سود و زیان تحقق یافته (Realized) و تحقق نیافته (Unrealized) چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "سود و زیان تحقق یافته (Realized) و تحقق نیافته (Unrealized) چیست؟"


  • 23:02 1403-02-10
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه

ما سعی می کنیم در مقاله سود و زیان تحقق یافته و نیافته چیست؟ اطلاعاتی در مورد سود و زیان Realized و سود و زیان Unrealized برای شما ارائه کنیم و به بررسی فرمول محاسبه سود تحقق یافته و نیافته بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. بازار ارزهای دیجیتال نوعی بازار نوپا و نوظهور هست که به دلیل رشدهای قیمتی زیادی که در سال های گذشته داشته، مورد استقبال سرمایه گذاران و معامله گران زیادی قرار گرفته و تونسته به یکی از محبوب ترین بازارهای مالی با حجم بازار بزرگ تبدیل بشه. به این ترتیب، شما نیز می تونین وارد بازار کریپتوکارنسی ها شده و با خرید و فروش و دریافت سیگنال ارز دیجیتال سود زیادی به دست بیارین. البته ابتدا باید آموزش های لازم رو فرا بگیرین و با انواع اصطلاحات و مفاهیم بازار آشنا بشین. سود و زیان تحقق یافته و نیافته نیز از جمله این مفاهیم هستن. برای آشنایی با این مفاهیم در ادامه این مقاله همراه ما باشین.

سود و زیان تحقق یافته چیست؟

سود و زیان تحقق یافته چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی فعالیت داشته باشین، احتمالا سود و زیان تحقق یافته رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که سود و زیان تحقق یافته چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که در بازارهای معاملاتی، سود تحقق یافته به معنی سود واقعی هست که در نتیجه فروش دارایی به دستتون میرسه. به عبارت دیگه، سود تحقق یافته، سود به دست اومده از معامله های تکمیل شده هست که می تونین اون رو به پول نقد تبدیل کنین. به این ترتیب، حتی اگه ارزش دارایی پورتفو شما یه شبه ده برابر بشه، تا زمانی که اون رو نفروختین، نمی تونین بگین سود کردین.

شاید برای تان مفید باشد: آموزش کسب سود بدون دانش تخصصی تحلیل ارزهای دیجیتال

جالب اینجاست که بدونین ضرر تحقق یافته نیز فقط در صورت فروش دارایی یا ارز دیجیتال با قیمت پایین تر از قیمت خرید ایجاد میشه. یعنی اگه ارزش پروتفو شما نصف بشه، هنوز تا زمانی که اون رو در عمل نفروختین، نمی تونین بگین که دچار ضرر تحقق یافته شدین. مفهوم سود یا ضرر تحقق یافته به طور ویژه برای معامله گرهایی بیشتر مورد استفاده قرار می گیره که در کشورهایی مانند ایالات متحده زندگی می کنند. چون این کشورها قوانین سنگینی در زمینه مالیات بر درآمد و دارایی نقدی افراد اعمال می کنند و تریدرها ترجیح میدن تا به امید کاهش نرخ مالیات، سود خودشون رو به صورت تحقق نیافته نگه دارن و دارایی های خودشون رو نفروشن.

فرمول محاسبه سود تحقق یافته چیست؟

همونطور که گفتیم، سود تحقق یافته به میزان سودی گفته میشه که با فروش دارایی بیشتر از قیمت خرید به دست میارین، بنابراین، سود تحقق یافته با این فرمول محاسبه میشه:

(سود تحقق یافته= قیمت فروش دارایی-قیمت خرید دارایی)

سود و زیان تحقق نیافته چیست؟

سود و زیان تحقق نیافته چیست؟

احتمال داره قیمت یه ارز دیجیتال از زمانی که خریداری میشه تا زمانی که به فروش میرسه، چندین بار دچار تغییر بشه. تا قبل از فروش دارایی ها، سود یا ضرر به صورت تحقق نیافته و فقط بر روی کاغذ باقی می مونه، چون هنوز نقد نشدن. سود و زیان تحقق نیافته که اصطلاحا کاغذی نامیده میشن، به قیمت دارایی ها از زمان خرید تا فروش اشاره داره. بهتره بدونین سود تحقق نیافته اشاره به افزایش قیمت ارز دیجیتال داره که هنوز به فروش نرفته. سودهای تحقق نیافته به سود کاغذی نیز معروف هستن. در اصل سودهای تحقق نیافته سودهایی هستن که فعلا فقط روی کاغذ هستن و خریدار می تونه این سود رو بعد از فروش دارایی در آینده کسب و وارد حساب خودش کنه.

مقاله پیشنهادی: بهترین ابزارهای تحلیل تکنیکال کدامند؟

زیان تحقق نیافته نیز زمانی اتفاق می افته که تریدر با کاهش قیمت ارز دیجیتال بعد از خرید روبرو شده، ولی هنوز دارایی ها و ارزهای دیجیتال خودش رو نفروخته. زیان تحقق نیافته که به زیان کاغذی معروف هست، اشاره به این داره که میزان ضرر فقط روی کاغذ هست و در صورتی که ارز دیجیتال به قیمتی پایین تر از قیمت خرید فروخته بشه، معامله گر متضرر میشه. به همین دلیل، در صورتی که تریدر دچار زیان تحقق نیافته شده باشه، ولی بخواد سرمایه اولیه خودش رو حفظ کنه، بهتره فروش رو به تعویق بندازه و احتمال افزایش مجدد قیمت در آینده رو پیش بینی کنه.

فرمول محاسبه زیان تحقق نیافته چیست؟

زیان تحقق نیافته= قیمت فعلی دارایی- قیمت خرید دارایی

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله سود و زیان تحقق یافته و نیافته چیست؟ اطلاعاتی در مورد سود و زیان Realized و سود و زیان Unrealized برای شما ارائه کنیم و به بررسی فرمول محاسبه سود تحقق یافته و نیافته بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، در بازارهای معاملاتی، سود تحقق یافته به معنی سود واقعی هست که در نتیجه فروش دارایی به دستتون میرسه. به عبارت دیگه، سود تحقق یافته، سود به دست اومده از معامله های تکمیل شده هست که می تونین اون رو به پول نقد تبدیل کنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد سود و زیان تحقق یافته (Realized) و تحقق نیافته (Unrealized) چیست؟

در مورد سود و زیان تحقق یافته (Realized) و تحقق نیافته (Unrealized) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :5+72 = ?