جایگاه ارز دیجیتال در ایران

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "جایگاه ارز دیجیتال در ایران"


  • 22:02 1403-02-13
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

با سلام و عرض ادب و احترام به همه ی مخاطبین عزیزمون بار دیگه در خدمت شما عزیزان هستیم با یک مقاله بسیار مهم و جذاب از سری مباحث آموزش ارز دیجیتال. لطفا با ما همراه باشین. با جهانی شدن فضای دیجیتال و استفاده روز افزون افراد در زندگی روز مره شون، عده ای به این فکر افتادن تا معاملات پولی خودشونو به این فضا منتقل کنن که نتیجه این تلاش ها تولید واحد معاملاتی به نام ارز دیجیتال بود. این نوع ارز ها در واقع وجود خارجی ندارن و تنها در فضای اینترنتی قادر به فعالیت می باشن و شما در دنیای واقعی هیچ معادل فیزیکی برای آن ها پیدا نمی کنین. ارز دیجیتال یا همان cryptocurrency، که معادل فارسی آن رمز ارز هست در واقع یک نوع پول یا ارز دیجیتالیست که جایگزین ارز های رایج شده، رمز ارز ها انواع مختلفی داره که هر کدام از آن ها کاربرد خاصی داشته و به دلیل ویژگی های منحصر به فردشون مورد استقبال بسیاری از افراد در سراسر جهان قرار گرفت. در روزهای اخیر، مطرح شدن نظرات برخی متصدیان و مسئولان جمهوری اسلامی ایران سبب شده که نیاز به تبیین فنی، قانونی، سیاسی و اقتصادی جایگاه ارزهای دیجیتال در کشورمون و ضرورت به‌کارگیری ارز دیجیتال محسوس بشه. در این مقاله ما قصد داریم، جایگاه ارز دیجیتال در ایران رو مورد بررسی قرار بدیم.

ارز دیجیتال در ایران

ارز دیجیتال در ایران

تفکر وجود ارز دیجیتال در ایران، باعث شد که در این قسمت از مقاله ما به بررسی این پدیده نوپا و نقش افرینی اون بپردازیم. لازمه بدونین که، با جهانی شدن فضای دیجیتال و استفاده روز افزون افراد در زندگی روزمره خودشون، عده ای به این فکر افتادن تا معاملات پولی خود را نیز به این فضا منتقل کنن که نتیجه این تلاش ها، تولید واحد معاملاتی با نام ارز دیجیتال بود. این نوع از ارز ها نوعی واحد پول مجازی هستش و به اصطلاح می تونیم بگیم که این پول وجود خارجی نداشته و فقط صرفا جنبه ی مجازی داره اما از انجایی که امروزه اکثر داد ستد ها به صورت دیجیتالی صورت می گیره ارز دیجیتال جایگاه ویژه ای رو در سراسر دنیا پیدا کرده می تونیم بگیم که، با استفاده از ارز های دیجیتال دیگر نیازی ندارین از بانک کارت بانکی تهیه کنین چرا که با این ارز دیجیتال می تونین معاملات خودتون رو به اسانی و بدون هیچ مشکلی به راحتی انجام بدین. در واقع می توینم بگیم که در مرحله ی اول، هدف از ارز های دیجیتال تسهیل خرید های اینترنتی هست اما رفته رفته با پیشرفت هایی که این فضای مجازی و کابرد هایی که رمز ارز ها پیدا کردن باعث شد که، امروزه سهام های بزرگ دنیا و معاملات از طریق ارز های دیجیتال، داد و ستد صورت بگیره. 

