پوزیشن سایز(Position Size) چیست و چگونه محاسبه می شود؟

  • 20:02 1403-02-08
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

 پوزیشن سایز(Position Size)؛ محاسبه حجم هر معامله! آیا چیزی در موردش شنیدین؟ اصلا می دونین پوزیشن سایر چیست؟ آیا می دونین چجوری میشه اندازه پوزیشن سایز رو محاسبه کرد؟! آیا می دونین که انتخاب سایز یه پوزیشن بسته به چارت و نماد معاملاتی شما باید متغیر باشه؟ بهتره بدونین سبد ارزهای دیجیتال شما هر حجمی که داشته باشه، همیشه باید قواعد مدیریت خطر رو رعایت کنین. در غیر این صورت امکان داره به سرعت دارایی خودتون رو از دست بدین و ضرر بزرگی به اموال خودتون بزنین. اهمیت مدیریت خطر به حدی زیاد هست که فقط با یه ترید ضعیف و بی قاعده، امکان داره هفته ها یا حتی ماه ها تلاش شما به باد بره.

یکی از مفاهیم اساسی که در بازار ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی در راستای موفقیت یا پوزیشن معاملاتی زیاد باهاش سروکار دارین، حجم پوزیشن، پوزیشن سایر یا Position Size هست. هنوز خیلی از تریدرهای ایرانی در درک این مفهوم مشکل دارن. از اونجایی که بازارهای مالی این روزها به دلایل بنیادی و تکنیکال نوسانات زیادی رو تجربه می کنند و گاها نیاز به دریافت سیگنال ارز دیجیتال حس می شود، دونستن حجم معاملاتی برای هر معامله گر اهمیت زیادی داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله پوزیشن سایز چیست؟ اطلاعاتی در مورد پوزیشن سایز یا Position Size به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای تعیین پوزیشن سایز در معاملات بپردازیم و مراحل تعیین حجم پوزیشن رو مورد بررسی قرار بدیم.

پوزیشن سایز چیست؟

پوزیشن سایز چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم پوزیشن سایز یا Position Size رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که پوزیشن سایز چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که پوزیشن سایز یا Position Size همونطور که از اسمش مشخصه، به معنی حجم معامله ای هست که در یه پوزیشن مورد استفاده قرار می گیره. همچنین مدیریت ریسک، مهم ترین بخش در هر استراتژی معاملاتی هست. بدون داشتن این استراتژی ممکنه دچار ضرر شده و کل سرمایه خودتون رو از دست بدین. مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال شامل فاکتورهای زیادی هست که یکی از این فاکتورها پوزیشن سایز هست.

مقاله پیشنهادی: پوزیشن لانگ و شورت چیست؟ نحوه کسب سود از آن ها

جالب اینجاست که بدونین اندازه پوزیشن معاملاتی یا پوزیشن سایز به تعداد واحدهای سرمایه گذاری شده در یه اوراق بهادار خاص توسط یه سرمایه گذار یا تریدر گفته میشه. در زمان تعیین پوزیشن معاملاتی، باید اندازه حساب و تحمل ریسک یه سرمایه گذار در نظر گرفته بشه. مهم نیست که پرتفولیو شما چقدر بزرگ هست. شما حتما باید مدیریت ریسک مناسب رو انجام بدین. در غیر این صورت ممکنه سریع شکست بخورین و ضررهای قابل توجهی محتمل بشین. هفته ها یا حتی ماه ها پیشرفت رو میشه با یا ترید ضعیف از بین برد. تریدرها برای تعیین میزان واحدهای سهامی که می تونن خریداری کنند، از اندازه پوزیشن استفاده می کنند که به اون ها کمک می کنه ریسک رو کنترل کرده و بازدهی یا سود رو به حداکثر میزان خودش برسونه.

مزایای تعیین پوزیشن سایز در معاملات

مزایای تعیین پوزیشن سایز در معاملات

همونطور که گفتیم، اندازه پوزیشن و فاصله اون تا حد ضرر دو عاملی هستن که مشخص می کنند ریسک شما در هر معامله به چه میزان باشه. بیشتر افراد اندازه پوزیشن رو حساب می کنند و سپس حد ضرر رو در نزدیکی اون قرار میدن تا ریسکشون به حداثل برسه. تعیین پوزیشن سایز در معاملات مزایای زیادی به همراه داره که همین موضوع باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایای تعیین پوزیشن سایز در معاملات بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

مقاله پیشنهادی: حد سود و حد ضرر چیست و چرا باید رعایت کنیم؟

از طرفی بازار ارزهای دیجیتال خیلی پرتلاطم و پر نوسان بوده و از طرف دیگه خیلی از افراد به خصوص مبتدیان، در زمان معامله در دام تجزیه و تحلیل اشتباه خود می افتن. حتی ممکنه فریب موقعیتی به ظاهر عالی رو بخورن و تردید بی هدف و عجولانه انجام بدن. داشتن استراتژی باعث میشه تا آگاهانه وارد معامله بشین و در صورت ضرر به موقع از اون خارج بشین. فقط در این صورت هست که می تونین جلوی از دست رفتن سرمایتون رو بگیرین. بنابراین تعیین اندازه پوزیشن در معاملات دو مزیت زیر رو داره:

•    یکی از مزایای تعیین پوزیشن سایز در معاملات این هست که باعث میشه تا مدیریت ریسک مناسبی داشته باشین.
•    یکی دیگه از مزایای تعیین پوزیشن سایز در معاملات این هست که آگاهانه و فارغ از هیجان تصمیم مناسب بگیرین و سود زیادی به دست بیارین.

