شاخص فاندینگ ریت(Funding Rate) چیست؟

  • 09:02 1403-02-10
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

 شاخص فاندینگ ریت(Funding Rate)؛ نسبت قیمت فعلی ارز دیجیتال به نرخ پیش بینی شده! امروزه اصطلاحات بازار ارزهای دیجیتال خیلی گسترده هستن و اگه قصد فعالیت در این بخش رو دارین، باید تا حد ممکن با این مفاهیم آشنایی داشته باشین. یکی از این موارد، اصطلاح فاندینگ ریت هست. در یه جمله کوتاه، نرخ بودجه به معنی مقدار دارایی یا ارز دیجیتالی هست که افراد به دلیل اختلاف قیمت ایجاد شده در معامله، پرداخت یا دریافت می کنند. توجه داشته باشین که فاندینگ ریت نقش مهمی در معامله قراردادهای آتی داره. بنابراین، توصیه میشه تا در این بخش از مباحث آموزش ارز دیجیتال حتما فاندینگ ریت معاملات خودتون رو محاسبه کنین تا با مشکلی مواجه نشین.

آیا می دونین فاندینگ ریت چیست و چجوری محاسبه میشه؟! بهتره بدونین یکی از مواردی که برای انجام معاملات حرفه ای باید بهش توجه کرد، شناخت شاخص فاندینگ ریت و نحوه استفاده از اون هست. اگه شما هم یه معامله گر فعال در بخش معاملات آتی هستین، ولی هنوز به این شاخص توجه نکردین، سعی کنین تا اطلاعات خودتون رو بالا ببرین. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله شاخص فاندینگ ریت چیست؟ اطلاعاتی در مورد فاندینگ ریت یا Funding Rate به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع فاندینگ ریت در معاملات بپردازیم و نقش شاخص فاندینگ ریت در جهت بازار رو مورد بررسی قرار بدیم.

فاندینگ ریت چیست؟

فاندینگ ریت چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم فاندینگ ریت یا Funding Rate رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که فاندینگ ریت چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که فاندینگ ریت به معنی نرخ بودجه هست، ولی نمیشه نرخ بودجه رو معنی دقیقی برای فاندینگ ریت محسوب کرد. در اصل فاندینگ ریت مقدار پولی هست که معامله گران و تریدرها بر اساس احتلاف قیمت پیش اومده پرداخت و یا دریافت می کنند. فاندینگ ریت می تونه به شکل گیری یه کف بومی کمک کنه، ولی نمیشه گفت که تنها ابزار مورد استفاده هست، چون فاندینگ ریت به طور کامل بعد از هر اصلاح قیمت قدرتمند از بین میره و نابود میشه.

جالب اینجاست که بدونین همیشه اختلاف قیمتی بین یه جفت ارز در بازار فیوچرز و بازار اسپات وجود داره. فاندینگ ریت یا Funding Rate در اصل مقدار پولی هست که تریدرهای بازارهای آتی که پوزیشن باز دارن بر اساس اختلاف قیمت پیش اومده پرداخت یا دریافت می کنند. این شاخص به صورت درصدی نشون داده میشه و معمولا بر اساس شرایط بازار چند بار در روز محاسبه میشه. مثلا در صرافی بایننس هر 8 ساعت یبار مجددا فاندینگ ریت محاسبه شده و تغییر می کنه.  همه صرافی ها از شاخص فاندینگ ریت که مانند شاخص ترس و طمع در مواقع خاصی بسیار مورد توجه قرار می گیره، برای قراردادهای دائمی استفاده می کنند.

مقاله پیشنهادی: معاملات فیوچرز چیست؟

انواع فاندینگ ریت در معاملات

انواع فاندینگ ریت در معاملات

همونطور که گفتیم، فاندینگ ریت یا Funding Rate به پرداخت های دوره ای به تریدرها گفته میشه که بر اساس تفاوت بین بازارهای قراردادهای دائمی و قیمت های لحظه ای طولانی یا کوتاه مدت میشه. بنابراین، این مفهوم نرخی هست که طبق اون معامله گرانی که در بازار معاملات فیوچرز دائمی، دارای موقعیت باز هستن، مبلغی رو متناسب با موقعیت خودشون دریافت یا پرداخت می کنند. فاندینگ ریت در معاملات ارزهای دیجیتال انواع مختلفی داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی انواع فاندینگ ریت در معاملات بپردازیم.