مقاله پیشنهادی: ارز دیجیتال چیست؟

و در ضمن، مهم ترین دلیلی که باعث گرایش افراد به سمت ارز دیجیتال شد، امنیت بالا در استفاده از این ارز هاست که دلیل اون شاید می تونه استفاده از رمز های بسیار پیچیده در ساختش باشه، همچنین قدرت نقد شوندگی بالایی که این ارز ها دارن سبب علاقمندی افراد به این بازارهای مالی شده، ارز دیجیتال هیچ سرویس‌دهنده مرکزی یا مؤسسه مالی برای کنترل نقل و انتقال نداره چون همه چیز بر ارتباطات نظیر به نظیر(همتا به همتا) بنا شده. به این شکل که، ارز دیجیتال ماهیتی غیر متمرکز داره که بر اساس اون تمامی فرآیند انتشار، پردازش و اعتبارسنجی معاملات توسط شبکه کاربران و بدون هیچ واسطه ‌ای انجام می گیره. تعداد ارزهای دیجیتال در دنیا در حال افزایش هست که از آن جمله می ‌تونیم به بیت کوین به عنوان پرکاربردترین و با ارزش‌ ترین رمزارز در دنیا، اشاره کنیم. بیت کوین یک سیستم اینترنتی عمومی هست که یک شبکه پرداخت وجوه و تولید پول رو به صورت کاملاً الکترونیکی معرفی کرده.

 

همانطور که گفتیم، امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش استفاده از فضای مجازی، استفاده از ارزهای دیجیتال برای انجام مبادلات، به جای پول های کاغذی با شکل و حجم بزرگ و غیر قابل حمل، گستردگی وسیعی در کل جهان و از جمله در کشور ایران پیدا کرده. البته امروزه با تشدید اعمال بی‌ سابقه تحریم‌ های ظالمانه بین‌المللی از سوی ایلات متحده و همچنین قرار گرفتن ایران در لیست هشدار و لیست سیاه FATF و بسته شدن سوئیفت (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication)، شاهدیم که تعداد بالایی از پرداخت ‌های بین‌المللی در اقتصاد ما بر بستر ارزهای دیجیتال و به صورت غیر نقدی انجام می گیره و ارز دیجیتال در ایران به یکی از مسائل استراتژیک تبدیل شده. 

خالی از لطف نیست بدونین که، ارز های دیجیتال ابزارهای بسيار مناسبی برای دور زدن تحريم های بين المللی عليه ايران هست. اما متاسفانه در ايران از جانب دولت به عنوان تهديد قلمداد شده و فعالیت در این زمینه برای مردم ممنوع شده که در ادامه به بررسی خواهیم پرداخت. صرفا استفاده از ارز های دیجیتال برای حاكميت اقتصادی مجاز هست. پس ما در اینجا با یک تبعیض قانونی مواجه هستیم. اما ما به اینده ارز دیجیتال در کشور عزیزمون امیدوار هستیم چرا که، جذابيت سرمايه گذاری در اين بازار در نهايت بر ممنوعيت ها چيره خواهد شد و جذب سرمايه به سمت اين بازار نوين ادامه خواهد يافت.

جایگاه ارز دیجیتال در ایران

جایگاه ارز دیجیتال در ایران

در این قسمت از مقاله، ما سعی کردیم به صورت فنی و علمی، جایگاه ارز دیجیتال در ایران رو براتون بررسی کنیم. همانطور که می دونین، ارز دیجیتال در کل دنیا تونسته به جایگاه و محبوبیت بالایی دست پیدا کنه یکی از اصلی ترین کاربرد اون می تونیم بگیم که هیچ تفاوتی با پول واقعی نداره همانند؛ ریال، دلار، یورو، و پوند این ارز، یک واحد پول بین المللی هست و مربوط به کشور خاصی نیست و لذا بدون محدودیت می شه در تمامی کشور ها از اون استفاده کرد. جایگاه ارز دیجیتال در ایران بسیار خوب هستش از سوی مردم کشورمون با استقبال بسیار خوبی مواجه شده. تعداد زیادی از مردم کشور در این شبکه، سرمایه گذاری کردن و سود های کلانی را به دست اوردن. طبق بررسی ها صورت گرفته مشخص شده که تاکنون بیش از 12 میلیون ایرانی وارد بازار ارزهای دیجیتال شدن که رقم قابل توجه ای هستش و این نشان از محبوبیت و استقبال ارز دیجیتال در بین مردم کشورمون هستش که، هدف 77 درصد اون ها جهت حفظ ارزش پول و سرمایه گذاری وارد این بازار شدن. 15 درصد از اون ها استفاده از ارز دیجیتال رو برای خودشون حرفه و شغل انتخاب کردن ، 3 درصد به منظور حمایت از تکنولوژی، 3 درصد دیگر از آنها برای سرگرمی و کنجکاوی، 1 درصد از آن ها نیز برای جابه جایی بین المللی پول و 1 درصد باقی مانده نیز برای خرید و پرداخت وارد این بازار شدن. 