مراحل تعیین حجم پوزیشن

مراحل تعیین حجم پوزیشن

همونطور که گفتیم، پوزیشن سایز یا Position Size همونطور که از اسمش مشخصه، به معنی حجم معامله ای هست که در یه پوزیشن مورد استفاده قرار می گیره. همچنین مدیریت ریسک، مهم ترین بخش در هر استراتژی معاملاتی هست. برای اینکه بتونین اندازه پوزیشن معاملاتی خودتون رو اندازه گیری و محاسبه کنین، باید مراحل مختلفی رو پشت سر بذارین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی  مراحل تعیین حجم پوزیشن بپردازیم تا بتونین با طی کردن این مراحل پوزیشن سایز خودتون رو محاسبه کنین.

مرحله اول: تعیین اندازه حساب

یکی از مراحل تعیین حجم پوزیشن، تعیین اندازه حساب هست. در این مرحله باید کل موجودی حساب معاملاتی خودتون رو محاسبه کنین. AccountBalance به کل مبلغی گفته میشه که برای سرمایه گذاری در نظر گرفته شده. اندازه حساب در اصل ارز دیجیتال بیت کوین یا هر رمز ارز دیگه ای هست که در حسابتون وجود دارن و می تونین از اون ها برای انجام معاملات خودتون استفاده کنین. البته توجه داشته باشین که منظور از اندازه حساب کل دارایی موجود در حساب شما نیست، بلکه فقط مقدار سرمایه ای هست که برای معاملات خودتون در نظر گرفتین.

مرحله دوم: تعیین اندازه ریسک حساب

یکی دیگه از مراحل تعیین حجم پوزیشن، تعیین اندازه ریسک حساب معاملاتی هست. در این مرحله باید درصدی از کل موجودی حسابتون رو که می تونین در هر معامله به خطر بندازین رو معلوم کنین. به این مقدار اصطلاحا ریسک حساب یا Risk Amount گفته میشه. در اصل ریسک حساب نهایت مقداری هست که اگه محاسبات یا پیش بینی های شما درست از آب در نیومد از دست میدین.

مرحله سوم: تعیین حد ضرر یا استاپ لاس

یکی دیگه از مراحل تعیین حجم پوزیشن، تعیین حد ضرر یا استاپ لاس در معاملات ارز دیجیتال هست. حد ضرر نقطه خروجی هست که شما می فهمین معامله ای که انجام دادین، اشتباه بوده و در حال ضرر کردن هستین. در این نقطه شما باید پوزیشن معاملاتی خودتون رو ببندین تا بیشتتر از اون متضرر نشین. برای تعیین نقطه ضرر باید با تکیه بر اصول  تکنیکال و سطوح حمایت و مقاومت رو بشناسین.

مقاله مرتبط: استاپ لاس چیست؟

مرحله چهارم: تعیین حجم یا سایز پوزیشن

همه مراحل و معیارهایی که در اون ها توضیه دادیم، پیش نیازهای تعیین حجم یا سایز پوزیشن هستن. برای این کار می تونین حاصل ضرب اندازه حساب در ریسک حساب رو تقسیم بر نقطه خروج کنین. البته توجه داشته باشین که تعیین سایز پوزیشن برای هر تریدری در بازارهای مالی اهمیت داره. به این ترتیب می تونین درصد موفقیت خودتون رو افزایش بدین و جلوی از بین رفتن سرمایه خودتون رو بگیرین.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله پوزیشن سایز چیست؟ اطلاعاتی در مورد پوزیشن سایز یا Position Size به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای تعیین پوزیشن سایز در معاملات بپردازیم و مراحل تعیین حجم پوزیشن رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، پوزیشن سایز یا Position Size همونطور که از اسمش مشخصه، به معنی حجم معامله ای هست که در یه پوزیشن مورد استفاده قرار می گیره. همچنین مدیریت ریسک، مهم ترین بخش در هر استراتژی معاملاتی هست. بدون داشتن این استراتژی ممکنه دچار ضرر شده و کل سرمایه خودتون رو از دست بدین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد پوزیشن سایز(Position Size) چیست و چگونه محاسبه می شود؟

در مورد پوزیشن سایز(Position Size) چیست و چگونه محاسبه می شود؟ نظر دهید
سوال امنیتی :7+41 = ?