•    فاندینگ ریت مثبت

یکی از انواع فاندینگ ریت در معاملات ارزهای دیجیتال، فاندینگ ریت مثبت هست. جالب اینجاست که بدونین اگه قیمت ارزهای دیجیتال معامله شده در قراردادهای آتی بیشتر از قیمت بازار اسپات باشه، شاخص فاندینگ ریت مثبت میشه. در این موقعیت معامله گر یا تریدری که پوزیشن لانگ یا خرید ارز دیجیتال رو گرفته، باید مبلغ محاسبه شده فاندینگ ریت رو به فروشنده پرداخت کنه تا معاملش انجام بشه.

مقاله پیشنهادی: پوزیشن لانگ و شورت چیست؟

•    فاندینگ ریت منفی

یکی دیگه از انواع فاندینگ ریت در معاملات ارزهای دیجیتال، فاندینگ ریت منفی هست. در مقابل در صورت پایین بودن قیمت ارزهای دیجیتال قرارداد آتی نسبت به بازار معاملات اسپات، شاخص Funding Rate منفی میشه و تریدرهایی که در موقعیت شورت یا فروش هستن، باید نرخ بودجه رو به خریداران پرداخت کنند. در این بین باید به نکته توجه کرد که فاندینگ ریت به صورت همتا به همتا پرداخت میشه. یعنی طرفین معامله بدون نیاز به شخص دیگه و صرافی با هم ارتباط دارن و معامله ای بین خودشون انجام میدن.

نقش شاخص فاندینگ ریت در جهت بازار

نقش شاخص فاندینگ ریت در جهت بازار

جالب اینجاست که بدونین شاخص فاندینگ ریت یا Funding Rate ننقش مهمی در معاملاتی اتی ارزهای دیجیتال داره و با توجه به داده هایی که در طی ساعاتی بر بازار حاکم هست، نرخی به عنوان فاندینگ ریت به کاربران نشون داده میشه، ولی اگه این شاخص منفی باشه یا مثبت، به نحوه عملکرد کاربران شبکه بستگی داره. مثلا اگه طی زمانی خریداران خریدهای سنگین انجام بدن، این نرخ بالا میره و کارمزد از خریداران دریافت میشه. به چنین شرایطی بازار گاوی گفته میشه. در حالت مقابل اگه در شرایط بحرانی فروشنده های استقراضی فروش سنگین انجام بدن، ممکنه این شاخص حتی منفی هم بشه. به چنین شرایطی هم بازار خرسی گفته میشه. نکته قابل توجه این هست که در تعیین شاخص فاندینگ ریت بسیار موثر هست، لوریج هست. در اصل هرچقدر خریداران از لوریج بیشتری برای معاملات خودشون استفاده کنند، تاثیرشون بر نرخ فاندینگ ریت بیشتر و در مقابل کمتر میشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله شاخص فاندینگ ریت چیست؟ اطلاعاتی در مورد فاندینگ ریت یا Funding Rate به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع فاندینگ ریت در معاملات بپردازیم و نقش شاخص فاندینگ ریت در جهت بازار رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، فاندینگ ریت به معنی نرخ بودجه هست، ولی نمیشه نرخ بودجه رو معنی دقیقی برای فاندینگ ریت محسوب کرد. در اصل فاندینگ ریت مقدار پولی هست که معامله گران و تریدرها بر اساس احتلاف قیمت پیش اومده پرداخت و یا دریافت می کنند. فاندینگ ریت در بازار ارزهای دیجیتال می تونه منفی یا مثبت باشه که در هر حالت باید معامله گر پولی رو دریافت یا پرداخت کنه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد شاخص فاندینگ ریت(Funding Rate) چیست؟

در مورد شاخص فاندینگ ریت(Funding Rate) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :6+91 = ?