مقاله پیشنهادی: بورس یا ارز دیجیتال؛ کدام بهتر است؟

ارز دیجیتال به لحاظ علم اقتصاد می تونه عرصه‌ های جديدی برای تجارت بين‌المللی ايران ايجاد کنه. توجه داشته باشین که، كه نقدينگی موجود در بازار رمزارزها كه می ‌تونه به عنوان يك فرصت اقتصادی تلقی بشه، در صورت ورود به بازارهای ديگر تبديل به تهديد می شه. طبق بررسی های صورت گرفته برآورد شده که، بيش از ۵.۱ ميليون نفر از ايرانيان بالغ بر ۲۵ هزار ميليارد تومان سرمايه وارد این بازار کردن. و در ضمن متخصصین حوزه برنامه ‌نويسی هم در اين عرصه فعاليت می كنن پس می تونیم با این حساب بگیم که، این بازار، فضایی برای اشتغال برای کشورمون هم ایجاد کرده. ناگفته نمونه که، ریسک از دست دادن سرمایه هم در این بازار وجود داره و ممکنه برا شما این سوال پیش بیاد که، آیا خطر از دست رفتن سرمایه مردم با خرید ارز دیجیتال در ایران وجود دارد؟ در مبحث بعدی به این سوال پاسخ خواهیم داد.

جایگاه ارز دیجیتال در ایران

لازمه بدونین که، براساس نص صريح قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران، انجام هيچ فعاليتی جرم نيست. مگر اينكه در قانون برای انجام آن جزا يا جريمه ‌ای در نظر گرفته شده باشه. بر همين اساس و با توجه به نبود جزا يا جريمه برای فعاليت در اين حوزه، بايد گفت خريد، نگه‌داری و فروش ارزهای ديجيتال ممنوع نيست. ناگفته پيداست كه، تا زمان وضع قوانين مرتبط با جرم و جزای فعاليت رمزارزها، امكان برخورد قانونی با فعالان اين حوزه از نظر قانونی وجود نداره. نبود قانون در اين باره نشانه غيرقانونی بودن نيست بلكه نشانه تعلل قانون‌گذار هست. دولت ایران و به ‌طور خاص بانک مرکزی تا پيش از 2 اردیبهشت ماه 1397 موضع مشخصی غير از هشدارهایی برای خرید رمزارزها اعلام نكرده بود، اما در این تاریخ، به‌کارگيری بيت کوین و سایر رمزارزها را در تمام مراکز پولی و مالی کشور ممنوع اعلام کرد. البته این ممنوعيت، سياست نهایی بانک مرکزی در خصوص استفاده از ارز دیجیتال در ایران نبود.

مقاله پیشنهادی: آینده ارز های دیجیتال چگونه خواهد بود؟

استخراج بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری در ایران قانونی هست اما باید برای انجام آن از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت بشه. در سال 1398، استخراج رمز ارزها توسط معاون اول رئیس جمهور به صورت کاملا قانونی اعلام شد. استخراج ارزهای دیجیتال در ایران بدون مجوز غیرمجاز اعلام شد. به عبارت دقیق تر استفاده از دستگاه های استخراج رمز ارزها طبق این آیین نامه و فقط منوط به دریافت مجوز از وزارت صمت مجاز هست. در غیر این صورت خلاف قوانین عمل شده و در نهایت منجر به قطع شدن اشتراک برق آن ها می شه و نیروی انتظامی می تونن دستگاه های آن ها رو توقیف کنن و پیگرد قضایی داره. به ‌طور کلی خرید و فروش و نگهداری بیت کوین برای مردم از نظر قانونی جرم نیست، اما در مقیاس وسیع و در حوزه پرداخت‌ های کلان کشور، فعلاً مجوز خاصی صادر نشده. بهتره بدونین که، به علت هزینه برق پایین، وجود زمین وسیع برای ماین کردن، نیرو کار ارزان و متخصصان فراوان در حوزه کریپتو باعث شده که ایران، در نهایت جز 5 کشور اول از نرخ هش ریت در جهان قرار بگیره.

