مالی رو بررسی می کنن و بر اساس اطلاعات و داده های آنالیز شده اقدام به خرید و فروش می کنن. در واقع سود و زیان هر معامله گر ناشی از تغییرات و نوسانات قیمت در بازارهای مالی هستش. برای اطلاع از بهترین تحلیل گران ارز دیجیتال در بازار ارز های دیجیتال در سایت ارزسنج مقاله ای به همین نام وجود داره که می تونین مطالعه کنین.

بر اساس تعریفی که داشتیم نتیجه می گیریم که کار اصلی هر معامله گر خرید و فروش هستش. اما این خرید و فروش پیچیده تر از چیزی هستش که در بازارهای معمولی باهاش سر و کار داریم. به همین دلیل معامله گر باید دارای مهارت های خاصی باشه تا بتونه به سود دست پیدا کنه و احتمال ضررش پایین بیاد از جمله از این مهارتها میشه به تحلیل فاندامنتال،  تحلیل تکنیکال، مدیریت سرمایه و ... اشاره کرد. در این بین تحلیل تکنیکال بین تریدرها جایگاه خاصی داره. چرا؟ در ادامه مقاله " تاثیر مهارت تحلیل تکنیکال در معامله گری" به این سوال پاسخ داده خواهد شد. اما تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال که غالبا به عنوان نمودار خوانی ازش یاد میشه، نوعی تحلیل هستش که با هدف پیش بینی رفتار آینده بازار بر پایه ی حرکات قیمتی و داده های حجمی معاملات که قبلا صورت گرفته، انجام میشه. تحلیل تکنیکال قدمتی طولانی داره و در قرن های هفدهم و هجدهم میلادی هم دیده شده و امروزه مورد استفاده ی زیادی در بازار سهام و سایر بازارهای مالی سنتی قرار گرفته و البته جزء جدایی ناپذیر از معاملات ارز دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی شده. 

تحلیل تکنیکال در واقع استفاده از نمودار و ابزارهای معاملاتی اون هستش و نوع خاصی از تحلیل به شمار میره که رفتار آینده بازار رو با توجه به حرکات قبلی قیمت و داده های معاملاتی پیش بینی می کنه. تعریف کامل و اصولی این هستش که تحلیل تکنیکال یک روش تحلیلی استراتژی معاملاتی با هدف ارزیابی سرمایه گذاری ها و پیش بینی فرصت های معامله در آینده است. 

همونطور که اشاره شد تحلیل تکنیکال در شکل ابتدایی خود در قرن هفدهم در آمستردام هلند و در قرن هجدهم در ژاپن مورد استفاده قرار گرفته اما شکل مدرن این تحلیل از فعالیت چالز داو که خالق شاخص اقتصادی میانگین صنعتی داو جونز هستش، شروع شده. با وجود اینکه در این تحلیل با شاخص ها، اعداد و نمودارها سرو کار داریم، این تحلیل در اصل به نوعی مطالعه رفتار انسان ها در بازارهای مالی محسوب میشه. 

بدین صورت که این احساسات سرمایه گذاران هستش که قیمت یک ارز رو تعیین میکنه و عرضه و تقاضا که هسته ی مالی رو شکل میده به نوعی از احساسات معامله گران ناشی میشه و بر اساس این احساسات حرکات قیمتی شکل میگیره. پس میتونیم به این جمع بندی برسیم که تحلیل تکنیکال نوعی تحلیل رفتار انسانی است. در ادامه مقاله ی "تاثیر مهارت تحلیل تکنیکال در معامله گری" به بررسی اصول و فرضیات تحلیل تکنیکال پرداخته میشه با ما همراه باشین. برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد نمودار ها و تحلیل تکنیکال می تونین مقاله ای درمورد اندیکاتور فیبوناچی در سایت ارزسنج رو مطالعه کنین.

اصول و فرضیات تحلیل تکنیکال

 تحلیل تکنیکال

به گفته چالز داو اولین و مهمترین فرضیه در تحلیل تکنیکال نمایش یافتن اطلاعات به کمک قیمت هستش. به عبارتی، تحلیل تکنیکال با تکیه بر تحلیل آماری نوسانات قیمت در تلاش هست که با مشاهده الگوها و روندهای قیمتی حال و گذشته، بتونه روند قیمتی آینده رو پیش بینی کنه. داو بر این معتقده که عوامل موثر بر قیمت، در بازارهای کارآمد مشخص هستن و در هر نقطه از زمان قیمت، تمامی اطلاعات مورد نیاز رو به معامله گران ارائه می ده.
این فرضیه در حالت کلی درست هستش اما در کنار اون، اخبار و اطلاعیه ها هم امکان نوسان قیمت در کوتاه مدت و حتی در بلند مدت رو نشون میدن. از این نوع تحلیل در بازارهای تحت شرایط عادی با حجم معاملات و نقدینگی بالا میشه پاسخ مناسبتری گرفت. امروزه سه اصل مهم که تحلیل تکنیکال بر اون ها تکیه داره عبارتند از:

