پروژه های در حال توسعه متاورس در سال 2022

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "پروژه های در حال توسعه متاورس در سال 2022"


  • 22:02 1403-02-08
  • زمان مطالعه: 16 دقیقه

پروژه های در حال توسعه متاورس در سال 2022 رو قراره به شما معرفی کنیم. دنیای مجازی متاورس طی دو سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته. این پیشرفت مدیون سرمایه گذاری شرکت هایی مانند متا، مایکروسافت، اپیک گیمز هستش و متاورس رو به یک بخش مهم و در حال توسعه در این شرکت ها تبدیل کرده. طیف گسترده ای از فناوری ها می تونن در متاورس دخیل باشن که شامل واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، واقعیت ترکیبی و ... میشن. البته متاورس فقط واقعیت مجازی نیستش و واقعیت مجازی یکی از عوامل کلیدی محرک متاورسه و میتونه یکی از اجزا سازنده ی نقشه راه اون باشه.

همونطور که گفتیم یکی از پروژه های در حال رشد در دنیای ارز دیجیتال، پروژه های در حال توسعه ی متاورس هستش. اگه با این پروژه ها آشنایی ندارین و از روند فعالیت اون ها چیزی نمیدونین این مقاله رو تا انتها دنبال کنین. در مقاله " معرفی پروژه های در حال توسعه متاورس در سال 2022. " ابتدا به تعریف متاورس و مفاهیم لازم در این زمینه و در ادامه به معرفی این پروژه ها و ویژگی های هر کدوم می پردازیم که شامل پروژه های : سالیس (Solice)، زانا (xana)، گیم ریچ (GameRich)، متا وی پد (MetaVpad)، نوسانا (Nosana)، بیت.کانتری (Bit.Country) و پروژه ی متافیتر (MetaFighter) میشه. برای شناخت این پروژه های نوظهور با آکادمی ارزسنج همراه باشید.

متاورس چیست؟

متاورس چیست؟

متاورس رو میشه یک فضای مشترک مجازی که از ترکیب واقعیت فیزیکی، بازی های آنلاین، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و ارزهای دیجیتال حاصل میشه، تعریف کرد که کاربران رو قادر میکنه به صورت مجازی با هم در تعامل باشن. هر برنامه، خدمت یا بستری که به کاربر اجازه میده با انسان های دیگه یا شخصیت های دیجیتالی در یک دنیای مجازی تعامل داشته باشه، متاورس رو تشکیل میده. از بازی پوکمون گو که از واقعیت افزوده استفاده میکنه تا اتاق های کار هورایزن فیس بوک که امکان همکاری مجازی رو فراهم می کنن، زیر بناهایی برای اونچه متاورس میتونه در آینده باشه، محسوب میشه. مقاله متاورس چیست؟ شما رو کامل با این موضوع اشنا خواهد کرد.

امروزه پروژه های متاورس به عنوان یک زمینه ی مهم سرمایه گذاری برای بسیاری از سرمایه گذاران و فعالان حوزه اقتصادی محسوب میشه. این پروژه ها بر مبنای بلاک چین و توسعه ی غیر متمرکز ایجاد شدن. در نتیجه پروژه های متاورس مفهومي کاملا جديد در حوزه ی دانش و فناوري محسوب ميشه و همين جديد و پيچيده بودن، کار سرمايه گذاري بر روي اون ها رو پيچيده و نسبتا نامفهوم کرده.

در اصل متاورس چيزي جز تعدادي صفر و يک نيست و اين صفر و يک ها تقريبا نمادي در دنياي خارج ندارن، بنابراين پروژه هاي مربوط به اون ها هم کاملا مجازي هستن و نميشه تصور خارجي و واقعي نسبت به اون ها داشت. اين موضوع مهمترين چالش پيش روي سرمايه گذاران در اين حوزه محسوب میشه.

بنابراين لازمه براي سرمايه گذاري بر روي پروژه هاي متاورس و پروژه های در حال توسعه متاورس مفاهيم مربوط به اون رو به درستي درک کنيم. مفاهیمی که بتوان بر اساس اون بهترین متاورس رو انتخاب کرد و روی بهترین پروژه های متاورس سرمایه گذاری کرد. البته پروژه های زیادی در متاورس در حال کار هستن مانند سندباکس، دیسنترالند و ... . ولی پروژه های در حال توسعه ای هم هستن که بهتره اون ها رو زیر نظر داشت.

