محل انجام معاملات ارزهای دیجیتال کجاست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "محل انجام معاملات ارزهای دیجیتال کجاست؟"


  • 04:02 1403-02-04
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

محل انجام معاملات ارزهای دیجیتال کجاست؟ این سوال ممکنه سوال افراد زیادی باشه که تازه وارد دنیای پر رمز و راز کریپتوکارنسی شدن یا قصد ورود دارن. سودهای زیادی که در این بازار نهفته ست، امروزه خیلیا رو علاقمند به ارزهای دیجیتال و بازار رمزارزها کرده. طبیعتا برای شروع به کار در هر بازار مالی بایستی مسلط به نحوه و محل انجام خرید و فروش اون بازار بود. 
همونطور که میدونین ارزهای دیجیتال ماهیت فیزیکی ندارن و همه چی در فضای مجازی خلاصه میشه. بنابراین برای معاملات اون هم باید از همین فضا استفاده کرد. اما چگونه؟ برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال بهترین محل، صرافی ارز دیجیتال هستش. صرافی هایی که مجازین و در قالب سایت یا اپلیکیشن فعالیت می کنن. اکنون این سوال پیش میاد که صرافی چیه و معاملات در اون چگونه انجام میشه؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات با ارزسنج همراه باشید:

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

محل انجام معاملات ارزهای دیجیتال، صرافی ارز دیجیتال هستش. صرافی یا اکسچنج (Exchange) در واقع بستری هستش که اشخاص میتونن ارزهای دیجیتال رو معامله و به ارزهای دیگه یا به پول ملی تبدیل کنن. اکسچنج ها یک بازار آنلاین برای کل شبکه ی ارزهای دیجیتال به حساب میان. به زبان ساده تر صرافی محلی بری خرید و فروش ارز دیجیتال هستش. صرافی های ارز دیجیتال به عنوان واسطه ‌ای بین خریدار و فروشنده عمل می‌کنن و از طریق کارمزد و هزینه‌ های معاملاتی کسب درآمد می کنن. صرافی میتونه یک سایت باشه یا یک اپلیکیشن موبایل که روی تلفن همراه نصب میشه و یا هر دو. بعضی از صرافی ‌های ارز دیجیتال ساختاری فیزیکی دارن و بعضیا فقط به صورت آنلاین فعالیت می‌کنن.

معادل انگلیسی صرافی ارز دیجیتال cryptocurrency exchange هستش. اکسچنج در زبان انگلیسی به معنای مبادله، معامله و صرافی هستش و کریپتوکارنسی هم ارز دیجیتال معنی میشه. به همین دلیل اوایل ورود رمزارزها به ایران به صرافی ارز دیجیتال اکسچنج می گفتن و تا مدت ها با این نام شناخته می شد. اما با گذشت زمان کلمه ی صرافی بین کاربران جا افتاد و امروزه اکثریت مردم محل انجام معاملات ارزهای دیجیتال رو با نام صرافی ارز دیجیتال می شناسن.

برای شروع معاملات رمزارزها کافیه در صرافی ارز دیجیتال ثبت نام کنین و در قبال پول ملی یا ارز دیجیتال دیگه، ارز دیجیتال خرید کنین و یا ارزتونو در قبال پول ملی یا یک رمزارز دیگه بفروش برسونین. برای ثبت نام یا انجام معامله در صرافی ها، نیاز به حضور فیزیکی در محل دفتر صرافی نیست و تنها کافیه از طریق سایت یا اپلیکیشن اقدام بشه. 

محل انجام معاملات ارزهای دیجیتال (صرافی ها) چگونه کار می کنند؟

محل انجام معاملات ارزهای دیجیتال (صرافی ها) چگونه کار می کنند؟

در این قسمت از مقاله در مورد چگونگی عملکرد محل انجام معاملات ارزهای دیجیتال صحبت می کنیم. در اصل این که یک صرافی چگونه کار میکنه به نوع صرافی بستگی داره اما اگه به صورت کلی نگاهی به کار صرافی ها داشته باشیم به دو شیوه ی کار می رسیم:

•    روش اول: صرافی طرف معامله با کاربرانش هست. یعنی کاربر با خود صرافی معامله میکنه. به این صورت که خرید از خود صرافی و فروش به خود صرافی انجام میشه. در این صورت درآمد صرافی از تفاوت قیمت خرید و فروش هستش یعنی قیمت خرید ارز دیجیتال از صرافی نسبت به قیمت فروش اون به صرافی بالاتره. در ایران تعداد زیادی صرافی به این روش کار می کنن.

•    روش دوم: صرافی خودش طرف معامله نیست و فقط واسطه بین خریداران و فروشندگان هست و از انجام معاملات مقداری کارمزد دریافت میکنه. در این صورت دیگه صرافی ‌ها طرف معامله نیستن، بلکه در حقیقت واسط بین خریداران و فروشندگان هستن و از هر معامله درصدی کمیسیون دریافت می‌کنن. 

