پشتوانه بیت کوین چیست؟ (بررسی دلایل ارزشمندی بیت کوین)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "پشتوانه بیت کوین چیست؟ (بررسی دلایل ارزشمندی بیت کوین)"


  • 13:01 1403-01-26
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

پشتوانه بیت کوین چیست؟ به احتمال زیاد برای شما هم سوال شده که چرا بیت کوین ارزشمند است؟ آیا ارزهای دیجیتال واقعا باارزشمند یا اینکه فقط کلاهبرداری و اسکم هستن؟ بیشترین که قیمتی تا به امروز برای بیت کوین ثبت شده، 69 هزار دلار بوده. به نظرتون این رمز ارز لیاقت رسیدن به چنین قیمتی رو داشته یا نه؟ برای پاسخ به این سوالات بهتره که ارزهای دیجیتال و Bitcoin رو با پول های فیات که در حال حاضر برای مبادلات مورد استفاده قرار میگیرن، مقایسه کنیم.
با توجه به اینکه بیشتر افراد همچنان اطلاعات چندانی رو در مورد کلیت بازار ارزهای دیجیتال ندارن، ممکنه که در نگاه اول با بیت کوین و سایر دارایی های دیجیتالی مخالفت کنن. به همین دلیل قصد داریم که در این مقاله از سری موضوعات ارز دیجیتال چیست؟ یکبار برای همیشه در مورد ارزش کریپتوکارنسی ها صحبت کنیم. در نهایت نیز به این مسئله میپردازیم که آیا ارزهای دیجیتال و بیت کوین قابل اعتماد هستند؟ به همین دلیل پیشنهاد میدیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشین.

معاهده برتون وودز (Bretton Woods Agreement)

معاهده برتون وودز

در این بخش از مقاله پشتوانه بیت کوین چیست؟ می خواهیم به معاهده وودز بپردازیم. معاهده برتون وودز (Bretton woods Agreement)، توافق نامه ای بود که در سال 1944 میلادی بین کشور های بزرگ و فاتحان جنگ جهانی در نیو همپشایر امریکا به امضا رسید. طی این قرارداد، دلار امریکا به عنوان ارز مرجع بین المللی تعیین شد و قرار بر این شد که امریکا با پشتوانه طلا، دلار به کشور ها عرضه کنه. در این توافق قرار بر این شد که یک انس طلا برابر با 35 دلار امریکا باشه. با انعقاد این تفاهم نامه، جایگاه امریکا به عنوان عنصر تعیین کننده در اقتصاد جهانی تثبیت شد.
در این قرار داد امریکا متعهد شده بود که به ازای هر انس طلا، 35 دلار عرضه کنه و هر موقع که صاحبان طلا ها بخوان، بتونن دلار هاشونو پس بدن و طلا رو باز پس بگیرن. تعهدی که البته هیچگاه عملی نشد و امریکا با سو استفاده از قدرت خودش شروع به چاپ دلار های بدون پشتوانه و عرضه اون کرد. در مقطعی برخی کشور های اروپایی مثل فرانسه، با آگاه شدن از سو استفاده های امریکا قصد داشتن که دلار ها رو پس بدن و طلا بگیرن، اما امریکا با اعمال قدرت و تهدید جلوی این کار رو گرفت. سو استفاده های امریکا و چاپ دلار های بدون پشتوانه صدای خیلی ها رو در دنیا در آورد و کشور های سعی کردن تا طلا هاشون رو پس بگیرن.
 در سال 1971 نیکسون رییس جمهور وقت امریکا این توافق رو ملغی اعلام کرد و گفت که ایالات متحده طلایی به کسی نخواهد داد و دلار همچنان ارز مرجع جهانی خواهد موند. این اتفاق در علم اقتصاد با عنوان شوک نیکسون یاد میشه. بعد این اتفاق عملا امریکا قدرت و زورگویی خودش رو به دنیا تحمیل کرد و دلار های بدون پشتوانه و بی ارزش تبدیل شدن به ارز بین المللی. در واقع امریکا با چاپ دلار بدون پشتوانه و خریداری کالا از کشور های دیگه، داره تورم اقتصاد خودش رو به بقیه کشور های دنیا سرشکن می کنه. فرض کنید امریکا اسکناس بدون پشتوانه چاپ می کنه که کاغذی بیش نیست و ماهیتا ارزشی نداره و با اون تکه کاغذ ها میره نفت، طلا، مواد معدنی و .... میخره که به ذات دارای ارزش هستن، با این کار فقط تکه کاغذی رو که در چاپش محدودیت نداره، با یک کالای با ارزش تعویض می کنه و بدین ترتیب تورم خودش رو میندازه بر گردن بقیه کشور ها.