درسته که فناوری متاورس اخیرا بر سر زبون ها افتاده اما مفهوم این دنیای دیجیتال ریشه در گذشته داره. در واقع رویا پردازان و نویسندگان داستان های علمی و تخیلی از مدت ها قبل روی مفهوم متاورس کار کردن و رویایی رو برای حرکتی فراتر از محدودیت های فیزیکی جهان و کشف افق های جدید در سر داشتن. 

ایده ی اصلی متاورس زاییده ی تخیل نیل استفنسون (Neal Stephenson) نویسنده ی رمان های علمی تخیلی هستش. سقوط برف، رمانی هستش که در سال 1992 توسط این نویسنده نوشته شد که در اون به توصیف مفهوم دیجیتال پرداخته شده. در این کتاب نویسنده یک فضای مجازی رو توصیف میکنه که مردم با استفاده از عینک های واقعیت مجازی به اون دسترسی دارن. جهان متاورس در این کتاب شامل نسخه ‌های مجازی از فضای زندگی واقعی، از پارک ‌ها و ساختمان ‌ها گرفته تا بناهای خارق ‌العاده و عجیب و غریبه که دیگه محدود به قوانین دست و پا گیر دنیای فیزیکی نیستش.

متاورس چیست؟

اگه بخوایم در یک جمله موضع مشترک در خصوص متاورس رو بگیم:

متاورس یک واقعیت مجازیست که افراد بسته به پیشرفت زمانه ی خود، هر کاری رو که در زندگی واقعی انجام میدن، قادرن در این فضا هم انجام بدن. برای درک بهتر مفهوم متاورس نگاهی به معنای اون میندازیم.

متاورس از دو واژه متا (Meta) و ورس (Verse) تشکیل شده. کلمه متا به معنی «برتر» و ورس که از کلمه  «Universe» گرفته شده به معنی «جهانی» هستش. به این ترتیب عبارت متاورس رو میشه «جهان برتر» یا «برتر از جهان» تعریف کرد. 

متاورس به عنوان یک شبکه‌ مجازی عمل میکنه که در اون کاربران قادرن با هم و با سایر اجزای محیط اطراف خود تعامل داشته باشن. به عبارتی، در دنیای متاورس افراد به صورت آنلاین و مجازی به نقش‌ آفرینی می پردازن.
این دنیای مجازی، جنبه‌ های مختلف شبکه ‌های اجتماعی،‌ بازی ‌های ویدیوئی، فناوری واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) و در نهایت بلاک ‌چین رو با یکدیگه ادغام می‌کنه. به همین دلیل متاورس رو میشه به دنیایی که توسط واقعیت ‌های مجازی و واقعیت‌ های افزوده ساخته میشه هم نسبت داد.

متاورس و مفاهیم سرمایه گذاری آن

متاورس و مفاهیم سرمایه گذاری آن

برای درک بهتر متاورس و مفاهیم سرمایه گذاری اون، در ابتدا بايد بتونین مجازي بودن اين دنيا رو درک کنین و بدونین  که چگونه يک دنياي مجازي مي تونه ارزش مالي و مادي داشته باشه و چگونه ميتونه محلي براي سرمايه گذاري بشه. از طرف ديگه شما بايد بدونین که متاورس دنبال چيه و چه کاري قراره انجام بده.

اين ها تمام مفاهيمي هستش که برای سرمایه گذاری روی پروژه های متاورس، قراره بدونیم. در مرحله ی اول بايد کمي با فضاي مجازي آشتي کرد. در واقع بايد به اين مفهوم رسید که فضاي مجازي تبديل به يک دنياي جديد و موازي دنياي واقعي شده. يعني به فضاي مجازي بايد رسميت داد. در اصل بازار مهم و معتبر ارزهاي ديجيتال تماما بر اساس همين دنيا شکل گرفته. توصیه میکنیم حتما مقاله 8 روش کسب درامد از متاورس رو مطالعه کنین.