جایگاه ارز دیجیتال در ایران

با توجه به رشد روز افزون سرمایه گذاران در حوزه ارزهای دیجیتال و اهمیت وجود صرافی های معتبر و کاربردی، در حال حاضر تعداد زیادی صرافی ایرانی برای کاربران ایجاد شده که سعی می کنن ضمن حفظ دارایی های دیجیتال کاربران، خدمات مفیدی را به اون ها ارائه بدن. فقط صرافی هایی، مجاز به ارائه خدمات هستن که دارای مجوز از بانک مرکزی باشن و پس از احراز شرایط اعلام شده توسط بانک مرکزی، می تونن فعالیت کنن در صرافی های مجاز، سقف تبدیل ریال به رمز ارزها و بر عکس تابع مقررات عمومی قوانین ارزیست. یکی از دلایل ایجاد صرافی های متعدد در ایران اینه که، به دلیل تحریم ها، دسترسی کاربران به صرافی های خارجی با محدودیت و به سختی انجام می گیره، به همین دلیل برخی کاربران ترجیح میدن برای سهولت در انجام معاملات خود، از صرافی های داخلی استفاده کنن. بنابراین می تونیم وجود تعداد زیادی صرافی ارز دیجیتال ایرانی را به عنوان معیاری جهت بررسی جایگاه ایران در بازار ارزهای دیجیتال در نظر بگیریم. 

در ضمن توجه داشته باشین که، به گفته كارشناسان بازار سرمايه، بورس و رمزارز دو ابزار مالی با عملكردهای متفاوت هستن كه در نهايت هيچ كدام يكديگر را تحت‌الشعاع قرار نمیدن پس می تونیم نتیجه بگیریم که، ارز دیجیتال در کشورمون می تونه عرصه رو برای تولد يك بازار جديد در اقتصاد ايران مهيا بکنه پس بهتره دولت ایران اين بازار نوين جهانی را به رسميت بشناسه و به جای ممنوعيت فعاليت سرمايه گذاران در اين بازار، با طراحی ساز و كارهای مناسب، بستری برای این بازار ایجاد کنه. 

آیا خطر از دست رفتن سرمایه مردم با خرید ارز دیجیتال در ایران وجود دارد؟

 خطر از دست رفتن سرمایه مردم با خرید ارز دیجیتال در ایران

در این قسمت از مقاله، جایگاه ارز دیجیتال در ایران، نوبت به این رسیده که به سوال خیلی از شماها یعنی، آیا خطر از دست رفتن سرمایه مردم با خرید ارز دیجیتال در ایران کشور وجود دارد؟ پاسخ بدیم. همانطور که می دونین، ارزهای دیجیتالی ماهیتی کاملا شبیه به بازار بورس داخل کشور داره و روند خرید و فروش نیز به همان شکل انجام می گیره. اما با این تفاوت که در بازار بورس وجه رایج برای خرید و فروش، ریال هست در حالی که در پول مجازی، از وجه رایج دلار استفاده می شه و همه مردم سراسر جهان، سرمایه گذاری خود را با نرخ دلار انجام میدن. همانطور که، در بازار بورس امکان کاهش و افت سهام ها وجود داره و این مساله موجب بروز از دست رفتن سرمایه مردم می شه، در ارزهای دیجیتالی نیز این امکان وجود داره که، سهام خریداری شده توسط اشخاص افت کنه و باعث از دست رفتن سرمایه بشه.

