دامیننس بیت کوین چیست؟ (بررسی کاربرد دامیننس بیت کوین)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "دامیننس بیت کوین چیست؟ (بررسی کاربرد دامیننس بیت کوین)"


  • 18:02 1403-02-01
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

دامیننس بیت کوین چیست و چطور از آن در تحلیل بازار ارزهای دیجیتال استفاده میشود؟ شاید شما هم شنیده باشین که برخی از تحلیلگران با تحلیل نمودار دامیننس بیت کوین، میتونن نقاط بازگشت بازار رو شناسایی کنن. Dominance یکی از اصطلاحات مهم دنیای کریپتوکارنسی ها به شما میره. به همین منظور امروز قصد داریم که به شکل کاملا تخصصی در مورد شاخص دامیننس بیت کوین صحبت کنیم.
یکی از راه هایی که برای رسیدن به موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال وجود داره، تحلیل و بررسی مارکت از زوایای مختلف است. یکی از روش های تحلیل بازار توجه به شاخص های جانبی میباشد که دامیننس از مهمترین شاخص های این مارکت به شمار میره. از طرفی بیت کوین که ارزشمندترین ارز دیجیتال دنیاست تاثیر بسزایی رو روی کلیت این مارکت میذاره؛ به همین دلیل بررسی دسترسی به نمودار لحظه ای دامیننس بیت کوین و تحلیل و بررسی اون اهمیت بسیار زیادی رو برای فعالیت در این حوزه داره.

دامیننس بیت کوین چیست؟

دامیننس بیت کوین چیست؟

وقتی به بررسی این موضوع می پردازیم که ارز دیجیتال چیست؟ حتما با دامیننس بیت کوین برخورد خواهیم داشت. حال واقعا دامیننس چیست؟ دامیننس ارز دیجیتال به زبان ساده برابر هستش با ارزش بازار یک رمز ارز نسبت به کل ارزش بازار ارز های دیجیتال. به طور مشخص تر، دامیننس بیت کوین برابره با ارزش بازار بیت کوین نسبت به ارزش کل بازار ارز های دیجیتال. برای مثال وقتی گفته میشه دامیننس بیت کوین 30 درصد هستش، یعنی بیت کوین، 30 درصد ارزش کل بازار ارز های دیجیتال رو به خودش اختصاص داده. از این فاکتور در تحلیل ها استفاده زیادی میشه. ساده ‌ترین راه برای مشخص کردن دامیننس بیت کوین، محاسبه نسبت ارزش بازار بیت کوین به کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال هستش. از همین رو، وقتی بیت کوین تنها ارز دیجیتال موجود بود، سلطه یا دامیننس اون هم 100 درصد بود. ولی با ظهور رمز ارز های جدید از جمله فورک ‌های بیت کوین و .... این سلطه 100 درصدی کم ‌کم افول کرد. 

اهمیت دامیننس بیت کوین چیست؟

دامیننس بیت کوین

یادتونه در مقدمه مقاله مثال منظومه شمسی رو زدیم. همونطور که خورشید در منظومه شمسی روی اعضای منظومه و سایر سیارات اثر گرانشی داره، بیت کوین هم به عنوان خورشید منظومه ارز های دیجیتال از طریق فاکتور قیمت، روی سایر رمز ارز ها تاثیر میذاره. قیمت بیت کوین و روند حرکتی اون، تاثیر بسزا و معنا داری روی قیمت و مسیر حرکتی بقیه ارز های دیجیتال میذاره. میزان این اثر گذاری، با فاکتور سلطه یا دامیننس بیت کوین ارتباط مستقیم داره. به عبارتی هر قدر دامیننس یا تسلط بیشتر، به همون اندازه تاثیر گذاری بر قیمت سایر عناصر بازار بیشتر. در این رابطه یک اصطلاح دیگه هم داریم که شاید کمتر شنیده باشین و دونستنش خالی از لطف نیست. فلیپینیگ (Flippenning) اصطلاحی هست که زمانی استفاده میشه که یک رمز ارز در دامیننس از یک ارز دیجیتال دیگه جلو بزنه. در بازار ارز های دیجیتال، جابجایی ارزش بازار معمول و متداول هستش و نشون دهنده ماهیت رقابتی این بازار می باشد. در بازار ارز های دیجیتال هر رمز ارزی در تلاشه تا دامیننس و تاثیر گذاری خودش بر بقیه رو افزایش بده. 