اما فضاي مجازي يک مفهوم کاملا متفاوت نسبت به فضاي واقعي داره و اون مفهوم "کاربرد" هستش. يعني در فضاي مجازي و صفر و يک، ارزش هر چيزي به کاربرد و جذب مخاطب اون بستگی داره به عبارتی تا زمانی که يک مفهوم بتونه از ديد کاربر کاربردي ديده بشه و بتونه کاربر رو جذب کنه اين مفهوم تبديل به يک مفهوم با ارزش ميشه. بلاک چين و ارزهاي ديجيتال سعي کرده به اين دست از مفاهيم ارزش مادي بده. يعني ارزشي که اين مفاهيم داره رو بتونه با ملاک و معيار مادي و مالي نشان بده.

متاورس و مفاهیم سرمایه گذاری آن

در ادامه نوبت به متاورس و مفهوم اون میرسه. متاورس نه يک برنامه و نه يک پلتفرمه، بلکه مجموعه اي از تمامي پلتفرم ها و مفاهيم مجازي برپا شده بر اساس بلاک چين هستش. يعني با توجه به گسترش پروژه هاي غير متمرکز و بلاک چيني متاورس طراحي شده و سعي کرده بر اساس همين مفاهيم دنيايي جديدي براي انسان ها ايجاد کنه. در اين دنيا کاربر میتونه يک زندگي جديد رو به صورت واقعيت افزوده تجربه کنه. بنابراين قدرت ها و توانايي هاي جديدي براي کاربر ايجاد میشه و همين موضوع مي تونه خود به خود جذابيت هاي خاصي به این دنیا بده.

پس متاورس يک دنياي جديدی هستش که انواع پروژه هاي بلاک چيني و غير متمرکز در اون شروع به فعاليت مي کنه. اين پروژه توسط توکن يا کوين هايي که در بازار ارزهاي ديجيتال دارن ارزش گذاري ميشن. مفاهیمی که گفته شد تمام مفاهیمی هستش که هر کاربر باید در مورد پروژه های متاورس بدونه. اما بریم سر موضوع اصلی این مقاله: معرفی پروژه های در حال توسعه متاورس که باید در سال 2022 زیر نظر داشت.

پروژه های در حال توسعه متاورس در سال 2022

معرفی پروژه های در حال توسعه متاورس که باید در سال 2022 زیر نظر داشت

از پتانسیل هایی که متاورس داره اینه که میتونه جایگزین مناسبی برای اینترنت باشه. فرصت های مناسبی در این فضا وجود داره که میتونه یادآور دوره ی دات کارت در دهه نود میلادی بشه. در نتیجه ورود زود هنگام به این عرصه می تونه مزایای بی شماری به همراه داشته باشه. همونطور که گفته شد جنبه های مختلفی در دنیای مجازی وجود داره، از بازی های Play to Earn  گرفته تا دنیای سه بعدی غیرمتمرکز، پلتفرم های رویداد محور و تجربیات حاصل از اونها، آواتارهای دیجیتالی و هویت های مجازی همه و همه دست به دست هم دادن تا زندگی روزمره ی انسان ها رو تغییر بدن. 

البته باید توجه داشت که پروژه های در حال توسعه متاورس هنوز در مراحل اولیه پیشرفت هستن و اولین موج این پروژه ها به تازه گی منتشر شدن. هدف از این انتشار هم نمایش ایده ی کلی دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین و نمونه های کاری و پلتفرم نسخه ی بتاست.

امروزه شاهد این هستیم که برخی از پروژه های موجود وارد این حوزه میشن و در این بین پتانسیل متاورس کم کم برای جهانیان فاش میشه. کمترین دستاوردی که میشه برای متاورس بیان کرد، فعالیت مجموعه های گوناگون برای تبدیل شدن به فیسبوک ها،  فورتنایت ‌ها و موتور‌های غیرحقیقی (Unreal Engines) متاورس هستش. از معروفترین پروژه های در حال توسعه متاورس در سال 2022 میتونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پروژه سالیس (Solice)

پروژه سالیس (Solice)

پروژه سالیس Solis، یکی از پروژه های در حال توسعه متاورس هستش که بر روی بلاک چین سولانا ساخته شده. این پروژه اولین پروژه ی میان پلتفرمی واقعیت مجازی (VR) متاورس و یک سرزمین دیجیتاله که مالکیت، ساخت و اداره ی اون به واسطه ی کاربران و از طریق واقعیت مجازی انجام میشه.