محل انجام معاملات ارزهای دیجیتال چند نوع است؟

محل انجام معاملات ارزهای دیجیتال چند نوع است؟

محل انجام معاملات ارزهای دیجیتال از نظر کلی به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم میشه:

صرافی متمرکز:

 متمرکز بودن به این معنیه که یک واسطه معتبر برای رسیدگی به هر دارایی استفاده شده در معاملات، وجود داشته باشه. در بسیاری از موارد، اعتماد به واسطه بسیار امن تر از اینه که یک فرد خودش راهی برای مدیریت پولش پیدا کنه. پشت یک صرافی متمرکز یک شرکت واسط وجود داره. صرافی متمرکز همان‌‌طور که از اسمش هم پیداست، توسط یک نهاد یا شرکت خاص اداره میشه و کنترل کامل صرافی و همچنین دارایی‌ های داخل صرافی در دست چند شخص یا نهاد هستش. بیشتر صرافی ‌های ارز دیجیتال از جمله بایننس، کوین بیس، کراکن و … از نوع متمرکز هستن. 
صرافی متمرکز به عنوان شخص ثالث بین خریداران و فروشندگان عمل میکنه و از اونجایی که توسط یک شرکت اداره میشه قابلیت اطمینان بیشتری داره. 

صرافی غیر متمرکز

صرافی ‌های غیرمتمرکز نوع نوینی از صرافی ارز دیجیتال به حساب میان که احتمالاً در سال‌ های آینده بخش بزرگی از این بازار رو تصاحب خواهند کرد. مهم ‌ترین چیزی که صرافی غیرمتمرکز رو از متمرکز متمایز می‌کنه، نحوه مدیریت و کنترل دارایی ‌ها هست. یک صرافی غیر متمرکز ارزهای دیجیتال (DEX) با ایجاد یک محیط بسیار هوشمند، واسطه رو از بین می بره. در صرافی غیرمتمرکز معاملات از طریق قراردادهای هوشمند انجام میشه تا پول از دست واسطه‌ ای عبور نکنه.

این نوع صرافی یک سیستم همتا به همتا هستش. البته DEX هنوز هم در ابتدای راهه و خیلی محبوب نیست و تعداد حجم معاملات در اون کمه. در این نوع صرافی ها به کمک بلاک چین، قراردادهای هوشمند و سایر پروتکل های غیر متمرکز، تبدیل دارایی‌ ها به‌صورت مستقیم از طریق کیف پول شخصی هر کاربر انجام میشه. یعنی کاربر وارد سایت صرافی‌ میشه، کیف پول خودشو به صرافی متصل می‌کنه و مستقیم از داخل کیف پولش ارز رو به یک قرارداد هوشمند ارسال می‌کنه تا معامله انجام بشه و سپس از همون قرارداد هوشمند ارز جدید رو دریافت می‌کنه. یونی سواپ (Uniswap)  از بزرگترین صرافی غیرمتمرکز جهانی محسوب میشه. با این که این صرافی ها مزیت هایی نسبت به صرافی های متمرکز دارن اما به دلیل چالش های فنی و ساختاری هنوز قابلیت جایگزینی صرافی های متمرکز رو ندارن. 

آیا صرافی ارز دیجیتال امن است؟

آیا صرافی ارز دیجیتال امن است؟

در مورد امن بودن محل انجام معاملات ارزهای دیجیتال باید بگیم که در اصل هیچ صرافی از خطر هک شدن در امان نیستش. به طوری که تا به امروز شاهد هک شدن صرافی های بسیاری در دنیا بودیم. با این حال صرافی های متمرکز مشهور درست به اندازه ی بانک ها امن هستن. به طوری که بعد از هک شدن ضرر مشتریان رو از جیب خودشون پرداخت کردن. مانند صرافی بایننس که از معتبرترین صرافی جهانی به حساب میاد و با وجود هک سرمایه ی کاربران رو از صندوق سرمایه ی خودش پرداخت کرد. در مورد صرافی های غیرمتمرکز هم باید بگیم که هک برای اون ها تقریبا غیر ممکنه اما مشکلی که ممکنه پیش بیاد و باعث از دست رفتن سرمایه ی کاربران بشه اینه که ممکنه کاربران کلیدای خصوصی و یا رمزهاشونو گم کنن. بنابراین محل انجام معاملات در ارزهای دیجیتال اگه درست انتخاب بشن، بهترین محل و امنترین جا برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال هستن.

البته برای ما ایرانیا استفاده از صرافی های خارجی به علت این که در تحریم هستیم جای امنی به حساب نمیاد. تقریباً تمام پلتفرم‌ های معاملاتی معتبر خارجی اعلام کردن که کاربران ساکن کشورهای تحت ‌تحریم نمی تونن فعالیتی در این پلتفرم‌ ها داشته باشن. در صرافی ‌های خارجی ریسک مسدود شدن حساب و بلوکه‌ شدن دارایی ‌ها همواره وجود داره. 