1.    قیمت نشون دهنده ی همه چیز می باشد: قیمت یک دارایی منعکس‌کننده تمام چیزهایی هستش که روی یک دارایی اثر داره و یا می تونه اثر بذاره. از فرضیات مهم تحلیل تکنیکال این هست که همه چیز از جمله اصول بنیادی در قیمت مشخص هستش و با توجه به اون میشه سایر عوامل پیش از تصمیم گیری برای سرمایه گذاری رو حذف کرد. تحرکات قیمتی، تنها نکته مهم و نشان دهنده میزان عرضه و تقاضای بازار هستش.

2.    قیمت در روند نمودار در حال حرکت است: به اعتقاد تحلیلگران تکنیکال، در روندهای کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت، قیمت ها حرکت می کنن و روندهای گذشته مدام در حال تکرار هستش. یعنی پس از بروز یک روند، تا زمانی که روند جدیدی ایجاد بشه، حرکت قیمت‌ ها در آینده به احتمال زیاد در همون مسیر ترند هستش.

3.    گذشته تمایل به تکرار شدن دارد: قیمت‌ ها به خاطر تکرار تاریخ قابل پیش ‌بینی هستن. با تحلیل چارت ‌ها، می توان روندها رو شناسایی کرده و آینده یک دارایی و یا آینده ی بازار رو به طور کلی پیش‌ بینی کرد. ماهیت روند قیمت بگونه ای هستش که تکرار میشه. بر طبق روانشناسی بازار و با توجه  به احساساتی مانند ترس و هیجان و طمع، چرخه های قیمتی گذشته درحال تکرارند. یک تحلیلگر تکنیکال، به کمک نمودارها به تحلیل احساسات می پردازه و روند قیمتی نمودار رو تحلیل و بررسی می کنه.  

تحلیل تکنیکال در بازارهایی مانند ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

 تحلیل تکنیکال

در ادامه مقاله ی "تاثیر مهارت تحلیل تکنیکال در معامله گری"  به بررسی چگونگی عملکرد تحلیل تکنیکال در بازار ارز دیجیتال می پردازیم. تحلیل تکنیکال رو میشه روی هر گونه اوراق بهادار دارای داده تاریخی اعمال کرد از سهام و اوراق قرضه گرفته تا کالاها و ارزهای فیات و البته ارز دیجیتال. در واقع تا زمانی که اطلاعات قیمت های گذشته وجود داشته باشه امکان استفاده از تحلیل تکنیکال هم وجود داره. برای این کار از رسم نمودار داده های مرتبط با هدف تولید سیگنال های معاملاتی کوتاه مدت استفاده میشه. با نمودارسازی، آنالیز تکنیکال قادر به تفسیر اطلاعات برای یه تصمیم گیری ترید آگاهانه هستش. 

همونطور که قبلا هم اشاره شد، در تحلیل تکنیکال رفتار قیمت در گذشته بررسی و قیمت آینده بر اساس اون پیش بینی میشه. ادله تحلیل تکنیکال برای استفاده از قیمت های گذشته بر این استواره که "تاریخ تکرار می شود". البته قرار هم نیست این اتفاق دقیقا مانند قبل اتفاق بیوفته ولی الگوها مشابه خواهند بود. این نکته هم فراموش نشه که تحلیلگران مختلف می تونن تفاسیر متفاوتی هم از یه داده داشته باشن. 

به گفته ی یکی از تحلیلگران ارشد بازار جیک ووجستیک، رسم و نمایش روانشناسی فعالین بازار به تحلیلگران تکنیکال این اجازه رو می ده تا برای درک نحوه ی تغییر قیمت ها در آینده، سطوح عرضه و تقاضا رو ببینن و به گفته ی جولیوس دی کمپنار تحلیل تکنیکال فردگراست و تریدرهای مختلف عموما از تکنیک های مختلفی برای ارزیابی الگوهای مشاهده شده در یک چارت یکسان استفاده می کنن. 