متاورس سالیس شامل تعداد زیادی از قطعات زمین (LAND) میشه که در حیقت ماهیت توکن بی همتا داره و قابل توسعه هستش و میشه از اون برای کسب درامد استفاده کرد، از این رو این پروژه شباهت زیادی به دیسنترالند داره. البته این پلتفرم طیف گسترده ای از ویژه گی ها دیگه رو هم در برمیگیره که باعث شده به یکی از پروژه های در حال توسعه متاورس در سال 2022 تبدیل بشه.

از جمله ی این ویژه گی ها میتونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

•    دروازه ‌های سیاه‌ چال‌ها (Dungeons): این دروازه ‌ها در حقیقت پورتال ‌های جادویی هستن که به صورت تصادفی یا رندوم در سراسر این دنیای مجازی ظاهر میشن و بازیکنان رو به سیاه‌ چال ‌های خالی منتقل می‌کنن. بازیکنان در این سیاه ‌چال‌ها با چالش‌ های پیش رو و بازی‌ های گوناگون درگیر هستن و از طریق حل این چالش ها میتونن پاداش دریافت کنن.

•    بازی های مبتنی ‌بر ماموریت (Quest): این بازی به کاربران این امکان رو میده تا بخشی از عرضه توکن SLC رو کسب کنن و از این طریق ماموریت ‌های محول ‌شده در این متاورس رو به سرانجام برسونن.

•    سیستم صنعت‌ گری‌: کاربر پس از اینکه مواد اولیه و عناصر مورد نیاز رو با جستجو کردن در این متاورس یافت یا خریداری کرد، می تونه از این طریق دارایی‌ های مبتنی بر توکن بی ‌همتای کمیاب‌، ارزشمند و مفیدی رو بسازه.

•    حیوانات خانگی دیجیتال مبتنی بر بلاک چین‌: موجودات دیجیتال مبتنی‌ بر NFT که صاحبان خودشونو در سراسر متاورس سالیس Solice  دنبال می‌کنن و باعث ایجاد ویژگی‌ های منحصر بفرد میشن.

•    بازار سالیس Solice:  این پروژه یک پلتفرم وب‌ محور هستش که از اون برای تبادل دارایی ‌های مبتنی بر Solice  سه ‌بعدی واقعیت مجازی که شامل قطعه‌ های زمین‌، حیوانات همراه‌، آواتار‌ها‌، ساختمان ‌ها‌، مواد اولیه خام و غیره میشه، مورد استفاده قرار می‌گیره. 

 پروژه سالیس شامل مناظری هستش که در دو بخش داخل و خارج از فضای واقعیت مجازی قابل دسترسه اما کاربران تنها زمانی که از هدست های VR سطح بالا استفاده میکنن، بهترین تجربه ی کاربری رو کسب میکنن. این پروژه فرآیند عرضه ی اولیه صرافی غیر متمرکز (IDO) رو برای توکن های SLC خود در لانچ پد سولانیوم (Solanium)راه اندازی کرد و اخیرا در صرافی هیوبی و بسیاری از صرافی های غیر متمرکز مبتنی بر سولانا هم لیست شده.

  • پروژه ی زانا (Xana)

پروژه ی زانا (Xana)

دومین پروژه ای که در مقاله ی "معرفی پروژه های در حال توسعه متاورس  در سال 2022 " مورد بررسی قرار میگیره، پروژه ی زانا xana هستش. زانا یکی از پلتفرم های در دست ساخت لایه 2 اتریوم هست که از طریق طیف گسترده ای از تکنولوژی های ساخت سفارشی و دلخواه برای تقویت آینده متاورس طراحی شده.  