پشتوانه ارز های فیات (پول های رایج امروزی) 

پشتوانه ارزهای فیات

در ادامه مقاله پشتوانه Bitcoin چیست؟ به پشتوانه ارزهای فیات خواهیم پرداخت. در اصل در دنیا همه کشور ها برای خودشون واحد پولی دارن و اسکناس چاپ می کنن. از معروف ترین ارز های دنیا، دلار امریکا، یورو اتحادیه اروپا، پوند انگلیس و یوان چین رو میشناسین حتما. این پول ها به ارز های فیات شهرت دارن. همه کشور ها در حرف ادعا دارن که به ازای واحد های پول ملی شون، طلا و نقره در بانک مرکزی ذخیره دارن ولی در عمل و آمار واقعی هیچ کشوری در دنیا نیست که ذخایر طلا و نقره اون منطبق بر پول های چاپ شده اون باشه. هم اکنون دیگه داشتن ذخایر طلا و نقره برای کشور ها جهت چاپ پول ملاک نیست و فاکتور های مثل نفوذ بین المللی، مقبولیت و تولید ناخالص هستش که ارزش پول ها رو تعیین می کنه. در واقع ارزش پول های امروزی رو بیشتر اعتبار بین المللی تعیین می کنه تا طلا و نقره. از همین رو میبینید که ارزش پول کشور ها با اخبار و رویداد های مختلف سیاسی بالا و پایین میره. اگه دوست دارین در این زمینه بیشتر اطلاعات کسب کنین، ویدئوی تاریخچه پول را مشاهده کنین.

بیت کوین چیست ؟

بیت کوین چیست

پس از فروپاشی معاهده برتون وودز، ایده پشتوانه سازی ارز ها به‌ وسیله کالا های با ارزش مثل طلا و نقره کنار گذاشته شد و موقعیت سیاسی و سیاست‌ های اقتصادی به‌ عنوان فاکتور‌ های اساسی مطرح شدن. طبق این فاکتور ها، پول‌ ها ارزشمند هستن از این رو که ما به ارزشمند بودن اونا باور داریم. و این مسئله حقیقت پشت دلار، یورو، پوند و ... و صد البته بیت کوین هست. از همین رو ایده خلق یک موجودیت پولی دیجیتال مطرح شد و نهایتا در سال 2009 شخص یا اشخاص ناشناسی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ارز دیجیتال بیت کوین، یعنی اولین ارز دیجیتال رو خلق کردن.
در ابتدا توجه چندانی به مقوله ارز های دیجیتال و خود بیت کوین نشد ولی رفته رفته پتانسیل های این فناوری اشکار شد و بیشتر مورد توجه قرار گرفت. بیت کوین از لحاظ نداشتن پشتوانه شبیه ارز های فیات یا رایج هستش ولی ضمن این امر، یک سری تفاوت های کلیدی هم داره. در ارز های دیجیتال، تمرکز گرایی نداریم و شخص یا نهاد خاصی مثل بانک مرکزی یا دولت ها روی تراکنش ها و مبادلات مالی کنترل و نفوذ ندارن. ارز های دیجیتال در بستر بلاکچین انتقال پیدا می کنن که بر تراکنش هاش هیچ کس کنترل و نظارت نداره و مدیریت شبکه با اعضای اون هستش.
یکی از برتری های ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین بر ارزهای فیات این هستش که در عرضه کل بیت کوین محدودیت وجود داشته و تعداد کل بیت کوین به 21 میلیون عدد محدود شده است و این آینده ارزهای دیجیتال رو جذاب تر کرده. این محدودیت باعث میشه که از تورمی که با گذر زمان برای بی ارزش شدن ارزها بوجود میاد در امان باشه. در نقطه مقابل ارزهای فیات مانند دلار و ریال هیچ محدودیتی در عرضه اونا وجود نداره و چاپ بی رویه و بدون پشتوانه این ارزها باعث میشه هر سال ارزش شون کمتر از سال قبل شون بشه.