هسته ی اصلی تحلیل تکنیکال، عرضه و تقاضا هستش. در واقع نمودی از احساسات بازار در این هسته نهفته ست. به عبارتی قیمت یک دارایی حاصل تقابل فشار خرید و فروشه و این فشارها ارتباط مستقیمی با احساساتی مانند ترس و طمع تریدرها و سرمایه گذاران داره.

تحلیل تکنیکال در بازارهایی که روند قیمتی به شکل طبیعی پیش رفته و معاملات با حجم و لیکوئیدتی بالایی در انجام هستش، قابل اعتمادتر بوده و تاثیر بیشتری هم داره. هر چه حجم معاملات بازار افزایش پیدا کنه امکان دستکاری قیمت ها و در نتیجه نوسانات غیر طبیعی کم میشه. این نوسانات غیر طبیعی سبب میشه سیگنال اشتباه در تحلیل رخ بده و از کارایی و دقتش کم بشه. 

تاثیر مهارت تحلیل تکنیکال در معامله گری

 تحلیل تکنیکال

با خوندن مطالب بالا میشه تاثیر مهارت تحلیل تکنیکال در معامله گری رو حدس زد. برای موفقیت در هر بازاری شناخت کامل و جامع اون اهمیت زیادی داره و نمیشه تنها به مطالعه و دانستن تعاریف اصولی متکی بود. یه معامله گر بازار ارز دیجیتال باید بتونه نوع نوسانات ارز رو به درستی تفسیر و پیش بینی کنه تا بتونه به سود زیادی دست پیدا کنه. برای رسیدن به این مهم تریدر باید یک استراتژی معاملاتی داشته باشه تا با انجام معاملات درست سود خوبی به دست بیاره. از پرطرفدارترین این استراتژی ها در بین سرمایه گذاران تحلیل تکنیکال هستش. 

تحلیل تکنیکال روشی ست که تصمیمات خرید و فروش رو با بهره گیری از آمار بازار انجام میده. این تحقیق در ابتدا شامل مطالعه ی نمودارها و در ادامه دونستن تاریخچه ی معاملات و آمارها ست. تحلیل تکنیکال بر این باور هستش که روندهای گذشته ی بازار می تونه رفتار آینده برای بازار رو به طوری کلی و یا برای هر ارز پیش بینی کنه.

با یادگیری تحلیل تکنیکال می تونین معاملاتتونو کاملا هوشمندانه انجام بدین و به سود زیادی برسین. به این ترتیب که با مهارت تحلیل تکنیکال در معامله گری می تونین در بازار ارز دیجیتال و یا هر بازار مالی دیگه سرمایه گذاری کنین و با پیش بینی آینده بازار با استفاده از این تحلیل با خرید و فروش به موقع ارز به سودهای زیادی برسین.

تحلیل تکنیکال در شناخت روند درست بازار به تریدر کمک کرده و به کمک اون در زمان و موقعیت خوب میشه نقاط خرید و فروش رو تشخیص داد و جالبتر اینکه میشه در تمام بازه های زمانی از این ابزار استفاده کرد. برای رسیدن به این نکته دیدن آموزش هایی لازم به نظر میرسه. شما میتونین با ثبت نام در دوره ی آموزش پرایس اکشن سایت ارزسنج به این مهم دست پیدا کنین و سود های زیادی از دنیای کریپتوکارنسی بدست بیارین.

نتیجه گیری

در مقاله ی " تاثیر مهارت تحلیل تکنیکال در معامله گری" با تعریف معامله گر و تحلیل تکنیکال آشنا شده و در مورد اصول و فرضیات این تحلیل پرکاربرد اطلاعات جامعی بدست آوردین. در ادامه در مورد روش کار تحلیل تکنیکال در بازار ارز دیجیتال آگاه شدین و در نهایت با تاثیر مهارت تحلیل تکنیکال در معامله گری.

با مطالعه ی تمام این مطالب میشه به این نتیجه رسید که یک تریدر در بازار ارز دیجیتال برای رسیدن به سود زیاد که هدف هر معامله گر هستش باید مهارت هایی داشته باشه و تحلیل تکنیکال از مهمترین این مهارتها حساب میشه. سایت ارزسنج با هدف آموزش کاربران عزیز روی کار اومده تا با انتقال اندوخته های خود که طی پنج سال کار و زحمت بدست اومده بتونه خدمتی هر چند کوچک در این زمینه انجام بده. موفق و پرسود باشید.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد تاثیر مهارت تحلیل تکنیکال در معامله گری

در مورد تاثیر مهارت تحلیل تکنیکال در معامله گری نظر دهید
سوال امنیتی :5+90 = ?