پلتفرم زانا به برند‌ها‌، مشاغل و اشخاص این امکان رو میده تا محیط‌ های سه‌ بعدی دلخواه و خدمات داخلی فضای مجازی خودشونو ایجاد کنن. درست شبیه به بسیاری از متاورس‌ های دیگه، این محیط به قطعه زمین‌ های منحصر به‌ فردی تقسیم میشه. در این پلتفرم‌، قطعه ‌های زمین مجموعه‌ ای از شبکه ‌های 1 در 1 (مناطق درون بازی  50 متر در 50 متر) رو تشکیل میدن. بزرگ‌ ترین قطعه ی این زمین‌ ها میتونه تا 4 در 4 واحد (200 متر در 200 متر) مساحت داشته باشه. این قطعه زمین ‌ها مبتنی بر توکن بی‌همتا ساخته شدن و قابل فروش‌، معامله و یا اجاره دادن به سایر کاربران هستن. در مجموع‌، تنها 150,000 قطعه زمین در دسترس کاربران خواهد بود و کاربران می تون به روش های مختلفی به اونها دسترسی داشته باشن.

XANA، به عنوان یکی از پروژه های در حال توسعه متاورس، همچنین گزینه هایی رو برای شخصی سازی آواتارهای جامع ارائه میده و به برندگان و توسعه دهندگان این امکان رو فراهم میاره تا آواتارهای اختصاصی برای کاربران خودشون ایجاد کنن و از اون به عنوان راهی برای ایردراپ NFT و کسب درآمد استفاده کنن. راهکار لایه دوم پروژه ی زانا شامل چندین بلاک چین از جمله بایننس اسمارت چین، سولانا، ترا و پالیگان خواهد شد. در اصل این رویدادها به کاربران این اطمینان خاطر رو میده که دسترسی به تکنولوژی موجود در این پلتفرم  به راحتی از طریق محبوبترین پلتفرم ها قابل دسترسی هستش. مقاله مقایسه خرید زمین در متاورس و دنیای واقعی؛ هم می تونه برای شما مفید باشه.

این پروژه شباهت هایی به دیسنترالند داره اما تفاوت هایی هم مانند پشتیبانی VR و واقعیت افزوده AR هم داره. همچنین از سازنده ی بدون کد و راه حل اختصاصی لایه دوم برای به حداکثر رسوندن قابلیت دسترسی استفاده می کنه. اولین عنوان GameFi  که در آینده از تکنولوژی Xana استفاده میکنه، ‌اکنون در دست توسعه هستش. این بازی تحت عنوان NFT Duel  شناخته میشه و یک بازی مبتنی بر توکن بی‌ همتا و یادآور فضای Yu-Gi-Ohهست. 

  • پروژه نوسانا  (Nosana)

پروژه نوسانا  (Nosana) 

نوسانا یکی دیگه از پروژه های در حال توسعه ی متاورس هستش که در این مقاله مورد بررسی قرار میگیره. این پروژه به عنوان یک شبکه ی محاسبات جمعی غیر متمرکز تعریف میشه و به دنبال دموکراتیک کردن رایانش ابری cpu از طریق یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین هستش.

پلتفرم نوسانا در وحله ی اول بر روی متاورس متمرکز هستش و قصد داره به یک زیر ساخت کلیدی تبدیل بشه تا سازندگان این فضا با بهره گیری از اون بتونن مناظر دنیای دیجیتال خودشونو بهبود ببخشن. نوسانا از ظرفیت خالی شبکه ی وابسته خودش استفاده می کنه تا بتونه توسعه دهندگان رو قادر کنه از محاسبات ابری ارزان تر، مقرون به صرفه تر و در دسترس تر برای برنامه هاشون استفاده کنن. ممکنه حتی این فرایند موجب کاهش و یا از بین رفتن اتکای سازندگان به تکنولوژی ‌های بزرگ هم بشه.

نوسانا، به عنوان یکی از پروژه های در حال توسعه متاورس، با کمک بلاک چین سولانا و توکن های  NOS، منابع لازم رو برای بازار آزاد برای قدرت محاسباتی مشترک فراهم می کنه. در نهایت، این پروژه امیدواره که یک دنیای دیجیتال باز ارائه بده که در اون از محاسبات برای افزایش طیف گسترده ای از تجربیات فرا مرکزی استفاده میشه. برای مثال می تونیم به تعاملات شخصیت های غیر انسانی (NPC)، محیط های فرآیند محور تولید شده، رمزنگاری فایل و ... اشاره کنیم که به طور ایمن توسط کاربرانی که از این فناوری ها استفاده می کنن، محاسبه میشه. 