بیت کوین چگونه خلق می شود ؟

ایجاد بیت کوین

شاید دوست دارین بدونین که بیت کوین چطوری خلق شد؟ در ادامه مبحث پشتوانه بیت کوین چیست؟ بهش می پردازیم. خلق و تولید کوین های ارز دیجیتال بیت کوین، در پروسه ماینینگ یا استخراج انجام می گیره. در این فرآیند دستگاه های ماینر در ازای انجام کار هایی برای شبکه ( مثل بررسی و تایید تراکنش ها، ایجاد بلوک های جدید و ... ) رمز ارز دریافت می کنن. البته همه ارز های دیجیتال قابل استخراج نیستن و فقط رمز ارز هایی که از الگوریتم های اجماع اثبات کار استفاده می کنن رو میشه با ماینر استخراج کرد. ارز های دیجیتالی مثل بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و .... از این دسته هستن. دستگاه های ماینر با حل معادلات پیچیده ریاضی، کار های شبکه رو پیش میبرن و به جهت پاداش کارهاشون، ارز دیجیتال بومی شبکه رو به عنوان پاداش دریافت می کنن یا اصطلاحا استخراج می کنن. پس در واقع می تونیم بگیم که تنها پشتوانه بیت کوین قدرت محاسباتی و ریاضیات هستش.

پشتوانه بیت کوین چیست؟ آیا می توان به بیت کوین اعتماد کرد ؟

سرمایه گذاری روی بیت کوین

به طور کلی نه تنها بیت کوین بلکه هر ارز دیجیتالی تا زمانی که بهش توجه بشه و ارزشمند تلقی بشه، مورد استقبال خواهد بود. البته ممکنه عواملی هم پس پرده باشن و خیلی از رویداد ها رو جهت بدن. طبیعتا تا ابد نمیشه صحت و اعتبار یک چیز رو تضمین کرد. در مورد بیت کوین هم همین مسئله صادق هستش و نمیشه گفت تا چه حد و چه زمانی بیت کوین مورد استقبال خواهد بود. نکته ای که حائز اهمیته، اینه که ما از فرصت های حال حاضرمون به نحو احسن استفاده کنیم.
چیزی که در حال حاضر مهم هستش اینه که بیت کوین ارزش و مقبولیت بالایی داره و می تونیم از این فرصت برای سرمایه گذاری و کسب سود استفاده کنیم. روی هم رفته بازار ارز های دیجیتال در چند سال اخیر رشد و توسعه خوبی داشته و بستری مناسب برای سرمایه گذاری و کسب سود فراهم شده. اینکه شرایط این بازار و رمز ارز هاش تا کی خوب و مساعد باقی خواهد موند رو هیچکس نمی تونه بگه ولی چیزی که مسلمه اینه که حالا حالا ها در این بازار فرصت کسب درآمد و سود داریم و باید این فرصت رو غنیمت شمرد.

سخن پایانی

در مقاله پشتوانه Bitcoin چیست؟ در مورد پشتوانه انواع پول ها رایج و همچنین پشتوانه BTC صحبت کردیم. دیدیم که از سال1971 عملا پشتوانه دهی به پول ها کنار گذاشته شده و فاکتور های دیگه ای مثل اعتبار سیاسی، تولید ناخالص و مقبولیت عمومی معیار ارزش یک پول شده. بیت کوین هم از این نقطه نظر اشتراک داره با ارز های فیات و در عمل پشتوانه ای جز محاسبات ریاضی در نتیجه ماینینگ نداره. کلا تو این دوره و زمونه زیاد دنبال پشتوانه ارز های دیجیتال نباشین چون سال هاست که مردم دنیا دارن با پول های بدون پشتوانه مبادله و داد و ستد می کنن. امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه و استفاده لازم رو برده باشین.

آکادمی ارزسنج کامل ترین مجموعه ها و دوره های ارز دیجیتال را در اختیار شما قرار خواهد داد تا بتونید بصورت حرفه ای در این بازار مشغول فعالیت باشین. همچنین اگر دوست دارین بصورت حرفه ای تحلیل های ارزهای دیجیتال را بر روی چارت انجام بدین اما به یک چارت کامل و رایگان دسترسی ندارین تنها کافی هستش که در وب سایت ارزسنج ثبت نام کنین و در پنل کاربری خودتون در بخش نمودار تریدینگ ویو رایگان، حرفه ای ترین چارت تحلیل سایت تریدینگ ویو رو بصورت رایگان در دسترس داشته باشین. همچنین اگر علاقه ای به تحلیل های روزانه این بازار ندارین ولی علاقمند به سرمایه گذاری و کسب سود در این بازار هستین، ما به شما همیار تریدر ارزسنج رو معرفی می کنیم که بصورت کاملا حرفه ای و دقیق بهترین نقاط خرید و فروش ارزهای دیجیتال را به شما بصورت اتوماتیک یا خواهد داد و با استفاده از این ربات تحلیلگر بهترین سود ها را از بازار با کمترین دانش کسب خواهید کرد.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد پشتوانه بیت کوین چیست؟ (بررسی دلایل ارزشمندی بیت کوین)

در مورد پشتوانه بیت کوین چیست؟ (بررسی دلایل ارزشمندی بیت کوین) نظر دهید
سوال امنیتی :4+52 = ?