اکثر صرافی های ارز دیجیتال خارجی در صورتی که متوجه بشن کاربرشون ایرانی هستش، دارایی هاشونو مسدود میکنن. درسته که برای ما ساکنان ایران که در دوران تحریم ‌های بسیار سنگین زندگی می‌کنیم، معاملات ارزهای دیجیتال با محدودیت‌ های زیادی همراهه، اما این امر غیرممکن نیستش. پس برای ایرانیا امن ترین محل انجام معاملات ارزهای دیجیتال کجاست؟

برای ما ایرانی ها امن ترین محل انجام معاملات ارزهای دیجیتال کجاست؟

 امن ترین محل انجام معاملات ارزهای دیجیتال برای ایرانی ها

بهترین محل برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال برای ما ایرانیا، صرافی ارز دیجیتال ایرانی هستش. با ثبت نام در یک سایت معتبر صرافی ایرانی می تونین ریال خودتو به بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگه تبدیل کنین. البته متاسفانه بیشتر صرافی های ایرانی از ارزهای زیادی پشتیبانی نمیکنن و حجم معاملات کمی دارن. بنابراین اگه معامله گر قصد معامله ی طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال رو داره باید در انتخاب خودش دقت کنه و سراغ

معتبرترین های صرافی ایرانی بره. برای این کار و اعتبار سنجی صرافی باید موارد زیر رو در نظر گرفت:

•    بررسی ظاهر صرافی: صرافی های معتبر به ظاهر و رابط کاربری سایتشون اهمیت زیادی میدن. بنابراین در اولین قدم می تونیم صفحات صرافی ها رو بررسی و با هم مقایسه کنیم.

•    توجه به تعداد مخاطبان صرافی:  هر قدر که یک صرافی معتبرتر باشه، تعداد مخاطبانش هم بیشتر هستش.

•    مقایسه ی قیمت ها: برای خرید و فروش ارز دیجیتال  با قیمت مناسب باید قیمت های صرافی ها با هم مقایسه بشه. البته قیمت تنها ملاک و معیار اعتبار صرافی نیست و ممکنه قیمت های بسیار مناسب دامی از سمت کلاهبردارها باشه!

•    پشتیبانی خوب: یک تیم حرفه ای و معتبر، مشتریان خودشو به خوبی راهنمایی میکنه. بنابراین لازمه با پشتیبانی سایت تماس گرفت تا این نکته رو بررسی کرد.

•    در نظر گرفتن شبکه های اجتماعی: تقریباً همه ی صرافی‌های معتبر، در شبکه‌ های اجتماعی فعال هستن. با سر زدن به صفحات اونها میشه نظرات کاربران رو در مورد اون صرافی بدست آورد.

با بررسی های به عمل اومده میشه بهترین محل انجام معاملات ارزهای دیجیتال رو شناخت. در این بین صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس یکی از معتبرترین صرافی ایرانی هستش. ایران بایننس تمام موارد گرفته شده رو داره و علاوه بر اون غالب بر 500 ارز رو پشتیبانی میکنه. همچنین شت کوین ها رو هم از طریق این سایت میشه معامله کرد که این ویژگی از ویژگی های منحصر بفرد این صرافی بحساب میاد. آکادمی ارز دیجیتال ارزسنج نیز زیر مجموعه ی این صرافی هست که با آموزش های مختلف و برگزاری دوره ی آموزشی در تمام زمینه های مربوط به کریپتوکارنسی سعی در ارتقاء سطح علمی کاربراش رو داره. 

نتیجه گیری 

محل انجام معاملات ارزهای دیجیتال کجاست؟ این سوالی بود که در این مقاله از سری مقاله های آموزشی ارزسنج بررسی و پاسخ داده شد. گفتیم که بهترین محل انجام معاملات کریپتوکارنسی، صرافی ارز دیجیتال هستش. صرافی یک بستر مجازی (اغلب وب ‌سایت) هستش که در اون افراد می تونن ارزهای دیجیتال خودشونو در قبال پول ملی یا ارزهای دیجیتال دیگه معامله کنن و به دو نوع متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم میشن.
 صرافی های معتبری مانند بایننس در دنیا مشغول به کارن اما کشورهای تحت تحریم رو پشتیبانی نمی کنن.

برای ما ایرانیان بهترین محل انجام معاملات رمزارزی استفاده از صرافی های معتبر ایرانیست. البته باید در انتخاب اون دقت کافی بشه چون به علت مجازی بودن این حوزه کلاهبرداری و روش های متنوع اون باعث از دست دادن سرمایه ی کاربرانی میشه که بدون تحقیق و ناآگاهانه وارد این حوزه میشن. 
صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس یکی از معتبرترین صرافی ایرانی هستش که با خدمات ویژه ای که داره توجه کاربران زیادی رو به خودش جلب کرده. آکادمی ارزسنج نیز از زیر شاخه های این صرافی هستش و سعی در بالا بردن دانش کریپتوکارنسی کاربران خود داره. موفق و پرسود باشید.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد محل انجام معاملات ارزهای دیجیتال کجاست؟

در مورد محل انجام معاملات ارزهای دیجیتال کجاست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+72 = ?