Nosana به کاربرانش این امکان رو میده تا در صورتی که ظرفیت محاسباتی بلااستفاده خودشونو در اختیار شبکه قرار بدن، توکن NOS دریافت کنن. این ظرفیت برای تقویت پروژه‌ های نوید بخش در حال ساخت در بستر بلاک چین مورد استفاده قرار می‌گیره. این پلتفرم قصد داره تا انجام این کار رو با عرضه برنامه ‌ای که قابل اجرا بر روی طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ های سخت ‌افزاری مثل کامپیوتر‌های خانگی‌، گوشی‌ های هوشمند و یا Raspberry Pi هستش، به آسان ‌ترین شکل ممکن پیاده ‌سازی کنه.

قبل از راه ‌اندازی شبکه اصلی Nosana قراره تا شبکه آزمایشی این پلتفرم کمی پس از فروش عمومی توکن اون راه‌ اندازی بشه. کاربران می تونن در آینده از طریق تبدیل شدن به یک نود نیز به توکن ‌های NOS دسترسی پیدا کنن. وظیفه ی این نود‌ها هم اجرای پایپ‌ لاین ‌ها‌، تایید کد و حفاظت از شبکه در برابر نود‌های مخربه.

  • پروژه گیم ریچ  (GameRich)

پروژه گیم ریچ  (GameRich)

GameRich  یکی از پروژه های در حال توسعه متاورس و یکی از لانچ‌ پد‌های متاورس‌ محور و اکوسیستم مبتنی ‌بر محصولات در دست توسعه هست و هدفش اینه که پروژه های متاورس در حال توسعه نوظهور و نوید بخش رو به صورت ساده و ایمن به کاربران ارائه بده. این پلتفرم به کاربران این امکان رو میده که با استفاده از محصولات متنوع برای سرمایه‌گذاری در جهان دیجیتال که به ‌سرعت در حال رشد هستن، کسب درآمد کنن. این محصولات عبارتند از:

•    استفاده از توکن ‌ها بی‌ همتا و منحصر به فرد برای به دست آوردن توکن‌ ها و دارایی ‌های متاورس

•    سرمایه ‌گذاری در عرضه ی عمومی اولیه متاورس  (IMO)

•    ارائه حق نمایندگی یا تفویض توکن‌ های بی ‌همتا به گیلد‌ها برای کسب درآمد منفعلانه 

پلتفرم لانچ ‌پد از مدل‌ های گوناگون جذب منابع مالی پشتیبانی میکنه تا به متاورس‌، بازی های مبتنی بر بلاک چین و سایر پروژه‌ های باکیفیت، اجازه بده تا از طریق یک یا چند رویکرد مختلف سرمایه جذب کرده و با ریسک، چالش ها و خطر‌ات احتمالی در مسیر خودش مقابله کنن. این رویکرد‌ها عبارتند از:

•    اوراق بهادار ریسک پذیر (کم ریسک)

•    عرضه NFT قابل تبدیل (تقریبا کم ریسک)

•    عرضه اولیه ی بازی (ریسک نسبتا بالا)

•    ارائه ی توکن های اهرمی (ریسک بالا)

این رویکرد طوری طراحی شده که فرصت های متنوعی رو برای تمامی شرکت کنندگان بدون توجه به ریسک و دسته بندی دارایی های ترجیحی اونها فراهم کنه. گیم ریچ هم شبیه بسیاری از پروژه های در حال توسعه متاورس، هم پوشانی زیادی با بازی بلاک چین داره. این پلتفرم طیف وسیعی از ابزارها و خدمات رو ارائه میده که شامل یکپارچه سازی خودکار دیفای، خزانه NFT  و بازار ادغام کننده ها و لانچ پدهای بازی های آینده میشه. 