اگر بخوایم این بازار رو به ‌عنوان یکی از بهترین بازارهای فعال سرمایه‌گذاری در نظر بگیریم. باید توجه داشته باشین که، ریسک ازدست ‌دادن سرمایه و دارایی وجود داره. به‌ جرائت می ‌تونیم بگیم که، این ترس و ناشناخته بودن بازار، از جمله چیزهایی که، افراد زیادی رو از ورود به بازار ارزهای دیجیتال منصرف می کنه. قطعا، لازمه‌ی ورود به بازار رمز ارز و شروع سرمایه‌گذاری در اون تحقیق و مطالعات مقدماتی می خواد. آموزش‌ های مقدماتی و مهارت ‌هایی که قبل از ورود امری ضروری به نظر می رسه، شامل کسب توانایی در تحلیل و خواندن نمودارهاست. تا از طریق این ها بتونیم این موضوع رو تشخیص بدیم بهترین استراتژی برای دریافت بیشترین سود و کمترین زیان به چه صورت خواهد بود و به راحتی آن را تحلیل کنیم. از آنجا که بازار ارز دیجیتال از جمله بازار هایست که دامنه‌ی نوسان آن بسیار بالاست، پس تحلیل آن اهمیت زیادی داره. از اینرو انتخاب یک صرافی معتبر در این زمینه قطعا شمارو کمک خواهد کرد. چرا که این صرافی‌ در تهیه‌ی مقالات و مطالب آموزشی که فرد را در تحلیل نمودارها و کسب اطلاعات در مورد نوسانات و سایر آموزش ‌هایی که برای ورود به فعالیت خرید و فروش رمز ارز لازمه در اختیارتون قرا میده. پیشنهاد ما در این مورد عضویت در صرافی ارز دیجیتال اینانس هستش. بنابراین هر چه سطح آموزش و کسب دانش در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری در رمز ارز بیشتر باشه نتیجه‌ی خوبی در زمینه‌ی مدیریت ریسک حاصل می ‌شه به عبارت دیگر اگر مردم کشور عزیزمون با دانش و اطلاعات کافی در این بازار حضور پیدا کنن و به تجزیه و تحلیل سهام ها بپردازن، خطر از دست رفتن سرمایه آن ها به حداقل می رسه و می تونن سرمایه گذاری بسیار موفقی رو تجربه کنن.

جمع بندی و نتیجه گیری 

ما در مقاله حاضر، تحت عنوان جایگاه ارز دیجیتال در ایران سعی کردیم به صورت گسترده و وسیع جایگاه این بازار نو ظهور رو از جنبه های مختلف قانونی، سیاسی و اقتصادی در کشور عزیزمون بررسی کنیم و نحوه ی استقبال مردم عزیزمون رو از این بازار براتون ارائه بدیم و ضمنا به این سوال پرداختیم که، آیا خطر از دست رفتن سرمایه مردم با خرید ارز دیجیتال در ایران وجود دارد؟ که ممکنه دغدغه ی بسیاری از شما بود نتیجتا باید بگیم که، با توجه به اینکه ورود تکنولوژی‌ های جدید به کشور، همواره با استقبال مردم و شرکت ‌ها همراه بوده و همچنین با توجه به بازدهی بسیار بالای بازار رمزارزها در روزهای اخیر، انتظار میره همه روزه تعداد افرادی که وارد حوزه ارزهای دیجیتال می‌ شن رو به افزایش باشه و ارز دیجیتال در ایران با استقبال روز افزونی مواجه بشه.

کشور ایران علاوه بر این که به دنبال قانونی کردن استخراج ارزهای دیجیتال هست، از جمله کشورهاییِ که، به دنبال ساخت یک ارز دیجیتال بومی و مخصوص به خود هست و این رمز ارز قراره که بر پایه ریال طرح ریزی بشه. البته آینده بازار ارزهای دیجیتال در ایران بستگی به چندین مولفه داره که از جمله آن ها، می تونه به وضعیت برق، سیاست های داخلی ایران، مواد و تجهیزات استخراج، سرعت العمل مسئولان مربوط به این حوزه در راستای تسهیل و راه اندازی شبکه های مربوطه باشه. از اینکه همراه ما بودین از شما متشکریم. موفق و پیروز باشین 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد جایگاه ارز دیجیتال در ایران

در مورد جایگاه ارز دیجیتال در ایران نظر دهید
سوال امنیتی :7+80 = ?