کاربرد دامیننس در تحلیل ها

دامیننس بیت کوین

در بازار های گاوی، یعنی اون بازه هایی که خوش‌ بینی بر جو بازار حاکم هستش، قیمت ‌ها به‌ دلیل استقبال و تقاضای خریدار ها رشد می‌کنن. حجم تقاضا در بازار آلت کوین ها به صورت متوازنی توزیع نمیشه. همونطور که می دونید، آلت کوین ها طیف بسیار گسترده و وسیعی دارن. برای مثال استیبل کوین ها که نقش واسطه بین ارز های فیات و رمز ارز ها رو دارن در دسته آلت کوین ها قرار می گیرن. از طرفی دامنه آلت کوین ها روز به روز و با افزوده شدن پروژه های جدید رو به گسترش هستش. همین مسئله باعث نوسان مداوم دامیننس آلت کوین ها میشه. خیلی از تحلیل گران نزول سلطه یا دامیننس ارز دیجیتال بیت کوین رو مساوی با آغاز فصل آلت کوین ها یا آلت سیزن (Alt season) می دونن. به شکل سنتی، خیلی از تحلیل گر ها معتقدن که هر موقع دامیننس بیت کوین، به 40 درصد برسه، می تونیم انتظار شروع آلت سیزن رو داشته باشیم. البته لازم به ذکر هست که بحث تحلیل بازار ارز های دیجیتال، بسیار وسیع و گسترده هستش و چندین و چند فاکتور وجود داره و صرفا از روی معیاری به ناام دامیننس، نمیشه تصمیم گیری کرد. دامیننس ارز دیجیتال، صرفا یک عنصر کمکی برای رسیدن به یک تحلیل دقیق تر هستش.

دسترسی به دامیننس ارز دیجتال چگونه است؟

دامیننس بیت کوین

برای مثال جهت دسترسی به دامیننس بیت کوین می تونیم از چارت اون در پلتفرم های معتبر تحلیلی مثل تریدینگ ویو استفاده کنیم. برای دسترسی به دامیننس ارز دیجیتال، در صفحه چارت، چنین مسیری رو طی می کنیم. Chart\Symbols\cryptocap-BTC.D . اگر شاخص دامیننس بیت کوین صعودی باشه به معنای وضعیت بهتر بیت کوین نسبت به آلت کوین ها هستش ولی اگر دامیننس بیت کوین نزولی باشه، به معنای رشد وضعیت آلت کوین ها نسبت به بیت کوین هستش. همینطور از طریق وب سایت Coin360 هم می تونید دامیننس بیت کوین و سایر ارز های دیجیتال رو به صورت آپدیت شده رصد کنید.

چرا باید به شاخص دامیننس بیت کوین اعتماد کنیم؟

تمامی بازارهای مالی از جمله بازار ارزهای دیجیتال، پیچیدگی های خاص خودشون رو دارن. به همین دلیل اتکا به یک روش و شاخص برای تحلیل این نوع مارکت ها کافی نیست. به همین دلیل باید تعدادی از مهمترین عواملی و شاخص هایی که روی این مارکت تاثیر میذارن رو قبل از اقدام به خرید یا فروش مورد بررسی قرار بدید. یکی از شاخص هایی که به این منظور میتونین مورد بررسی قرار بدین، دامیننس بیت کوین است.
البته این شاخص ایراداتی رو هم داره که باید در تحلیل های خود مدنظر قرار بدین. یکی از نقاط ضعف دامیننس بیت کوین تعداد زیاد آلت کوین هایی هستش که به تازگی وارد بازار ارزهای دیجیتال شدن. به دلیل وجود این ارزها، داده های تاریخی کافی برای بررسی الگوهای تکرار شونده وجود نداره. از طرفی با رشد تعداد آلت کوین ها در بازار ارزهای دیجیتال تو سال های آینده، میزان دامیننس بیت کوین کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد. در این حالت، به احتمال زیاد بعد از مدتی کاربرد دامیننس بیت کوین نسبت به امروز کاهش پیدا میکنه.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد یکی از مفاهیم مهم در مورد ارز های دیجیتال خصوصا بیت کوین صحبت کردیم. اگر تابحال نمی دونستید دامیننس ارز دیجیتال چیست، با خوندن این مقاله این مفهوم رو به طور کامل درک خواهید کرد. دامیننس بیت کوین یکی از فاکتور های مهم در تحلیل بازار ارز های دیجیتال هستش و این دید رو به فعالان بازار میده که وضعیت بیت کوین نسبت به آلت کوین ها به چه شکله و آیا در آستانه آلت سیزن هستیم یا نه. به زبان ساده دامیننس ارز دیجیتال، نسبت ارزش اون رمز ارز به کل ارزش بازار ارز های دیجیتال هستش. امیدوارم با خوندن این مقاله مفهوم دامیننس ارز دیجیتال، خصوصا دامیننس بیت کوین رو به خوبی درک کرده باشین. اگر سوال یا نظری هم داشته باشین، می تونین در بخش نظرات مطرح کنید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد دامیننس بیت کوین چیست؟ (بررسی کاربرد دامیننس بیت کوین)

در مورد دامیننس بیت کوین چیست؟ (بررسی کاربرد دامیننس بیت کوین) نظر دهید
سوال امنیتی :2+53 = ?