از خصوصیت ‌های اصلی GameRich که در این مقاله بهش پرداخته میشه،  بانک جهانی دیجیتال (Metaverse Bank ) هستش. این بانک در واقع مجموعه ‌ای از ابزار و خدماتی ست که بازیکنان بازی بلاک چین و سرمایه‌ گذاران میتونن با بهره‌ گیری از اونها بازده مالی خودشونو به حداکثر برسونن و همچنین موانع ورود به این عرصه رو به حداقل. این ابزارها به کاربران کمک می‌کنن تا توکن ‌های منحصر به ‌فرد خودشونو در یک بازی مستقر کنن، NFT هاشونو به‌طور ایمن در ازای دریافت ییلد بالا به سایر بازیکنان واگذار کنن یا به راحتی توکن‌ های منحصر به ‌فردشونو به عنوان بخشی از مجموعه شخصی ذخیره کنن. 

GameRich به عنوان یکی از پروژهای در حال توسعه متاورس قصد داره تا اولین فرایند IGO خودشو در سه ماه اول سال 2022 تکمیل کنه و انتشار نسخه آلفا بانک متاورس Alpha Bank Metavars  این پروژه نیز برای سه ماه دوم سال 2022 برنامه ‌ریزی شده. توکن کاربردی بومی این پلتفرم (RICH) در قالب توکن بومی هر دو بستر BEP20 (Binance Smart Chain)  و ترا (Terra) عرضه میشن.

  • پروژه متا وی پد (MetaVPad)

پروژه متا وی پد (MetaVPad) 

در اصل قراره تا متاورس Metaverse  به فضایی بسیار بزرگ، متنوع و پر از فرصت‌ ها (و ریسک‌ ها) تبدیل بشه. تعدادی از پروژه های در حال توسعه متاورس راهکار‌هایی هستن تا به سازندگان و خالقان این امکان رو بدن که دنیا‌های مجازی مستقل خودشونو ایجاد کنن. این در حالی ست که سایرین در حال ساخت پروژه‌ هایی با عناصر متاورس ‌محور مثل حاکمیت غیرمتمرکز‌، دنیاهای سه ‌بعدی‌، تعامل‌ های انگیزشی‌، توکن‌ های بی‌ همتا و هویت دیجیتال هستش. مانند سایر روندهای نوآورانه، این احتمال وجود داره که متاورس در نهایت با تعداد زیادی پروژه اشباع بشه که در نهایت بسیاری از اونها با شکست مواجه خواهن شد. این در حالیه که سایر پروژه‌ ها در حال رشد و موفقیت قابل توجهی کسب می کنن.

این پروژه در فضای بین پروژه های جدید دنیای مجازی و سرمایه گذاران فعالیت می کنه. این امر به واسطه ی ارائه یک پلتفرم شکل می‌گیره که در اون کاربران می تونن در معرض گلچینی از پروژه های متاورس قرار بگیرن.
این پروژه یک لانچ پد متاورس محور هستش و به استیک کنندگان (دارنندگان) توکن متا وی پد اجازه میده تا  امکان تخصیص تضمینی فرآیندهای IDO  پروژه های متاورس تلفیقی داشته باشن. کاربران این پلتفرم در سطوح مختلف و بر اساس تعداد توکن‌ های METAV استیک ‌شده ی خود دسته ‌بندی میشن. این امر به صورت مستقیم روی میزان سهم دریافتی کاربران از هر پروژه تاثیر میذاره.

  • پروژه بیت.کانتری (Bit.Country)

پروژه بیت.کانتری (Bit.Country)

Bit.Country یک پلتفرم جالب توجهی هستش که به کاربران این امکان رو میده تا متاورس های سفارشی خودشونو بسازن. این جهان های مجازی منعکس کننده ی نیازها و ارزش های خاص جوامع این افراد هستن. هر یک از متاورس های این فضا می تونن به صورت سفارشی ساخته بشن و همینطور دارای توکن اقتصادی منحصر به فرد و سیستم حاکمیت غیر متمرکز خودشون هستن. این روش به توسعه ‌دهندگان و مشارکت ‌کنندگان اجازه میده تا متناسب با نیازهای خود محیط دنیای مورد نظرشونو طراحی کنن و چارچوبی انعطاف ‌پذیر برای رشد، مشارکت جامعه و ارتقای آینده فراهم کنن. 

Bit.Country، به عنوان یکی از پروژه های در حال توسعه متاورس، برای ارائه ی یک چارچوب غیر فنی برای ایجاد متاورس های سفارشی طراحی شده. علاوه بر این، یک API قدرتمند هم ارائه میکنه که توسعه ‌دهندگان با استفاده از اون میتونن بازی‌ های سطح بالا و تجربه‌ های مبتنی بر قرارداد هوشمند رو برای متاورس ایجاد کنن.

این پلتفرم ساخته شده بر روی پلتفرم  Substrate، چارچوب دموکراتیک، انگیزشی و اقتصادی رو برای ایجاد جهان های سه بعدی، بازی ها و تجربیات کاربری این چنینی فراهم می کنه. هر دنیای مجازی دارای تعداد ثابتی از بلاک های زمین هستن که میشه اونها رو به واحدهای زمین کوچکتر تقسیم کرد.

بیت.کانتری هنوز رویداد ساخت توکن خودشو کامل نکرده و شبکه ی اون هم هنوز راه ‌اندازی نشده. البته توجه به این نکته مهمه که تیم فعال در این پروژه یک نسخه نمایشی به نسبت طولانی از اصول و تکنولوژی مورد استفاده در این پلتفرم رو همراه با برخی از کاربردهای احتمالی منتشر کرده. این پلتفرم اخیرا بعد از این که بیش از 25000 سهامدار 100 میلیون دلار خودشونو برای حمایت از مزایده ی پاراچین قفل کردن، برنده ی چهاردهمین مزایده پاراچین کوساما شد. . نسخه مبتنی بر Kusama از پروژه Bit.Country تحت عنوان  NEER  برای بستر  Pioneer شناخته میشه. این در حالی هستش که نسخه ی پولکادات این پروژه با نماد NUUM برای بستر Continuum به بازار عرضه میشه.

  • پروژه متافایتر (MetaFighter)

پروژه متافایتر (MetaFighter)

آخرین موردی که در لیست پروژه های در حال توسعه ی متاورس هستش و در این مقاله مورد بررسی قرار میگیره، پروژه ی متافایتر هستش. اگه یکی از طرفداران بازی ‌های مبارزه ‌ای سنتی و نسل جدید هستین، لازمه تا MetaFighter رو بررسی کرده و زیر نظر داشته باشین. این بازی تجربه ی بازی اکشن سبک آرکید (Arcade) رو برای کاربر به ارمغان میاره و شک نداشته باشین که ضربان قلب کاربر هنگام بازی بالا میره. این فضا با شرط بندی های دوستانه (یا شاید غیر دوستانه) پشتیبانی میشه و بازیکنان اجازه میده تا پول خودشونو روی این پلتفرم بذارن و از مهارت هاشون کسب درآمد بکنن.

همیشه بازی ‌های مبارزه‌ ای به چشم آزمون نهایی مهارت گیمینگ دیده میشن و فقط RTS (استراتژی زمان واقعی‌) و FPS تاکتیکی (تیراندازی اول شخص‌) در قالب آزمون نهایی برای نشون داده شدن مهارت های بازیکن به حساب میان و در اکوسیستم گیمینگ جایگاه معادلی دارن. دقت فنی‌، تمرکز و یادگیری لازم برای بهترین بودن در این بازی ‌ها منجر به ساخت جامعه‌ ای پرشور‌ و وفادار شده که تا به امروز هیچ پاداش درخوری دریافت نکرده. این جامعه در هنگام مشاهده کردن استعداد مورد نظر می تونه به سرعت، میزان و عمق این استعداد رو شناسایی کنه.

جمع بندی

در این مقاله پروژه های در حال توسعه ی متاورس در سال 2022 که باید زیر نظر داشت بررسی شدن. و تقریبا از پروژه هایی صحبت شده که طرفداران زیادی دارن و در آینده همچنان پروژه های کاربردی خواهند بود شما هم می توانید با مطالعه این مقاله و تحقیق بیشتر در این مورد به فکر فعالیت در این پروژه ها باشید. موفق و پرسود باشید
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد پروژه های در حال توسعه متاورس در سال 2022

در مورد پروژه های در حال توسعه متاورس در سال 2022 نظر دهید
سوال امنیتی :2+79 = ?